Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?

Vierailija
11.06.2018 |

No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?

Kommentit (1807)

Vierailija
441/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ko.häihin.

Vierailija
442/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset ootte jotenkin vammaisia, niin ilmoittakaa se selvästi eikä tolleen epämääräisen alentuvasti niin kuin tossa aloittajan kertomassa kutsussa esim, että tulkaa tuoksutta. Toi kuulostaa vaan oudolle ja sille, että joku on taas hullu tai vihjailee jotakin negatiivista kutsutuista.

Miksei voisi reippaasti kertoa, mitkä jutut sitä fyysistä tai psyykkistä kärsimystä aiheuttaa ja pyytää, että vieraat huomioi asian. Paljon kivempi vedota ihmisten ystävällisyyteen, kun esittää asia niin kuin sen pitäis olla kaikille täysin selvä jostain epämääräisestä sanaparista, että ihmiset joutuu miettimään mitä toi nyt meinaa ja miksi ja joidenkin luonteiden lukukyky ei edes riitä sivulauseisiin asti ja sitten kohta kaikilla on paha mieli, kun viesti ei mennyt perille.

Mielikuvituksellisempi lukija voi loukkaantua, koska tossa on sekin tulkinta, että kutsuja pitää omaa elämäntapaa parempana ja ei siksi alennu pyytämään suorasanaisesti.

Kaikki nämä väärinymmärrykset ja loukkaantumisen mahdollisuudet otettais pois sillä, että sanottais suoraan asia ja otettais vielä kohteliaasti syy omille niskoilleen.

Tästä ketjustakin näkee, että tuoksuttomuus voi olla todella ylemmyydentuntoista, vihamielistä ja ideologista, vaikka sen ei varmasti tarvitsisi olla sellaista. Ainakin mun faijapuoli on kärsinyt tuoksuista eikä siitä tehty kenenkään muun ongelmaa, käytettiin kaikkea hajustamatonta ja mutsi ja me teinit käytettiin mietoja dödöjä.

Mun puoliso taas pitää tuoksuista ja ostaa mulle hajuvesiä jne. Meillä käytetään jonkin verran hajustettuja tuotteita, paitsi itse en tykkää sitruksisista.

Onko se sitten hajullisten ihmisarvoa kovinkin loukkaavaa, jos yhden kerran jättää ruiskimatta hajulientä juhliin, kun sitä on kutsussa erikseen kohteliaasti toivottu?

Vammaisuus ja hajusteiden yliherkkyys eivät muuten liity toisiinsa millään tavalla.

Ei varmasti ole. Minun läheiseni ainakin ovat ystävällisiä ja huomaavaisia, kun olen sitä suoraan pyytänyt. Pahoittelen, jos sinun piireissäsi normi on passiivisaggressiivinen viestintä ja outo vihjailu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vedetään nyt tahallisesti asioita överiksi, kun aletaan esittää, että ei mukamas saisi haista miltään.  Ei sellaista ihmistä olekaan, joka ei jollekin haisisi.  Meissä jokaisessa on oma ominaistuoksummekin.  Sille tuoksumme saunapuhtainakin.  Emme vain erota sitä itsestämme emmekä välttämättä läheisistämmekään, kun olemme heidän kanssaan koko ajan tekemisissä.  Jokainen saa haista juuri omalta itseltään, eikä tuo tuoksuttomuuden toive edes tarkoita sitä, ettei saisi haista hielle eikä mahdollisesti vaikka hevosenpaskalle jos sellainen haju vaan sattuu juuri silloin jostain tarttumaan. 

Kyse on hajusteaineista, siis niistä, joilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin tuoksuminen.  Ne ei ole puhdistusaineita eikä hiustenlaittoaineita.  Ne on vain hajuvesiä ja parfyymeja sun muita kölninvesiä.  Joku mies aiemmin narisi partavedestään, että sitä on pakko käyttää, toki sitten on jos on, mutta niitäkin on miedontuoksuisia.

Ihan varmasti saat pestä vaatteesi ja itsesi niillä omilla pesuaineillasi ja laittaa sitä omaa lempidödöäsikin, kunhan jätät ne parfyymit pois.  Sitä ne siellä sairaaloissa ja laitoksissakin tarkoittavat.  Älkää siis nyt lähtekö tappelemaan turhista.  Kukaan ei voi olla täysin tuoksuton, mutta voi olla käyttämättä niitä ylimääräisiä tuoksuttimia yhden juhlapäivän ajan.

Itse en ole astmaatikko enkä yliherkkä tuoksuille, mutta minulla on voimakas hajuaisti ja on yhtä piinaa vaikkapa istua teatterissa lähellä sellaista ihmistä, joka on laittanut runsaasti voimakastuoksuista parfyymiä tai partavettä.  En minä halua haistaa sitä koko ajan.  En minä ole allerginen lehmänsonnan hajullekaan, mutta haluaako joku muu kenties kökkiä sonnanhajussa monta tuntia tai jonkun imelän pierun hajussa?  Liika on aina liikaa.  Ei se ihana parfyymituoksu niin ihana ole, kun sitä pitää haistaa koko ajan, aivan kuin joku pitäisi avointa hajuvesipulloa nenän alla kaiken aikaa. 

Olet täysin väärässä. Kannattaa käydä niissä FB:n kangasryhmissä katselemassa millaisia vaatimukset tuoksuttomuudesta todellisuudessa ovat, niin putoavat suomukset silmiltä, sillä siellä ihan tosissaan esitetään että monta pesua aiemmin käytetty hajustettu pyykinpesuaine tuoksuu haitallisesti. Ehkä tällaisesta käytöksestä saa jossain piirissä oikeanlaisen perheenäidin leiman, mene tiedä, mutta silti tällaisia on ihan oikeasti olemassa.

Tässä tuoksuttomien häiden tapauksessa potentiaalinen häävieras ei voi mitenkään tietää millä tasolla tuoksuton hänen tulisi olla, ellei sitä ole erikseen määritelty. Sillä joka tällaista haluaa vaatia, pitäisi olla ainakin ymmärrystä mainita että mitä tuoksuvia aineita se koskee. Jos he ovat oikeasti tuoksuherkkiä niin silloin heillä on ihan täysi tieto olemassa myös tästä äärilaidan olemassaolosta ja tyhmempikin tajuaa että vieraiden on silloin varauduttava juuri siihen. Vaikka pyyntö todellisuudessa olisikin suunnattu pelkästään Opiumissa uitetulle anopille. 

Mikä hiton äärilaita? Jos hajusteet ei sovi niin sitten ne ei sovi. Ja kyllä tietyt hajustetut pyykinpesuaineet/huuhteluaineet tekee vaatteen ihan oikeasti lopullisesti käyttökelvottomaksi tuoksuherkille. Siihen ei auta mikään määrä pesuja. Jäätävimmät hajut ihmisillä ovat yleensä peräisin näistä ellei niitä hajuvesiä yms käytä ihan väärin.

Jos lapsi saa ihottumaa tuoksuilla pestyistä vaatteista niin sellaisia ei silloin perheeseen voi hankkia. Siskoni joutuu kuljettamaan omat lakanat mukana joka paikkaan, koska ei pysty nukkumaan sellaisissa jotka on joskus tuoksullisilla pesty. Luulosairaudesta ei liene kyse, jos siitä tulee ihan silmin havaittava ihottuma...

Kannattaa myös huomata, että hajustetuilla aineilla pestyt vaatteet saattavat aiheuttaa lapselle yliherkkyyden, loppuelämäksi. (Ja miksei aikuisellekkin, tosin silloin se oli oma valinta.)

Niinpä, sitten on kiva miettiä sitä kuinka tämän olisi voinut välttää yksinkertaisesti ostamalla niitä hajustamattomia pesuaineita marketista.

Ostan parhaiten tahroja poistavan pesuaineen ja se ei ole mikään vammaispesuaine/tuoksuton.

Ja mikähän se paras mahtaa olla? Nykyään saa lähes kaikista pyykinpesuaineista hajusteettoman version.

Vierailija
444/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa suoraan, että minulle tulisi tuollaisesta pyynnöstä kutsussa melkoinen paine. Ymmärrän tuoksuttomuuden niin, ettei saisi olla MITÄÄN tuoksuja, eli hiuslakka, pyykinpesuaine, dödö yms. KAIKKI pitäisi olla tuoksutonta. Läheisen kohdalla kehtaisin kysyä, että mitä tarkoittaa ja jos tarkoittaa kokonaan tuoksutonta, niin jättäisin juhlat väliin. Tulisi liian kalliiksi. Jos taas pelkästään hajuvesitöntä, niin se on ok. Muutenkin silloin harvoin kun hajuvettä käytän, niin laitan vain yhden suihkauksen, jonka läpi kävelen.

Eikai ne hajusteettomat hukkaan mene, käytät loppuun ja sitten uutta tilalle? On muuten oudot häät jos tämä olisi se kallein asia.

En sanonut, että kallein. Sinä sanoit. Miksi minä ostaisin kaikki hajusteettomana, kun en niistä pidä? Helpompi sanoa kutsuun, että kiitos, mutta ei kiitos. Kai tämä on sallittua? Niinkuin viestistäni saattoi ehkä fiksummat päätellä, niin en minä niissä hajusteissa kuitenkaan ui.

On sallittua olla menemättä, jos ei voi olla haisematta.

Tuoksuttomuus taitaa kyllä tarkoittaa, että ei lotrata parfyymeja hullun lailla. Sinäkin voi tuulettaa vaatteitasi hetken. Jos ne tuoksuvat pesuaineelta, niissä on pesuainejäämiä.

En missään nimessä menisi haisevana. Se olisi ällöttävää. Se mikä riittää sinulle ei välttämättä riitä kutsujalle. Onko hankala ymmärtää? Sen takia tämä keskustelu varmaan on aloitettukin, kun normaalit ihmiset eivät ole varmoja mitä on riittävä hajusteettomuus ja niinkuin ollaan huomattu niin joillekin riittää pesuainejäämien tuuletus, toiset taas vaativat täyttä hajusteettomuutta ja haistavat suurinpiirtein, jos vaate on kerran pesty hajusteellisella sata pesua sitten.

Vierailija
445/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa suoraan, että minulle tulisi tuollaisesta pyynnöstä kutsussa melkoinen paine. Ymmärrän tuoksuttomuuden niin, ettei saisi olla MITÄÄN tuoksuja, eli hiuslakka, pyykinpesuaine, dödö yms. KAIKKI pitäisi olla tuoksutonta. Läheisen kohdalla kehtaisin kysyä, että mitä tarkoittaa ja jos tarkoittaa kokonaan tuoksutonta, niin jättäisin juhlat väliin. Tulisi liian kalliiksi. Jos taas pelkästään hajuvesitöntä, niin se on ok. Muutenkin silloin harvoin kun hajuvettä käytän, niin laitan vain yhden suihkauksen, jonka läpi kävelen.

Esimerkiksi Erisan-sarjassa on saatavilla kaikkia mainitsemiasi tuotteita hajusteettomina.

Myös LV ja Neutral ovat hajustamattomia

Totta. - sama

Vierailija
446/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paine peseytyä?

Vierailija
447/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin astmaatikko, joka saa oireita vahvoista hajuista. Olen yläkoulun ja lukion aineenopettaja ja liikuntatunnilta tulevat axessa kylpeneet teinipojat saa aikaan ikäviä oireita, samoin kuin bussissa hajuvettä lotranneet lähelle istuvat kanssamatkustajat. Onneksi luokassa saa ikkunan auki ja bussissa voi yrittää siirtyä kauemmas istumaan.

Mulla on työkaveri, joka ihan todistetusti saa oireita tuoksuista mutta ei mun hajuvedestä. Oon tätä miettinyt itsekseni miten voi olla mahdollista. Ehkä se sitten riippuu siitä pitääkö tuoksusta?

Vierailija
448/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi ko.häihin.

Niinkö paljon loukkaantuisit?

Vierailija
449/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerran ollut tuollaisissa häissä. Kampaamosta kampaus tuoksuttomilla tuotteilla ja tuoksuton dödö kainaloon.

Eipä siinä muuta voinut.

Vierailija
450/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yliherkkyyttä voimakkaista hajusteista mm pesuaineissa. Voi tsiisus kun joku daami laittanyt vähän liika kielon tuoksua ja tulee samaan hissiin, meinaa laatta lentää. Miehen hajuveden käyttö on aika homoa suoraan sanoen, nää pellet todennäköisesti sheilaa kainalotkin :(

Vierailija
451/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai ne hajusteettomat hukkaan mene, käytät loppuun ja sitten uutta tilalle? On muuten oudot häät jos tämä olisi se kallein asia.

En sanonut, että kallein. Sinä sanoit. Miksi minä ostaisin kaikki hajusteettomana, kun en niistä pidä? Helpompi sanoa kutsuun, että kiitos, mutta ei kiitos. Kai tämä on sallittua? Niinkuin viestistäni saattoi ehkä fiksummat päätellä, niin en minä niissä hajusteissa kuitenkaan ui.

On sallittua olla menemättä, jos ei voi olla haisematta.

Tuoksuttomuus taitaa kyllä tarkoittaa, että ei lotrata parfyymeja hullun lailla. Sinäkin voi tuulettaa vaatteitasi hetken. Jos ne tuoksuvat pesuaineelta, niissä on pesuainejäämiä.

Ennen tuo riittikin, mutta ei enää. Nykyään ainakin jotkut hajustetut pesuaineet ja huuhteluaineet on suunniteltu niin, että hajuste kiinnittyy vaatteisiin jos ei pysyvästi niin hyvin pitkäksi aikaa (tähän sitten käytetään mikromuoveja yms haitallista mutta se on jo toinen juttu, EU itseasiassa on antamassa tähän mikromuovin käyttöön lisäaikaa kunnes keksitään korvaavia tapoja sitoa hajusteet vaatteen kuituihin). Ja hajuste tarttuu myös vaatteista edelleen jopa koville pinnoille, joilla istuu.

Vierailija
452/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on astma ja rakastan hajusteita. Hajuvettä käytän aina kun pukeudun vähän paremmin ja joskus ihan muuten vaan omaksi (ja miehen) iloksi. Että ei kyllä voi vetää mitään yhtäsuuruusmerkkiä että astma on yhtä kuin hajusteyliherkkyys. Tupakansavusta, siitepölystä ja kissankarvasta kyllä voin saada hengenahdistusta, mutta en ikinä ole vielä saanut sitä hajusteista.

Höpöhöpö, kissankarvat eivät aiheuta mitään oireita, vaan elämestä irtoava hilse.

Vierailija
453/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että puheet ei saa tuoksua ulosteille - wtf-vittuperseet pysykööt viemäreissään

Vierailija
454/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paine peseytyä?

Ai hajusteettomuus tarkoittaa pelkkää suihkussa käyntiä? Olipa hyvä, että tulit kommentoimaan

Vierailija
455/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa itsekeskeiset hajustehysteerikot, jotka yrittävät työpaikalla ja harrastuksissa pyöritellä koko muuta porukkaa oman pillinsä mukaan. Ihan uhallakin valitsen varmasti hajustetut versiot kaikesta ja käytän tuoksuvaa dödöä yms, jos joku yrittää määräillä millaista kosmetiikkaa tai pesuainetta saan käyttää. Tuoksuvan pesuaineen ostaminen on toistaiseksi ihan laillista eikä sitä voi kukaan kieltää. Ja ne "tuoksuttomat" tuotteet haisevat aina pahalta, koska niissä haisee ne raaka-aineet. Itse en halua mitään tunkkaisen tuoksuista töhnää levittää kasvoihini.

Osoitit siis itse olevasi kusipää.

Vierailija
456/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin astmaatikko, joka saa oireita vahvoista hajuista. Olen yläkoulun ja lukion aineenopettaja ja liikuntatunnilta tulevat axessa kylpeneet teinipojat saa aikaan ikäviä oireita, samoin kuin bussissa hajuvettä lotranneet lähelle istuvat kanssamatkustajat. Onneksi luokassa saa ikkunan auki ja bussissa voi yrittää siirtyä kauemmas istumaan.

Mulla on työkaveri, joka ihan todistetusti saa oireita tuoksuista mutta ei mun hajuvedestä. Oon tätä miettinyt itsekseni miten voi olla mahdollista. Ehkä se sitten riippuu siitä pitääkö tuoksusta?

Ei riipu, se riippuu hajusteen sisältämistä ainesosista.

Vierailija
457/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta kiva että aiheuttaa vielä keskustelua. 

Itse olen hajusteyliherkkä. Saan migreenin helposti. Jotkut eteeriset öljyt ja luonnon tuoksut ovat minulle sopivia, mutta selitäpä se kaikille vieraille. Mieluummin laitan kutsuun pyynnön tuoksuttomuudesta. Suvustani löytyy paljon astmaatikkoja (koko isän puolen naisväki) ja vahvat hajusteet voivat aiheuttaa astmakohtauksen, joka voi olla hengenvaarallinen. 

Olen iloinen että nykyään tähänkin asiaan kiinnitetään huomiota. 

Vierailija
458/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta huomaa, ettei (enää) ole sellaista asiaa kuin "maalaisjärki".

Joku olisi vain jättänyt hajuveden tai partaveden laittamatta ja mennyt tyytyväisenä juhlimaan.

Mutta ei, sitä pitää nyt pohtia pitääkö ostaa erikseen tuoksuton pyykkiaine, dödö, shampoo, kosteusvoide, hiuslakka jne. No siinähän kyllä riittää pohtimista.

Monestikko olet törmännyt esim. Työpaikalla "tuoksuyliherkkään", joka liioittelee ja ulisee jostain vienosta vaniljan tuoksusta, vaikka kaikki ovat yrittäneet hänen takiaan pysyä tuoksuttomana ja sitten joku joutuu nolona myöntämään, että auto ei käynnistynyt aamulla ja hän joutui tulemaan kaverin kyydillä ja autossa oli valitettavasti wunderbaum? Sitten sama "tuoksuyliherkkä" voi flirttailla sentin päässä työpaikalla harvoin käyvän johtajan kanssa, joka haisee metrien päähän hajusteille. Kyllä pistää pohtimaan, että mikä määrä tuoksua on kuitattavissa maalaisjärjellä.

Kavereistani se sama tuoksuyliherkkä polttaa tupakkaa (ulkona, ei sisällä) eikä koskaan aukaise ikkunaa tuulettaakseen. Hänen kotonaan on mielenkiintoinen haju, koska tupakka, tuulettamattomuus, puhtauden ja raikkauden tuoksu loistaa poissa olollaan...Puutarhassa kukkiva ruusu tuoksuu hänestä pahalta....

Vierailija
459/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta kiva että aiheuttaa vielä keskustelua. 

Itse olen hajusteyliherkkä. Saan migreenin helposti. Jotkut eteeriset öljyt ja luonnon tuoksut ovat minulle sopivia, mutta selitäpä se kaikille vieraille. Mieluummin laitan kutsuun pyynnön tuoksuttomuudesta. Suvustani löytyy paljon astmaatikkoja (koko isän puolen naisväki) ja vahvat hajusteet voivat aiheuttaa astmakohtauksen, joka voi olla hengenvaarallinen. 

Olen iloinen että nykyään tähänkin asiaan kiinnitetään huomiota. 

Jos saa astmakohtauksen hengenvaarallisesti, on kyse erittäin huonossa hoitatasapainossa olevasta astmasta ja on syytä hoitaa asia kuntoon lääkärin kanssa ripeästi. 

-Astmahoitaja

Vierailija
460/1807 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa itsekeskeiset hajustehysteerikot, jotka yrittävät työpaikalla ja harrastuksissa pyöritellä koko muuta porukkaa oman pillinsä mukaan. Ihan uhallakin valitsen varmasti hajustetut versiot kaikesta ja käytän tuoksuvaa dödöä yms, jos joku yrittää määräillä millaista kosmetiikkaa tai pesuainetta saan käyttää. Tuoksuvan pesuaineen ostaminen on toistaiseksi ihan laillista eikä sitä voi kukaan kieltää. Ja ne "tuoksuttomat" tuotteet haisevat aina pahalta, koska niissä haisee ne raaka-aineet. Itse en halua mitään tunkkaisen tuoksuista töhnää levittää kasvoihini.

Osoitit siis itse olevasi kusipää.

Vai olisiko toisinpäin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän