IS: Joka kymmenes eläkeläinen vakavissa talousvaikeuksissa – karsivat jopa lääkehoitoa: ”Samat vaatteet 20 vuotta”
Kommentit (169)
Kuinkahan iso osa selittyy sillä, että ei osata hakea asumis-, hoito-, ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lääkkeisiin saa toimeentulotukea, jos ei eläke riitä?
Eikö se tullut sinulle jo otsikosta selväksi. EI
Toimeebtulotukea saa jokainen jonka laskennalliset tulot ovat alle normin! Minä olen opiskeleva yh ja lapsen kanssa elämiseen oltava joka kk 740 e. Yksinasuva Helsingissä saa 500 e kk. Samalla saa maksusitoumuksen lääkkeisiin!
En ymmärrä miten varaton eläkeläinen ei käytä tuota maksusitoumusta? Tosin ensin täytyy realisoida omaisuus mutta onhan se tehtävä jotta saa lääkkeet ja saa hoitoa. Itsekin myin autoni ja käytin säästöni.
Kelan sivuilla selviää että kyllä eläkeläisetkin voivat saada tt tukea!
Ei ehkä liity aloitukseen mutta henkilö jolla on esim. opintolainaa lyhennettävänä ei välttämättä saa lainkaan sitä tt-tukea vaikka rahaa ei jää lainan lyhentämisen jälkeen juuri elämiseen saatikka sitten lääkkeisiin
Luulen että jotkut eivät halua luopua ja myydä omaisuuttaan jotta saisivat lääkkeet ja hoitoa ja viimekädessä tt tukea. Miksi revitään tuollaisia otsikoita?
Tottakai omaisuus täytyy ensin myydä jotta tukea saa, niinhän se on meillä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos EU!
Juu, EU:n vikahan se on, että 1970-2000 -luvuilla ei haluttu maksaa mistään. EN MAKSA,EN USKO! 5 markkaa / kk on ihan käypä eläkemaksu!!!!
Älkää papat ja mummot edes yrittäkö. Ihan kotimaista perua on tämäkin soosi.
Ihan jäätävää lukea kuinka pihalla moni kirjoittaja on. Ylipäätään "eläkeläinen" on niin laaja käsite että jo se pitäisi jaotella paremmin. Olen sosiaalityössä. Siellä missä näkee kun aikuiset lapset tai muut sukulaiset ovat kupanneet hyväntahtoisen vanhuksen säästämät rahat. Säästöt menneet, pieni eläke menee välttämättömiin kuluihin (lääkkeet, vaipat, kotihoito, ja muut palvelut). Vielä kun liikuntakyky heikko, muisti pätkii ym. niin ei siinä kirppareita kierretä tai netissä toimeentulotukihakemuksia täytetä. Mutta, helppo se sieltä on huudella. Todellisuus osalla on hyvinkin julma. Eihän tässä varakkaista eläkeläisistä kyse ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnteko kannattaa, vuosikausien kotona oleminen johtaa köyhään vanhuuteen. Kaikki eivät myöskään tunnu ymmärtävän sitä, että varsinkin ilman testamenttia lapset perivät vanhempansa, ei eloon jäänyt puoliso ja testamentistakin huolimatta lapset saavat lakiosansa joten jokaisen kannattaa jo työikäisenä huolehtia taloudellisesta turvastaan vanhuudessa. Joo, kaikkea tapahtuu elämässä, mutta moniin asioihin voi vaikuttaa itse.
Kepulaiset saivat aikoinaan läpi kansaneläkkeen, jotta kotiäidit ja emännät saisivat veronmaksajat maksamaan heidänkin eläkkeensä. Työnteko valitettavan huonosti nykyään kannattaa, kun eläkeleikkuri iskee ja eläkeikää nostetaan.
Kansaneläke(laitos) on pikkasen vanhempi keksintö kuin sinä luuletkaan.
Kansaneläke ja kansaneläkelaitos ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeebtulotukea saa jokainen jonka laskennalliset tulot ovat alle normin! Minä olen opiskeleva yh ja lapsen kanssa elämiseen oltava joka kk 740 e. Yksinasuva Helsingissä saa 500 e kk. Samalla saa maksusitoumuksen lääkkeisiin!
En ymmärrä miten varaton eläkeläinen ei käytä tuota maksusitoumusta? Tosin ensin täytyy realisoida omaisuus mutta onhan se tehtävä jotta saa lääkkeet ja saa hoitoa. Itsekin myin autoni ja käytin säästöni.
Ei ehkä liity aloitukseen mutta henkilö jolla on esim. opintolainaa lyhennettävänä ei välttämättä saa lainkaan sitä tt-tukea vaikka rahaa ei jää lainan lyhentämisen jälkeen juuri elämiseen saatikka sitten lääkkeisiin
Saa sitä,lyhennyksen maksua ei vain huomioida menona. Itsekun maksan 40 e kk opintolainaa takaisin ja saan tt tukea. Kannattaa sopia pieni maksuerä. Jos olet valmistunut ja työtön, saat peruspäivärahaa, asumistukea ja jos vielä jää alle 500 e kk vuokran jälkeen saat tukea...
Vittu että naurattaa. Joku puupää onnistui kääntämään tämänkin EU:n syyksi.
Miten voi olla, että vaikka istuisi itse omassa paskassaan, niin naapurissa on silti vika?
Ei mitään hätää, kyllä te upeat vanhukset onnistutte meidät saamaan vielä suursotaan ennen kuolemaanne. Jatketaan vaan samaan malliiin, ja hypätään kaikki omiin poteroihimme. Toivottavasti saadaan Suomenkin presidentiksi joku Trumpin kaltainen matalaotsainen turpio, joka hoitaa meidät lopullisesti saveen.
Sitten voidaan sanoa, että "...MUTKUEU"!
Vierailija kirjoitti:
Ihan jäätävää lukea kuinka pihalla moni kirjoittaja on. Ylipäätään "eläkeläinen" on niin laaja käsite että jo se pitäisi jaotella paremmin. Olen sosiaalityössä. Siellä missä näkee kun aikuiset lapset tai muut sukulaiset ovat kupanneet hyväntahtoisen vanhuksen säästämät rahat. Säästöt menneet, pieni eläke menee välttämättömiin kuluihin (lääkkeet, vaipat, kotihoito, ja muut palvelut). Vielä kun liikuntakyky heikko, muisti pätkii ym. niin ei siinä kirppareita kierretä tai netissä toimeentulotukihakemuksia täytetä. Mutta, helppo se sieltä on huudella. Todellisuus osalla on hyvinkin julma. Eihän tässä varakkaista eläkeläisistä kyse ollutkaan.
No, kyllähän sinä näät myös muita kuin eläkeläisiä ja on sielläkin varmasti jäätäviä kohtaloita. Ei tässä nyt ole varaa ruveta yhtä ihmisryhmää enempää paapomaan, joka vielä kasvaa määrällisesti koko ajan ja vie sosiaal- ja terveysmenoista koko ajan enemmän. Muilla kansanryhmillä on edessä vyönkiristystä tämän takia hamaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Saavat kuitenkin tt tukea ja maksusitoumuksen lääkkeisii?
Jutussa in kyse siitä ettei ole varaa lääkkeisiin eikä kuppaavista sukulaisista. Niitä voi olla myös varakkailla
Ei paljon yhnä luksusta ole tt tuella elää muttei se ole tarkoituskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän sinä näät myös muita kuin eläkeläisiä ja on sielläkin varmasti jäätäviä kohtaloita. Ei tässä nyt ole varaa ruveta yhtä ihmisryhmää enempää paapomaan, joka vielä kasvaa määrällisesti koko ajan ja vie sosiaal- ja terveysmenoista koko ajan enemmän. Muilla kansanryhmillä on edessä vyönkiristystä tämän takia hamaan tappiin asti.
Auta nyt ihmeessä niitä asiakkaitasi täyttämään toimeentulohakemus! Myös sairaalan sostyöntekijä voi auttaa.
Missä kaupungissa olet töissä?
T: sosiaaliohjaaja Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä,lyhennyksen maksua ei vain huomioida menona. Itsekun maksan 40 e kk opintolainaa takaisin ja saan tt tukea. Kannattaa sopia pieni maksuerä. Jos olet valmistunut ja työtön, saat peruspäivärahaa, asumistukea ja jos vielä jää alle 500 e kk vuokran jälkeen saat tukea...
No taas mennään näihin tapauskohtaisii. eroihin. Pieni vuokra yhdistettynä neljä kertaa tuota suurempaan kuukausittaiseen lyhennykseen aiheutta sen tilanteen että laskelmallisesti jään juuri ja juuri tukien ulkopuolelle. Lääkkeitäkään ei tällöin korvata vaikka rahaa ei ole käytettävissä
Opiskelijana ei ollut varaa lääkkeisiin ja eläkeläisenä ei tule olemaan varaa lääkkeisiin. Ympyrä sulkeutuu
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana ei ollut varaa lääkkeisiin ja eläkeläisenä ei tule olemaan varaa lääkkeisiin. Ympyrä sulkeutuu
No onneksi tulevaisuudessa kukaan ei pääse eläkkeelle kuin saappaatjalassa iässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No taas mennään näihin tapauskohtaisii. eroihin. Pieni vuokra yhdistettynä neljä kertaa tuota suurempaan kuukausittaiseen lyhennykseen aiheutta sen tilanteen että laskelmallisesti jään juuri ja juuri tukien ulkopuolelle. Lääkkeitäkään ei tällöin korvata vaikka rahaa ei ole käytettävissä
Sovi pienempi maksuerä!
Saan itse korkoavustusta Kelalta. Voit myös hakea täydentävää tukea. Kyllä tämä tekee tiukkaa mutta tuon 40 e kk pystyn vielä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovi pienempi maksuerä!
Saan itse korkoavustusta Kelalta. Voit myös hakea täydentävää tukea. Kyllä tämä tekee tiukkaa mutta tuon 40 e kk pystyn vielä maksamaan.
Se on nyt jo se minimi mihin pankki suostui ja korkoavustustakaan en enää saa. Hienoa että sinulla on parempi tilanne
Minusta näin opiskelijana joku 1000 euron eläke kuulostaa aika hyvältä, varsinkin kun se on sillä tavalla vastikkeetonta, ettei tarvitse enää mitään suorittaa vastineeksi, varmaa rahaa joka tulee tilille määrättynä päivänä. Jos on velaton asunto, huonekalut ja muu irtaimisto jo hankittu, niin minulla kyllä riittäisi rahat. Lääkekulut voi tietysti olla kovat, jos on sairauksia. Toisaalta vanhana ihmisen aineenvaihdunta hidastuu niin, ettei ruokamenot enää ole yhtä suuret kuin esim. liikuntaa harrastavalla opiskelijalla.
Kaikista pitää pitää huolta, mutta halusin vain muistuttaa, että opiskelijat saa kaikkein vähiten, ja osa perustoimeentulosta pitää kattaa lainalla, jos ei saa töitä opintojen oheen mistään. Ja on muuten aika kovaa opiskella täysipäiväisesti ja käydä ohessa töissä. Ehkä se ajatus menee niin, että nuorena on vain jaksettava mutta vanhana ei tarvitse, vaan pitäisi saada nauttia elämästä.
Omat vanhempani kyllä syytävät rahansa Latvian viinoihin (kun Virossa nostettiin alkoholiveroa piti siirtyä Latviaan) ja tilaavat verkkokaupasta Kiinasta kaiken mahdollisen. Eivät paljon Suomen taloutta tue. Hinta on heille ainoa kriteeri vaikka eläkkeet on hyvät. Auttavat kyllä meitä lapsia taloudellisesti, mutta olisi mukavampi elää yhteiskunnassa, jossa on mahdollista pärjätä omin neuvoin. Mutta töitä on vain pätkissä ja lainaa on otettava.
Vierailija kirjoitti:
Minusta näin opiskelijana joku 1000 euron eläke kuulostaa aika hyvältä, varsinkin kun se on sillä tavalla vastikkeetonta, ettei tarvitse enää mitään suorittaa vastineeksi, varmaa rahaa joka tulee tilille määrättynä päivänä. Jos on velaton asunto, huonekalut ja muu irtaimisto jo hankittu, niin minulla kyllä riittäisi rahat. Lääkekulut voi tietysti olla kovat, jos on sairauksia. Toisaalta vanhana ihmisen aineenvaihdunta hidastuu niin, ettei ruokamenot enää ole yhtä suuret kuin esim. liikuntaa harrastavalla opiskelijalla.
Kaikista pitää pitää huolta, mutta halusin vain muistuttaa, että opiskelijat saa kaikkein vähiten, ja osa perustoimeentulosta pitää kattaa lainalla, jos ei saa töitä opintojen oheen mistään. Ja on muuten aika kovaa opiskella täysipäiväisesti ja käydä ohessa töissä. Ehkä se ajatus menee niin, että nuorena on vain jaksettava mutta vanhana ei tarvitse, vaan pitäisi saada nauttia elämästä.
Omat vanhempani kyllä syytävät rahansa Latvian viinoihin (kun Virossa nostettiin alkoholiveroa piti siirtyä Latviaan) ja tilaavat verkkokaupasta Kiinasta kaiken mahdollisen. Eivät paljon Suomen taloutta tue. Hinta on heille ainoa kriteeri vaikka eläkkeet on hyvät. Auttavat kyllä meitä lapsia taloudellisesti, mutta olisi mukavampi elää yhteiskunnassa, jossa on mahdollista pärjätä omin neuvoin. Mutta töitä on vain pätkissä ja lainaa on otettava.
Niin puhuu nuori terve henkilö jolla ei ole lainoja ainakaan vielä todennäköisesti maksussa. Kyllä se tilanne on nuorella pikkuisen toinen kuin monisairaalla eläkeläisellä
Vierailija kirjoitti:
Unohdit välistä työttömyyden. Peruspäivärahalla tulee olemaan tiukempaa kuin eläkeläsenä, koska työttömällä on kovempi verotus ja aktiivimalli leikkaa oman osansa.
Ai että tuollainen kommentti on jo liikaa Iltalehdelle. huh