Suomalaisten lapsiviha
Suomessa tuntuu olevan valloillaan alaikäisiin, eli lapsiin ja teineihin kohdistuva vihamielisyys, epäluuloisuus ja syrjintä. Lapsia ei haluttaisi kerrostaloasuntoihin, kauppoihin, kävelykaduille, puistoihin, uimarannoille, ravintoloihin, kirpputoreille tai oikeastaan minnekään. Etenkin täällä vauva.fi:ssä vaaditaan, että Suomen pitäisi olla k-18. Lapset ja teinit muka aina rääkyvät, poukkoilevat, häiritsevät ja tekevät pahaa.
Muistan, kun olin itse teini-ikäinen, eikä minulla ollut mitään paikkaa, missä viettää aikaa. Lasten leikkipuistoon emme saaneet mennä. Eli aikuiset tulivat ajamaan meidät pois, koska leikkikentät ja -puistot ovat leikki-ikäisille lapsille. Ostareiden penkit taas olivat ostoksia tekeville vanhuksille, jotka halusivat ostoskasseineen levätä niillä ostostenteon lomassa. Eli vartija ajoi meidät aina pois/ulos, vaikka olisimme asiallisesti istuneet penkeillä juttelemassa ja juomassa takeaway-kahvia oman ostosreissumme päätteeksi. Meille sanottiin, että se on "asiatonta oleskelua", ja pian penkkien viereen ostarille tuli kyltti, joka ilmoitti asiattoman oleskelun olevan kiellettyä. Kauppojen edustoilla ei myöskään saanut kokoontua, tai koulun pihoilla. Koululta tuli vaksi häätämään muualle. Baareihin emme tietenkään alaikäisinä voineet mennä.
Ja aina aikuiset olettivat, että olemme ilkivallantekijöitä, riiviöitä ja häiriköitä, koska olemme teini-ikäisiä. Se otti päähän ihan hemmetisti etenkin, kun minun kaveriporukassa ei käytetty päihteitä, roskattu tai rikottu julkista omaisuutta.
Mihin alaikäiset voivat kokoontua viettämään aikaa? Mihin lapsilla on oikeus mennä? Miksi lapsiin ja nuoriin suhtaudutaan usein niin negatiivisesti ja kiukkuisesti? Olen itse lapseton 24-vuotias nainen, ja olen erittäin harvoin nähnyt huonosti käyttäytyviä lapsia tai teinejä, ja asun kuitenkin kaupungin keskustassa, ja liikun kaupungilla päivittäin, ja usein myös iltaisin. Näen myös todella vähän päihteitä käyttäviä nuoria/teinejä julkisilla paikoilla.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kun ei saa torua, kieltää, kurittaa lapsia niin tottakai alkaa ärsyttää, kun ei viitsitä kasvattaa. Olen todella alkanut vihata naapurin lapsenlapsia, vaikka eihän se heidän vikansa ole, että naapurini antavat heidän juosta, huutaa ja kolistella kaiteita rappukäytävässä. Sitten antavat ravata asunnossa sen sijaan, että veisivät ulos riehumaan.
Kyllä tuo kasvatuksen puute on sellainen mikä aiheuttaa paheksuntaa.
Voisitko mennä ystävällisesti sanomaan näille lapsille, että melu kuuluu ja häiritsee teitä naapureita. Esittäisit asian rauhallisesti ja hyvässä hengessä. Aloittaisit, että te olette varmasti kivoja nuoria, mutta oletteko huomanneet, että pidätte käytävässä aika kovaa meteliä. Eivät ihmiset aina tahallaan toisia häiritse. He eivät ehkä huomaa puhuvansa vähän kovaäänisemmin. Lapset innostuvat asioista nopeammin, kuin me aikuiset, eivätkä välttämättä hoksaa, että häiritsevät. Lapset ja nuoret ovat yleensä tosi kivoja, kun heidän kanssaan vain uskaltautuu juttelemaan.
Joo, jo jossain aiemmassa ketjussa näin toiveen, että tänne kommentoisivat vain täysi-ikäiset. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en ainakaan itse löytänyt mitään ikärajaa tänne kommentoinnissa.
Nuorison vihaamisen perusteet ovat käyneet itse asiassa vuosi(kymment)en varrella VÄHÄISEMMIKSI, ainakin mikäli tätä viime lokakuussa julkaistua artikkelia on uskominen: https://yle.fi/uutiset/3-9882448 . Siinä kirjoitetaan mm. näin:
"Kiinnostavaa kyllä etenkin nuoret ovat nyt kiltimpiä kuin koskaan. Uhkana on, että pahamaineinen ”nuoriso” katoaa kokonaan.
– Nuorten rikosten määrä on niin vähäistä, että kohta pitää jo huolestua, tutkijatohtori Matti Näsi Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutista vitsailee."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kun ei saa torua, kieltää, kurittaa lapsia niin tottakai alkaa ärsyttää, kun ei viitsitä kasvattaa. Olen todella alkanut vihata naapurin lapsenlapsia, vaikka eihän se heidän vikansa ole, että naapurini antavat heidän juosta, huutaa ja kolistella kaiteita rappukäytävässä. Sitten antavat ravata asunnossa sen sijaan, että veisivät ulos riehumaan.
Kyllä tuo kasvatuksen puute on sellainen mikä aiheuttaa paheksuntaa.Voisitko mennä ystävällisesti sanomaan näille lapsille, että melu kuuluu ja häiritsee teitä naapureita. Esittäisit asian rauhallisesti ja hyvässä hengessä. Aloittaisit, että te olette varmasti kivoja nuoria, mutta oletteko huomanneet, että pidätte käytävässä aika kovaa meteliä. Eivät ihmiset aina tahallaan toisia häiritse. He eivät ehkä huomaa puhuvansa vähän kovaäänisemmin. Lapset innostuvat asioista nopeammin, kuin me aikuiset, eivätkä välttämättä hoksaa, että häiritsevät. Lapset ja nuoret ovat yleensä tosi kivoja, kun heidän kanssaan vain uskaltautuu juttelemaan.
Joo, juuri tuo, kuinka usein oletetaan, että lapset ja nuoret pitävät kovaa ääntä jotenkin ilkeyttään, tai että he eivät ole yhteistyökykyisiä 😂 Kyllä muistan, kun lapsena talkkari tuli huomauttamaan joistain talon säännöistä, niin muistettiin ne koko lopun lapsuutemme ajan, ja kunnioitettiin niitä henkemme kaupalla. Eli yhteistyökykyä löytyy, jos vain aikuiset pystyvät lapsille nätisti huomauttamaan sen sijaan, että joko a) vaahtoavat täällä av-palstalla kuinka lapset mädättävät maailman tai b) pelottelevat ja räyhäävät niille lapsille, ja käyttäytyvät itse huonommin, kuin ne iloa pitävät naapureiden lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ja nuorilla on asiat paremmin kuin millään muulla ryhmällä.
Lapsiperheitä paapotaan.Hädässä ovat yksinäiset, sairaat, vanhukset, köyhät ja lapsettomat. Jos kuuluu useaan näistä ryhmistä, pahempi juttu.
Sikiön oikeudet on parhaat. Heti syntymän jälkeen ihmisen arvo alkaa laskea.
Sairastu niin huomaat. Omaa arvoaan voi ylläpitää huolehtimalla siitä, että on holhottavia alaikäisiä lapsia.Millä tavalla hädässä ovat lapsettomat? Ymmärrän köyhien ja sairaiden hädän, mutta en tajua, miten tuo lapsettomuus tähän liittyy, jos nyt puhutaan taloudellisesta hädästä.
Niin, että lapsettomat naiset eivät pääse hoitoon, eikä kukaan pidä heidän puoliaan kun eivät jaksa enää pitää itse. Äidit hoidetaan lasten takia.
Ärsyttää vaan kuunnella sitä kiljumista ja pattereiden paukutusta silloin, kun haluaisin rentoutua kotona työpäivän jälkeen, tai käydä aikaisin illalla nukkumaan, että saisin nukuttua kunnon yöunet. Joidenkin meistä on tienattava rahaa ja elätettävä itsemme. Ei me kaikki vaan lojuta pihoilla äitiysvapaalla iloitsemassa niiden kiljuvien lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vaan kuunnella sitä kiljumista ja pattereiden paukutusta silloin, kun haluaisin rentoutua kotona työpäivän jälkeen, tai käydä aikaisin illalla nukkumaan, että saisin nukuttua kunnon yöunet. Joidenkin meistä on tienattava rahaa ja elätettävä itsemme. Ei me kaikki vaan lojuta pihoilla äitiysvapaalla iloitsemassa niiden kiljuvien lasten kanssa.
Taas lisää negaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vaan kuunnella sitä kiljumista ja pattereiden paukutusta silloin, kun haluaisin rentoutua kotona työpäivän jälkeen, tai käydä aikaisin illalla nukkumaan, että saisin nukuttua kunnon yöunet. Joidenkin meistä on tienattava rahaa ja elätettävä itsemme. Ei me kaikki vaan lojuta pihoilla äitiysvapaalla iloitsemassa niiden kiljuvien lasten kanssa.[/quot
Eh, niiden kiljuvien lastenkin vanhemmat varmaan käyvät töissä?!:D Ainakin toinen vanhempi, jos on aivan pieniä lapsia vielä. Ja siis ihan itse elättävät itsensä ja perheensä. Ja sinäkin voit ystävällisesti huomauttaa, että voisitteko koittaa olla ilta-aikaan hiljempaa. Tai ihan vaikka laittaa tulpat korviin? Tai vaikka muuttaa yksin johonkin metsän keskelle, niin ei muiden ihmisten elämän äänet häiritsisi.
Meidän perhe taas asuu rapussa, jossa asuu aivan liikaa koiria. Voi että kun niiden piskien haukkuminen sapettaa joskus. Varsinkin tiettyihin aikoihin illasta niillä on joku huutokonserrti, kun haukkuvat toisilleen. En minä siihen kuitenkaan kuole, ja lapsikin on nukahtanut jopa koirien haukkuessa. Sanoisin että täällä koirista on enemmän haittaa ja ääntä kuin lapsista. Täällä myös koirat kuseksivat joka paikkaan. Mutta senkin kanssa on opittava kai elämään, kun ei ne koirien omistajat saa niitä kuriin, vaikka niille on huomautettu. Tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt aiheeseen, mutta ärsyttää kun tällä palstalla tunnutaan vihaavan lapsia ja ylistävän koiria, niin päätin nyt avautua.
Me olemme / meistä on tullut hyvin negatiivinen ja vihamielinen yhteiskunta. Erityisesti kaikki muut kuin valkoinen keski-ikäinen keskiluokka on vihan kohde. Se on surullista, ja ehkä se on aina ollut niin, mutta minä olen herännyt huomaamaan tämän vasta ihan viime vuosina.
Ainakin Kampin kauppakeskuksessa on tiloja jotka on ihan selvästi tarkoitetettu nimenomaan nuorten oleskeluun. Mukavia tuoleja ryhmissä. En siis tarkoita minkään kahviloiden alueita, vaan ihan kauppakeskuksen omia, vapaaseen oleskeluun. Niissä näkee aina iltapäivisin ja iltaisin paljon nuoria viettämässä aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vaan kuunnella sitä kiljumista ja pattereiden paukutusta silloin, kun haluaisin rentoutua kotona työpäivän jälkeen, tai käydä aikaisin illalla nukkumaan, että saisin nukuttua kunnon yöunet. Joidenkin meistä on tienattava rahaa ja elätettävä itsemme. Ei me kaikki vaan lojuta pihoilla äitiysvapaalla iloitsemassa niiden kiljuvien lasten kanssa.[/quot
Eh, niiden kiljuvien lastenkin vanhemmat varmaan käyvät töissä?!:D Ainakin toinen vanhempi, jos on aivan pieniä lapsia vielä. Ja siis ihan itse elättävät itsensä ja perheensä. Ja sinäkin voit ystävällisesti huomauttaa, että voisitteko koittaa olla ilta-aikaan hiljempaa. Tai ihan vaikka laittaa tulpat korviin? Tai vaikka muuttaa yksin johonkin metsän keskelle, niin ei muiden ihmisten elämän äänet häiritsisi.
Meidän perhe taas asuu rapussa, jossa asuu aivan liikaa koiria. Voi että kun niiden piskien haukkuminen sapettaa joskus. Varsinkin tiettyihin aikoihin illasta niillä on joku huutokonserrti, kun haukkuvat toisilleen. En minä siihen kuitenkaan kuole, ja lapsikin on nukahtanut jopa koirien haukkuessa. Sanoisin että täällä koirista on enemmän haittaa ja ääntä kuin lapsista. Täällä myös koirat kuseksivat joka paikkaan. Mutta senkin kanssa on opittava kai elämään, kun ei ne koirien omistajat saa niitä kuriin, vaikka niille on huomautettu. Tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt aiheeseen, mutta ärsyttää kun tällä palstalla tunnutaan vihaavan lapsia ja ylistävän koiria, niin päätin nyt avautua.
Ei kenenkään tarvitse kotonaan kulkea tulpat korvissa sen takia, että naapurit eivät osaa käskeä lapsiaan olemaan hiljempaa. Miten aina niitä meluajia puolustellaan ja kaikkien muiden vain pitäisi sietää se? Kyllä meille lapsina opetettiin kuinka kerrostalossa käyttäydytään eikä ikimaailmassa oltaisi saatu kirkua ja huutaa niin kuin nykyisin on tapana.
En usko, että Suomessa kovasti lapsia vihataan. Pikemminkin niitä vanhempia, jotka eivät välitä/osaa/viitsi kasvattaa lapsiaan. Kun nämä kullannuput sitten vilistävät ravintolassa huutaen ja melskaten tai raapivat kivillä auton ovia pihassa, monista tuntuu, että viha kohdistuu lapsiin. Tokihan ne lapset siinä hölmöyksiä voivat tehdä, mutta syy on kyllä piittamattomien, kännykkäänsä lukittautuneiden vanhempien.
Patr Kloop kirjoitti:
En usko, että Suomessa kovasti lapsia vihataan. Pikemminkin niitä vanhempia, jotka eivät välitä/osaa/viitsi kasvattaa lapsiaan. Kun nämä kullannuput sitten vilistävät ravintolassa huutaen ja melskaten tai raapivat kivillä auton ovia pihassa, monista tuntuu, että viha kohdistuu lapsiin. Tokihan ne lapset siinä hölmöyksiä voivat tehdä, mutta syy on kyllä piittamattomien, kännykkäänsä lukittautuneiden vanhempien.
Tämän kirjoittajan asenne juuri onkin se ongelma. Jokaikinen ihminen jolla on mitään kunnon kosketusta lapsiin ymmärtää että joskus ne on äänekkäitä, riehuvia ja sotkuisia vaikka niitä olis kasvatettu kuinka. Se kuuluu siihen että on lapsi. Ei ne synny valmiina aikuisina.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tuntuu olevan valloillaan alaikäisiin, eli lapsiin ja teineihin kohdistuva vihamielisyys, epäluuloisuus ja syrjintä. Lapsia ei haluttaisi kerrostaloasuntoihin, kauppoihin, kävelykaduille, puistoihin, uimarannoille, ravintoloihin, kirpputoreille tai oikeastaan minnekään. Etenkin täällä vauva.fi:ssä vaaditaan, että Suomen pitäisi olla k-18. Lapset ja teinit muka aina rääkyvät, poukkoilevat, häiritsevät ja tekevät pahaa.
Mihin alaikäiset voivat kokoontua viettämään aikaa? Mihin lapsilla on oikeus mennä? Miksi lapsiin ja nuoriin suhtaudutaan usein niin negatiivisesti ja kiukkuisesti? Olen itse lapseton 24-vuotias nainen, ja olen erittäin harvoin nähnyt huonosti käyttäytyviä lapsia tai teinejä, ja asun kuitenkin kaupungin keskustassa, ja liikun kaupungilla päivittäin, ja usein myös iltaisin. Näen myös todella vähän päihteitä käyttäviä nuoria/teinejä julkisilla paikoilla.
Suomalaisia lapsia ei kasvateta kunnolla. Suuri osa nuorisosta häiriköi, vittuilee ja uhkailee muita ihmisiä julkisilla paikoilla. Valita asiasta siis vanhemmille. Heidän tehtävänsä on kasvattaa lapsista sellaisia, että he käyttäytyvät julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minäkin olen köyhästä perheestä, mutta osasin itse löytää halpoja/ilmaisia harrastuksia: 4H-toimintaa, urheilukentällä juostiin kilpaa, kirjastossa käytiin lukemassa, uimarannalla uimassa, leikkipuistoissa leikkimässä, koulun pihalla keinumassa, kavereiden luoksekaan ei viety, piti itse sinne pyöräillä tai kävellä. Pari kertaa vanhemmat säästivät sen verran että pääsin 2 kertaa 4H ja seurakunnan kesäleirille.
Eli paikkoja löytyi ja ei aikuiset tulleet ikinä valittamaan. Ehkä asenteesi on liian negatiivinen ja näet asiat huonosti?
4H? Onko tuo joku maalaisten juttu? Kamoon, kaikki ei asu landella!
Vierailija kirjoitti:
Patr Kloop kirjoitti:
Tämän kirjoittajan asenne juuri onkin se ongelma. Jokaikinen ihminen jolla on mitään kunnon kosketusta lapsiin ymmärtää että joskus ne on äänekkäitä, riehuvia ja sotkuisia vaikka niitä olis kasvatettu kuinka. Se kuuluu siihen että on lapsi. Ei ne synny valmiina aikuisina.
Ja silloin kun ne ovat äänekkäitä ja riehuvia, on vanhempien vastuulla kertakaikkiaan napata lapsi kainaloon ja poistua tilanteesta muita ihmisiä häiritsemästä. Tämä onkin yleinen käytäntö muualla. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ulkomailla ravintolassa todistanut että toinen vanhemmista lähtee lapsen kanssa ravintolasta pois kun mekkala alkaa. Suomessa tätä ei tapahdu koskaan, ainakaan en ole nähnyt. Päinvaston lasten annetaan täysin vapaasti ravata ravintolasalissa ympäri kiljuen.
Ei ole mitään järkevää perustelua, miksi suomalaisen tulisi lisiä ylikansoitetussa maailmassa. Suomessa vielä oikeen yrittämällä yritetään saada ihmisiä tekemään lapsia mm. jakamalla erilaisia tukiaisia lapsiperheille. Toivottavasti lapsentekohalukkuus kyntää pohjamudissa jatkossakin, muuten ei maailma pelastu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minäkin olen köyhästä perheestä, mutta osasin itse löytää halpoja/ilmaisia harrastuksia: 4H-toimintaa, urheilukentällä juostiin kilpaa, kirjastossa käytiin lukemassa, uimarannalla uimassa, leikkipuistoissa leikkimässä, koulun pihalla keinumassa, kavereiden luoksekaan ei viety, piti itse sinne pyöräillä tai kävellä. Pari kertaa vanhemmat säästivät sen verran että pääsin 2 kertaa 4H ja seurakunnan kesäleirille.
Eli paikkoja löytyi ja ei aikuiset tulleet ikinä valittamaan. Ehkä asenteesi on liian negatiivinen ja näet asiat huonosti?
Ohiksena: kiva, että et ole kokenut samanlaista asennetta kuin ap, mutta mitä jos et noin ylimielisesti suhtautuisi. Tilanne on pienellä paikkakunnalla vähän toinen kuin isossa kaupungissa, jossa harrastukset tuppaavat olemana kaukana ja kalliita.
Paljon riippuu myös kaveripiiristä. Jos sattuu kaveripiirissä olemaan kalliissa harrastuksissa käyviä, heitä ei ehkä ole ihan helppo houkutella mukaan seurakunnan kerhoon.
Epäilen mahtaako jotain 4h-ta edes olla olemassa stadissa. Lukemista aniharva teini enää harrastaa, joten tulit tuossa kertoneeksi olevasi tukevasti keski-ikäinen.
Pitäisi sinun jo tajuta, että ajat muuttuvat. Se, millaista teininä oli olla joskus 1980-90 -luvuilla on nykyään sangen toisenlaista.
Ja ymmärsin ainakin ap:n ajavan takaa enemmän sellaista vapaan oleilun sfääriä, ei mitään ohjattuja harrastuksia, jonne tullaan seitsemäksi ja lähdetään kahdeksalta kotiin.
Vaan siis paikkaa, jossa voi ex tempore koska tahansa istua juttelemaan kavereiden kanssa, ja sakkiin voi liittyä kuka tahansa ohitse kulkeva tuttu.
Vaikka olen itse täysin eri ikäluokkaa kuin ap - olen jo 51-vuotias - ymmärrän hyvin hänen tunteensa.
Ja olen samaa mieltä siitä, että lapsi- ja teinikielteisyys on ikävä kyllä lisääntynyt.
Ihmiset ovat nykyään jumissa niin omassa kuplassaan, että kaikki kanssakäyminen tapahtuu oman sosioekonomisen ryhmän ja samassa elämäntilanteessa, saman ikäisten ja samalla lailla ajattelevien kesken.
Erilaisuutta - mukaanlukien eri ikäisiä - ei suvaita, vaan heidät koetaan häiritseviksi.
Hassua kylläkin: kaupungistuminen lisääntyy, mutta samoin lisääntyy junttius eli kyvyttömyys sietää muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patr Kloop kirjoitti:
Ja silloin kun ne ovat äänekkäitä ja riehuvia, on vanhempien vastuulla kertakaikkiaan napata lapsi kainaloon ja poistua tilanteesta muita ihmisiä häiritsemästä. Tämä onkin yleinen käytäntö muualla. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ulkomailla ravintolassa todistanut että toinen vanhemmista lähtee lapsen kanssa ravintolasta pois kun mekkala alkaa. Suomessa tätä ei tapahdu koskaan, ainakaan en ole nähnyt. Päinvaston lasten annetaan täysin vapaasti ravata ravintolasalissa ympäri kiljuen.
Jaa. Minä tein omien lasteni kanssa aina noin.
Mutta joka tapauksessa, et nyt selvästi ymmärrä tuon kirjoittajan pointtia.
KAIKKI lapset eivät häiriköi. Miksi sitten suhtaudut noin negatiivisesti kaikkiin lapsiin? Se on ikärasismia.
Kaikki lasten ääni ei ole häiriköintiä. Kirkas iloinen rupattelu kuuluu ravintolasalissa matalammalla
Änellä puhvien aikuisten äänten joukosta, mutta silläkin on oikeus olla siellä. Silti se ärsyttää joitakin lapsettomia jotenkin allergianomaisesti.
Jos sinusta tuntuu, että kaikkialla on vain huonosti käyttytyviä lapsia, sinun kannattaa mennä lähinnä omaan asenteeseesi. Koska useimpien meidän muiden mielestä noin ei todellakaan ole.
Sama asia kuin jos joku tulkitsee törmäävänsä vain kamaliin kanssaihmisiin. Miksi tulkinta on niin kielteinen, se on se oikea kysymys eikä se, että "miksi kaikki ihmiset ovat kamalia".
38
Nuorin lapsistani on aloittajan ikäluokkaa ja tunnistan kyllä aloituksessa mainitun asian. En tiedä, miten tuo on noin kymmenessä vuodessa muuttunut vai onko muuttunut lainkaan. Tyttöjen kohdalla ongelma alkaa noin 14-vuotiaana ja poikien muutamaa vuotta aikaisemmin. Ratkaisin omieni kohdalla ongelman aikoinaan niin, että lasten kavereille oli meillä aina avoimet ovet. Saivat kavereineen omaa rauhaakin, koska nuoriso majaili yläkerrassa ja kalkkikset alakerrassa. Jokseenkin tyyriiksi homma tuli, kun jääkaapilla kävivät niin omat kuin muidenkin lapset ja varsinkin teini-ikäisten poikien ruokahalu on kyltymätön :D Hyvä puoli oli, että tiesin aina, missä oma nuorisoni viettää aikaansa ja kenen kanssa. Ja täytyy sanoa, että lämmittää mieltä, kun jossain kadulla tai kauppakeskuksessa joku näistä nuorista nyt aikuisena tulee juttelemaan, jotkut jopa halaamaan ja kertovat, miten monesta pahanteosta jäivät pois ihan vain siksi, että oli paikka, jossa sai olla.
Kun olin lapsi, me onneksi voitiin leikkiä lähimetsässä. Leluja ei niinkään ollut, minulla oli esim. vain kaksi nukkea, mutta mielikuvitusta riitti. Metsästä löytyi kaikenlaista (ennen metsään piilotettiin mm. peltipurkit, ei ollut kierrätystä).
Olisin myös takuulla saanut piiskaa jos olisin kirkunut kurkku suorana naapurin ikkunan alla, kuten nykylapset, sekä tytöt että pojat. Tullaan kirkumaan kuin koloratuurisopraanot ihan toisten ikkunan alle. Ja vanhemmat asuvat toisessa päässä taloa, ei heitä haittaa!