Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmi ettei kielten opiskelusta osata keskustella

Vierailija
10.06.2018 |

Olen kaksikielisen perheen hyvin ruotsia puhuva suomenkielinen puoliso. Tykkään puhua ruotsia, tykkään pohjoismaista ja arvostan Suomen kaksikielisyyttä.
En silti pidä pakollista ruotsin/Suomen opiskelua kaikilla kouluasteilla järkevänä.
Kielitaito maassa levenisi jos olisi enemmän valinnanmahdollisuuksia.
Ruotsin valinneet hyötyisivät, saksan valinneet hyötyisivät, kiinan valinneet hyötyisivät jne. Englanti sopii nykymaailmassa pakolliseksi.
Asiallista keskustelua, please.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin perustelut ovat aina virheelllisiä tai jotain mielipiteitä ilman perusteluja.

Pakkoruotsi lla pidetään suomalaiset köyhempinä kuin ruotsalaiset aina ja ikuisesti. Emme onnistu kilpailemaan Ruotsin kanssa niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi ja kaksikielisyys rasitteena.

Vierailija
2/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  en jaksa tätä pakkoruotsi-jankkausta. Itse puhun sujuvasti muutamia muita eurooppalaisia kieliä ja tarvitsen niitä  työssäni  joka päivä toisin kuin tuota maamme kakkoskieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä  en jaksa tätä pakkoruotsi-jankkausta. Itse puhun sujuvasti muutamia muita eurooppalaisia kieliä ja tarvitsen niitä  työssäni  joka päivä toisin kuin tuota maamme kakkoskieltä.

Ajattele että suomalaiset ovat joutuneet kärsimään eivät jankkauksesta, vaan ihan pakkoruotsin rasitteesta ym. opiskelemisesta jo satoja vuosia ja sen aiheuttamasta syrjinnästä.

Pakkoruotsista jankkaaminen on ajankohtaista juuri niin kauan kuin pakkoruotsi on olemassa.

Vierailija
4/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielipolitiikka on valitettavasti puoluepolitiikkaa.

Rkp- ihmiset kokee että heitä vihataan jos halutaan opiskella muuta kuin heidän kieltään.

Jos on vapaan kielivalinnan kannalla on automaattisesti tollo Persu.

Itse olen kansainvälisesti orientoitunut akateeminen liberaali ja pidän maamme kapeaa kielipolitiikkaa valitettavan.

Vierailija
5/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi keskustella niin pitkään kuin pakkoruotsin vastustajat leimataan suvaitsemattomiksi junteiksi, vaikka juuri he kannattavat suurten kansainvälisten kielten opiskelua ruotsin sijasta.

Vierailija
6/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi, millä tavalla kielten osaaminen levenisi, jos pakkoruotsi otettaisiin pois. Ruotsi on niin helppo kieli, ettei se taatusti ole kenenkään kieliä osaavan osaamisesta pois. Jos taas ei osaa edes ruotsia, tuskin oppii, tai haluaa edes opetella, mitään muutakaan kieltä. Puhumattakaan siitä, että miten ruotsin tilalle muka tulevien kielten opetus järjestettäisiin. Omalla ala-asteella ei aikoinaan voinut valita edes muuta pitkää kieltä kuin englannin, kun ei ollut tarpeeksi kiinnostuneita. Jos ei saksalle, ranskalle tai venäjälle löydy tarpeeksi mielenkiintoa, mistä ihmeestä sitä löytyisi vielä useammalle kielelle?

Vierailija
7/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oikeastaan ruotsin pakollisuutta vastustavat usein juuri vieraitten kielten harrastajat.

Vierailija
8/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten osaaminen monipuolistuu siten että esim pakollisen englannin lisäksi voi valita muutaman kielen valikosta. Tietysti pienissä kouluissa valinta mahdollisuudet ovat vähäisemmät.

Mutta köyhää on tämä nykyinen suomi,ruotsi,englantikuvio.

Vierailija
9/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruotsin, englannin ja suomen lisäksi opiskellut koulussa myös ranskaa ja espanjaa sekä hieman saksaa.

Yliopistossa olen lisäksi opiskellut latinaa ja arabiaa.

Muualla olen kursseilla opiskellut italiaa. Tanskaa ja norjaa ymmärrän lukea ruotsin perusteella. Hieman venäjääkin ja portugalia olen opiskellut itse.

Kaikki tämä vaikka olen lukenut useamman vuoden pakkoruotsia ja myös pakkosuomea (!) koulussa.

Vierailija
10/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi, millä tavalla kielten osaaminen levenisi, jos pakkoruotsi otettaisiin pois. Ruotsi on niin helppo kieli, ettei se taatusti ole kenenkään kieliä osaavan osaamisesta pois. Jos taas ei osaa edes ruotsia, tuskin oppii, tai haluaa edes opetella, mitään muutakaan kieltä. Puhumattakaan siitä, että miten ruotsin tilalle muka tulevien kielten opetus järjestettäisiin. Omalla ala-asteella ei aikoinaan voinut valita edes muuta pitkää kieltä kuin englannin, kun ei ollut tarpeeksi kiinnostuneita. Jos ei saksalle, ranskalle tai venäjälle löydy tarpeeksi mielenkiintoa, mistä ihmeestä sitä löytyisi vielä useammalle kielelle?

Ruotsin kieli ei ole helppo kieli eikä kielen opiskelussa ole helppous tärkeää vaan kielen oppimisen motivaatio. Turhan kielen opiskelu ei motivoi eikä ruotsin kielestä hyödy kuin pieni osa. Ihmiset haluavat hyötyä opiskelemistaan kielistä eikä ruotsin kieli tuo hyötyä samalla tavalla kuin sivistyskielien opiskeleminen.

Ruotsinkielisten asenne suomalaisia kohtaan on sen lisäksi syrjivä ja pakkoruotsi lisää ruotsinkielien ylimielisyyttä suomalaisia kohtaan.

Vierailija
11/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ruotsin, englannin ja suomen lisäksi opiskellut koulussa myös ranskaa ja espanjaa sekä hieman saksaa.

Muualla olen kursseilla opiskellut italiaa. Tanskaa ja norjaa ymmärrän lukea ruotsin perusteella. Hieman venäjääkin ja portugalia olen opiskellut itse.

Kaikki tämä vaikka olen lukenut useamman vuoden pakkoruotsia ja myös pakkosuomea (!) koulussa.

Paljon omet opiskellut mutta mitään kieltä et osaa kunnolla.

Älä itsestäsi kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.

Vierailija
12/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etä- ja virtuaalopetus yleistyy koko ajan. Sitä kautta saadaan pienimpiinkin kouluihin isohko kielipaletti. Lisäksi moni ruotsin opettaja osaa muitakin kieliä kuin vain sitä ruotsia, jopa omassa pikkukoulussa olisi ollut mahdollisuus opiskella saksaa, ranskaa ja venäjää (ruotsin opettajan kursseja) mutta ei tullut ryhmiä.

Vierailija
13/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroit juuri itse kuin pakkoruotsi haittaa suomalaisten kielten oppimista.

Jos koulu ei pystynyt järjestämään kuin pitkän englannin oppilailleen se nimenomaan johtui siitä että pakkoruotsia ei voinut jättää pois. Kun pakkoruotsi voidaa jättää pois saadaan varat käytettyä johonkin muuhun tärkeämpään kieleen.

Vierailija
14/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kieliä voi opiskella ihan vaikka kuinka paljon, mutta useimmille meistä kaksi vierasta kieltä on jo saavutus. Ja valitettavasti ne ovat useimmiten ruotsi ja englanti. Esim. Ruotsissa pakollisen englannin lisäksi on paljon enemmän vaihtelua.

Vierailija
15/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon omet opiskellut mutta mitään kieltä et osaa kunnolla.

Älä itsestäsi kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.

Sulla on aika hoono soomi, en ymmärtänyt sun viestiä.

Vierailija
16/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu ei pystynyt järjestämään kuin pitkän englannin oppilailleen se nimenomaan johtui siitä että pakkoruotsia ei voinut jättää pois. Kun pakkoruotsi voidaa jättää pois saadaan varat käytettyä johonkin muuhun tärkeämpään kieleen.

En. Ryhmien järjestämättömyys ei johtunut resursseista vaan siitä, että oppilaita, jotka halusivat valita jonkin muun kuin englannin oli kokonaista 5kpl ja nekin jakautuivat kolmen kielen välille. 1-2 oppilaan kurssit mahdollistavia resursseja ei millään pakkoruotsin poistolla saada.

Ruotsin poistaminen ei muuta kielten kannalta muuta kuin sen, että porukka ei osaa ruotsia. Jos ei ruotsi suju, ei suju muukaan kieli ja opiskellaan jotain ihan muuta ainetta tai jos on pakko valita tilalle joku kieli niin englantia. Ja se ei todellakaan laajenna osattuja kieliä millään tavalla.

Vierailija
17/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomi voi pysyä kaksikielisenä maana, mutta pakkoruotsi pitäisi jättää pois. kyllä ihmiset sitä vielä opiskelee kun toisena vaihtoehtona on matikka lukiossa, mutta kielistä pitäisi vain saada bonus töissä jos sitä ihan oikeasti pitää käyttää. niin kauan kun ruotsi on PAKKOruotsi niin kaikki tosiaan vihaa sitä senkin takia.

Vierailija
18/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni todistetusti on jättänyt opiskelematta muita kieliä pakkoruotsin takia?

Itse en usko että monikaan.

Onhan meillä ollut pakkosuomea opiskellut ruotsinkielinen ulkoministeri, joka silti puhuu sujuvasti englantia, saksaa ja ranskaa. Ei näytä pakkosuomi hirveästi vaivanneen hänen kieltenoppimista.

Onkohan ongelma vain suomalaisten korvien välissä. Jossain muussa maassa se, että saa ilmaiseksi opiskella peruskoulussa jotain vierasta kieltä, olisi monelle bonusta. Vain Suomessa sekin on käännetty itkun ja hammastenkiristyksen aiheeksi.

Vierailija
19/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Ryhmien järjestämättömyys ei johtunut resursseista vaan siitä, että oppilaita, jotka halusivat valita jonkin muun kuin englannin oli kokonaista 5kpl ja nekin jakautuivat kolmen kielen välille. 1-2 oppilaan kurssit mahdollistavia resursseja ei millään pakkoruotsin poistolla saada.

Ruotsin poistaminen ei muuta kielten kannalta muuta kuin sen, että porukka ei osaa ruotsia. Jos ei ruotsi suju, ei suju muukaan kieli ja opiskellaan jotain ihan muuta ainetta tai jos on pakko valita tilalle joku kieli niin englantia. Ja se ei todellakaan laajenna osattuja kieliä millään tavalla.

ja mitä siinä siis hävitään? ne jotka osaa kieliä saa niistä edut, ne jotka ei osaa ei saa. erona vaan se että ne jotka ei osaa kieliä voi tosiaan keskittyä johonkin toiseen aineeseen rauhassa.

Vierailija
20/36 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni todistetusti on jättänyt opiskelematta muita kieliä pakkoruotsin takia?

Itse en usko että monikaan.

Onhan meillä ollut pakkosuomea opiskellut ruotsinkielinen ulkoministeri, joka silti puhuu sujuvasti englantia, saksaa ja ranskaa. Ei näytä pakkosuomi hirveästi vaivanneen hänen kieltenoppimista.

Onkohan ongelma vain suomalaisten korvien välissä. Jossain muussa maassa se, että saa ilmaiseksi opiskella peruskoulussa jotain vierasta kieltä, olisi monelle bonusta. Vain Suomessa sekin on käännetty itkun ja hammastenkiristyksen aiheeksi.

se että sitä ei saa valita on se ongelma.