Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pieni lapsi yksin ulos?

Tiukkis...ko?
10.06.2018 |

Kuinka pieniä lapsia te päästätte yksin ulkoilemaan?
Minulla on 4v ja 5v lapset ja tänä aamuna pihalle tuli 4-vuotiaani samanikäinen tarhakaveri yksinään. Asumme siis Helsingissä kerrostalossa ja ympärillä on merta, liikennettä yms. Leikin siinä lasten kanssa reilun 1,5h. Tämä neljävuotias toivoi lounaalle lähtiessämme että saattaisimme hänet kotiinsa. Tietysti veimme hänet ihan kotiovellensa ja usean pimpotuksen jälkeen äitinsä raotti ovea, päästäen tytön sisään sanomatta mitään minulle vaikka ihan ystävällisesti hymyilin.
Järkytyin vain koska itse olen suunnitellut että päästän lapset leikkimään pihalle yksin vasta joskus ensimmäisen luokan kevätpuolella aikaisintaan. Olenko siis tiukkapipoinen kukkahatutäti vai mitä ihmettä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tosiaan ainoa jota se järkytti? Minkä ikäisiä lapsia te sitten päästätte keskenään pihalle?

Vierailija
2/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v leikkii välillä pihalla niin, ettei vanhemmat ole mukana. Asutaan tämmösessä luhtitalokeskittymässä ja piha on suojainen. Ei saa poistua pihalta ja mulla on parvekkeen ovi ja ulko-ovi auki, että kuulen sen koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen kans että ainakaan alle 7v ei saisi kauan ilman aikuista olla pihalla,puhumattakaan noista mainitsemistasi riskeistä.

Vierailija
4/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ulkoilu jo 2,5-vuotiaana ekan kerran omalla takapihalla ikkunan läpi tiukasti valvottuna, kun minä olin sisällä jumissa sairaan vastasyntyneen kanssa.

Ilman jatkuvaa näköyhteyttä omalla suojaisalla takapihalla 4v+ (toki välillä kurkin!), reviiriä laajennettu harkinnanvaraisesti 6v+.

Vierailija
5/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerta sinä olit ulkona niin mitä vaaraa lapsella oli? Tietysti olisi hyvä kysyä vahditko samalla tätä meidän lasta kerta olet ulkona.

Vierailija
6/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on turvallinen ympäristö ja piha. 4-vuotiaan voi antaa jo mennä yksin pihalle, on tottelevainen ja rauhallinen eikä lähde mihinkään ja isoveljet tai muita lapsia yleensä kaverina. Tsekkaillaan säännöisesti että on pihalla ja kaikki ok. Mutta en antaisi mennä yksin ulos ap:n kuvailemassa paikassa.

Vierailija
7/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asuu.

Isommassa kaupungissa en päästäisi vasta kun ekalla luokalla ulos.

Muutimme pieneen kuntaan ja siellä päästin sitten eskarilaisen ulos kun pyysi. Aivan paniikissa olin ja muistan kerran kun lapsi oli mennyt naapuritalon pihaan ilman lupaa ja etsin itku silmässä kauhukuvat mielessä! Muut äidit taisi pitää hulluna.

Veljen päästin sitten ulos jo nelivuotiaana, vai oliko viiden? On syntynyt syksyllä eli taisi olla vähän alle viisi kun kesällä päästin.

Kolmas lapsi oli viisivuotias.

Nyt meille on syntynyt neljäs lapsi, iltatähti, ja en varmaan päästä ikinä 😂

Vierailija
8/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ympäristöstä ja lapsesta. 3v meil pihal. Karkas kerran kauppaan ns ostamaan jätskiä. Naapurin rouva oli jo palauttamassa kun huomasin. Pieni katu, kauppaan matkaa 70m.

Vierailija
9/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja pihasta. Esikoinen oli 5 v, suojaisa piha, jonne näköyhteys. Rauhallinen lapsi kaikinpuolin. Kakkonen taisi olla eskarissa eli 6-7 v ja kolmas 5 v. Keskimmäinen on näostä haastavin luonne, suht tottelevainen hänkin kyllä.

Nyt isommat 17 ja 13 v kulkevat sujuvasti Helsingin keskustassa. Pienin 8 v, tarkasti rajattu alue missä saa kulkea, oma piha ja puisto. Kouluun toki menee yksin, tarkkaan on katottu, että mistä kohtaa saa mennä tien yli (lyhyellä pätkällä sekä valot ja suojatie, että suojatie ilman valoja, vain valojen kohdalta lupa mennä yli) jos omasta pihasta lähtee, soitto mulle.

Vierailija
10/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerta sinä olit ulkona niin mitä vaaraa lapsella oli? Tietysti olisi hyvä kysyä vahditko samalla tätä meidän lasta kerta olet ulkona.

Naapuri tuskin tiesi että olemme siinä ja mistä hän tiesi kuinka kauan olisimme siinä? Ei kukaan kai herranen aika jätä omaa lastaan tuolla lailla, no, heitteille, varmistamatta ollenkaan? Ei lapsi sanonut meillekään vahtimisesta mitään, paitsi kun olimme lähtemässä hän kysyi että voimmeko saattaa hänet kotiin kun ei hänellä ole avainta eikä tiennyt edes ovikoodia (jonka olen jankannut ainakin omille lapsilleni jos jotain sattuisi tapahtumaan niin että pitäisi ainakin rappuun päästä).

Itselleni siis jäi ainakin ahdistunut olo siitä että noin pieni lapsi oli yksin. Entä jos joku namusetä olisi houkutellut mukaansa? Tai lapsi olisi juossut pallon perässä autotielle? 

Tietysti sitten oma äitini esim. oli jo 1.5v vanhana isompien (3v ja 5v) sisarustensa mukana hiekkarannalla kaikki kesäpäivät kun mummo ja pappa olivat töissä, että kylläpä ne lapset vissiin aika hyvin pysyivät hengissä niinkin... Jäi vain kurja olo. 

Miten te jotka kuuntelette parvekkeen oven kautta tms. tiedätte jos lapsenne houkutellaan namusedän matkaan? Tai jos lapsi seuraa perhosta pois pihasta?

Vierailija
11/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilaisena alwttiin harjoitella leikkipuistoon menoa jne. Eli ennen koulun alkua laajennettiin elinpiiriä. Nelivuotias ei tod. Ei ei.

T. Helsinkiläinen

Vierailija
12/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5- ja 3-vuotiaat muiden pihan lasten kanssa keskenään ulkona. Piha on turvallinen, parvekkeen ovi auki ja kurkin välillä. Rajat on selvät ja noudattavat niitä.

Vierailija
13/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäistä lasta ei koskaan saisi jättää ilman aikuisen valvontaa. 

Vierailija
14/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v ja 5v lapset ulkoilevat keskenään omassa omakotitalon pihassa. Asutaan haja-asutusalueella, tonttia on 7000 neliötä ja rajoittuu naapurin tonttiin (sukulainen) sekä metsään. Lapsilla on ehdottomat rajat mihin asti saa liikkua, valvotaan vähän väliä ikkunasta/ovesta ja hyvin ovat pysyneet siellä missä saa olla. Tielle päin ei saa lähteä ilman aikuista koskaan. Isompi sai ulkoilla yksin myös 6-vuotiaana, mutta jos pienempi oli mukana (tuolloin 4v), niin meistä vanhemmista oli jompikumpi pihalla myös.

Vierailija
15/15 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5- ja 3-vuotiaat muiden pihan lasten kanssa keskenään ulkona. Piha on turvallinen, parvekkeen ovi auki ja kurkin välillä. Rajat on selvät ja noudattavat niitä.

3v on kyllä liian pieni, eikä voi luottaa, että ymmärtää aina ja ikuisesti noudattaa rajoja ja ohjeita, jos näkee jotain mielenkiintoista tai isommat lapset alkavat kiusallaan houkutella taaperoa johonkin kiellettyyn/vaaralliseen paikkaan. 5v:tä ei myöskään saa, kuten ei minkään ikäistä alakoululaista tai päivähoitoikäistä, vastuuttaa "katsomaan pienemmän perään". Vanhemman tehtävä on valvoa tuon ikäisiä vielä.