Ottaisitko vastaan tämän työpaikan?
Haen henkilökohtaista avustajaa. Työn aloitus elokuussa 2018, koeaika 4 kk.
Olen kolmekymppinen liikuntarajoitteinen nainen. Vietän itseni näköistä, onnellista ja itsenäistä elämää, teen töitä, opiskelen yliopistossa ja elän avoliitossa. Arkeni toimivuuden turvaamiseksi minulle on myönnetty henkilökohtaista apua 32 tuntia kuukaudessa (keskimäärin 8 tuntia viikossa). Määrittelen itse työajat tarpeen mukaan kolmeksi viikoksi kerrallaan - pääasiallisesti ne ovat iltapäivä- ja ilta-aikoja, 13-23 välillä, mutta muutkin ajat ovat toki joskus mahdollisia.
Työhön kuuluu avustaminen kodin siivoustöissä. Isot siivoustyöt, kuten imurointi, lattianpesu, mattojen tamppaaminen, ikkunoiden pesu, vaatteiden ripustaminen ja silittäminen, roskien vieminen eri lajittelupisteisiin ja muu kodin siivoamisessa avustaminen sujuu sinulta siis ongelmattomasti ja pystyt ottamaan näissä ohjausta vastaan ja toimimaan myös omatoimisesti tämän jälkeen. Vaikka sinulla olisi omat tavat siivouksessa omassa kodissasi, edellytän että avustajanani toimit minun tavallani - oma-aloitteinen työote on kuitenkin plussaa, mutta pystyt ottamaan vastaan ohjausta.
Työsuhteessa lähdetään nimittäin siitä, että asiat tehdään minun toiveideni mukaan ja minun tahdissani. Olen toisinaan, aurinkoisuudestani huolimatta, melkoisen harkitseva pohdiskelija, tiettyjä rutiineja rakastava ihminen, ja minulle tärkeää on esimerkiksi kierrättäminen ja tietyt kulutusvalinnat, joiden kyseenalaistaminen ei tietenkään kuulu tehtävääsi.
Kommentit (62)
Tulee mielikuva, että avustaja saa huutia jos silittää vahingossa ensin vasemman hihan eikä oikeaa.
Näillä avustajia hakevilla on usein joku suuruuskompleksi. He kuvittelevat avustajansa joksikin aivottomaksi robotiksi ja orjaksi. 10 € per tuntipalkalla. Itse ovat itsekkäitä ja katkeroituneita ihmisiä. Anna mun kaikki kestää.
On hyvä, että ilmoituksessa on paljon informaatiota työtehtävistä, se karsii ne hakijat, jotka vihaavat siivousta sekä uimahalleja. On myös hyvä, että työnantaja on valmis neuvomaan jo valmiiksi, miten siivous hoidetaan, niin että ei ensin siivota ja sen jälkeen arvostellaan, että ei sitä noin kuulu tehdä. Toisaalta vaikuttaa hieman epäilyttävältä, että ilmoituksessa keskitytään noin paljon siivoukseen, kun asunnossa kuitenkin asuu toinenkin henkilö (mikäli tämän toimintakyky riittää siivoamiseen). Ilmoituksesta saa myös vaikutelman, että työnantajalla on ollut avustaja, joka on yrittänyt määräillä häntä tai opettaa omia mielipiteitään, mistä aiheutunutta ärsytystä hän vähän nyt purkaa rivien välissä tässä ilmoituksessa. Jos sitä voisi jotenkin lieventää, ilmoitus voisi antaa ystävällisemmän vaikutelman.
Rehellisesti, tuo 2x 4h (13-23) vko työ ei nappaa kun mun pitäis saada oma lapsi vuorohoitopäikkyyn ja jättää hänet jopa yöksi sinne. Lisäksi työtä on niin vähän ettei sillä pelkästään pärjää vaan pitäisi etsiä toinen työ lisäksi, vajaa 260€/kk ei paljon lämmitä. Työnkuva muuten sopis itselle, mutta en kyllä alle 30h/vko lähtis (tai sitten tuntipalkan tulisi olla suurempi), ja 8-21 välille sijoittuen.
Ihmettelen eniten että onko toi siivous vaan sen takia että saat käytettyä kaikki 32h/kk vai miksi henkilökohtainen avustaja toimii siivoojana kun sulla kuitenkin on ilmeisesti siihen kykenevä avokki.
Työkkärin sivuilla näkyy säännöllisesti tiettyjä avustajaa hakevia nimiä, ilmeisesti niin hankalia työnantajia ettei kukaan kestä. Ehkä tämäkin on yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ovat itsekkäitä ja katkeroituneita ihmisiä. Anna mun kaikki kestää.
Minä kyllä ymmärrän, että sairas ja ehkä kivulias ihminen saattaa olla hyvinkin itsekäs ja katkeroitunut. Hienoa kuitenkin, että sinä pysyisit aina äiti aurinkoisena, vaikka olisit ruhjoutunut esim. auto-onnettomuudessa tai syntyessäsi saanut vamman, jonka takia et pärjää itse.
Saan nyt tietysti kauheasti alapeukkuja, kun te luulette, että hyväksyn tuollaiset työpaikkailmoitukset. Näin ei todellakaan ole, enkä itse moiseen työhön ryhtyisi, mutta minä ymmärrän, mistä se vaativa asenne kumpuaa. Autettava ihminen tarvitsee tuntee, että voi määrätä edes jostain pienestä asiasta.
En lähtisi tuohon hommaan. Syynä se, että työaikojen vaihtelun takia muu elämä hankala järjestää.
Miten otan toisen työn, kun työajat ovat mitä milloinkin? Miten opiskelen, jos työtä on aamupäivisinkin, vaikkakin vain joskus? Entä, jos minulla olisi lapsi, kuka suostuisi hoitamaan häntä noin kummallisin työajoin.
Jos saat jotain järkeä ja toistuvuutta työaikoihin, voisi kiinnostaakin.
Olen joskus erehtynyt tekemään henkilökohtaisen avustajan töitä. Ei enää koskaan. Nämä tietyt, samat henkilöt ovat jatkuvasti hakemassa uusia avustajia. Samat nimet pyörivät te-toimiston sivuilla muutaman viikon välein. Kertoo kaiken avustettavista. Orjantöitä, mitättömällä palkalla.
Ei kai tämä ole totta? Eihän nyt kukaan tommosta työpaikkaa ota.
Vaikka kerjuulle mielummin, ei hitto.
Saattaisin harkita, jos olisin työpaikkaa vailla.
Tottakai avustaja siivoaa. Mutta ei kahdessa tunnissa tehdä ihmeitä. Ja avustettava pärjäisi paremmin elle kovin paljoa puuttuisi siivoustapaan. Toinen kerta esim uimahallissa. Ei paha
Jos tosiaan työnantaja ei käakytä tai nipota
En itsekkään tähän voisi mennä.
Mutta tarkka kuvaus vaatimuksista voi olla parempi kuin rajaton touhu jossa vaaditaan milloin mitäkin. Jos on selkeä lista töistä ja se ei ylity lisävaatimuksilla niin se on selkeää.
Tuossa oli kyllä juuri mahdollisuus siihen lisävaatimusten esittämiseen.
Kusipäinen ihminen on varmasti hirveä työnantaja, mutta jos ei ja työ selkeä niin ok.
Työnantajan kannattaa myös miettiä sitä, että kuinka paljon voi teettää pienellä palkalla.
Työntekijät, avustajat eivät pysy jos vaaditaan palkkaan ja epämääräisiin työaikoihin nähden.liikaa.
Tietyt, samat henkilöt hakevat avustajia jatkuvasti. Kukaan ei pysy kovin kauan. Kertoo kyllä kaiken avustettavista. Ja se palkka; 10€ tunnilta.
Ei ole hakemassa henkilökohtaista avustajaa vaan kodinhoitajaa. Onko tuo edes luvallista?
Kerron kokemukseni avustajana. Tein muutama vuosi sitten avustajan hommia, lähihoitajaopiskeluideni aikana. Avustettavani oli todella isokokoinen ihminen,hänellä oli 3 vakituista avustajaa. Avustettava haukkui minulle 2 muuta avustajaa jatkuvasti. Kuulin muilta avustajilta, että avustettavani oli haukkunut myös minut heille. Hänelle ei mikään kelvannut, kaikki oli väärin, hän valitti jokaisesta asiasta. Työpäivät olivat ilottomia, masentavia. Lopetin. Miten kukaan jaksaa mitättömällä palkalla kuunnella jatkuvasti pelkkää valitusta? Ymmärrän kyllä, että vammautunut ihminen on katkera, mutta ei se elämä siitä parane, jos purkaa katkeruuden avustajaan. Päinvastoin. Onneksi olen kuullut positiivisiakin kokemuksia muilta avustajilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hakemassa henkilökohtaista avustajaa vaan kodinhoitajaa. Onko tuo edes luvallista?
Sosiaalityöntekijä päättää, tarvitaanko avustajaa siivoukseen. Lain mukaan siivouksen tulisi kuitenkin tapahtua yhdessä. Avustaja ei ole sitä varten, että avustaja tekee toisessa huoneessa jotain asiaa ja avustettava toisessa omia juttujaan. Jos siivoukseen on lupa hakea avustajaa, se tulee tietenkin kertoa työpaikkailmoituksessa, jotta työnhakija tietää haluaako hakea juuri sitä työpaikkaa.
Miksi henkilökohtainen avustaja toimii siivoojana? Eikö sitä varten pitäisi palkata nimenomaan siivooja.
En ottaisi. Kuulostat hankalalta ihmiseltä tulla toimeen. Koko työ vaatimuksineen kuulostaa ahdistavalta.