Ihmiset, jotka eivät ymmärrä sanatonta viestintää ja ns. osaa lukea ihmisiä - mikä syynä?
Ovatko sellaiset ihmiset vain välinpitämättömiä muista vai onko heissä jotakin "oikeaa ongelmaa" kuten jokin kirjainyhdistelmävaiva? Kyse siis sellaisista ihmisistä, jotka eivät ymmärrä vaikkapa sanoneensa toisille jotakin loukkaavaa, sopimatonta tai asiatonta eivätkä huomaa sitä vaan jatkavat, vaikka muut huomaavat selvästi että se jolle sanottiin, sekä näyttää että käyttäytyy niin että selkeästi huomaa sanotun loukanneen. Tai ollessaan kiinnostuneita jostakusta eivät ymmärrä toisen käytöksestä, lyhytsanaisuudesta, tervehtimättömyydestä, paikalta poistumisesta että häntä ei kiinnosta vaan jatkavat vain änkeytymistään.
Ovatko jotkut vain sosiaalisesti huonompia kuin toiset vai mistä on kyse?
Kommentit (145)
Autismin kirjon häiriö tai sen piirteet.
Mä en koskaan ole oppinut lukemaan ihmisiä, jotka puhuvat yhtä ja tekevät toista. Sä oot niiiiiiin rakas mulle -> hylkään sinut. Kai mä sitten autisti olen.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko sellaiset ihmiset vain välinpitämättömiä muista vai onko heissä jotakin "oikeaa ongelmaa" kuten jokin kirjainyhdistelmävaiva? Kyse siis sellaisista ihmisistä, jotka eivät ymmärrä vaikkapa sanoneensa toisille jotakin loukkaavaa, sopimatonta tai asiatonta eivätkä huomaa sitä vaan jatkavat, vaikka muut huomaavat selvästi että se jolle sanottiin, sekä näyttää että käyttäytyy niin että selkeästi huomaa sanotun loukanneen. Tai ollessaan kiinnostuneita jostakusta eivät ymmärrä toisen käytöksestä, lyhytsanaisuudesta, tervehtimättömyydestä, paikalta poistumisesta että häntä ei kiinnosta vaan jatkavat vain änkeytymistään.
Esiiim ihmisten käytöööstavat, elämäntilannne jaa vaikkapa ikä sekä kokemuuus ja asioiden arvottaminenn voivat poiketaa toisistaan hyviinkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiiim ihmisten käytöööstavat, elämäntilannne jaa vaikkapa ikä sekä kokemuuus ja asioiden arvottaminenn voivat poiketaa toisistaan hyviinkin paljon.
Muttta esim pedagoogisiissa tehtävissä tälllaisille ihmisiille ei tulisii antaa ainakaaan liikaa vastuuta.
Kirjainongelmissa, eli lähinnä autisminkirjossa voi olla tuollaista haastetta. Tai sittn ei.
Toisaalta ongelma voi johtua muustakin. Ehkä ihminen on vain huno tulkitsemaan epämääräisiä vihjeitä. Ehkä se elekielen käyttäjä ON liian epämääräinen, ja itsekin huono viestimään ruumiinkielellä? Tai ehkä hänellä ylipäänsä on liian suuret luulot siitä, mitä eleillä voi ilmaista ja varsinkin kuinka oikein muut ihmiset niitä tulkitsevat. Kylmä tosiasia nimittäin on, että siinä kohdssa kukaan ei ole lähelläkään täydellistä. Jos halust jonkun tekevän jotain, on parasta sanoa se suoraan.
Ihmiset, joilla on Aspergerin syndrooma (lievemmässä muodossa aspergerpiirteisyys) , saattavat käyttäytyä noin. Käytöstapoja voi opetella, mutta sanattomien vihjeiden ja piilomerkitysten oppiminen lienee vaikeaa, jos ei mahdotonta.
Johtunee varmaankin hyvin pitkälti siitä, että suurimman osan ihmisistä ns. sanaton viestintä menee täysin metsään - on liian epämääräistä. Sitten ihmetellään että toinen ei osaakaan lukea ajatuksia. Noh, sellaista se on.
Vieno pyyntöni kaikille ihmisille: opetelkaa olemaan selkeämpiä, olettakaa vähemmän ja käyttäkää kieltä kommunikoidessanne. Älkää luottako liikaa ns. sanattomiin viesteihin.
Jos on elänyt turvallisessa ympäristössä jossa ei ole tarvinnut lukea, ennakoida, tarkkailla, pelätä - voi olla aika "palikka" jos päälle on vielä semmoinen ominaisuus, ettei oikein muut ihmiset tai heidän mielipiteet ole kovin merkittäviä itselle.
Itse olen 5 naisen häiriintyneessä perheessä kasvanut pahnanpohjimmainen ja oma ihmislukutaitoni on luokkaa kuudes aisti. Niin paljon piilomerkityksiä ja ennalta-arvaamattomuuksia, väistelyä ja sovittelua ja pakenemista tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muttta esim pedagoogisiissa tehtävissä tälllaisille ihmisiille ei tulisii antaa ainakaaan liikaa vastuuta.
Hee tapppavat viimeisettkin hedlmäät. Olemmme kohta ameriiikkalaissten miljardöösien kainalosssa.
Olen huono lukemaan ihmisiä. Erakkoluonne aiheuttaa sen etten ole tarpeeksi ihmisten kanssa oppiakseni ja ymmärtääkseni sitä sanatonta viestintää. Eipä tuo haittaa, olen itse onnellinen kun en osaa lukea rivien välistä että joku vihaisi minua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole kuudetta aistia.
Ei tarvitse olla, ihan järki riittää. Jos toinen menee hiljaiseksi, hymyttömäksi ja oudoksi sanottuasi jotakin henkilökohtaista, ei vaadi kummoista kykyä ymmärtää että nyt tuli möläytettyä ja olla jatkamatta aiheesta. Tai jos joku josta olet kiinnostunut ja jonka juttusille yrität ängetä, ei koskaan moikkaa ensin, aloita keskustelua tai vastaile pitemmillä kuin parin sanan lauseilla tympääntyneesti, ei vaadi kummoista kykyä ymmärtää että tuo ei ole kiinnostunut.
Ehkä some-aika on tehnyt irl toimimisen jotenkin hankalaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kirjainongelmissa, eli lähinnä autisminkirjossa voi olla tuollaista haastetta. Tai sittn ei.
Toisaalta ongelma voi johtua muustakin. Ehkä ihminen on vain huno tulkitsemaan epämääräisiä vihjeitä. Ehkä se elekielen käyttäjä ON liian epämääräinen, ja itsekin huono viestimään ruumiinkielellä? Tai ehkä hänellä ylipäänsä on liian suuret luulot siitä, mitä eleillä voi ilmaista ja varsinkin kuinka oikein muut ihmiset niitä tulkitsevat. Kylmä tosiasia nimittäin on, että siinä kohdssa kukaan ei ole lähelläkään täydellistä. Jos halust jonkun tekevän jotain, on parasta sanoa se suoraan.
Aina näissä keskesteluissa päästään siihen että vika onkin itsessä. Minulla on äitinä sellainen ihminen joka ei tajua puhumatonta kieltä ja hankala se silloin minulle lapsellekaan oli ilmaista omia tarpeita kun en itsekään niitä sanoilla osannut kuvata.
Sokea henkilö ei ymmärrä sanatonta viestintää, kun hän ei havaitse sitä. Mutta heti äänensävystä ja puheista irtoaakin sitten yllättävän paljon informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hee tapppavat viimeisettkin hedlmäät. Olemmme kohta ameriiikkalaissten miljardöösien kainalosssa.
Vaahvassa purisstuksessa josssa sokerihumaalaiseeella ihmiselllä ei luuulisi olevan valitetttavaaa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin mulla sanat merkitsee kohtuullisen paljon eli jos asioita ei puhuta, niitä ei oikeastaan ole virallisesti sinetöity. Voihan tuo olla sosiaalista kömpelyyttä, ja olenkin ehkä vähän Asperger-henkinen. Kyllä minä silti voin ymmärtää ja aistia paljon, mutta tavallaan mulle sellanen oikuttelu ei riitä käsittelemään ja selvittämään asioita. Olen siis sikäli vaativa, että vaadin puhetta enkä omia tulkintoja jne. Tietyllä tavalla en myöskään halua ymmärtää tällaisia ihmeellisiä viestejä, sillä se on minusta usein sitä, että vastapuoli koittaa päästä kuin koira veräjästä.
Esim autistiset voi olla tuollaisia