Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko itsekäs kun en jaksa ottaa siskon koululaista hoitoon kesälomalla?

Vierailija
08.06.2018 |

Sisko ja miehensä haluaa olla yhtä aikaa lomalla heinäkuun että pääsee reissaamaan koko perheellä. Minulla on lomaa nyt kesäkuu ja sisko pyytää että ottaisin lapsen (8 v.) viikoksi tai kahdeksi luokseni päiviksi. Pikkusisarus heillä on päivähoidossa. Minä en jaksaisi ottaa. Haluaisin nukkua aamulla pitkään, olla hiljaisuudessa oman lapsen päiväunien ajan, katsella leffoja, kulkea kaupungilla, syödä ulkona jne. omien aikataulujen ja fiilisten mukaan. Oma kolmivuotias kulkee mukana rattaissa mutta 8-veelle täytyisi keksiä kokoajan tekemistä ja viihdyttää päivät. Olenko itsekäs kun en halua antaa neljän viikon lomasta viikkoa tai kahta siskon tytölle vaan haluan käyttää koko lomani latautumiseen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekäs.

Vierailija
2/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, jos olisi kyse parista päivästä niin sitten olisi eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esität asian niin, että ei voi sanoa muuta kuin "et ole". 

Mutta asiat riippuvat niin monesta seikasta: mitä ovat hyväksesi tehneet tai valmiina tekemään. 

Millainen 8-vuotias on kyseessä? Voi paljon jo auttaa kolmivuotiaasi hoidossa?

Maksavatko jotain jne,?

Vierailija
4/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ymmärrettävää, että et jaksa. Toivoisin siskosikin ymmärtävän sen.

Vierailija
5/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa ainakin tuntuu jo uhraukselta omasta neljän viikon lomasta. 

Viikko olisi siinä ja siinä minulla, jos välit olisivat tosi hyvät ja voisin ajatella saavani samanlaista vastapalveluksena. 

Voithan sinäkin tarvita vielä lastenhoitoapua ja paljon, jos oma on kolmivuotias. 

Vierailija
6/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä varmaa ok,mutta useampi viikko ei ole ok edes pyytää....

Vierailija
7/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet, et anna mahdollisuutta omalle lapsellesi luoda läheistä suhdetta serkkunsa. Ajattelepa oman lapsesi kannalta: 3-vuotiaalle kouluikäinen serkku on aivan idoli. Yhteinen puuhailu lähentää serkuksia eikä 8-vuotiaalle niin mitään ihmeellistä puuhaa tarvi keksiä. Pistä 8-vuotis lukemaan kirjoja lapsellesi niin saat omaa aikaa!

Ja mietipä, kun oma lapsesi on 10 v, niin serkkutyttö on 15v ja voi tulla pitämään koululaiselle seuraa, kun vanhemmat ovat töissä. Apu toimii ihan molempiin suuntiin. En ymmärrä nykyperheitä, joissa ei olla valmiita auttamaan edes omia sisaruksia.

Vierailija
8/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekäs, lapsi vielä ilmeisesti aika haastava jos eivät anna jäädä yksin kotiin.

Vierailija
9/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Ei tarvitse ottaa kahdeksi viikoksi, mutta viikon verran kyllä auttaisin. Toi on todella rankka vaihe. Joka sinullakin on edessä...

Vierailija
10/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itsekkääksi itseni mutta en vaan jaksa. Olen niin odottanut lomaa ja ohjelmatonta elämää. Oma mies lomailee heinäkuun ja hoitaa lastamme kun päiväkoti on kiinni, itse järjestettiin niin vaikka mukava olisi ollut lomailla koko perhe. Ensi kuussa taas pitää jaksaa painaa töissä ja talven yli. Pari päivää ottaisin kyllä mutta hoito-ongelmia on pitemmäksi aikaa. (ap)

Vierailija
11/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaissa on niin valtavat erot.

Hoidin jossain vaiheessa isoveljeni pikkutyttöä ja omani oli vauva-nelivuotias. Ei ollut kuin iloa ja apua. Eli hoitaa on itseasiassa väärä sana :)

Viihdytti omaa lastani, osasi auttaa jo ruuanlaitossa, puhui hauskoja, älykkäitä juttuja. 

Nämä olivat lähinnä iltoja ja muutamia viikonloppuja eli noin pitkästä rupeamasta ei ole kyllä kokemusta. 

Jos se on joku ADHD-poika, niin tilanne tietysti ihan erilainen. En suostuisi ja en katsoisi itseäni itsekkääksi. 

Vierailija
12/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kehtaa edes pyytää apua muilta työläisiltä. Lomansa on ansainnut jokainen eikä kenenkään tarvi meidän lapsia hoitaa. On palkattu hoitoapua ja maksettu kesäleireistä. Jos noista vanhemmista molemmat on parhaan ja suosituimman lomakuun eli heinäkuun lomalla, varmasti toinen olisi voinut vaihtaa kesäkuuksi joka on vähemmän suosittu. Järjestelykysymyksiä.

Vierailija
13/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä saa omalla ajallaan tehdä mitä haluaa. Toki teilläkin edessä tuo aika, kun nuorelle koululaiselle etsitään hoitopaikkaa kesällä.

Ei se välttämättä viikko niin paha ole. Mulla oli just veljenpoika 7v tän viikon samalla tavalla päivät hoidossa. Annoin sen pelata pleikalla ja katsoa videoita. Veljelle sanoin, että annan näin tehdä. Kun jonnekin mentiin otin pojalle tabletin mukaan. Ei mitään vaivaa. Vanhemmat pitäköön sitten järjestystä, mä olin viikon "paras täti ikinä" :DD

Vierailija
14/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ottaisi. Nytkin risoo, kun naapuruston kakrut pyörii meillä, koska olen päivät kotona toisin kuin nämä vanhemmat on töissä. Tämä on semmoinen puoliksi virallinen hoitopaikka näköjään. Valitsisivat ammattinsa paremmin, niin olisi pidemmät kesälomat.

Vierailija
15/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sä itsekäs ole, mutta miten kieltäytyisit?  Onhan siinä tosiaan kyse sun omasta lomastasikin, josta sun nyt pitäisi sitten  kenties toinen puoli uhrata siskon lapsen hoitoon.  Miten olisi, jos suostuisit yhdeksi viikoksi?  Täytyyhän heillä olla joku suunnitelma, missä tämä lapsi olisi lopun ajan kesäkuusta, kun esittävät vain yhtä tai kahta viikkoa.  Miksei lapsi voi olla siinä samassa hoitopaikassa koko kesäkuuta? 

Vähän kurja tilanne.  Tulee mieleen, kun aikanaan olimme samassa työpaikassa ystäväni kanssa ja olin hänen lapsensa kummi.  Kun suunniteltiin kesälomia, tämä ystäväni aivan pokkana ehdotti, että jos emme saa kesälomaa yhtä aikaa, niin hänen lapsensa tulee sitten minulle hoitoon sen minun lomani ajaksi.  Kuulosti ihan järkyttävältä.  No, ei kuitenkaan mennyt ihan niin, silloinen miesystäväni asui eri paikkakunnalla ja olin hänen luonaan kaikki pitemmät lomat.  Mutta kerran hän ehdotti, kun jouduin olemaan sairauslomalla vatsaleikkauksen jälkeen, että tämä lapsi tuli minulle hoitoon sen parin viikon ajan, minkä olin sairauslomalla.  Sanoin, etten missään nimessä voi ottaa pikkulasta hoitoon, olen toipumassa vaikeasta leikkauksesta.  Hän vain intti ja intti ja asetti vastaväitteitä kaikille argumenteille, kunnes hänen miehensä puuttui asiaan ja sanoi, ettei todellakaan voi laittaa lasta minulle hoitoon.   Myös minun vapaapäivinäni hän oli laittamassa lapsen minulle hoitoon, mutta otin vain yhden kerran.  Kyllä vapaapäivä täytyy saada pitää vapaana.  Lapsi ei ollut silloin vielä tarhassa , vaan häntä hoiti yksityisesti miehen sisar ja hoitomaksut he olivat sopineet päivien mukaan.  Tällä järjestelyllä he siis olisivat säästäneet maksuissa.  Tästä on jo aikaa paljon, mutta edelleen minua ihmetyttää tuo asenne.  Lomat ja yksittäiset lomapäivätkin ovat tärkeitä työssäkäyville ja ne täytyisi saada pitää todellakin lomana.

Ehkä sun tapauksessa voisin suostua yhteen viikkoon, onhan kyseessä sun oma sisko ja siskon lapsi.  Mutta siinä voi kyllä helposti käydä niin, että sisko vaan jallittaa sut ottamaan pitemmäksikin aikaa.  Käy niin kuin sille kuuluisalle pirulle, joka saatuaan pikkusormen vie koko käden. 

Vierailija
16/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa minä luulin että oikeasti tarvitsevat apua, että ovat molemmat töissä. Mutta heidän loman takia sinun ei tarvitse lasta hoitaa, tietenkään.

Vierailija
17/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko ja miehensä haluaa olla yhtä aikaa lomalla heinäkuun että pääsee reissaamaan koko perheellä. Minulla on lomaa nyt kesäkuu ja sisko pyytää että ottaisin lapsen (8 v.) viikoksi tai kahdeksi luokseni päiviksi. Pikkusisarus heillä on päivähoidossa. Minä en jaksaisi ottaa. Haluaisin nukkua aamulla pitkään, olla hiljaisuudessa oman lapsen päiväunien ajan, katsella leffoja, kulkea kaupungilla, syödä ulkona jne. omien aikataulujen ja fiilisten mukaan. Oma kolmivuotias kulkee mukana rattaissa mutta 8-veelle täytyisi keksiä kokoajan tekemistä ja viihdyttää päivät. Olenko itsekäs kun en halua antaa neljän viikon lomasta viikkoa tai kahta siskon tytölle vaan haluan käyttää koko lomani latautumiseen?

Koko perheellä? Ilmeisesti tämä 8 vuotias ei kuulu perheeseen. Minulle kyllä kelpaisi. Yksin koko kesä kuitenkin.

Vierailija
18/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olisit puolet lomastasi lastenvahtina? Niceee..😂

Vierailija
19/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh. Ai että vanhemmat itse lähtevät lomalle ja sinä uhraudut hoitamaan heidän lasta oman lomasi aikana?!

ET SUOSTU. Ihan eri asia jos olisi oikeasti suuri tarve hoitoavulle tai kyse parista päivästä. Et varmana suostu!

Vierailija
20/25 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei toki ole. Mutta läheistä ja vastavuoroisesti minua auttavaa omaa sisarusta tai ystävää kyllä itse auttaisin.

Vähemmän se 8v akkujen latautumista ja omien aikataulujen mukaan kulkemista haittaa, kuin oma 3-vuotiaasi. Jaksaa kulkea mukana sen mitä sinäkin, on omatoiminen, ja lapset luultavasti viihtyy yhdessä eli helpompaa sinulle. Voi itse asiassa olla avuksi ja iloksi paljonkin, pienempi yleensä ihailee isompaa ja käyttäytyy paremmin isomman seurassa.

Eli itse suostuisin ja ajattelisin asian positiivisen kautta! Mutta jokainen tekee tietysti oman tilanteen mukaan ratkaisunsa.