Onko teitå syytetty myymälävarkaaksi ilman mitään syytä?
Minut pysäytti tänään Prismassa vartija joka vaati nähdä taskut, nehän oli äkkiä näytetty minulla kun oli näet legginsit, toppi ja huppari. En vieläkään ymmärrä, mikä minussa oli niin epäilyttävää kun rahapussi kädessä kipaisin hakemassa maitopurkin !
Kommentit (234)
Kerran kun olin lähikaupassa, kassalla pyydettiin näyttämään reppu. Näytin kyllä, mutta se oli viimeinen kerta kun kyseisessä kaupassa kävin. Ymmärtäisin, jos olisi jokin syy, mutta en edes viipynyt kaupassa kauaa sillä kertaa ja olin melko poissaoleva koska puhuin koko ajan puhelimeen. Tuskin vaikutin epäilyttävältä.
Kyllä on. Lähtiessäni kerran eräästä halpavaateliikkeestä perääni huudettiin "pysähdy!" ja pari vartijaa tarttui minuun aika kovakouraisesti. Sanoivat sitten, että kaupan myyjä oli nähnyt minun pistävän laukkuuni jotakin ja vaativat minua avaamaan sen. Pengottuani laukkuani aikansa ja todettuaan, ettei siellä mitään ollut, mutisivat "sori häiriöstä" ja lähtivät tiehensä.
Tuosta on muutama vuosi aikaa ja olin vielä aika nuori, joten en tajunnut kimpaantua. Nykyään kyllä suuttuisin ensinnäkin tuosta vartijoiden käytöksestä - ympärillä oli lisäksi paljon ihmisiä, jotka jäivät tuijottamaan! Menisin varmaan myös juttelemaan kyseisen kaupan myyjän kanssa. Hän nimittäin oli jotenkin nähnyt pukuhuoneeseeni, kun riisuin siellä yhden ylimääräisen aluspaitani ja pistin sen laukkuun. Tai sitten kopissa oli kamerat. Jos vastaavaa ikinä sattuu uudelleen, pistän kyllä liikkeen vastaamaan tuollaisesta loukkauksesta. Nyt pääsivät helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain POLIISILLE tarvitsee näyttää reput, taskut tai laukut.
Muistakaa se!Jos sulla on kiire johonkin muualle esim. töihin, niin mielummin tyhjentää sen repun jos ei kerta ole syyllinen. Ei ole kiva soittaa pomolle myöhästyvänsä myymälävarkauden epäilyn takia. Poliisien odottaminen kestää varmaan jonkin verran.
Mutta kun et ole varastanut, ei tarvitse edes puhua pamppupojalle joka ei ole voinut nähdä sinun varastava kun et ole varastanut. Mitä kohtaa et ymmärrä? Voit jatkaa matkaasi täysin vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pamppupoikaa voi kohdella kuin ilmaa kun et ole varastanut. Ei tarvitse vastata mitään, ei edes pysähtyä jos et ole juttutuulella. Jos käy käsiksi syyllistyy vakavaan rikokseen.
Samoin voit suhtautua piippaavaan hälyttimeen kassalla. Siis kävellä ohi kuin kuuro. Siis kun et ole varastanut.
Tosin tuossa vaiheessa ongelmaksi muodostuu kassan ostoksiin unohtama hälytin.
Itselleni kävi kerran niin, että hälytin ei toiminut siinä liikkeessä, jossa ostokseni tein vaan vasta seuraavassa liikkeessä, joka oli iso tavaratalo. Kuitti ostoksista oli onneksi tallessa.
Hälytin löytyi ostamistani urheilualusvaatteista, jotka olivat pahvirasiassa. Hälytin oli kiinnitetty vaatteisiin ja survottu pakettiin, ihan ääliömäistä touhua kassalta jättää tarkustamatta paketti.
On epäilty myymälävarkaaksi monesti, mutta ei koskaan ilman syytä. Pari kertaa myyjä/kauppias on halunnut nähdä laukun sisällön. Vartija on joskus seurannut ja pitänyt silmällä. Joskus myyjä on kutsunut vartijan paikalle vain minua varten. En ole kuitenkaan koskaan varastanut mitään.
En tiedä miksi mutta jostain syystä molemmilla kerroilla yhdestä kaupasta poistuessani hälyttimet piippasi. Noh molemmilla kerroilla myyjä tarkisti laukun, joka piippauksen aiheutti ja totesi ettei siellä mitään ole. En siihen kauppaan enää sen jälkeen astunut.
Hanhen selkään meni se edellinen monisivuinen vääntö.
Siis jos jonkun nähdään varastavan, pamppupojalla on, samanlainen oikeus kuin jokamiehellä, estää varkaan poistuminen ja pyytää poliisi paikalle.
Mutta kun et ole varastanut, ei tarvitse reagoida mitenkään, ei edes pysähtyä tai puhua.
Sama pätee kassalla piippaavaan varashälyttimeen.
Kerran poikkesin kauppaan ostamaan juotavaa junaan, kun olin lähdössä matkoille. Raahasin täyteen ahdettua putkikassia, joka ei mahtunut kaappilokeroon, mikä ilmeisesti näytti epäilyttävältä, kun vartija seurasi kaupassa ja kassa pyysi avaamaan kassin. Avasin, ja se oli niin piripintaan ahdettu matkavaatteita, että kassa oli siihen tyytyväinen. Harmitti, mutta kai se sitten epäilyttävältä näytti, kun nuori ostaa pikkuostoksen mutta kassiin mahtuisi vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Minut pysäytti tänään Prismassa vartija joka vaati nähdä taskut, nehän oli äkkiä näytetty minulla kun oli näet legginsit, toppi ja huppari. En vieläkään ymmärrä, mikä minussa oli niin epäilyttävää kun rahapussi kädessä kipaisin hakemassa maitopurkin !
Mikä vartiointiliike?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijalle ei tarvitse näyttää taskuja !!
No vaikka ei tarvitse, niin pääseehän siinä itse helpommalla, jos ei ole mitään varastanut. Jos ei suostu näyttämään, vartija kutsuu poliisin, jota sitten odotellaan ties kuinka kauan.
Ei voi estää lähtemästä ilman vahvaa syytä.
Ts. olisi oikeasti nähnyt että taskuihin meni jotain.
Vierailija kirjoitti:
EIHÄN SINUA SYYTETTY MISTÄÄN! Älä liioittele. Oli tarkistus vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, tästä käytiin täälläkin piitkä vääntö ja lopulta vartijakin myönsi että näin on.
Mutta miksi olla ääliö? Toinen tekeekin työtään ja jos asiallisesti pyytää näyttämään taskut sekä pahoittelee jossei mitään löydy niin miksi tehdä asioista vaikeita? Sitäpaitsi jos vartija on varma että varastit hän voi ottaa sinut kiinni ja siinähän menetit monta tuntia elämästäsi.. Vartija ei välttämättä saa edes nuhteita jos tosiaan näytti siltä että varastat ja sinä kaupalta hyvitykseksi jonkun kahvilipun. Jee.
Ei se tyhmä vartija muuten opi tarkemmaksi ellei joudu kärsimään virheestään.
Ihan turha pitää epäkelpoja yksilöitä töissä kun hyviäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa se!Jos sulla on kiire johonkin muualle esim. töihin, niin mielummin tyhjentää sen repun jos ei kerta ole syyllinen. Ei ole kiva soittaa pomolle myöhästyvänsä myymälävarkauden epäilyn takia. Poliisien odottaminen kestää varmaan jonkin verran.
Niin ja vartija myös on pinteessä koska ei pysty seuraamaan sinä aikana viekö joku muu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se virkaheiton vartijan kaveri sönkkää?
Miksi taskut pitäisi nähdä jos varkausepäilyä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varkausepäily on ihan eri asia kuin varkaaksi syyttäminen. Voihan se olla ap muistutti jotain taparikollista ja minusta on vaan hyvä että pistokokeita tehdään. Me kaikki maksamme tuotteiden hinnoissa myymälävarkaudet.
En ymmärrä, miksi siitä täytyy erikseen loukkaantua, jos vartija pyytää näyttämään laukkua. Okei, voihan se olla tylsää, että joku ulkopuolinen luulee varkaaksi, mutta entäs sitten? Jos ei ole mitään salattavaa, mikä ongelma on näyttää laukkua? Siinähän tilanteessa, jos näyttää heti laukun, tilanne raukeaa välittömästi. Jos alkaa loukkaantumaan, epäilisin ulkopuolisena varmasti, että tuossa on varas. :D Nykyään kaupoista varastetaan niin paljon, että lähes ketä tahansa voidaan epäillä...
Ei ole koskaan minua luultu varkaaksi. Muutaman kerran on jäänyt myyjältä hälytin vaatteeseen ja hälyttimet huusivat. Sekin on, tai ainakin on ollut todella yleistä. Nykyäänhän lähes kaikilla kassoilla on ne hälyttimien lukijat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun et ole varastanut, ei tarvitse edes puhua pamppupojalle joka ei ole voinut nähdä sinun varastava kun et ole varastanut. Mitä kohtaa et ymmärrä? Voit jatkaa matkaasi täysin vapaasti.
Eikä kannata puhua mitään monimutkaista, tylppä vartija joka ei osaa työtään, ei osaa edes puhua ihmisten kanssa järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varkausepäily on ihan eri asia kuin varkaaksi syyttäminen. Voihan se olla ap muistutti jotain taparikollista ja minusta on vaan hyvä että pistokokeita tehdään. Me kaikki maksamme tuotteiden hinnoissa myymälävarkaudet.
Kyllä se on syyttämistä.
Nykyaikana jos ei muka prismoissa ole varaa pitää valvontakameroita ja opettaa vartijoita seuraamaan niistä luotettaasti kuka varastaa, on epäonnistuttu työntekijän valinnassa.
Pätevä vartija osaa profiloida henkilöstä muutenkin onko toisten tavaraa mukana.
Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.
Ei liity myyymälävarkauteen mutta, vartijat kerran laittoivat minut rautoihin kun virtsasin kännissä yleisellä paikalla. Luulivat minua todennäköisesti joksikin muuksi ja virtsaaminen oli vain tekosyy. Uhkailivat kaikennäköisillä jutuillaan, jopa sillä että tiedetään missä asun. Poliisit tulivat paikalle koska vaadin huutamalla sitä. He eivät soittaneet, mutta joku ohikulkija soitti onneksi. Vartijat puhuivat ja käänsivät asian poliisille niin että minä uhkailin heitä ja sain muutaman sadan euron sakot ja putkareissu.
Milläs olisit tämän kiistänyt kun ei ollut todistajia heidän sanoilleen ja minä päihtyneenä. En ole sen koomin liikuskellut kyseisellä alueella, koska tämä oli niin scary kokemus. Toivottavasti nämä kyseiset vartijat eivät enää toimi virassaan.
Höpötilöpöti. Kun et ole varastanut, vartija ei kutsu poliisia koska tietää että poliisi ei tule koska et ole varastanut. Tämä asia tehtiin viimeksi täysin selväksi.