Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistus lisääntyy äitini takia mitä pidemmälle kesä etenee..

Vierailija
08.06.2018 |

On pakko tulla purkamaan johonkin tätä olotilaa.

Hiukan taustatietona, että äitini on koko elämäni käyttänyt rajua henkistä väkivaltaa ja on pahimman luokan narsisti, sekä juoppo. Nuoruuteni oli aika kamalaa aikaa ja vielä nuorena aikuisenakin hyppäsin heti, kun äitini käski. Lopulta ymmärsin kuinka sairas suhteemme oli, kun havahduin yksi päivä siihen, että mietin uskallanko mennä suihkuun, jos äitini soittaa. Hän siis syytti minua aina valehtelusta, jos olin suihkussa enkä vastannut ja tämän hänelle syyksi sanoin vastaamattomuuteen.

Pääsin kuitenkin hänestä eroon n.4 vuotta sitten, sen jälkeen en ole koskaan vastannut mihinkään yhteydenottoihin, olen muuttanut toiselle paikkakunnalle (muutin vielä toisenkin kerran, koska sain tietää että hän oli saanut selville sen osoitteen), olen vaihtanut puhelinnumeroa ja minulla on tietojenluovutuskielto. Poistuin myös kokonaan somesta, koska hän löysi aina seuraavan ihmisen, jonka sitten laittoi ottamaan yhteyttä esim. Facebookissa.

Nyt olen saanut olla rauhassa pian vuoden, mutta taas syntymäpäivä lähestyy, jolloin hän aina laittaa sähköpostia. Olen harkinnut vaihtavani sähköpostiosoitteeni, mutta se on minulla niin monessa paikassa, että en ole saanut aikaiseksi vaihtaa sitä. Aina viikkoa ennen syntymäpäivääni alan hermoilemaan ja olen itkuinen ja ailahteleva, koska pelkään tulevaa yhteydenottoa. Myös muutamia päiviä viestin jälkeen olen samanlainen kuin ennen sitä.

Kaikista eniten minua ärsyttää näissä yhteydenotoissa se, että hän ei voi ymmärtää lopettaa niitä ja se, että vielä silloin nelisen vuotta sitten hän haukkui esim. mieheni syvimpään maanrakoon, ylisti itseään, haukkui minua, saneli miten elämäni tulee menemään, ellen jätä "sairasta" miestäni, miten tulen aina tarvitsemaan häntä jne jne.

Vuosi vuodelta sähköpostit ovat muuttuneet nöyremmiksi, alkuun kun tiesi vielä osoitteeni, lähetti oikein kortin ja ah aivan, yritti kiristää minua rahastollani, jonka isovanhempani olivat minulle aikoinaan perustaneet, mutta äitini ei sitä koskaan minulle suostunut antamaan, enkä voinut sitä vaatia, koska se ei ollut nimelläni. Hän kirjoitti korttiin, että nyt voisi antaa sen rahaston minulle, mutta ehdolla x ja y. Samassa kortissa vielä haukkui miestäni ja arvosteli muutenkin elämääni.

Seuraavana vuonna tuli sähköposti, joka oli vieläkin kiristystä rahastolla, mieheni haukkumista, mutta se jäi oikeastaan siihen. Seuraavan vuoden sähköposti oli aika neutraali, mutta neljänen vuoden sähköposti oli oikea marttyyrivuodatus. Silloin hän oli jo sitä mieltä, että jos haluan mieheni kanssa olla, hän hyväksyy sen eikä enää painosta minua jättämään häntä jne. Rahastolla tosin kiristi vielä tässäkin postissa, sitten itki koko loppuviestin oikeastaan, miten ei halua menettää minua ja puhutaan asioista, hän ei halua mennä hautaan näkemättä enää minua jne.

(Jatkuu)

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö äitisi yritä saada yhteyttä miehesi kautta sinuun?

Itse asiassa silloin kun miehelläni oli vielä vanha numeronsa ja Facebookinsa, kyllä yritti. En edes muistanut ennenkuin kysyit. Lähetteli miehelleni tekstareita ja Facebookissa viestejä, koskaan ei soittanut, koska halveksii miestäni eikä tahdo puhua hänen kanssaan. Myös siskoni yritti hänen kauttaan saada minuun yhteyden.

Mieheni hermostui tästä jatkuvasta häirinnästä ja vaihtoi numeronsa ja Facebookinsa poisti myös.

Ap

Vierailija
42/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksivat ja hullut palstailevat tänään.

Ja tyhmät ruokkivat trollia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko reppu on valmiiksi pakattu pakenemista varten jos tulen vierailulle?

Miten oikeasti jaksat laskea leikkiä tällaisista asioista? Lasketko silloinkin leikkiä, jos joku kertoo pelkäävänsä hullua väkivaltaista exäänsä? Toivo, ettet ikinä itse joudu mihinkään samankaltaiseen tilanteeseen ja kirjoita siitä tänne, jolloin joku tulee laskemaan samalla tapaa leikkiä sinun tilanteestasi.

Ap

Samaa mieltä, tuo kirjoittaja on halveksuttava.

Ap, kannattaa ehkä unohtaa av tässä asiassa. Kuten huomaat, ainakin tällä hetkellä sinulle vastailee lähinnä se aina yhtä ihastuttava ihmistyyppi jossa yhdistyy typeryys, ylimielisyys ja pahantahtoisuus.

Aihe on mielenkiintoinen mutta kkä on luonut ikävän leiman aiheen käsittelyyn. Itse sain palstalta paljon vertaistukea ja apua ennen kkä:n häiriköintiä.

Vierailija
44/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä isäsi on? Olisiko hänestä apua?

Vierailija
45/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa silloin kun miehelläni oli vielä vanha numeronsa ja Facebookinsa, kyllä yritti. En edes muistanut ennenkuin kysyit. Lähetteli miehelleni tekstareita ja Facebookissa viestejä, koskaan ei soittanut, koska halveksii miestäni eikä tahdo puhua hänen kanssaan. Myös siskoni yritti hänen kauttaan saada minuun yhteyden.

Mieheni hermostui tästä jatkuvasta häirinnästä ja vaihtoi numeronsa ja Facebookinsa poisti myös.

Ap

Onko siskosi kultalapsi, sinä syntipukki? Kamala tilanne, mitä kaikkea pitää tehdä välttääkseen pahaa.

Vierailija
46/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä isäsi on? Olisiko hänestä apua?

Isäni on kuollut joitakin vuosia sitten, mutta hänestä ei olisi ollut apua, hän ei kestänyt äitiäni lainkaan sen jälkeen kun otti hänestä eron.

Äitini yksinhuoltajana vieraannutti meidät lapset isästä ja uhkaili hänellä. En tiedä onko puhunut totta siitä, mitä isä on hänen mukaansa tehnyt, mutta pelkäsin isääni koko ikäni näiden puheiden takia. 

Ap

Vierailija
47/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äitisi halveksii miestäsi?

Vierailija
48/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät, miten narsistin suhteen tulee toimia. Pysy vahvana. Palstalta löytyy paljon ketjuja liittyen narsistiäiteihin.

Minulle ei ole vaikeaa olla vastaamatta hänelle, mutta tuo pelko josta kirjoitin uudessa viestissäni, se on se vaikea asia minulle. Sekä tietysti sen yhteydenoton stressaaminen. Olenkin hakenut useamman ketjun ja lueskelen niitä tässä samalla, kaikki vaan tuntuvat olevan kovin vanhoja.

Ap

Laita äitisi sähköpostiosoite  spämmifiltterin tietoihin spämmin  lähettäjäksi niin viestit eivät tule perille.

Vierailija
49/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida moni tietää miltä tuntuu elää lapsuus epävakaassa perheessä. Piti kokoajan pelätä. Kukaan ei tukenut tai kannustanut.

Äiti käytti henkistä väkivaltaa - mitätöi ja isä provosoitui äidin käytöksestä ja hakkasi. Remmistä tuli jos oli koskenut esim äidin kynsilakkaan...

Muutamia vuosia sitten äitini itki jotain typerää juttua ja uhriutui. Seuraavaksi hän haukkui minut ”mitätöi” ja haukkui mieheni. Nyt hän käyttää keinona mitätöimiseen sitä, että en ole korkeasti koulutettu.

Jos häneen on yhteydessä niin häntä pitää kehua ja itseä mitätöidä.

Eipä tässä hirveän hyvä itsetunto Ile päässyt kehittymään...

Vierailija
50/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko siskosi kultalapsi, sinä syntipukki? Kamala tilanne, mitä kaikkea pitää tehdä välttääkseen pahaa.

Mistä arvasitkaan? Kyllä, tällainen asetelma oli koko ikäni. Sitten kun aloin oireilemaan huonoa kohteluani, se käännettiin minun syykseni ja äitini jopa raahasi minut psykologisiin testeihin ja kertoi pyskologille ja kaikille jotka kuuntelivat, että olen tyhmä, minut pitää testata. Sitten suuttui minulle, kun kaikki sanoivat että olen täysin normaali ja jopa ihan fiksu kun minun kanssani lääkärit ja muut puhuivat. 

Tästä tulikin mieleeni, että kävin nuorena psykiatrilla. Psykiatrin mielestä edistyin todella hyvin tunteideni käsittelyssä ja kun olin käynyt siellä ehkä vuoden verran, hän sanoi että lopetetaan käynnit, ei nähnyt mitään syytä jatkaa niitä. Muistan kuinka paljon pelkäsin mennä kotiin sen uutisen kanssa. Kun äitini kysyi, milloin seuraava aikani on ja sanoin etten saanut, kun psykiatri sanoi että lopetetaan käynnit, hän suuttui siitä minulle. Hänen mielestään olin sairas ja tarvitsen apua, kuitenkin valehtelen psykiatrille että ei tarvitse enää käydä jne. 

Ap

Vierailija
51/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi haluaa päästä käsiksi säästöihin. Todennäköisesti hän jollain tapaa keplottelisi osan rahoista itselleen esim uhriutumalla.

Vierailija
52/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näet että äidiltäsi on tullut sähköpostia, voit painaa delete nappia avaamatta viestiä.

Vierailija
53/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä arvasitkaan? Kyllä, tällainen asetelma oli koko ikäni. Sitten kun aloin oireilemaan huonoa kohteluani, se käännettiin minun syykseni ja äitini jopa raahasi minut psykologisiin testeihin ja kertoi pyskologille ja kaikille jotka kuuntelivat, että olen tyhmä, minut pitää testata. Sitten suuttui minulle, kun kaikki sanoivat että olen täysin normaali ja jopa ihan fiksu kun minun kanssani lääkärit ja muut puhuivat. 

Tästä tulikin mieleeni, että kävin nuorena psykiatrilla. Psykiatrin mielestä edistyin todella hyvin tunteideni käsittelyssä ja kun olin käynyt siellä ehkä vuoden verran, hän sanoi että lopetetaan käynnit, ei nähnyt mitään syytä jatkaa niitä. Muistan kuinka paljon pelkäsin mennä kotiin sen uutisen kanssa. Kun äitini kysyi, milloin seuraava aikani on ja sanoin etten saanut, kun psykiatri sanoi että lopetetaan käynnit, hän suuttui siitä minulle. Hänen mielestään olin sairas ja tarvitsen apua, kuitenkin valehtelen psykiatrille että ei tarvitse enää käydä jne. 

Ap

Kyllä sulla on ihan täysihullu äiti. Paska ihminen. Itse samassa tilanteessa. Ei äitisi muutu vaan todennäköisesti hänen oirehtiminen pahenee...

Vierailija
54/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan taas tällä viestillä pariin viestiin.

47: Alkuun hän ylisti miestäni ja piti tästä. Kun olimme seurustelleet melkein vuoden, alkoi halveksia ja haukkua häntä minulle. Se paheni todella paljon, kun menin naimisiin mieheni kanssa, en edes uskaltanut kertoa siitä äidilleni. Varmaan siis huomasi, että sain normaalin ihmissuhteen, joka uhkaa kestää kauan ja varmaankin pelkäsi, että tajuan millainen hän todellisuudessa on ja pääsen eroon hänestä.

48: En taida osata tehdä tuota, mutta koitan tänään katsoa jos saisin laitettua sen.

49: Moni ei todellakaan tunnu ymmärtävän sitä. Olen pahoillani puolestasi, sinunkin varmaan kannattaisi katkaista välit äitiisi, ei kuulosta kauhean terveeltä vanhemmalta.

Ap

Vierailija
55/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tyypillistä narsistivanhemman toimintaa. Ellet ole selvitellyt narsismia, niin tee se auttaaksesi itseäsi olemaan arvokkaampi kuin itse uskot.

Vierailija
56/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

51: En tiedä haluaako, sai kuitenkin todella ison summan perintönä äitinsä kuoltua. Luulen, että hän haluaa vain hallita sen rahan avulla minua taas.

52: Tämä olisi järkevää, mutta kuten kirjoitin alussa, minua jää häiritsemään ihan kamalasti jos en lue sitä. Olisi parempi kun saisin sen menemään suoraan roskakoriin, kun en katso sitä kovin usein, niin voisi hyvinkin mennä silmien ohi.

53: Ei varmasti muutukaan, luulen että on nyt marttyyri/itku asenteella pari vuotta, mutta jos sairastuu tmv, sitten alkaa taas raivokkaaksi. En osaa luottaa ihmiseen, joka niin paljon teki minulle pahaa. Ja tästä muuten minua syyllistettiin sukulaisten ja äitini ystävien puolesta. He uskovat kaiken, mitä äitini sanoo, monet myös sekoittavat tämän vainoamisen äidinrakkauteen, jota en muista kauheasti kokeneeni.

Ap

Vierailija
57/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet tosi pitkällä eroon pääsemisessä, mutta sähköpostit ja muut yhteydenotot nostavat vanhan trauman taas esiin. Tosi monilla narsistivanhempien lapsilla on post-traumaattinen stressitila, joka pahenee kaikesta yhteydenpidosta sairaaseen vanhempaan. Se palauttaa niihin vanhoihin avuttomuuden ja ahdistuksen tunteisiin lapsuudessa, kun oikeasti ei päässyt pakoon, eikä ollut vaihtoehtoja. Älä pidä yhteyttä, vaihda sähköposti tai jätä ne lukematta. Etsi vertaisryhmiä tai terapiaa.. skeematerapia on hyvä ja sitä voi itsekin opiskella jonkun verran. Olen ollut samankaltaisen vanhemman lapsi, voin jo aika hyvin ja elän ihan normaalielämää. Joskus jotkut yhteydenotot vievät hetkeksi vaikeisiin tunteisiin, mutta koen selvinneeni lapsuudestani. Ymmärrän sinua täysin, pysy vahvana ja tappele vastaan. Älä anna äitisi houkutella sinua omiin kieroihin peleihinsä, tiedät mitä se on aina lopulta.

Vierailija
58/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan taas tällä viestillä pariin viestiin.

47: Alkuun hän ylisti miestäni ja piti tästä. Kun olimme seurustelleet melkein vuoden, alkoi halveksia ja haukkua häntä minulle. Se paheni todella paljon, kun menin naimisiin mieheni kanssa, en edes uskaltanut kertoa siitä äidilleni. Varmaan siis huomasi, että sain normaalin ihmissuhteen, joka uhkaa kestää kauan ja varmaankin pelkäsi, että tajuan millainen hän todellisuudessa on ja pääsen eroon hänestä.

48: En taida osata tehdä tuota, mutta koitan tänään katsoa jos saisin laitettua sen.

49: Moni ei todellakaan tunnu ymmärtävän sitä. Olen pahoillani puolestasi, sinunkin varmaan kannattaisi katkaista välit äitiisi, ei kuulosta kauhean terveeltä vanhemmalta.

Ap

Miehesi halveksiminen johtuu siitä, että miehesi ei muokkautunut anoppinsa vallan alle sinua kurittamaan. Ja mies tukee sekä rakastaa sinua, hän on kuin este äitisi syrjinnälle ja alistamiselle sinua kohtaan.

Vierailija
59/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tyypillistä narsistivanhemman toimintaa. Ellet ole selvitellyt narsismia, niin tee se auttaaksesi itseäsi olemaan arvokkaampi kuin itse uskot.

Itse asiassa luin joskus jonkin uutisjutun narsismista ja tajusin sen luettuani, että äitini on narsisti. En ollut ymmärtänyt hänen käytöstään siihen mennessä, mutta se selvitti kaiken. Tuntui kuin se juttu olisi kirjoitettu nimenomaan äidistäni, se selvitti minulle kyllä paljon asioita.

Olen onneksi päässyt eroon itseni syyttämisestä ja jatkuvasta epäilystä. Minulla oli kausi, kun epäilin jatkuvasti itseäni, tekemisiäni ja sanomisiani, luulin jo itseäni hulluksi. Onneksi olin jo mieheni kanssa yhdessä ja monet ystävänikin kertoivat, etten kuvittele asioita.

Ap

Vierailija
60/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

57: Kiitos viestistäsi, hienoa että olet päässyt eroon vanhemmastasi ja selvinnyt kaikesta. Minun todellakin pitäisi poistaa tuo sähköposti, mutta en vain saa sitä aikaiseksi. Kai sekin on vielä jonkinasteista hallitsemistani, etten saa sitä vihoviimeistä linkkiä katkaistua. Olisihan siinä oikeasti iso homma vaihtaa kaikkialle oikea sähköposti, kun vuosikausia ollut tuo sama ja se kaikkialle lisätty, mutta tekosyy sekin kai lopulta on. Pitää tutkia tuota terapia juttua, en ollut kuullutkaan tuollaisesta terapiasta.

58: Se varmasti olikin syynä halveksunnalle, en itse osannut ajatella sitä ihan samalla tavalla, mutta tuo on järkeenkäypää. Tuli mieleeni, kun olin vielä jonkinnäköisissä väleissä äitiini, tämä taisi tapahtua joitakin viikkoja tai jopa enää päiviä ennen välien rikkoutumista.

Äitini soitti minulle ja syyllisti, kun en ollut käynyt pariin viikkoon, koska en jaksanut aina olla mieheni ja äitini välissä ja "valita" heistä. Asiasta väännettiin hetki puhelimessa ja äitini sai päähänsä, ettei mieheni päästä minua. Syytti miestäni siis narsismista useamman kuukauden. Hän sanoi soittavansa hätäkeskukseen, että sieltä tullaan pelastamaan minut, kun mieheni pitää minua väkisin kotona. En tiedä soittiko oikeasti, mutta koskaan ei kukaan kyllä tullut. 

Ymmärtääkseni narsisteilla on myös tapana aina syyttää muita ihmisiä narsismista.

Ap