Ahdistus lisääntyy äitini takia mitä pidemmälle kesä etenee..
On pakko tulla purkamaan johonkin tätä olotilaa.
Hiukan taustatietona, että äitini on koko elämäni käyttänyt rajua henkistä väkivaltaa ja on pahimman luokan narsisti, sekä juoppo. Nuoruuteni oli aika kamalaa aikaa ja vielä nuorena aikuisenakin hyppäsin heti, kun äitini käski. Lopulta ymmärsin kuinka sairas suhteemme oli, kun havahduin yksi päivä siihen, että mietin uskallanko mennä suihkuun, jos äitini soittaa. Hän siis syytti minua aina valehtelusta, jos olin suihkussa enkä vastannut ja tämän hänelle syyksi sanoin vastaamattomuuteen.
Pääsin kuitenkin hänestä eroon n.4 vuotta sitten, sen jälkeen en ole koskaan vastannut mihinkään yhteydenottoihin, olen muuttanut toiselle paikkakunnalle (muutin vielä toisenkin kerran, koska sain tietää että hän oli saanut selville sen osoitteen), olen vaihtanut puhelinnumeroa ja minulla on tietojenluovutuskielto. Poistuin myös kokonaan somesta, koska hän löysi aina seuraavan ihmisen, jonka sitten laittoi ottamaan yhteyttä esim. Facebookissa.
Nyt olen saanut olla rauhassa pian vuoden, mutta taas syntymäpäivä lähestyy, jolloin hän aina laittaa sähköpostia. Olen harkinnut vaihtavani sähköpostiosoitteeni, mutta se on minulla niin monessa paikassa, että en ole saanut aikaiseksi vaihtaa sitä. Aina viikkoa ennen syntymäpäivääni alan hermoilemaan ja olen itkuinen ja ailahteleva, koska pelkään tulevaa yhteydenottoa. Myös muutamia päiviä viestin jälkeen olen samanlainen kuin ennen sitä.
Kaikista eniten minua ärsyttää näissä yhteydenotoissa se, että hän ei voi ymmärtää lopettaa niitä ja se, että vielä silloin nelisen vuotta sitten hän haukkui esim. mieheni syvimpään maanrakoon, ylisti itseään, haukkui minua, saneli miten elämäni tulee menemään, ellen jätä "sairasta" miestäni, miten tulen aina tarvitsemaan häntä jne jne.
Vuosi vuodelta sähköpostit ovat muuttuneet nöyremmiksi, alkuun kun tiesi vielä osoitteeni, lähetti oikein kortin ja ah aivan, yritti kiristää minua rahastollani, jonka isovanhempani olivat minulle aikoinaan perustaneet, mutta äitini ei sitä koskaan minulle suostunut antamaan, enkä voinut sitä vaatia, koska se ei ollut nimelläni. Hän kirjoitti korttiin, että nyt voisi antaa sen rahaston minulle, mutta ehdolla x ja y. Samassa kortissa vielä haukkui miestäni ja arvosteli muutenkin elämääni.
Seuraavana vuonna tuli sähköposti, joka oli vieläkin kiristystä rahastolla, mieheni haukkumista, mutta se jäi oikeastaan siihen. Seuraavan vuoden sähköposti oli aika neutraali, mutta neljänen vuoden sähköposti oli oikea marttyyrivuodatus. Silloin hän oli jo sitä mieltä, että jos haluan mieheni kanssa olla, hän hyväksyy sen eikä enää painosta minua jättämään häntä jne. Rahastolla tosin kiristi vielä tässäkin postissa, sitten itki koko loppuviestin oikeastaan, miten ei halua menettää minua ja puhutaan asioista, hän ei halua mennä hautaan näkemättä enää minua jne.
(Jatkuu)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Älä usko niitä nöyriä viestejä. Narsisti valehtelee säälimättä saadakseen tahtonsa läpi. Kannattaa vain pitää yhteydet visusti katkaistuna. Viestejä on hyvä lukea, kunhan et vastaa niihin.
Itse järkytyin ymmärtäessäni mitä todella tarkoitetaan kun sanotaan että narsisti valehtelee (aina) saadakseen tahtonsa läpi. Siitä on inhimillisyys kaukana.
On oikeasti todella surullista, että tänne palstalle ei voi enää kirjoittaa, ilman että aina ilmestyy joku, joka kiljuu provoa, haukkuu aloittajan sekopääksi, harhaiseksi, alkoholistiksi, hulluksi jne. Ihmisillä on oikeasti elämässä ongelmia, jopa tällaisia.
Ja ei, en ole tämä kivikissaäiti, voit uskoa niin jos haluat, mutten ole.
Ap
Varmasti hyötyisit terapiasta. Äitisi hallitsee edelleen ajatuksiasi, tekemisiäsi, uniasi. Mielestäni sinun pitäisi vaihtaa sähköpostiosoitteesi ja todella katkaista kaikki yhteys häneen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olet aikuinen ja voit itse päättää pitääkö yhteyttä vai ei.
Oma mielenterveys on rahaakin tärkeämpi asia.
Onneksi, kyllä hän ehti tuhojaan tehdä mielelleni vuosien ajan, ihme että olen näinkin selväjärkinen.
Näin olen ajatellut, vaikka pahalta tuntui jättää taakseen niin suuri summa huonossa rahatilanteessa, mutta on tämä paljon parempi näin. Ja jos hän oikeasti haluaisi antaa sen rahan minulle kuten on väittänyt kiristyksen muodossa viesteissään, hän kyllä saisi sen toimitettua minulle miehen sukulaisten kautta ja hän kyllä tietää sen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti todella surullista, että tänne palstalle ei voi enää kirjoittaa, ilman että aina ilmestyy joku, joka kiljuu provoa, haukkuu aloittajan sekopääksi, harhaiseksi, alkoholistiksi, hulluksi jne. Ihmisillä on oikeasti elämässä ongelmia, jopa tällaisia.
Ap
No kovin tuntuu olevan samankaltaiset ongelmat. Ehkä voisitte vaihtaa sähköpostiosoitteita ja keskustella keskenänne niin me muut vältymme vuosikausien jankkauksilta?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti hyötyisit terapiasta. Äitisi hallitsee edelleen ajatuksiasi, tekemisiäsi, uniasi. Mielestäni sinun pitäisi vaihtaa sähköpostiosoitteesi ja todella katkaista kaikki yhteys häneen.
Olen miettinyt, olisiko minulla jokin stressireaktio jäänyt päälle äitini takia? Olen lukenut, että tämä on mahdollista narsistin uhreilla. Painajaiset alkoivat ison elämänmuutoksen jälkeen. Yleensä en ajattele häntä mitenkään, mutta aina kesäisin palaa mieleen ja painajaisia näen "jaksoissa". Saatan nähdä niitä joka yö melkein kuukauden ja sitten ne voivat olla poissa melkein vuodenkin.
Niin minun pitäisi kyllä tehdä, iso projekti siitä tulee vaihtaa se kaikkialle, mutta ehkäpä se helpottaa olooni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei voi enää kirjottaa kun olemme kyllästyneet jatkuviin tarinoihisi samasta aiheesta. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olet aikuinen ja voit itse päättää pitääkö yhteyttä vai ei.
Oma mielenterveys on rahaakin tärkeämpi asia.
Onneksi, kyllä hän ehti tuhojaan tehdä mielelleni vuosien ajan, ihme että olen näinkin selväjärkinen.
Näin olen ajatellut, vaikka pahalta tuntui jättää taakseen niin suuri summa huonossa rahatilanteessa, mutta on tämä paljon parempi näin. Ja jos hän oikeasti haluaisi antaa sen rahan minulle kuten on väittänyt kiristyksen muodossa viesteissään, hän kyllä saisi sen toimitettua minulle miehen sukulaisten kautta ja hän kyllä tietää sen.
Ap
Unohda se raha täysin! Se on oikeasti pikkusumma, jolla äitisi vain yrittää hallita sinua.
Äitisi haluaa pyytää sinulta anteeksi ja sinä pakoilet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kovin tuntuu olevan samankaltaiset ongelmat. Ehkä voisitte vaihtaa sähköpostiosoitteita ja keskustella keskenänne niin me muut vältymme vuosikausien jankkauksilta?
Hän vaikuttaa liian epävakaalta persoonalta, jotta haluaisin hänen kanssaan keskustella. Miksi ihmeessä avaat tällaisia ketjuja, jos sinua ei kiinnosta? En minäkään avaa ketjuja, joiden otsikosta voi heti päätellä, että aihe ei minua kiinnosta.
Mielestäni ongelmalle eivät myöskään ole samanlaisia, hän ei ole koskaan konkreettisesti kertonut, mitä äitinsä olisi tehnyt, syyttää häntä vain siitä, että jokin on väärin, vaikka kivi vinossa.
Ap
Merkitse hänen sähköpostiosoitteen roskapostiksi, jolloin se menee suoraan roskapostiin. Et huoma edes, että hän on lähettänyt viestin.
Joko reppu on valmiiksi pakattu pakenemista varten jos tulen vierailulle?
Vierailija kirjoitti:
Äitisi haluaa pyytää sinulta anteeksi ja sinä pakoilet?
Toimisit sinäkin näin, jos olisit elänyt saman elämän kuin minä ja yrittänyt puhua asioista sen sata kertaa, mutta aina ne olisi käännetty sinun syyksesi. Hän ei halua pyytää anteeksi, vaan hallita jälleen elämääni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Merkitse hänen sähköpostiosoitteen roskapostiksi, jolloin se menee suoraan roskapostiin. Et huoma edes, että hän on lähettänyt viestin.
Itse asiassa pari vuotta sitten yritin estää hänen sähköpostiosoitteensa, mutta sähköposti vain ilmoitti, että lähettäjän viestit on merkitty roskapostiksi. Miten ihmeessä tuo on muka esto? Mutta pitäisi mennä suoraan sinne, vaikka viime vuonna kyllä tuli sähköpostin laatikkoon. Merkitsin silloin roskapostiksi, saa nähdä mihin kansioon tänä vuonna menee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten oikeasti jaksat laskea leikkiä tällaisista asioista? Lasketko silloinkin leikkiä, jos joku kertoo pelkäävänsä hullua väkivaltaista exäänsä? Toivo, ettet ikinä itse joudu mihinkään samankaltaiseen tilanteeseen ja kirjoita siitä tänne, jolloin joku tulee laskemaan samalla tapaa leikkiä sinun tilanteestasi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oikeasti jaksat laskea leikkiä tällaisista asioista? Lasketko silloinkin leikkiä, jos joku kertoo pelkäävänsä hullua väkivaltaista exäänsä? Toivo, ettet ikinä itse joudu mihinkään samankaltaiseen tilanteeseen ja kirjoita siitä tänne, jolloin joku tulee laskemaan samalla tapaa leikkiä sinun tilanteestasi.
Ap
Samaa mieltä, tuo kirjoittaja on halveksuttava.
Ap, kannattaa ehkä unohtaa av tässä asiassa. Kuten huomaat, ainakin tällä hetkellä sinulle vastailee lähinnä se aina yhtä ihastuttava ihmistyyppi jossa yhdistyy typeryys, ylimielisyys ja pahantahtoisuus.
Eikö äitisi yritä saada yhteyttä miehesi kautta sinuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Samaa mieltä, tuo kirjoittaja on halveksuttava.
Ap, kannattaa ehkä unohtaa av tässä asiassa. Kuten huomaat, ainakin tällä hetkellä sinulle vastailee lähinnä se aina yhtä ihastuttava ihmistyyppi jossa yhdistyy typeryys, ylimielisyys ja pahantahtoisuus.
Niin kannattaisi, mutta en muuallekaan keksinyt kirjoittaa. Tämä ketju kuitenkin helpotti oloani, vaikka täällä nyt muutama ääliö kirjoitteleekin ketjuun, olen oppinut sivuuttamaan aika hyvin tällaiset ihmiset, monet eivät vain voi käsittää, mitä jotkut joutuvat käymään läpi. Jos minä kertoisin koko tarinani, kaikki huutaisivat provoa.
Kuitenkin muutama järkevä vastaaja on saanut oloani hiukan paremmaksi ja rauhallisemmaksi, kiitos teille siitä.
Ap
Halveksivat ja hullut palstailevat tänään.
En jaksa erikseen lainata kaikkia viestejä, joten vastaan tällä viestillä kaikkiin.
8: Tämä voi olla totta, mutten usko, hän on kuitenkin narsisti. Tätähän he juuri tekevät, "katuvat" kun huomaavat menettämisen vaaransa. En halua kohdata häntä enää, yritin niin monta vuotta hänen kanssaan puhua, minulle riitti se.
9: Älä viitsi, jotkut ihan oikeasti joutuvat pelkäämään tällaista.
10: Näin aion toimia, en usko hänen muuttuneen. Onhan niitäkin narsisteja, jotka muuttuvat, mutten usko äitini todellakaan lukeutuvan heihin.
12: Välien rikon aikaan se oli n.4000e, en tiedä onko arvo noussut kuinka paljon tähän mennessä.
13: Se on surullista, itsekin olen hänen ketjujaan muutaman katsonut, en osaa kyllä sanoa, onko oikeasti niin sairas vai onko trolli.
14: Ei ole provo, varmasti monilla on tällainen tilanne.
Ap