Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistus lisääntyy äitini takia mitä pidemmälle kesä etenee..

Vierailija
08.06.2018 |

On pakko tulla purkamaan johonkin tätä olotilaa.

Hiukan taustatietona, että äitini on koko elämäni käyttänyt rajua henkistä väkivaltaa ja on pahimman luokan narsisti, sekä juoppo. Nuoruuteni oli aika kamalaa aikaa ja vielä nuorena aikuisenakin hyppäsin heti, kun äitini käski. Lopulta ymmärsin kuinka sairas suhteemme oli, kun havahduin yksi päivä siihen, että mietin uskallanko mennä suihkuun, jos äitini soittaa. Hän siis syytti minua aina valehtelusta, jos olin suihkussa enkä vastannut ja tämän hänelle syyksi sanoin vastaamattomuuteen.

Pääsin kuitenkin hänestä eroon n.4 vuotta sitten, sen jälkeen en ole koskaan vastannut mihinkään yhteydenottoihin, olen muuttanut toiselle paikkakunnalle (muutin vielä toisenkin kerran, koska sain tietää että hän oli saanut selville sen osoitteen), olen vaihtanut puhelinnumeroa ja minulla on tietojenluovutuskielto. Poistuin myös kokonaan somesta, koska hän löysi aina seuraavan ihmisen, jonka sitten laittoi ottamaan yhteyttä esim. Facebookissa.

Nyt olen saanut olla rauhassa pian vuoden, mutta taas syntymäpäivä lähestyy, jolloin hän aina laittaa sähköpostia. Olen harkinnut vaihtavani sähköpostiosoitteeni, mutta se on minulla niin monessa paikassa, että en ole saanut aikaiseksi vaihtaa sitä. Aina viikkoa ennen syntymäpäivääni alan hermoilemaan ja olen itkuinen ja ailahteleva, koska pelkään tulevaa yhteydenottoa. Myös muutamia päiviä viestin jälkeen olen samanlainen kuin ennen sitä.

Kaikista eniten minua ärsyttää näissä yhteydenotoissa se, että hän ei voi ymmärtää lopettaa niitä ja se, että vielä silloin nelisen vuotta sitten hän haukkui esim. mieheni syvimpään maanrakoon, ylisti itseään, haukkui minua, saneli miten elämäni tulee menemään, ellen jätä "sairasta" miestäni, miten tulen aina tarvitsemaan häntä jne jne.

Vuosi vuodelta sähköpostit ovat muuttuneet nöyremmiksi, alkuun kun tiesi vielä osoitteeni, lähetti oikein kortin ja ah aivan, yritti kiristää minua rahastollani, jonka isovanhempani olivat minulle aikoinaan perustaneet, mutta äitini ei sitä koskaan minulle suostunut antamaan, enkä voinut sitä vaatia, koska se ei ollut nimelläni. Hän kirjoitti korttiin, että nyt voisi antaa sen rahaston minulle, mutta ehdolla x ja y. Samassa kortissa vielä haukkui miestäni ja arvosteli muutenkin elämääni.

Seuraavana vuonna tuli sähköposti, joka oli vieläkin kiristystä rahastolla, mieheni haukkumista, mutta se jäi oikeastaan siihen. Seuraavan vuoden sähköposti oli aika neutraali, mutta neljänen vuoden sähköposti oli oikea marttyyrivuodatus. Silloin hän oli jo sitä mieltä, että jos haluan mieheni kanssa olla, hän hyväksyy sen eikä enää painosta minua jättämään häntä jne. Rahastolla tosin kiristi vielä tässäkin postissa, sitten itki koko loppuviestin oikeastaan, miten ei halua menettää minua ja puhutaan asioista, hän ei halua mennä hautaan näkemättä enää minua jne.

(Jatkuu)

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

57: Kiitos viestistäsi, hienoa että olet päässyt eroon vanhemmastasi ja selvinnyt kaikesta. Minun todellakin pitäisi poistaa tuo sähköposti, mutta en vain saa sitä aikaiseksi. Kai sekin on vielä jonkinasteista hallitsemistani, etten saa sitä vihoviimeistä linkkiä katkaistua. Olisihan siinä oikeasti iso homma vaihtaa kaikkialle oikea sähköposti, kun vuosikausia ollut tuo sama ja se kaikkialle lisätty, mutta tekosyy sekin kai lopulta on. Pitää tutkia tuota terapia juttua, en ollut kuullutkaan tuollaisesta terapiasta.

58: Se varmasti olikin syynä halveksunnalle, en itse osannut ajatella sitä ihan samalla tavalla, mutta tuo on järkeenkäypää. Tuli mieleeni, kun olin vielä jonkinnäköisissä väleissä äitiini, tämä taisi tapahtua joitakin viikkoja tai jopa enää päiviä ennen välien rikkoutumista.

Äitini soitti minulle ja syyllisti, kun en ollut käynyt pariin viikkoon, koska en jaksanut aina olla mieheni ja äitini välissä ja "valita" heistä. Asiasta väännettiin hetki puhelimessa ja äitini sai päähänsä, ettei mieheni päästä minua. Syytti miestäni siis narsismista useamman kuukauden. Hän sanoi soittavansa hätäkeskukseen, että sieltä tullaan pelastamaan minut, kun mieheni pitää minua väkisin kotona. En tiedä soittiko oikeasti, mutta koskaan ei kukaan kyllä tullut. 

Ymmärtääkseni narsisteilla on myös tapana aina syyttää muita ihmisiä narsismista.

Ap

Narsisti syyttää aina muita, hänen kanssaan häneen liittyvä ihmissuhteen ongelman selvittely ei onnistu. Ja tosiaankin narsisti vastaa narsismisyytökseen että "itse olet", ongelmaa hän ei pysty käsittelemään. Hah, vai uhkaili hän hätäkeskussoitolla, olisipa soittanut ja saanut perään ilmoituksen perättömästä ilmoituksesta.

Vierailija
62/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

57: Kiitos viestistäsi, hienoa että olet päässyt eroon vanhemmastasi ja selvinnyt kaikesta. Minun todellakin pitäisi poistaa tuo sähköposti, mutta en vain saa sitä aikaiseksi. Kai sekin on vielä jonkinasteista hallitsemistani, etten saa sitä vihoviimeistä linkkiä katkaistua. Olisihan siinä oikeasti iso homma vaihtaa kaikkialle oikea sähköposti, kun vuosikausia ollut tuo sama ja se kaikkialle lisätty, mutta tekosyy sekin kai lopulta on. Pitää tutkia tuota terapia juttua, en ollut kuullutkaan tuollaisesta terapiasta.

58: Se varmasti olikin syynä halveksunnalle, en itse osannut ajatella sitä ihan samalla tavalla, mutta tuo on järkeenkäypää. Tuli mieleeni, kun olin vielä jonkinnäköisissä väleissä äitiini, tämä taisi tapahtua joitakin viikkoja tai jopa enää päiviä ennen välien rikkoutumista.

Äitini soitti minulle ja syyllisti, kun en ollut käynyt pariin viikkoon, koska en jaksanut aina olla mieheni ja äitini välissä ja "valita" heistä. Asiasta väännettiin hetki puhelimessa ja äitini sai päähänsä, ettei mieheni päästä minua. Syytti miestäni siis narsismista useamman kuukauden. Hän sanoi soittavansa hätäkeskukseen, että sieltä tullaan pelastamaan minut, kun mieheni pitää minua väkisin kotona. En tiedä soittiko oikeasti, mutta koskaan ei kukaan kyllä tullut. 

Ymmärtääkseni narsisteilla on myös tapana aina syyttää muita ihmisiä narsismista.

Ap

Narsisti syyttää aina muita, hänen kanssaan häneen liittyvä ihmissuhteen ongelman selvittely ei onnistu. Ja tosiaankin narsisti vastaa narsismisyytökseen että "itse olet", ongelmaa hän ei pysty käsittelemään. Hah, vai uhkaili hän hätäkeskussoitolla, olisipa soittanut ja saanut perään ilmoituksen perättömästä ilmoituksesta.

Se tuli hyvin selväksi, niin monta kertaa yritin puhua asioista, jotka vaivasivat minua ja lapsuudestani. Omasta mielestään hän oli maailman paras äiti ja kaikkensa aina tehnyt lapsiensa eteen. Ehkä siskoni eteen, kyllä, mutta minä olin se musta lammas, joka sai aina kärsiä. Kaikista kamalinta on, kun sisarus pitää myös hulluna, meillähän oli niin ihana lapsuus.

En tiedä vaikka olisi soittanutkin, mutta höpöttänyt sen verran sekavasti asiansa, että sieltä arvioitu olevan pilasoitto. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on väkivaltainen hullu narsistiäiti ja aikuisena mm. posttraumaattinen sressihäiriö diagnoosi. Se tuli kun sain oman lapseni ja olen sen jälkeen ollutkin ahdistunut lähes koko ajan. Hyvin haastavaa on ollut äitiys vaikka olin jo katkaissut välimme täysin. Ap älä missään nimessä tee mitään myönnytyksiä äidillesi. Kokonaan pois vain - silti oireilet pitkään, jopa koko elämäsi. Ainakin itse. Älä ikinä ikinä usko, että hän muuttuisi, jos on narsistinen persoonallisuushäiriö! Olen itse kiitollinen, että olen elossa.

Vierailija
64/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on väkivaltainen hullu narsistiäiti ja aikuisena mm. posttraumaattinen sressihäiriö diagnoosi. Se tuli kun sain oman lapseni ja olen sen jälkeen ollutkin ahdistunut lähes koko ajan. Hyvin haastavaa on ollut äitiys vaikka olin jo katkaissut välimme täysin. Ap älä missään nimessä tee mitään myönnytyksiä äidillesi. Kokonaan pois vain - silti oireilet pitkään, jopa koko elämäsi. Ainakin itse. Älä ikinä ikinä usko, että hän muuttuisi, jos on narsistinen persoonallisuushäiriö! Olen itse kiitollinen, että olen elossa.

Olen pahoillani puolestasi, narsistit saavat aivan liikaa rellestää rauhassa. En aio tehdä, vielä pitäisi vain saada tuo sähköposti poistettua, jos sitten helpottaisi jo enemmän. En usko, tein sen virheen aiemmin. Meillä oli muutamien kuukausien mittainen välirikko ennen lopullista välirikkoa, silloin olin tyhmä ja päätin vielä yrittää. Kaikki menikin ihan hyvin pari viikkoa, sitten paluu vanhaan tapahtui, toista kertaa en sitä virhettä tee.

Ap

Vierailija
65/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti todella surullista, että tänne palstalle ei voi enää kirjoittaa, ilman että aina ilmestyy joku, joka kiljuu provoa, haukkuu aloittajan sekopääksi, harhaiseksi, alkoholistiksi, hulluksi jne. Ihmisillä on oikeasti elämässä ongelmia, jopa tällaisia.

Ja ei, en ole tämä kivikissaäiti, voit uskoa niin jos haluat, mutten ole.

Ap

No kovin tuntuu olevan samankaltaiset ongelmat. Ehkä voisitte vaihtaa sähköpostiosoitteita ja keskustella keskenänne niin me muut vältymme vuosikausien jankkauksilta?

Jätä hyvä ihminen avaamatta tai ainakin lukematta keskustelut, joilta haluat välttyä. Vähän omaa elämänhallintaa kiitos!

Vierailija
66/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tarpeen lukea sähköpostit. Itselläni häiriköivä henkilö oli veli, mutta muuten tunnistan kuvion. Jos luin viestit, ahdisti, mutta jos jätin lukematta, alkoi mielessä kummitella, että mitä kauheuksia viesteissä mahtoi olla. Meillä oli myös joitakin pakollisia asioita joita piti yhdessä hoitaa (liittyen vanhempiimme), joten täysin pimentoon en voinut jäädä. Teimme niin, että mieheni luki saapuneet viestit ja ilmoitti, jos jotain ilmoitettavaa oli. Häntä asia ei häirinnyt, vähän oli huvittunutkin sekopäisistä viesteistä. Ilmoitin asian myös veljelleni ja pikku hiljaa viestit loppuivat, ei ilmeisesti saanut samanlaista tyydytystä miehelleni kirjoittelusta. ;)

Vierailija
67/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä edelliseen, että sähköpostit saa siis uudelleenohjattua suoraan miehen sähköpostiin.

Vierailija
68/68 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella vaikea ymmärtää, miksi vanhempi vahingoittaa lastaan. Toiminta verhotaan lauseeseen "kaikkeni olen tehnyt",  sokeana sille mitä se "kaikki" on.