Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun Alkossa kysytään papereita, kun olet 35-vuotias

Vierailija
08.06.2018 |

Useimmat kyllä antavat olla, kun kysyn että "anteeksi mitä?" ja katsovat tarkemmin. Mutta sitten on näitä, jotka vaativat papereita edelleen. Mikä näitä vaivaa? Voisi ottaa imarteluna, mutta tuntuu pelkältä kiusaamiselta.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ohje ole, että kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä kysytään? Turhaan vedät herneitä nenääsi, työtään he vain tekevät. Ja jos itse on reippaasti nuorempi tai vanhempi, voi olla vaikea arvioida minkä ikäiset ovat alle tai yli 30-vuotiaita.

Itse olen 48 ja minun silmissäni kolmekymppiset näyttävät melkein lapsilta. Jos olisin Alkon kassa, niin kyselisin varmaan kaikilta alle 35-vuotiailta paperit, kun ovat niin nuoren näköisiä.

Toi 30-vuoden sääntö ei koske Alkoja, vaan vain maitokauppoja ja kioskeja.

"Jos olet alle 30-vuotias, näytä henkilötodistuksesi myyjälle, kun ostat tai olet mukana seurueessa, joka ostaa alkoholijuomia."

Alkon sivuilta kopsattu...

Juu, tuo muuttui muutama vuosi sitten. Ennen raja oli 25.

Muuttunut vasta viime tai tänä vuonna. Kaksi vuotta sitten oli vielä 25. 

Vierailija
22/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte varmasti saada ostettua alkoholi ja tupakka niin pitäkää henkilöllisyys lompakossa ja mukana.  Jos käy niin että asiakas sanoo "ei ole juuri nyt mukana mutta olen 35", tämä sanominen ei auta ne juomat jää sinne kauppaa jos haluaa sitten pitää mennä hakemaan ne.

Miksi kysytään? Kassan henkilön työtehtäviin kuuluu kysyä niitä. Iän arvioiminen ei saa olla "arpapeliä" kassa henkilön pitää olla 100% henkilö on yli 30 vuotta(vaikka niiden ostonikäraja 18). Ikää kysytää kaikilta jotka vaikuttavat KASSAN mielestä alle 30 vuotiailta mikä siis voi tarkoittaa sitä sinulta voidaan kysyä vaikka ikää olisi 40-50v

Tällä toiminnalla pyritään estämään alkoholin, tupakan ja muiden ikärajavalvottavientuotteiden myynti alaikäisille.

Kaupassa iän  voi todistaa poliisi viranomaisen myöntämällä ajokortilla, passilla tai henkilökortilla. Pidä jokin näistä mukana. Suuttuminen tästä tai huutaminen ei auta mitään.

T: Kassahenkilö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on tosi rasittava periaate, ettei keski-ikäinen voi ilman papereiden mukana oloa ostaa alkoholia tms. Ymmärtäisin, jos oikeasti näyttäisi niin nuorelta, että voisi olla alaikäinen, että silloin kysyttäisiin. Mutta jos nyt on sen näköinen, että puolisokea myyjä voi luulla hyvänä päivänä alle kolmekymppiseksi, niin onhan tää ihan naurettavaa nillitystä! Ja hidastaa kaikkien elämää ruveta siinä kassalla kaivamaan jotain papereita esille, kun ne on ahtaissa kännykänkuorissa.

Sitä päivää odotellessa, kun kassa ei usko, että on omat paperit...

Vierailija
24/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkossa joutuu välillä sietämään pompottelua koska monopoli. Ruokakaupassa sen sijaan jos aspa alkaa tivaamaan papereita niin tavarat jää siihen hihnalle ja lähden heti johonkin järkevämpään kauppaan. Luulisi kassallakin olevan pelisilmää sen verran että kun toinen on ostamassa parilla sataa tuotteita, niin ei alkaisi vinkumaan parin siideripullon takia. Ja ikää on yli 30 eli ei siitä ole kiinni.

Vierailija
25/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän v**tu tässä henkkarin näyttämisessä on niin mystistä. Paljon helpompaa ja nopeampaa näyttää ne paperit, kun järjestää se pakollinen mielenilmaisu, vaikka olisit 70 vuotias. Paperit kysytään nuoren näköisiltä, ei sen tarvitse olla se finninaama amisviiksi. 

Vierailija
26/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä paperit kysytään yökerhon ovella kaikilta

Vaikka vaari saapuisi rollaattorilla, niin sisään ei pääse jos paperit unohtuneet vanhainkodin yöpöydän laatikkoon

Vierailija
27/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääköhän tämä tosiaan tulkita niin kun minulta 27-vuotiaalta ei henkkareita kysytä,että näytän lähemmäs nelikymppiseltä kassan mielestä? Järkyttävää.

Vierailija
28/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkossa joutuu välillä sietämään pompottelua koska monopoli. Ruokakaupassa sen sijaan jos aspa alkaa tivaamaan papereita niin tavarat jää siihen hihnalle ja lähden heti johonkin järkevämpään kauppaan. Luulisi kassallakin olevan pelisilmää sen verran että kun toinen on ostamassa parilla sataa tuotteita, niin ei alkaisi vinkumaan parin siideripullon takia. Ja ikää on yli 30 eli ei siitä ole kiinni.

Eli lähikauppaasi hommat itsellesi hullun maineen?

Vierailija
29/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän v**tu tässä henkkarin näyttämisessä on niin mystistä. Paljon helpompaa ja nopeampaa näyttää ne paperit, kun järjestää se pakollinen mielenilmaisu, vaikka olisit 70 vuotias. Paperit kysytään nuoren näköisiltä, ei sen tarvitse olla se finninaama amisviiksi. 

Ei mua yleensä haittaa näyttää papereita, mutta kyllä se välissä korpeaa kun haluais ostaa esimerkiksi ex-tempore alkosta skumpan tai kaupasta yhden saunoluen mutta niitä ei saa kun ei tullut lompakko mukaan. Itse säilytän autossa aina käteistä tankkausta ym. varten jolloin ei ole yleensä tarvis ottaa lompakkoa kotoa mukaan joka reissulle. Olen toki "vasta" 30-vuotias.

Vierailija
30/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kysyi ruokakaupan kassatyttö kun ostin siideriä. Ikää oli mulla 44v. Hämmennyin todella.

Vierailija
31/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä bussissa tyrkytettiin koululaisalennusta. Jotkut on kai vähän sokeita iän arvioinnin suhteen, tai on liian vanhat silmälasit.

Alkossa ymmärrän sen, sillä kyse lakipykälistä. Mikä mahtaa olla seuraamus, jos myyjä jää kiinni alaikäiselle myymisestä?

Vierailija
32/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakin kysyy ne myyjät, jotka eivät muista minua :D olen 36

Vierailija
33/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua yleensä haittaa näyttää papereita, mutta kyllä se välissä korpeaa kun haluais ostaa esimerkiksi ex-tempore alkosta skumpan tai kaupasta yhden saunoluen mutta niitä ei saa kun ei tullut lompakko mukaan. Itse säilytän autossa aina käteistä tankkausta ym. varten jolloin ei ole yleensä tarvis ottaa lompakkoa kotoa mukaan joka reissulle. Olen toki "vasta" 30-vuotias.

Ajokortti sulla on toivottavasti kuitenkin kun autolla liikut, sehän tulee ajossa pitää mukana? Sillä voi todistaa henkilöllisyytensä alkossa/kaupassa vaikkei se virallinen todistus olekaan.

Vierailija
34/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat kyllä antavat olla, kun kysyn että "anteeksi mitä?" ja katsovat tarkemmin. Mutta sitten on näitä, jotka vaativat papereita edelleen. Mikä näitä vaivaa? Voisi ottaa imarteluna, mutta tuntuu pelkältä kiusaamiselta.

Ajokortti kuivumassa?

Vierailija
35/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei montaa sekuntia ole aikaa kassalla arvioida asiakkaan ikää, päätös pitää tehdä samantien, lyhyen vilkaisun perusteella. Työnantaja antaa hyvin pian palautetta jos papereita ei kysytä tarpeeksi usein. Syyttäkää kauppaa ja lainsäädäntöä, älkää sitä kassaa...

Itse myyjänä inhoan ikärajatuotteiden myymistä juurikin tämän seikan takia. Moni parikymppinen menee helposti kolmikymppisestä ja vice versa.

Vierailija
36/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, toisen ikää kun ei valitettavasti voi ulkonäön perusteella tietää. On vähän tyhmää minusta jos ottaa nokkiinsa kun luulisi että on imarreltu siitä ettei näytä niin vanhalta mitä oikeasti on. 

Vierailija
37/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään joka toinen kerta Alkossa papereita ja aina iloisesti ne esitän,harmittaa jos ei kysytä, ikää on 32v. Oon pitkään näyttänyt ikäistäni paljon nuoremmalta mutta nykyään väsymys näkyy naamasta :( Parikymppisenä ärsytti kun papereita kysyttiin, olinhan jo aikuinen :D 

Vierailija
38/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi työkaveri, joka välillä muuten vain kysyy papereita arviolta 40+ naisilta. Alkuhämmennyksen jälkeen asiakas etsii henkkarinsa joita työkaverini vilkaisee ja vastaa suurinpiirtein "kiitos, olin kyllä ihan varma, että oot alle kolkyt, ku oot niin nuoren näköinen 😊" kukaan ei ole pahastunut.

Kerran kysyin työkaverilta niin, että miksi tekee tätä? Vastas että välillä on vaan kiva piristää jonkun päivää.

Työkaverillani on takana vuosikymmenten kokemus asiakaspalvelusta ja hyvä pelisilmä siitä, kelle tämän kysymyksen voi esittää.

Vierailija
39/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lähikauppaasi hommat itsellesi hullun maineen?

Ei mikään hullu vaan maksava asiakas.

Vierailija
40/156 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Alkossa ei kysytä papereita ja olet 18 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän