Pyykkitupakokemuksia!
Kerätään hauskoja ja vähemmän hauskoja pyykkitupakokemuksia tähän!
Pyykkituvassa voi paitsi vihastua, myös ihastua. Näin ei toistaiseksi ole itselleni käynyt. Aloitan ikävällä kokemuksella, kuten maan tapa on.
Olin tänään varannut vuoron, tarkoitus oli pestä pyykkiä ja ripustaa se sitten kuivaushuoneeseen kuivumaan. Mutta minua ennen oli iskenyt intomielinen mökkipesijä!
Mökistä...useimmat ihmiset kuvittelevat, että mökillä kuuluukin olla "mökin haju", ja että sellainen on kaikkien muidenkin mökeillä. Ei ole! Jos mökkisi haisee homeelta, se on homeessa! Meidän mökillä tuoksuu raikkaalta, ei tarvitse erikseen keväällä tuuletella rivakasti kun ilma vaihtuu ja rakenteet on kuivat.
Taloyhtiömme mökkitekstiilien pesijä on ilmeisesti havainnut mökkinsä tunkkaisuuden, ja yrittää raikastaa mökkiä epätoivoisesti raahaamalla kaikki tekstiilit kaupunkiin taloyhtiömme pesutupaan käsiteltäväksi. Mutta kuten tiedätte, homeen haju ei lähde tekstiileistä pesemällä eikä kuivaushuoneessa kuivaamalla. Haju on ja pysyy, ja leviää myös muihin pesutuvan vaatteisiin.
Viimeksi, kun intohimoinen mökkipesijä iski, jouduin pesemään omat vaatteeni ja lakanani uudelleen kolmesti, ennen kuin kuivaushuoneessa niihin tarttunut homeen haju lähti niistä.
Ystävällinen toive siis homemökkien omistajille: Polttakaa se mökkinne maan tasalle ja rakentakaa uusi paremmin sen sijaan, että kiusaatte satapäistä taloyhtiötä mätänevän torpan hajuisella pyykillänne!
Kommentit (40)
Asun pienessä taloyhtiössä (10 asuntoa) ja yhdellä edellisellä asukkaalla oli vähän ikäviä tapoja. Hän ilmeisesti rakasti voimakkaan tuoksuisia pesu/huuhteluaineita, ja heti rapun oven avatessa tiesi että jaahas, neiti on ollut taas pyykillä kun se haju hulmahti naamalle (pyykkitupa kellarissa kahden oven takana). Se haju jäi pyörimään pesukoneeseen ja kuivaushuoneeseen, ja tarttui muidenkin pyykkeihin. Jos joku haluaa käyttää tymäköitä hajuja, ihan sama, mutta jaetussa pesutuvassa kyllä pitäisi ottaa muutkin huomioon ja käyttää niitä vähän hillitympiä määriä.
Tämä on nyt OT, mutta samainen tyyppi ei myöskään tajunnut kuinka lujalla kuuntelee musiikkia. "Paras" oli kun kuulin sinne pesutupaan asti hänen musiikkinsa, asui siis 2 kerroksessa ja pesutupa kellarissa. En jäänyt kaipaamaan kun muutti pois.
Onko mitään hupaisampaa kuin seurata hipstereiden pyykinpesemistä? Kokeilkaapa! Parempaa viihdettä ei ole! Siinä ollaan suurten asioiden äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan sitä, jos joku menee siirtelemään kuivaushuoneessa minun pyykkejäni ja tunkee omat tilalle, kun minun on vielä kosteita. Siinä kasassa ne ei ainakaan kuivu kokonaan. Olen vielä varannut kuivaushuoneen ihan asianmukaisesti, mutta jotkut eivät osaa lukea ainakaan meidän kieltämme, eivätkä siten ymmärrä pesutuvan sääntöjä. Tietyissä vuokrataloissa säännöt pitäisi käännättää muutamalle kielelle, en ymmärrä miksi näin ei tehdä. Asumismukavuus varmasti kasvaisi koska suurin osa ihmisistä ei ole tahallaan ajattelemattomia.
Tästä tuli mieleen näiden tyyppien yhtä ärsyttävä vastakohta, eli ne jotka levittävät pyykkinsä kuivaushuoneeseen eivätkä sitten tule keräämään niitä ajoissa pois, vaan roikottavat ties kuinka pitkään vaikka ovat kuivia. Muillakin kun olisi tarvetta käyttää sitä huonetta...
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään hupaisampaa kuin seurata hipstereiden pyykinpesemistä? Kokeilkaapa! Parempaa viihdettä ei ole! Siinä ollaan suurten asioiden äärellä.
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Sitä, että ei osata tulla oikeaan aikaan omalle vuorolle eikä noutaa oikeaan aikaan pyykkejä pois. Ylitetään oma aika ja pestään toisen vuorolla, mutta eihän se haittaa, koska ollaan hipstereitä ja näin ollen tärkeintä on oma hyvä fiilis. Pesuainetta ei osata annostella, ohjelmaa ei osata valita, ihmetellään kun kone ei ala pestä ja valot vilkkuu, ihmetellään kun kone ei linkoa, lähdetään kahvilaan pitämään pöytää varattuna yhden kahvikupin hinnalla monta tuntia ja hipsteröidään MacBookin ääressä kaikessa rauhassa, vaikka ihmiset tarjottimineen etsivät vapaata paikkaa.
Toisaalla pyykkituvassa kansa odottaa, että hipsterin omavaltainen pyykkivuoro lähestyisi loppuaan. Ja varjele, jos tuosta huomautat, niin olet hyvän taloyhtiöhengen pilaaja, sillä hyvä taloyhtiöhenki syntyy vain ja ainoastaan hipstereistä ja heidän hyvästä fiiliksestään.
Yllättävää kyllä, meidän pyykkituvassa fiksuimmin käyttäytyy muutoin sekava sekakäyttäjä. Ehkä vetää piriä alle ennen pesu-urakkaansa, kun on niin skarppi ja huomaavainen.
Työssäkäyvät ja koulutetut tunaroi koneilla ja naruilla, mutta piripäältä sujuu pesutuvassa asiointi.
Yhteiskäytössä olevissa pyykkikoneissa pitäisi tehdä lyhyt koneen välihuuhtelu lämpimällä vedellä.
1. Hygienian takia
2. Tuoksun takia
Pesutavassa käytetään hirveän voimakkaita pesuaineita. Hajun tuntee niin rappukäytävässä kunbavaa ikkunatkin. Tämä järkyttävä pesuaine coktail tarttuu sitten omiin pyykkeihin. Miten ihmiset voi käyttää näitä hirveitä pesuaineita. Haisevat kilometrien päähän!
Meillä on pyykkituvassa varauskirja. Ja sitten on ne ujot piimät jotka eivät millään pysty laittamaan nimeään sinne varauskirjaan. "Ei, kun minä vaan nopeasti tässä pesaisen nämä." Kun sitten jotain ongelmaa tulee, ei tiedetä kuka siellä on huseerannut.
Paras oli tämä yksi joka laittoi koneeseen pyykit myös toisten vuorolla ja iman nimeä. "Ei siellä kirjassa mitäään varausta ollut". Meillä ei saa konetta pysäytettyä kesken ohjeman, muuten olisin ottanut vuroni käyttöön.
Ja vielä yksi pesulatyyppi jota inhoan: haluaa aina pyykkinsä narulle numero kaksi, ja jos se on jo käytössä, niin siirtelee toisten pyykit muualle, sekaisin. Haloo!
Aah, tekeepä hyvää avautua.
Koneeseen oli jäänyt jonkun menkan polttamat stringit. Hyi vttu!
Kyllä , hipsteripyykkääjät ovat pahimpia pyykkääjiä! Kun olin pyykkituvassa pari viikkoa sitten sinne tuli tämän korttelin hipsterimies taas tyyliin "Tulin vaan katsomaan olisiko jompikumpi kuivaaja vapaana..." Siis kuivattamaan pyykkituvan kuivurissa pyykkiä jonka oli pessyt itse kotona. No ei tässä kaikki: tämä hipsteri-isukki ei todellakaan koskaan varaa itselleen virallista pyykinpesuvuoroa vaan livahtaa aina itselleen sopivasssa välissä pyykille. Ja mitäs sillä on välilä vaikka jonkun toisen vuoro on juuri alkamassa kun tämä tahtoo pyykille! Muutenkin meno on tosiaan tyyliin juu minä ja minun hipsteriyteni menee kaiken edelle. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä , hipsteripyykkääjät ovat pahimpia pyykkääjiä! Kun olin pyykkituvassa pari viikkoa sitten sinne tuli tämän korttelin hipsterimies taas tyyliin "Tulin vaan katsomaan olisiko jompikumpi kuivaaja vapaana..." Siis kuivattamaan pyykkituvan kuivurissa pyykkiä jonka oli pessyt itse kotona. No ei tässä kaikki: tämä hipsteri-isukki ei todellakaan koskaan varaa itselleen virallista pyykinpesuvuoroa vaan livahtaa aina itselleen sopivasssa välissä pyykille. Ja mitäs sillä on välilä vaikka jonkun toisen vuoro on juuri alkamassa kun tämä tahtoo pyykille! Muutenkin meno on tosiaan tyyliin juu minä ja minun hipsteriyteni menee kaiken edelle. Aina.
Ettekö saa sitä jätkää kuriin. Onpas raivostuttava minämies.
Olen yllättynyt ettei minulla ole sen kummoisempia huonoja kokemuksia, vaikka kuutisen vuotta pesin pyykkiä opiskelijakämpän pyykkituvassa. Pari kertaa oli jonkun pyykit oli unohtuneet koneeseen ja kuivurin sihdit puhdistamatta, mutta nuo ei ole edes pahoja.
Sen sijaan kaverillani kävi tuo "pyykit märkänä narulta" -tapaus. Oli varannut itselleen päivän toisiksi viimeisen vuoron ja sen jälkeen ripustanut pyykkinsä kuivaushuoneeseen. Sitten kun oli mennyt hakemaan niin pyykit oli märkänä mytyssä pöydällä ja päällä heippa-lappu viimeiseltä pesijältä, jossa valitti miten oli jättänyt pyykit sinne hänen vuorollaan. Ja kuivaushuone oli iso, molempien pyykit olisi helposti mahtuneet sinne.
Mulla on ollut hyvä palvelu yhdessä pesutuvassa. Kuivumassa olleet pyykit on viikattu nätisti pinoon.
Jatkoa viestin 34 kirjoittajalta kun joku kysyi eikö hipsterijätkää saada kuriin: En antanut hänen käyttöönsä kumpaakaan kuivuria ja jos jonkun pyykit ovat koneessa kun on minun pyykkivuoroni otan ne pois. Kaikki vaan eivät täälläkään uskalla tehdä mitään mutta jurputtavat kyllä jälkikäteen hipsterijätkän touhuista...
Pari vuotta sitten asuin Lumon kerrostalossa, jossa pyykkitupa oli kellarikerroksessa. Kerran vartti ennen pyykkivuoroni alkua ajattelin mennä jo sinne, eiköhän se kone ole jo vapaana tai jos ei ole niin odottelen siinä.
Pyykkituvasta pääsi viereiseen matonpesuhuoneeseen, jota en nähnyt kenenkään koskaan käyttävän. Nyt pyykkituvalle tullessani sieltä kuului jotain ääniä. Sieltä tuli pyykkitupaan 3 alastonta matuteinipoikaa pelleillen keskenään. Olivat varmaan pitäneet matonpesuhuonetta jonkinlaisena kylpylänä. Ne eivät sanoneet minulle mitään, pukivat päälleen ja häipyivät. Minä olin 45-vuotias mies. Entä jos olisin ollut nuori nainen? Ei todistajia, ei valvontakameroita, kukaan ei kuule mitään. Nuori tyttö kolmen alastoman matun ympäröimänä. Olisiko ne vaan pukeneet päälleen ja lähteneet?
Joku pölli mekon sekä farkut kuivaushuoneesta.
Myös joutunut "rikoksen" uhriksi. Pöllittiin T-paita parit alkkarit ja vajaa paketti pulveria. Ei suuri rahallinen menetys, mutta ottaa päähän kuitenkin.
Meillä on pyykinpesu ja vuorojen varaaminen tehty helpoksi. Vuorot voi varata netistä. Ei ole manuaalista kirjaa. Mutta aluksi kun tähän muutin melkein 5v sitten, tuntui että joka hemmetin kerta, kun olin varannut vuoron ja olin sitten viemässä pyykkejä koneeseen, joku oli sen vuoron ominut. Muutaman kerran jälkeen jätin sinne suorasanaisen lapun, että alan tästä lähtien ottaa vuorovorojen pyykit lattialle. Oikeasti siis laitoin isännöitsijälle pyynnön, jos saataisi rullakori. Se auttoi vähän. Pari vuotta meni ok, kun alkoi taas. Minä en tällä kertaa jättänyt lappua, vaan joku muu yhtä kyllästynyt. Kerran minun piti oman vuoroni alussa (vuoroni alkoi 17:00, menin vuorolle 17:01 ja pyykit olivat olleet näytöstä päätellen sisällä yli 20min, eli jo edellisen vuoron ajasta) ja keskeytyin pesun, nostin pyykit koriin ja laitoin omani pesuun. Oli muuten vaatteet hävinneet, kun lähdin. Perhana tätä taloyhtiötä.
Sepä se. Pyykit pitäisi ripustaa ilmavasti ja antaa niiden kuivua kunnolla. Sitten kun tilaa naruille tulee, voi omansa ripustaa (ilmavasti). Mutta kun nämä älypäät tunnustelevat kaikkien pyykit läpi ja jos heidän mielestään pyykki on "melkein kuivaa", siirtävät ne päällekkäin saadakseen omille pyykeilleen tilaa. Lopputuloksena on liian täyteen sullottu kuivaushuone, jossa ei enää kuivu kenenkään pyykit, vaikka viikon roikkuisivat.
Hätähousut on karmeimpia pyykkitupaihmisiä.