Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te k-antasuomalaiset jotka olette tehneet dna-etnisyystestin, millaisia tuloksia ootte saaneet?

Vierailija
06.06.2018 |

En itse ole tehnyt testiä, mutta harkitsen rahan säästämistä siihen. Millaisia tuloksia olette saaneet? Kuinka yleistä k-antasuomalaiselle on, että saa tulokseksi reilusti yli 50% suomalainen? Tuttavani teki testin ja sai vastaukseksi, että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää. Jos tuo on kovin yleistä meille suomalaisille niin en viitsi tilata testiä ollenkaan, ois nimittäin tylsää saada tuollainen tulos..

Kommentit (303)

Vierailija
181/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat Cro-Magnon-kansaa. Ajatella, jos esi-isiemme koti on ollut ranskalaisessa luolassa. Moniko pitää ajatuksesta? Geenitestien mukaan noin on. Ei poista mahdollisuutta, että sitä ennen väkeä on vaeltanut Afrikasta alueelle, todennäköisesti idän kautta.

Cro-Magnonit ja neandertalilaiset ym. saattoivat risteytyä jonkun verran, mutta Suomessa cromagnonilaisuus eli eurooppalaisversio on yhä puhtaimmillaan. Afrikassa KhoiSanit eriytyivät jo varhaisessa vaiheessa muista, mutta ovat yhä lähellä muiden ihmisten perimää, ja Suomessa on viihdytty omaleimaisesti keskenään, muualta tulleita vaikutteitakin perimään keräten.

Vierailija
182/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että mistä ihmeestä niin monella suomalaisella on skottiperimää. Miksi juuri Skotlanti? Se on niin kaukanakin. Jo ajat sitten törmäsin tähän ilmiöön.

Skotlannistakin on aikoinaan muuttanut Suomeen ihmisiä siis jo satoja vuosia sitten. Esimerkiksi Ramsay- ja von Wright-suvut ovat alkujaan Skotlannista tulleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen mitä oli odotettavissa sukututkimuksen mukaan. Tosin joidenkin mielestä en ole suomalainen koska toisen vanhempani suku on tullut Suomeen 1900-luvun alussa ja vanhempani sukupolveen asti on lisäännytty vain toisten tulleiden kanssa.

Et sinä nyt mikään kantasuomalainen ole, jos puolet geeneistäsi on muualta.

Vierailija
184/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs perusteella joku luulee, ettei karjalaiset ole suomalaisia?

Karjalaisethan olivat ihan oma kansansa jolla oli oma kieli ja kantasuomalaiset syrjivät ja halveksivat karjalaisia.

Täyttä pötyä. Evakoista yli 95 prosenttia oli suomenkielisiä. Eivät ole mikään kansa vaan yksi Suonen heimoista kuten hämäläiset ja savolaiset. Opiskele vähän historiaa.

Karjalaiset puhuivat karjalankieltä.

Vierailija
185/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullista, miten heikko ymmärrys nykyihmisillä on Suomen historiasta. Vähän väliä moni luulee, että karjalaiset ei ole suomalaisia. Miten pihalla voikaan olla?

Karjalaiset ovat venäläisiä. Silloin kuin Karjala menetettiin Venäjälle, tuli heistä venäläisiä.

Vierailija
186/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin sinne kissani näytteen🐱

Kisaani on inuiitti 30 %, skandinaavi 30 %, 65 % suomalainen.

Vierailija
187/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustuu väite, että eskimoperimä tarkoittaisi saamelaisperimää? Ei mihinkään.

Saamelaiset ei ole geneettisesti sen lähempänä inuiitteja kuin muut suomalaiset. Kyse on siitä, että testit on tehty amerikkalaisten kuluttajien tarpeisiin ja testi mielellään tulkitsee, että henkilöllä olisi Amerikan alkuperäiskansojen (joihin myös inuiitit kuuluvat) perimää, koska sitä ihmiset siellä hakevat.

Saamelaisilla on enemmän siperialaisperimää kuin muilla eurooppalaisilla. Inuiittien esi-isät ovat Siperiasta. Vaikka testi on amerikkalaisille suunniteltu, ei sekään pyri ihan tyhjästä arpomaan sukupuuhun alkuperäiskansoja vaan yrittää tunnistaa sieltä yhteyksiä käytettävissä olevien vertailupopulaatioiden perusteella, jolloin Suomessa muuta Eurooppaa yleisempi siperialaisperimä vääntyy herkästi inuiitiksi.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/elamantieteet/muinais-dna-paljastaa-…

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/ancient-dna-reveals-compl…

Vierailija
188/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

86% suomalainen, 12.3 % skandinaavinen ja 1.7 % kasakstanilainen. Hyvin testi löysi kaikkien isovanhempien lähtöseudut. Pikkuserkkuja löysi useita. MyHeritage.

189/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoihoisuus on evoluution tulosta, pystyy paremmin naamioitumaan hankeen ettei lumikarhu syö.

Vierailija
190/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tuon testin pari vuotta sitten. Olen tylsästi 96,8 suomalainen. 1,9 italialainen ja 1,3 inuiitti.

Huomasin vasta eilen, että tuloksissa näkyy myös Suomen sisäiset geneettiset ryhmät tjs, joita Suomessa on 11. Mä kuulun noista vaan kahteen... Ei ehkä kovin terve geeniperimä.

Vierailija
191/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti noiden ostajille tulee edes jollain tavalla... hyvä olo? tuosta. Sellainen itsetyytyväinen, ja pikkasen jännittävä, kun ei ole täysin 100% suomalainen. Sitähän voi kuvitella olevansa vaikka jonkun ranskalaisen aristokraatin au-lapsen jälkeläinen.

Aika harva on ihan 100% suomalainen, jos kukaan. Itse en ole geenitestiä tehnyt, mutta osa kaukaisemmista sukujuurista menee mm. Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Latviaan, Venäjälle ja Ranskaan. Ei siellä tarvitse olla kuin pieni hitunen jotain aatelista niin koko Eurooppa läjähtää perimään, koska olivat sangen sisäsiittoisia ja naivat väkeä maasta ja hovista toiseen.

Itse asiassa todella suuri osa suomalaisista saa testituloksen 100% suomalainen.

Vierailija
192/303 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

98,5 % suomalainen ja 1,5 % keskiaasialainen (Kazakhstan, ilmeisesti olen vähän kasakan jälkeläinen). Siskollani sama tulos. Suomessa geenejä sieltä täältä, mutta enimmäkseen kyllä niiltä alueilta, joilta isovanhempani polveutuvat. Tämä MyHeritagen testillä.

Vierailija
193/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 % suomalainen. Moni veikkasi ennen testituloksia, että tumma väri tulee muualta. Ei tullut.

Vierailija
194/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka tyhmiä ihmiset on :D Myheritage on täysi huijaus ja ihmiset lähettelee omia dna näytteitään sinne, ties mihin käyttöön.. Eikä riitä edes omat näytteet vaan koko suvun näytteet ja sitten tehdään nettiin sukupuu.Takokaa nyt järkeä päähän!!

Vierailija
195/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tehdä, ja tiedänkin että saksalaista verta on 1/4 :) Mutta mitä muuta, täytyypä tehdä!

Vierailija
196/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tulokseksi 100 % suomalainen. Tylsää. Kannattaa muistaa, että näissä asioissa ”totuus” on täysin ihmisen määrittelemä. Ensin kone katsoo, millaiset perimän piirteet ovat erityisen tyypillisiä tietyllä alueella ja määrittelee ne esim. suomalaisiksi, ja sitten jos testaaja saa näitä piirteitä, hänet voidaan määritellä suomalaiseksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että näitä samoja perimän piirteitä ei olisi tyypillisenä paljon muuallakin, erityisesti viereisillä alueilla. Oikeasti dna:lla ei ole etnisyyttä.

Sain monta alapeukkua. Selitin vähän huonosti. Vai tulivatko alapeukut siitä, että 100 % suomalainen on tylsä tulos. Tarkoitin, että arviot siitä, mikä on esim. juuri suomalaista, tehdään sillä perusteella, millaisia perimää Suomesta lähetetyllä näytteillä on ollut. Tässä äärikarkea esimerkki: jos Suomesta olisi ensimmäiseksi lähetetty vain kolme näytettä, yksi vaikka Pietarsaaresta, yksi Kainuusta ja yksi olisikin afrikkalaistaustaiselta helsinkiläiseltä, nämä kaikki edustaisivat suomalaista tietokannalle samalla tavalla, ja tulevia näytteitä verrattaisiin näihin. Kysymys on keskimääräisyyksistä. Todellisuudessa keskimääräisellä suomalaisella on todella paljon samaa kaikkien eurooppalaisten kanssa, mutta myös viitteitä suomalais-ugrilaisessa taustasta on näkyvissä ja nämä ovat yleensä niitä hajanaisia Keski-Aasian tai inuiitti-viittauksia (jälkimmäinen viittaa todellisuudessa Siperian suuntaan, mutta siellä ei ole paljon ihmisiä eikä heillä ole varaa itseään testauttaa).

Vierailija
197/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..."että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää." 

Mikähän testi on ollut kyseessä sillä ei ole olemassa mitään suomalaista alkuperää. Geenitutkimuksen mukaan suomalaiset eroavat  geeneiltään toisistaan enemmän kuin mikään muu eurooppalainen kansa.

Jokaisesta suomalaisesta näkee päältä mistä hän on maahan tullut.

Minusta ei ainakaan nää suomalaisuutta päällepäin, etelä-euroopassa luulevat paikalliseksi. Suomalaiset ulkomaalaiseksi.Tumma tukka ja tummanruskeat silmät voi ihan kantasuomalaisellakin olla ja todella monella.

Itsekin erotan ulkomailla nämä vaaleat suomalaiset suomalaiseksi heti. Kaltaiseni tummat jäävät varmasti erottamatta.

Minä en ole edes kovin tumma, minulla on keskiruskeat hiukset ja vihreät silmät, pitkät raajat, ja minua luullaan joka maassa oman maaliseksi. Menen niin vaaleasta italialaisesta kuin ruotsalaisestakin. Ulkomailla muut suomalaiset eivät tunnista minua suomalaiseksi (eli puhuvat salaisuuksia vieressäni).

Myheritagen testissä olen 99 prosenttisesti suomalainen ja 1 prosenttisesti inuiitti. Eli ei todellakaan suomalaisuus näy aina päälle.

Vierailija
198/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 97% suomalainen ja 3 % Kazakstanista.

Vierailija
199/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..."että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää." 

Mikähän testi on ollut kyseessä sillä ei ole olemassa mitään suomalaista alkuperää. Geenitutkimuksen mukaan suomalaiset eroavat  geeneiltään toisistaan enemmän kuin mikään muu eurooppalainen kansa.

Jokaisesta suomalaisesta näkee päältä mistä hän on maahan tullut.

Minusta ei ainakaan nää suomalaisuutta päällepäin, etelä-euroopassa luulevat paikalliseksi. Suomalaiset ulkomaalaiseksi.Tumma tukka ja tummanruskeat silmät voi ihan kantasuomalaisellakin olla ja todella monella.

Itsekin erotan ulkomailla nämä vaaleat suomalaiset suomalaiseksi heti. Kaltaiseni tummat jäävät varmasti erottamatta.

Minä en ole edes kovin tumma, minulla on keskiruskeat hiukset ja vihreät silmät, pitkät raajat, ja minua luullaan joka maassa oman maaliseksi. Menen niin vaaleasta italialaisesta kuin ruotsalaisestakin. Ulkomailla muut suomalaiset eivät tunnista minua suomalaiseksi (eli puhuvat salaisuuksia vieressäni).

Myheritagen testissä olen 99 prosenttisesti suomalainen ja 1 prosenttisesti inuiitti. Eli ei todellakaan suomalaisuus näy aina päälle.

Kuulostat tuon kuvauksesi perusteella ihan suomalaiselta. Ei kaikki suomalaiset ole blondeja. Ja tottakai ulkomailla oletetaan, että olet kyseisen maan kansalainen etkä turisti. Ellei pukeutuminen, matkalaukut paljasta kovin selvästi.

Itse olen myös melko pitkäraajainen, vihreät silmät ja vaaleanruskeat hiukset. Rusketun myös tosi helposti ja olen aika tumman näköinen kesällä jos olen saanut paljon aurinkoa. En ole silti ikinä ajatellut etten tuon takia näyttäisi suomalaiselta, meitä kun on niin erinäköisiä.

Itselläni on

Vierailija
200/303 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tummssilmäinen ja tummahiuksinen suomalainen ja ulkomailla on luultu espanjalaiseksi (terkkuja vaan Hilaria Baldwinille!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä