Te k-antasuomalaiset jotka olette tehneet dna-etnisyystestin, millaisia tuloksia ootte saaneet?
En itse ole tehnyt testiä, mutta harkitsen rahan säästämistä siihen. Millaisia tuloksia olette saaneet? Kuinka yleistä k-antasuomalaiselle on, että saa tulokseksi reilusti yli 50% suomalainen? Tuttavani teki testin ja sai vastaukseksi, että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää. Jos tuo on kovin yleistä meille suomalaisille niin en viitsi tilata testiä ollenkaan, ois nimittäin tylsää saada tuollainen tulos..
Kommentit (303)
Olen vain puoliksi suomalainen, mutta siitä suomalaisesta puoliskosta 66% oli suomalainen ja loput skandinaavia.
Minun kohdallani testitulos tuntui kokonaisuutena paikkansapitävältä. Ne jotka puhuu huijauksesta eivät tiedä mistä puhuvat.
Sain tulokseksi 100 % suomalainen. Tylsää. Kannattaa muistaa, että näissä asioissa ”totuus” on täysin ihmisen määrittelemä. Ensin kone katsoo, millaiset perimän piirteet ovat erityisen tyypillisiä tietyllä alueella ja määrittelee ne esim. suomalaisiksi, ja sitten jos testaaja saa näitä piirteitä, hänet voidaan määritellä suomalaiseksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että näitä samoja perimän piirteitä ei olisi tyypillisenä paljon muuallakin, erityisesti viereisillä alueilla. Oikeasti dna:lla ei ole etnisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että MyHeritage testit tuottavat tuloksia, joita ei voi pitää kuin suuntaa antavina. Sukulaisiakin löytyy riippuen siitä, kuka on mukana ko. systeemissä.
Miten määritellään suomalainen? Ollaan perimältämme aika sekasotkuista sarjaa johtuen esimerkiksi sodista.
Omat tulokseni geeniperimästäni kertovat lähinnä sen, minkä etukäteen tiesin. Inuiitti on vähän epäselvä asia. Luulen, että viittaa saamelaisiin. Serkkuja on löytynyt ympäri maailmaa, viimeiset Puolasta.
Tummentamani kohta: mistä muualta he niitä voisivat löytää? Tuo nyt on itsestäänselvää, että saman testin tekijöiden joukosta he niitä löytävät, eivät he tuhansien asiakkaidensa sukututkimusta tee. :D
Itse löysin My Heritage-testin kautta isoisosetäni Amerikassa syntyneen pojan pojan. Isoisän isä muutti veljensä kanssa Amerikkaan, mutta tuli itse takaisin. Hänen veljensä jäi sinne ja nyt tapasin tuon hänen veljensä pojan jälkeläisen. Täytyi oikein keskittyä tähän.. Mutta kyllä se sydäntä lämmitti.
Nythän My Heritage määritteli suomalaisuuden tarkemmin, siellä on nyt spesiifmmin ne alueet, mistä on kotoisin. Minulla kävi järkeen erittäin hyvin ja vastasi sukututkimusta.
On hyvä tietää myös se, että saman perheen lapsella voi olla jokin etnisyys, joka ei näy hänen vanhempiensa testituloksissa. Näin meillä ainakin meni.
Lapsen yksi etnisyys voi periytyä joltain isovanhemmalta.
Nämä eivät mene 50-50, vaan siihen geenipooliin valikoituu eri tekijöitä ymmärtääkseni aika sattumanvaraisesti.
Testi ei siis huijaa, jos esim pojallanne on 12 % balttia, mutta sinulla ja puolisollasi ei näy balttigeenejä. Jomman kumman, tai vaikka molempienkin, puolelta ne kuitenkin tulevat.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä tietää myös se, että saman perheen lapsella voi olla jokin etnisyys, joka ei näy hänen vanhempiensa testituloksissa. Näin meillä ainakin meni.
Nämä eivät mene 50-50, vaan siihen geenipooliin valikoituu eri tekijöitä ymmärtääkseni aika sattumanvaraisesti.
Testi ei siis huijaa, jos esim pojallanne on 12 % balttia, mutta sinulla ja puolisollasi ei näy balttigeenejä. Jomman kumman, tai vaikka molempienkin, puolelta ne kuitenkin tulevat.
Ei, lapsi ei voi periä mitään muita geenejä mitä hänen vanhemmillaan on. Isovanhempien geenejä lapsi voi periä vain niiltä osin, mitä isovanhemmat ovat periyttäneet niitä omille lapsilleen. Lapsi ei voi periä isovanhemmilta sellaisia geenejä, mitä hänen vanhemmillaan ei ole.
Erot noissa testeissä selittyvät sillä, että ne eivät ole tarkkoja.
Ei helvetti miten kujalla porukka on siitä, miten geenit periytyy.
Möllikkä vielä maksaa siitä että luovuttaa genominsa kaupalliselle toimijalle myytäväksi kelle tahansa 😂😂😂
Vakuutusyhtiöille, rikollisille, teollisuudelle, rikostutkintaan, vakoiluun...
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti miten kujalla porukka on siitä, miten geenit periytyy.
vanhempien horoskooppimerkit määräävät tietenkin eniten, mutta lapsentekoajan siirtämisellä oikeaan taivaankappaleiden sijaintiin, saadaan toivottuja ominaisuuksia periytymään. itse aion myös treenata kroppaani ja käydä rintojenkohotusleikkauksella, että lapsellani on parhaat edellytykset elämään heti alusta asti
- 97,4 % suomalainen
- 1,4 % eskimo/inuiitti
- 1,2 % länsiaasialainen
Vaarini on tehnyt, minä en. Löytyi suomalaisen lisäksi skotlantilaista ja skandinaavista, mikä oli odotettua. Yksi skotlantilainen löytyy suvusta 200 vuoden takaa. Minusta oletettavasti löytyisi suomalaisen lisäksi ruotsalaista ja tanskalaista. Isoäitini isä oli ruotsalaisten vanhempien Suomessa syntynyt lapsi. Isäni puolelta tulee myös Tanskasta verta. Harva suomalainen, jos yksikään, on 100% suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vaarini on tehnyt, minä en. Löytyi suomalaisen lisäksi skotlantilaista ja skandinaavista, mikä oli odotettua. Yksi skotlantilainen löytyy suvusta 200 vuoden takaa. Minusta oletettavasti löytyisi suomalaisen lisäksi ruotsalaista ja tanskalaista. Isoäitini isä oli ruotsalaisten vanhempien Suomessa syntynyt lapsi. Isäni puolelta tulee myös Tanskasta verta. Harva suomalainen, jos yksikään, on 100% suomalainen.
Kyllä noita 100% suomalaisia tuntuu olevan aika paljon. Monissa on kuitenkin jotain lähialueen perimää mukana.
Itselläni skandinaavia aika paljon. En tiedä mistä tuo skandinaavi tulee. Toinen isovanhemmistani oli Karjalasta, ehkä heissä on ruotsalaisgeenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, lapsi ei voi periä mitään muita geenejä mitä hänen vanhemmillaan on. Isovanhempien geenejä lapsi voi periä vain niiltä osin, mitä isovanhemmat ovat periyttäneet niitä omille lapsilleen. Lapsi ei voi periä isovanhemmilta sellaisia geenejä, mitä hänen vanhemmillaan ei ole.
Tottakai niitä geenejä esimerkin vanhemmillakin on, mutta niin vähän, että ne eivät näy. Mittasuhteet sille, mitä valikoituu saman perheen jäsenille vaihtelevat, eikä jokin etnisyys, joka näkyy lapsessa, välttämättä näy vanhemmissa (vaikka heillä sitä onkin). Tästä kannattaa lukea, koska ihmisillä on kummallisia käsityksiä tästä, sanovat heti, että testi on huuhaata, jos eivät ymmärrä tulosta.
Testi on selvittänyt myös isyyden, ja auttanut adoptoituja lapsia löytämään oikeat vanhempansa. Näitä esimerkkejä on My Heritagella paljonkin.
Löysin tietokannasta myös isäni serkun ja hänen lapsensa, eli pikkuserkkuni. Tämä ihan DNA:n perusteella, ei sukupuun.
ei maksa vaivaa, ihan supisuomalaista verta, aiemmat esi-isät ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Sain kuulla, että minussa on 10% juutalaista verta. Olin ihan, että mitähhh????? Nyt kyllä aiheuttaa ylpeyttä. Shalom kaikille!
Joo minussakin on ortodoksiverta. Pari prosenttia buddhalaista myös.
Sitä ihmettelen, että mistä ihmeestä niin monella suomalaisella on skottiperimää. Miksi juuri Skotlanti? Se on niin kaukanakin. Jo ajat sitten törmäsin tähän ilmiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti noiden ostajille tulee edes jollain tavalla... hyvä olo? tuosta. Sellainen itsetyytyväinen, ja pikkasen jännittävä, kun ei ole täysin 100% suomalainen. Sitähän voi kuvitella olevansa vaikka jonkun ranskalaisen aristokraatin au-lapsen jälkeläinen.
Aika harva on ihan 100% suomalainen, jos kukaan. Itse en ole geenitestiä tehnyt, mutta osa kaukaisemmista sukujuurista menee mm. Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Latviaan, Venäjälle ja Ranskaan. Ei siellä tarvitse olla kuin pieni hitunen jotain aatelista niin koko Eurooppa läjähtää perimään, koska olivat sangen sisäsiittoisia ja naivat väkeä maasta ja hovista toiseen.
Itse sain tulokseksi 100 % suomalainen, joten tuskin on kovin harvinaista.
Joku tässäkin ketjussa väittää, että suomalaisten muinaisesi-isät olisivat Siperiassa on väärässä. Itselläni muinaisesi-isät olivat Keski-Euroopasta, Saksan tienoilta, ei mitään Siperiaan viittaavaakaan. Tämä on siis se aika noin 4000 vuotta sitten, kun Suomi vasta asutettiin. Eli osa ihmisistä tuli tosiaan Keski-Euroopasta, eikä ole mitään yhtymäkohtaa Siperiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niitä geenejä esimerkin vanhemmillakin on, mutta niin vähän, että ne eivät näy. Mittasuhteet sille, mitä valikoituu saman perheen jäsenille vaihtelevat, eikä jokin etnisyys, joka näkyy lapsessa, välttämättä näy vanhemmissa (vaikka heillä sitä onkin). Tästä kannattaa lukea, koska ihmisillä on kummallisia käsityksiä tästä, sanovat heti, että testi on huuhaata, jos eivät ymmärrä tulosta.
Testi on selvittänyt myös isyyden, ja auttanut adoptoituja lapsia löytämään oikeat vanhempansa. Näitä esimerkkejä on My Heritagella paljonkin.
Löysin tietokannasta myös isäni serkun ja hänen lapsensa, eli pikkuserkkuni. Tämä ihan DNA:n perusteella, ei sukupuun.
Huokaus. Mitenkäs selität ettei jokin etnisyys näy vanhemmilla, vaikka näkyy lapsella? Kun ne geenit on tasan tarkkaan niiltä vanhemmilta. Nuo etnisyysarviot vaihtelevat myös saman henkilön kohdalla riippuen siitä, minkä firman testiä käyttää. Mikäs selitys sinulla siihen on?
Mitä tulee taas sukulaisuuksiin, joita testeillä voi selvittää, on kyse ihan eri asiasta. Se, että testillä voi löytää serkkuja ja muita sukulaisia ei tarkoita, että niiden antamat etnisyysarviot on luotettavia yksityiskohdissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti noiden ostajille tulee edes jollain tavalla... hyvä olo? tuosta. Sellainen itsetyytyväinen, ja pikkasen jännittävä, kun ei ole täysin 100% suomalainen. Sitähän voi kuvitella olevansa vaikka jonkun ranskalaisen aristokraatin au-lapsen jälkeläinen.
Aika harva on ihan 100% suomalainen, jos kukaan. Itse en ole geenitestiä tehnyt, mutta osa kaukaisemmista sukujuurista menee mm. Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Latviaan, Venäjälle ja Ranskaan. Ei siellä tarvitse olla kuin pieni hitunen jotain aatelista niin koko Eurooppa läjähtää perimään, koska olivat sangen sisäsiittoisia ja naivat väkeä maasta ja hovista toiseen.
Itse sain tulokseksi 100 % suomalainen, joten tuskin on kovin harvinaista.
Joku tässäkin ketjussa väittää, että suomalaisten muinaisesi-isät olisivat Siperiassa on väärässä. Itselläni muinaisesi-isät olivat Keski-Euroopasta, Saksan tienoilta, ei mitään Siperiaan viittaavaakaan. Tämä on siis se aika noin 4000 vuotta sitten, kun Suomi vasta asutettiin. Eli osa ihmisistä tuli tosiaan Keski-Euroopasta, eikä ole mitään yhtymäkohtaa Siperiaan.
Jos tutkit esi-isiäsi, pelkästään 10 polvea sitten niitä on laskennallisesti yli 1000, 20 polvea sitten yli miljoona jne. Et mitenkään voi millään testillä selvittää, mistä jokainen esivanhempasi on tuhansien vuosien takaa.
Tuohan nimenomaan ei ole huijausta. Ei testit ole mitään lajinmääritystestejä, niihin on omat testinsä. Jos ihmiselle tarkoitettuun testiin laittaa muun lajin näytteen, tulee juurikin ei tulosta -vastaus.