Te k-antasuomalaiset jotka olette tehneet dna-etnisyystestin, millaisia tuloksia ootte saaneet?
En itse ole tehnyt testiä, mutta harkitsen rahan säästämistä siihen. Millaisia tuloksia olette saaneet? Kuinka yleistä k-antasuomalaiselle on, että saa tulokseksi reilusti yli 50% suomalainen? Tuttavani teki testin ja sai vastaukseksi, että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää. Jos tuo on kovin yleistä meille suomalaisille niin en viitsi tilata testiä ollenkaan, ois nimittäin tylsää saada tuollainen tulos..
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina se yksi suomalainen äärioikeistohiippari jonka geenitesti kertoi hänessä olevan ripauksen somalia. :D
Mikä ihmeen ääääärioikestolainen? Kokkari? Hurrri?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aveollila1-2/suomessa-ei-ole-aarioikei…
Ihanaa että jokainen suomalainen kuuluu puolueeseen ja löytyy tuolta kartalta! Ei ku...
Vierailija kirjoitti:
älkää unohtako että teillä on myös 98% sikaa.
En syö sikaa, enkä ole rikassika, joten ei pidä kohdallani paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikanintiaanit ja suomalaiset ovat samasta lähteestä. Osa kääntyi reitillään Amerikkaan ja osa päätyi Suomeen. Se osuus intiaania tarkoittaa siis tuota yhteistä alkujuurta, ei varsinaisesti intiaaneja.
Nyt menee kyllä pahasti pieleen. Suomen asuttajat heti jääkauden jälkeen tulivat euripidisista Kundan, Butivon ja Veretjen kulttuureista, EHG ja WHG eli R1a ja I-isälinjat. Itse viittasit ilmeisesti ANE-tyyppiin, mutta N1c siperialainen ei polveudu ANE- ihmisistä. N1c on hieman kuin kulttuurinen parasiitti, omii toisen kansan kieltä ja historiaa. Ei millään pahalla, mutta näin on.
En löytänyt juuri sitä linkkiä, josta tuo on poimittu. Siinä siis viitataan vaellukseen Beriginsalmen kautta. Kun suomalaisten ja intiaanien alkupäät ovat asuttaneet silloin samoja alueita, niin he ovat ehtineet lisääntyä ja saada yhteisiä DNA-pätkiä. Sitten ovat lähteneet eri teille. Toiset tänne ja toiset sinne. Tuo kytkös voi näkyä suomalaisten tuloksissa. Tuo on suoraan artikkelista, ei minun keksimääni. Se oli jutussa, joka käsitteli testejä ja sitä miksi suomalaisille saattaa näyttää tuloksissa intiaaneja. Siinä selitettiin asia niin.
Olin todella ihmeissäni testin tuloksesta, koska sen mukaan minussa on 18% Etelä-Amerikkalaista intiaania. Loppu olikin sitten suomalaista/skandinaavia. Isästäni ei ole epäselvyyttä, koska olen kuin naispuoleinen kopio hänestä, mutta joko äidin tai isän suvussa on mysteeriksi jäävää eksoottista verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina se yksi suomalainen äärioikeistohiippari jonka geenitesti kertoi hänessä olevan ripauksen somalia. :D
Tiiättekö mikä on pavlovin persu? Semmoinen kun älähtää aina kuullessaan termin äär*oikeisto. :D
Vierailija kirjoitti:
Olin todella ihmeissäni testin tuloksesta, koska sen mukaan minussa on 18% Etelä-Amerikkalaista intiaania. Loppu olikin sitten suomalaista/skandinaavia. Isästäni ei ole epäselvyyttä, koska olen kuin naispuoleinen kopio hänestä, mutta joko äidin tai isän suvussa on mysteeriksi jäävää eksoottista verta.
Onko tietoa onko suvussa asusteltu lähellä satamaa?
..."että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää."
Mikähän testi on ollut kyseessä sillä ei ole olemassa mitään suomalaista alkuperää. Geenitutkimuksen mukaan suomalaiset eroavat geeneiltään toisistaan enemmän kuin mikään muu eurooppalainen kansa.
Jokaisesta suomalaisesta näkee päältä mistä hän on maahan tullut.
"Nyt menee kyllä pahasti pieleen. Suomen asuttajat heti jääkauden jälkeen tulivat euripidisista Kundan, Butivon ja Veretjen kulttuureista, EHG ja WHG eli R1a ja I-isälinjat. Itse viittasit ilmeisesti ANE-tyyppiin, mutta N1c siperialainen ei polveudu ANE- ihmisistä. N1c on hieman kuin kulttuurinen parasiitti, omii toisen kansan kieltä ja historiaa. Ei millään pahalla, mutta näin on."
Suomalaisilla ei ole geenitestien mukaan mitään tekemistä itäisten kansojen kanssa; lähimpiä nykysuomalaisten geenisukulaisia olivat ruotsalaiset ja hollantilaiset.
Huvittavat Volga-teoriat on kuopattu kouluissa vuosikymmeniä sittten.
"Finns belong to a unique genetic group of their own. According to a new wide-ranging genetic mapping study, Finns differ from Central Europeans as well as from their neighbours in the east.
The results of the study show that Finns may be more closely related to the Dutch than to Hungarians.
Genetic variations among Finns can be traced back to location for
eastern, western and northern communities. The genetic differences become larger the bigger the distance between communities.
Similarly, coastal dwelling Swedish-speaking Finns show more genetic similarities to Swedes than they do to other Finns."
Vierailija kirjoitti:
Mikähän testi on ollut kyseessä sillä ei ole olemassa mitään suomalaista alkuperää. Geenitutkimuksen mukaan suomalaiset eroavat geeneiltään toisistaan enemmän kuin mikään muu eurooppalainen kansa.
Aika kova väite. Väitätkö todella että näet jokaisesta missä juuret on?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tehdä sellaisen testin parinkymmenen vuoden päästä kun niiden tarkkuus on kehittynyt. Nyt jos laittaa kahdelle eri tuottajalle DNAn niin tulokset poikkeavat toisistaan jonkin verran. Tuttuni teki kahdella eri testin, ja toisessa paljastui italialaista alkuperää muutaman prosentin ja toisesta ei ollenkaan. En luota noiden tarkkuuteen vielä tarpeeksi maksaakseni niistä
Olen teettänyt sylkitestin MyHeritagelle ja 23andme:lle. Lisäksi olen siirtänyt datan joko maksutta tai pienellä maksulla FamilyTreeDNA:lle, DNAlandiin ja Gedmatchiin.
Kaikista sain eri tuloksen. Suomalainen olen vähintään 89-98 % kaikkien mielestä, mutta muut etnisyydet vaihtelivat täysin. Olin baltti, amazonin intiaani, melanesialainen, britti/irkku, kreikka/italialainen jne. Tekevät välillä päivityksiä ja silloin poistui kreikka/italialaisuus kokonaan ja balttilaisuus kasvoi.
Testit menevät usein pienten prosenttien kohdalla metsään, koska vertailuaineistoja ei ole vielä tarpeeksi kattavasti. Ei kannata välttämättä hei innostua olevansa intiaani (minulla oli heimotkin mainittuina), koska se voi seuraavassa päivityksessä kadota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en viitsi tehdä, koska sukututkimus on tehty 1600-luvulle asti ja jokaikinen on suomalainen... tervetuloa kansantaudit :D.
Teillä jotka sanotte että on sukututkimus tehtynä, onko oikeasti tehty kaikki haarat, vai vain yksi isälinja? Yllättävän moni puhuu miten suku on tutkittu ja sitten kun sitä katsoo on vain yksi isälinja selvitetty, ja se on aika pieni osa perimästä se. Ihan vaan kiinnostaa tietää kuinka moni oikeasti on kartoittanut jokaisen esivanhemman tuonne asti ja kuka ei.
Itsellä on melkein kaikki löydetty 1600-luvulle ja iso joukko huomattavasti kauemmaskin. Todella monissa haaroissa pääsee 1500-luvulle, mutta viimeistään nuo kauemmas kantavat lähtevät ulos maasta.
Minun sukulaiseni on tutkinut kaikki sukuhaarat niin pitkälle kun voi päästä. Monissa pääsi 1500-luvulle. Hän käytti tähän tuhottoman monta vuotta. Töiden jälkeen harrasti ja lomilla, kierteli ympäri pitäjiä tutkimassa kirkonkirjoja, sukuseuroja ym. ja ulkomailla asti. Hän on erittäin älykäs ja uppoutuva tutkijatyyppi, myös tohtori. Tätä vierestä seuranneena olen siis kanssasi samaa mieltä, että aika moni suku on "tutkittu" lainausmerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ainakaan nää suomalaisuutta päällepäin, etelä-euroopassa luulevat paikalliseksi. Suomalaiset ulkomaalaiseksi.Tumma tukka ja tummanruskeat silmät voi ihan kantasuomalaisellakin olla ja todella monella.
Itsekin erotan ulkomailla nämä vaaleat suomalaiset suomalaiseksi heti. Kaltaiseni tummat jäävät varmasti erottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en viitsi tehdä, koska sukututkimus on tehty 1600-luvulle asti ja jokaikinen on suomalainen... tervetuloa kansantaudit :D.
Teillä jotka sanotte että on sukututkimus tehtynä, onko oikeasti tehty kaikki haarat, vai vain yksi isälinja? Yllättävän moni puhuu miten suku on tutkittu ja sitten kun sitä katsoo on vain yksi isälinja selvitetty, ja se on aika pieni osa perimästä se. Ihan vaan kiinnostaa tietää kuinka moni oikeasti on kartoittanut jokaisen esivanhemman tuonne asti ja kuka ei.
Itsellä on melkein kaikki löydetty 1600-luvulle ja iso joukko huomattavasti kauemmaskin. Todella monissa haaroissa pääsee 1500-luvulle, mutta viimeistään nuo kauemmas kantavat lähtevät ulos maasta.
Minun sukulaiseni on tutkinut kaikki sukuhaarat niin pitkälle kun voi päästä. Monissa pääsi 1500-luvulle. Hän käytti tähän tuhottoman monta vuotta. Töiden jälkeen harrasti ja lomilla, kierteli ympäri pitäjiä tutkimassa kirkonkirjoja, sukuseuroja ym. ja ulkomailla asti. Hän on erittäin älykäs ja uppoutuva tutkijatyyppi, myös tohtori. Tätä vierestä seuranneena olen siis kanssasi samaa mieltä, että aika moni suku on "tutkittu" lainausmerkeissä.
Nykyään tämä on helpompaa kun iso osa kirjoista on verkossa, mutta kova hommahan tässä silti on. Verkossa on myös harrastajien tutkimuksia, mutta ne kannattaa aina varmistaa ja aivan ensiksi opiskella miten sukututkimusta tehdään. Yllättävän paljon sutta ja sekundaa ihmiset tunkevat niihin, osa jopa tarkoituksella muuttelee isättömien lasten vanhempia jne. sitten toiset kopioi tarkistamatta niitä omiin puihinsa ja lopulta kasassa on enemmänkin satukirja kuin tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset (homo sapiens) ovat lähtöisin Afrikasta ja nykyaikaisen ihmisen kantamuoto on tummaihoiset afrikkalaiset. Etnisyys on jälkeenpäin keksittyä keinotekoisuutta.
Valhetta, apinauskovaisten pamaus satua.
afrikkalaisilla ei oikeasti ole juurikaan neandendaalien geenejä, niitä on vain muilla sapienseilla, kuten eurooppalaiset, aasialaiset, persut.
Totta. Afrikkalaiset ovat puhtaimpia homo sapienseja, ja muissa voi olla jopa 20 % neandertalilaista.
Vierailija kirjoitti:
Minä: Yli 60%skandinaavi, 1,6%inuiitti, +30%suomalainen
Mies: yli 60%suomalainen, 1,6%inuiitti, + 30% skandinaavi
Oletko saamelainen Pohjois-Suomesta?
Suomalais-ugrilaisuus on kielikunta, ei joukko ihmisiä tai "rotu".
Suomalaiset eivät ole geeneiltään sukua edes toisilleen.
Minä tein ja olin 100% suomalainen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä: Yli 60%skandinaavi, 1,6%inuiitti, +30%suomalainen
Mies: yli 60%suomalainen, 1,6%inuiitti, + 30% skandinaavi
Oletko saamelainen Pohjois-Suomesta?
Puoliksi rannikon ruotsinkielinen ja puoliksi pohjanmaalta. Molemmat suvut tutkittu pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inuiittitulos on huuhaata.
Eiköhän tuo viittaa saamelaisuuteen.
Ei, saamelaiset ei ole inuiitteja eikä yhtään sen lähempänä inuiitteja kuin muut täällä asujat.
Inuiiteilla ja saamelaisilla on muinaista siperialaisperimää (jota suomalaisillakin on, mutta saamelaisilla keskimäärin enemmän). Analyysit on kuitenkin tehty alunperin amerikkalaisen asiakaskunnan tarpeisiin, ja heitä kiinnostaa erityisesti suvusta mahdollisesti löytyvät "intiaaniprinsessat" ja muut amerikan alkuperäiskansat, joten monet kaupalliset palvelut tulkitsevat herkästi saamelaisperimän itäiset vaikutteet "inuiiteiksi" tai "intiaaneiksi."