Te k-antasuomalaiset jotka olette tehneet dna-etnisyystestin, millaisia tuloksia ootte saaneet?
En itse ole tehnyt testiä, mutta harkitsen rahan säästämistä siihen. Millaisia tuloksia olette saaneet? Kuinka yleistä k-antasuomalaiselle on, että saa tulokseksi reilusti yli 50% suomalainen? Tuttavani teki testin ja sai vastaukseksi, että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää. Jos tuo on kovin yleistä meille suomalaisille niin en viitsi tilata testiä ollenkaan, ois nimittäin tylsää saada tuollainen tulos..
Kommentit (303)
Ostin testin My Heritage, alesta. Viisi eri etnisyyttä on minussa, puolisollani ja lapsillamme vieläkin enemmän.
On hienoa olla näin sekoittunut, itää ja länttä.
Juuri luin jutun, jossa saman testin tehneet löysivät sisaruksiaan ympäri Suomea (isä antanut spermaansa). Löysin myös omia sukulaisiani aika monta, Suomesta, Norjasta, Ruotsista, Amerikasta, Ausseista ym
Aika hieno juttu tällainen testi.
Tein testin tietäen, että tuloksena on jotain muutakin kuin suomalaista tai skandinaavia, mutta en tarkalleen tiennyt mitä. Suomalaista on jotain päälle 80%, skandinaavia ei yhtään ja loppu on aika sekalaista.
Vierailija kirjoitti:
Inuiittitulos on huuhaata.
Eiköhän tuo viittaa saamelaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset (homo sapiens) ovat lähtöisin Afrikasta ja nykyaikaisen ihmisen kantamuoto on tummaihoiset afrikkalaiset. Etnisyys on jälkeenpäin keksittyä keinotekoisuutta.
Ottaisitko kotiisi lemmikiksi mieluummin sylikoiran vai suden? Entä kissan vai leijonan? Toinen tykkää ragdollista ja toinen maatiaisesta, mutta kun laitat ne rinnatusten, on täysin selvää, että ne ovat eri rotua. Selkiskö?
koirarodut on jalostettu elämän irvikuviksi. Ja tiainen tukholmassa on paljon erilaisempi geeneiltaan helsingin tiaisen kanssa kuin suomalainen ihminen ja autralian aboriginaali. Joten ihmisroduista puhuminen on naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en viitsi tehdä, koska sukututkimus on tehty 1600-luvulle asti ja jokaikinen on suomalainen... tervetuloa kansantaudit :D.
Teillä jotka sanotte että on sukututkimus tehtynä, onko oikeasti tehty kaikki haarat, vai vain yksi isälinja? Yllättävän moni puhuu miten suku on tutkittu ja sitten kun sitä katsoo on vain yksi isälinja selvitetty, ja se on aika pieni osa perimästä se. Ihan vaan kiinnostaa tietää kuinka moni oikeasti on kartoittanut jokaisen esivanhemman tuonne asti ja kuka ei.
Itsellä on melkein kaikki löydetty 1600-luvulle ja iso joukko huomattavasti kauemmaskin. Todella monissa haaroissa pääsee 1500-luvulle, mutta viimeistään nuo kauemmas kantavat lähtevät ulos maasta.
Aivan. Itse olen vasta alussa tutkimuksessa ja silti moni linja jäi jo tutkimatta, kun avioton lapsi eikä isästä ei ole tietoa. Noista haaroista toivoisin saada tietoa ehkä juuri geenitesteillä ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en Kantasuomalaisena menisi tekemään testiä, sieltä voi löytyä ikäviä totuuksia. Hitlerilläkin oli juutalaisia juuria.
Totuus olikin ikävä juutalaisille.
Hitlerillä ei todistetusti ole juutalaisia sukujuuria. Huhuttiin hänen toisen isoäitinsä isän olevan juutalainen. Mutta se oli vain huhu, eikä juutalaisuus muutenkaan periydy mieslinjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, saamelaiset ei ole inuiitteja eikä yhtään sen lähempänä inuiitteja kuin muut täällä asujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein testin ja oletin että saksalaiset sukujuuret parin sadan vuoden takaa olisivat näkyneet tuloksissa edes vähän mutta höh, olenkin 100% suomalainen. :D Nauratti kyllä tulos kun olin nähnyt esim. youtubesta niin monen muun ihmisen tekemien testien tulokset ja niillä oli kaikilla vaikka mitä eikä kukaan ollut 100% jotain yhtä tiettyä. Vaan minäpä olin, hah.
Voi olla että joskus tulevaisuudessa teen testin uudelleen, jos vaikka olis tekniikka kehittynyt ja saisi tarkempia tuloksia. Tosin eihän kaikki vanhempien geenit periydy lapsille, jos kummaltakin vanhemmalta saa 50% geeneistä. Silloin jää pakostikin jotain pois. Tiedän kyllä mitä kaikkea sukupuustani löytyy mutta nähtävästi niitä geenejä ei ole sitten vain riittänyt mulle asti.
Nuo testit on aikalailla epätarkkoja. Ainakin MyHeritagessa epäselväksi jäänyt eurooppalainen perimä merkataan suomalaiseksi, luin kerran yhdeltä sukututkimussivulta. Itse latasin oman MH-tulokseni GedMatchiin, ja siellä alkoi näkyä mm. saksalaiset ja puolalaiset geenit.
Youtubessa on vaikka kuinka paljon videoita jossa MyHeritage -testistä tulee joillekin afroamerikkalaisille tyyliin 10-30% suomalainen -tulos :D
Nämähän kulkevat molempiin suuntiin eli noiden afroamerikkalaisten sukulaisia asuu Suomessa ja siksi tulee osumia. Ei heillä itsellään välttämättä ole yhtään "suomalaista verta". Joku brassailee eksoottisella geeniyhteydellä eikä tajua, että omat suomalaiset sukulaiset ovat joskus muuttaneet ulkomaille ja sen takia tulee eksoottisia osumia.
Naurattaa aina se yksi suomalainen äärioikeistohiippari jonka geenitesti kertoi hänessä olevan ripauksen somalia. :D
Mää jo tiedän että 94 prosenttia suomalaista ja 6 prosenttia venäläistä.
Sukua on tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, saamelaiset ei ole inuiitteja eikä yhtään sen lähempänä inuiitteja kuin muut täällä asujat.
En kyllä väittänytkään, että he olisivat inuiitteja.
Vierailija kirjoitti:
Amerikanintiaanit ja suomalaiset ovat samasta lähteestä. Osa kääntyi reitillään Amerikkaan ja osa päätyi Suomeen. Se osuus intiaania tarkoittaa siis tuota yhteistä alkujuurta, ei varsinaisesti intiaaneja.
Nyt menee kyllä pahasti pieleen. Suomen asuttajat heti jääkauden jälkeen tulivat euripidisista Kundan, Butivon ja Veretjen kulttuureista, EHG ja WHG eli R1a ja I-isälinjat. Itse viittasit ilmeisesti ANE-tyyppiin, mutta N1c siperialainen ei polveudu ANE- ihmisistä. N1c on hieman kuin kulttuurinen parasiitti, omii toisen kansan kieltä ja historiaa. Ei millään pahalla, mutta näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä väittänytkään, että he olisivat inuiitteja.
No ei myöskään inuiittiperimää tule saamelaisista. Kyse on siitä, että nuo etnisyystestit on epäluotettavia varsinkin noissa pienissä prosenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sain kuulla, että minussa on 10% juutalaista verta. Olin ihan, että mitähhh????? Nyt kyllä aiheuttaa ylpeyttä. Shalom kaikille!
Joko olet ottanut Messiaasi vastaan? Mikäli et, eipä paljon ylpeilyn aihetta löydy. Snoohan raamattukin: Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon. Mitäs siitä tuumit?
Järkytyin kun 23&me mukaan olin vain 99% suomalainen. Loppu oli 0.5% skandinaavi ja 0.5% yleisesti pohjoiseurooppalainen. Veikkaan että nämäkin alleelit ovat kyllä oikeasti suomalaista alkuperää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikanintiaanit ja suomalaiset ovat samasta lähteestä. Osa kääntyi reitillään Amerikkaan ja osa päätyi Suomeen. Se osuus intiaania tarkoittaa siis tuota yhteistä alkujuurta, ei varsinaisesti intiaaneja.
Nyt menee kyllä pahasti pieleen. Suomen asuttajat heti jääkauden jälkeen tulivat euripidisista Kundan, Butivon ja Veretjen kulttuureista, EHG ja WHG eli R1a ja I-isälinjat. Itse viittasit ilmeisesti ANE-tyyppiin, mutta N1c siperialainen ei polveudu ANE- ihmisistä. N1c on hieman kuin kulttuurinen parasiitti, omii toisen kansan kieltä ja historiaa. Ei millään pahalla, mutta näin on.
Jatkan, että jonkin tutkimuksen mukaan tosin suomenheimojen R1a-linja (EHG) juontaisi 70% :sti tästä euripidisesta ANE-alkuperäissiperialaisesta.
Siskoni teetti dnatestin ja sai tulokseksi 1,3% Amazonin alkuperäisasukasta. En osaa sanoa, juontaako tuo erillisestä ryhmästä, mikä siirtyi suoraan Siperiasta aikoinaan Amazonille, vai Kemin eli muinaisen Egyptin Panu Yami-heimon eli jäämien tutkimusmatkoista E-Amerikkaan joskus 2300eaa.>
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset (homo sapiens) ovat lähtöisin Afrikasta ja nykyaikaisen ihmisen kantamuoto on tummaihoiset afrikkalaiset. Etnisyys on jälkeenpäin keksittyä keinotekoisuutta.
Valhetta, apinauskovaisten pamaus satua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan, että jonkin tutkimuksen mukaan tosin suomenheimojen R1a-linja (EHG) juontaisi 70% :sti tästä euripidisesta ANE-alkuperäissiperialaisesta.
Siskoni teetti dnatestin ja sai tulokseksi 1,3% Amazonin alkuperäisasukasta. En osaa sanoa, juontaako tuo erillisestä ryhmästä, mikä siirtyi suoraan Siperiasta aikoinaan Amazonille, vai Kemin eli muinaisen Egyptin Panu Yami-heimon eli jäämien tutkimusmatkoista E-Amerikkaan joskus 2300eaa.>
Kunnon höpöhöpöä. R1a on lähi-idän farmari ja saapui tänne pohjoiseen todella myöhään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valhetta, apinauskovaisten pamaus satua.
afrikkalaisilla ei oikeasti ole juurikaan neandendaalien geenejä, niitä on vain muilla sapienseilla, kuten eurooppalaiset, aasialaiset, persut.
Tolkun ihmisten varoittelut geeni-tietojensa levittelijöille vauva- palstalla on täysin turhaa, sillä mitä saadaan, kun sekoitetaan keskenään punaista ja vihreää? Aivan oikein: pas..kan ruskeaa.