Te k-antasuomalaiset jotka olette tehneet dna-etnisyystestin, millaisia tuloksia ootte saaneet?
En itse ole tehnyt testiä, mutta harkitsen rahan säästämistä siihen. Millaisia tuloksia olette saaneet? Kuinka yleistä k-antasuomalaiselle on, että saa tulokseksi reilusti yli 50% suomalainen? Tuttavani teki testin ja sai vastaukseksi, että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää. Jos tuo on kovin yleistä meille suomalaisille niin en viitsi tilata testiä ollenkaan, ois nimittäin tylsää saada tuollainen tulos..
Kommentit (303)
Itse olen tumma suomalaiseksi (tummanruskeat hiukset, ruskeat silmät, iho ei suomalaisen punertava, vaan helposti ruskettuva), mutta niin vain tuli tulokseksi, että olen 100% suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/12/lahetimme-koiran-ja-ihmisen-dn…
"Yksikään yrityksistä ei ole saanut tuloksia lähettämästämme koiran dna:sta. Yritykset eivät kuitenkaan kerro tunnistaneensa, että lähettämämme dna-näyte ei ole peräisin ihmiseltä."
Yleltä huonosti suunniteltu testi, koska nuo kaupalliset geenitestit perustuvat siihen, että etsitään tiettyjä nimenomaan ihmisen DNA:ssa esiintyviä kohtia. Lajintunnistukseen on ihan eri testit.
Sama kuin Yle lähettäisi THL:n tai Mehiläisen koronavirustestiin näytteen influenssasta tai herpeksestä, ja kun ei tulosta tulisi, Yle lällättelisi että "hähhähhää, ettepäs tunnistaneet oikeaa virusta, taitaa olla rahastusta koko testi!" Tyhmää ja osaamatonta "tiedejournalismia".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tumma suomalaiseksi (tummanruskeat hiukset, ruskeat silmät, iho ei suomalaisen punertava, vaan helposti ruskettuva), mutta niin vain tuli tulokseksi, että olen 100% suomalainen.
heil suomalainen jussi halla-aho haluaa sut puolueeseen.
Jotenkin surullista, miten heikko ymmärrys nykyihmisillä on Suomen historiasta. Vähän väliä moni luulee, että karjalaiset ei ole suomalaisia. Miten pihalla voikaan olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en viitsi tehdä, koska sukututkimus on tehty 1600-luvulle asti ja jokaikinen on suomalainen... tervetuloa kansantaudit :D.
Mitkä kansantaudit? Sydäntaudit ja juoppous johtuvat elintavoista. Ei ole pakko syödä läskiä ja vetää viinaa.
Kertoiko Pähkinäsaaren rauhan raja siis elintapojen rajan?
Vierailija kirjoitti:
En voi tehdä sitä koska sieltä löytysi sinistä verta.
Voit yllättyä. Eivät ne esi-isäsi tai äitisi välttämättä vain serkkujaan naineet...
Pääosin suomalainen, vajaa prosentti inuitia. Paljon sukulaisia testituloksilla
Tiesittekö muuten, että Euroopassa noin 10 000 vuotta sitten ja ehkä myöhemminkin ihmiset olivat vielä tummaihoisia? Vasta sitten vaaleaihoisuuden mutaatio levisi. Ei kai koske suomalaisia, mutta hämmentävää.
Googlaamalla löytää lisätietoa ja tieteellisiä artikkeleitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvusta pari naista teki ja tulos oli että perimää mm. inuiteilta ja japanilaisilta.
Veikkaan että tuo viittaasi siihen siperialaiseen perimään mitä suomalaisilla on, etenkin itäsuomalaisilla.
Nääh. Nuo on eri geenejä. Suomalainen geeni joka näkyy noissa testeissä suomalaisena on juuri N geeni eli finno-ugric joka on juuri siperialaista perimää.
"N-geeni" on Y-kromosomin N1-haploryhmä. Siperialaista perimää on myös autosomeissa eli ei-sukupuolikromosomeissa, suomalaisilla tyypillisesti alle 10%.
Ennen kuin palstan kalmukkihullu singahtaa taas paikalle, sanottakoon että itäaasialainen perimä on suomalaisissa geenitutkimusten perusteella tuhansia vuosia vanhaa, eli se ei voi olla minkään historiallisen venäläismiehityksen peruja.
Siperialaisperimä ei yleensä nouse erikseen esille kaupallisissa etnisyystesteissä, koska yhteydestä on niin kauan, että siperialaisperimä on ehtinyt sekoittua suhteellisen tasaisesti suomalaiseen vertailupopulaatioon (paitsi jos sitä on testattavalla normaalitasoon verrattuna paljon, esim. muutaman sukupolven takaisen saamelaisesi-isän jäljiltä).
Mä oon vaan 80% suomalainen oon evakkojen lapsenlapsia rajakarjalasta. Loput slaavia ja balttia. Ei yhtään skandinaavista tai läntisempää eurooppaa. Itää vaan (y)
Siis mitä virkaa joillain prosenteilla on. Kannattaa tietää mikä on haploryhmä, kuten minulla isälinja I-M253.
My Heritage -testin mukaan olen 75-prosenttisen suomalainen, loput skandinaavia, skotlantilais-walesilaista, irlantilaista, aasialaista ja mesoamerikkalaista. Mieheni on sataprosenttisen suomalainen.
Meille testin tekeminen on tuonut uusia sukulaisia, joten sikäli siihen ainakin on voinut luottaa.
Itsellä oli 100 prosenttisesti suomalainen, mistä olin ehkä vähän yllättynyt. Pitänee liittyä johonkin kansallismieliseen puolueeseen, kun on ihan täyssuomalainen (huumoria).
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä virkaa joillain prosenteilla on. Kannattaa tietää mikä on haploryhmä, kuten minulla isälinja I-M253.
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
Minä: Yli 60%skandinaavi, 1,6%inuiitti, +30%suomalainen
Mies: yli 60%suomalainen, 1,6%inuiitti, + 30% skandinaavi
100% suomalainen, sisko 99% suomalainen ja 1% inuiitti. Varmaan siis saamelaiskansojen kautta Suomeen tuo inuiittiveri tullut(ko)?
Vierailija kirjoitti:
100% suomalainen, sisko 99% suomalainen ja 1% inuiitti. Varmaan siis saamelaiskansojen kautta Suomeen tuo inuiittiveri tullut(ko)?
Ei vaan ihan on etnisyystestien epätarkkuudesta kyse. Kuten japanilaisuuskin.
Tunnen olevani keltti, ehkä jopa druidi🧪✳🇨🇮☘🍀
En anna minkään tyhmän geenitestin pilata tätä fiilistä😊
Karjalaiset oli kantasuomalaisia. Tajuatko edes mitä karjalaisuus tarkoittaa??