Te k-antasuomalaiset jotka olette tehneet dna-etnisyystestin, millaisia tuloksia ootte saaneet?
En itse ole tehnyt testiä, mutta harkitsen rahan säästämistä siihen. Millaisia tuloksia olette saaneet? Kuinka yleistä k-antasuomalaiselle on, että saa tulokseksi reilusti yli 50% suomalainen? Tuttavani teki testin ja sai vastaukseksi, että hän on 92% suomalainen ja 8% skandinaavista alkuperää. Jos tuo on kovin yleistä meille suomalaisille niin en viitsi tilata testiä ollenkaan, ois nimittäin tylsää saada tuollainen tulos..
Kommentit (303)
Siinäpä ne kirjoitti:
Noin
77% suomi
9% Irkku, Skotti, Wales
8% Baltti
Siinäpä ne :)
Tässä on vasta 94%. Entä loput? Humanoidi?
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/12/lahetimme-koiran-ja-ihmisen-dn…
Ei tässä jutussa käsitellä etnisyys- tai sukulaisuustestejä, vaan ihan eri asiaa!
En ole tehnyt testiä, mutta olen sekä isän että äidin molempien vanhempien puolelta karjalaiset sukujuuret omaava. Eli siis en lainkaan suomalainen...
Olisi hyvä tehdä testi joka kertoo enemmän kuin "suomalainen". Esimerkiksi mistä geeniperimä tulee tarkemmin ja kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt testiä, mutta olen sekä isän että äidin molempien vanhempien puolelta karjalaiset sukujuuret omaava. Eli siis en lainkaan suomalainen...
Karjalaiset on suomalaisia. Ellet tarkoita Karjalan tasavaltaa.
Milläs perusteella joku luulee, ettei karjalaiset ole suomalaisia?
En muista prosentteja mutta olen saksalais-ruotsalais-suomalainen.
Minkä kyllä sukuselvityksestä jo tiesinkin.
Meidän suvusta pari naista teki ja tulos oli että perimää mm. inuiteilta ja japanilaisilta.
Veikkaan että tuo viittaasi siihen siperialaiseen perimään mitä suomalaisilla on, etenkin itäsuomalaisilla.
Tällaiset testit pitäisi kieltää lailla. Ei suomalaisuus riipu perimästä. Jokainen, joka tuntee olevansa suomalainen, on suomalainen ja sillä sipuli. Näin ainakin tuolla kylillä väitetään.
Olen 85 prosenttisesti suomalainen ja loput perimästä tuntemattomalta planeetalta Siriuksen tähtikuviosta.
Näin kertoi tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tehdä sellaisen testin parinkymmenen vuoden päästä kun niiden tarkkuus on kehittynyt. Nyt jos laittaa kahdelle eri tuottajalle DNAn niin tulokset poikkeavat toisistaan jonkin verran. Tuttuni teki kahdella eri testin, ja toisessa paljastui italialaista alkuperää muutaman prosentin ja toisesta ei ollenkaan. En luota noiden tarkkuuteen vielä tarpeeksi maksaakseni niistä
Sä voit tehdä testin ja laittaa tulokset nettiin vaikka Geniin, ja sitten vaan odotella minkälaisia sukulaisia sinne vuosien varrella tulee.
Ne testien tulokset poikkeaa siksi että joku pari prosenttia jotain on niin häviävän pieni jopa kymmenien tuhansien vuosien takainen hiukkanen ettei sillä ole mitään väliäkään. Suomeen on tullut monesta suunnasta porukkaa aikoinaan, ja moneen muuhun paikkaan samoin eli voi olla vähän siellä ja täällä porukkaa joilla on hitunen samaa perimää.
50% porvoolainen, 50% itähelsinkiläinen.
Sellaisen mitä oli odotettavissa sukututkimuksen mukaan. Tosin joidenkin mielestä en ole suomalainen koska toisen vanhempani suku on tullut Suomeen 1900-luvun alussa ja vanhempani sukupolveen asti on lisäännytty vain toisten tulleiden kanssa.
Mun sukulaisilla on ollut jotain 13 pros Wales, toisella jotain 12 pros Itä-Eurooppa ja muuta pienempää sälää.
Osalla toki tulee näitä 99,1 pros Suomi ja 0,9 pros inuiitti.
Haluan itse tehdä, koska olen aika tumma, joten kiinnostaa näkyisikö siitä jotain ja isän puolella vajaa 100 vuotta sitten jostain asettuivat Suomeen, kiinnostaa mistä, varmaan ihan Euroopasta.
Familytreedna:
72% suomalainen, 25% skandinaavi, 4% baltti
Sama data MyHeritagen etnisyysarviossa:
83% suomalainen, 15,5% skandinaavi, 1,5% kreikkalainen ja eteläitalialainen
Yksi isovanhemmistani on suomenruotsalainen joten sinänsä tulokset eivät ole yllättäviä kahden suurimman komponentin osalta.
Etnisyysarvioiden tulokset riippuvat siitä mitä vertailupopulaationäytteitä käytetään (eri firmoilla erilaiset ja niitä tarkennetaan ajan kanssa) ja pieniin osuuksiin tulee helposti virhearvioita. Tämän takia monille suomalaisille arvio tarjoaa amerikan intiaania tai inuiittia, vaikka todennäköisempi selitys on saamelaisilta ja suomalaisilta löytyvä siperialainen perimä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvusta pari naista teki ja tulos oli että perimää mm. inuiteilta ja japanilaisilta.
Veikkaan että tuo viittaasi siihen siperialaiseen perimään mitä suomalaisilla on, etenkin itäsuomalaisilla.
Nääh. Nuo on eri geenejä. Suomalainen geeni joka näkyy noissa testeissä suomalaisena on juuri N geeni eli finno-ugric joka on juuri siperialaista perimää.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaisethan olivat ihan oma kansansa jolla oli oma kieli ja kantasuomalaiset syrjivät ja halveksivat karjalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tehdä testi joka kertoo enemmän kuin "suomalainen". Esimerkiksi mistä geeniperimä tulee tarkemmin ja kauempaa.
Tarkemmin ja kauempaa ovat tavallaan vastakohtia, koska kauemmaksi menneisyyteen mentäessä meillä on vähemmän tietoa ja vertailukohtia ihmisten liikkeistä. t. geenitutkija
Eri palveluista voi kuitenkin saada karkean arvion esim. siitä, paljonko perimää on saanut on Euroopan alkuperäisiltä metsästäjä-keräilijöiltä, paljonko Eurooppaan kivikaudella tulleilta maanviljelijöiltä ja paljonko myöhemmiltä tulijoilta.
Jos oma testausfirma ei tarjoa näitä vaihtoehtoja, tiedot voi siirtää (omalla riskillä) vaikka GEDmatch-palveluun josta saa myös arvion esimerkiksi siitä, paljonko omassa perimässä on neandertalinihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalaisethan olivat ihan oma kansansa jolla oli oma kieli ja kantasuomalaiset syrjivät ja halveksivat karjalaisia.
Täyttä pötyä. Evakoista yli 95 prosenttia oli suomenkielisiä. Eivät ole mikään kansa vaan yksi Suonen heimoista kuten hämäläiset ja savolaiset. Opiskele vähän historiaa.
älkää unohtako että teillä on myös 98% sikaa.