Aion muuttaa kesämökillemme pysyvästi, ja erakoitua
Loppuupahan te-toimiston ahdistelu. Kesäisin ja syksyisin poimin mustikoita, puolukoita ja sieniä aivan mökkipihasta. En ota ehkä edes radiota mukaan. Jonkun alkeellisen kännykän hankin, jossa vain soittonahdollisuus hätätapausta varten. Jo pelkkä ajatus tästä huojentaa mieltä. En jaksa enää tätä kilpailuyhteiskuntaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Loppuupahan te-toimiston ahdistelu. Kesäisin ja syksyisin poimin mustikoita, puolukoita ja sieniä aivan mökkipihasta. En ota ehkä edes radiota mukaan. Jonkun alkeellisen kännykän hankin, jossa vain soittonahdollisuus hätätapausta varten. Jo pelkkä ajatus tästä huojentaa mieltä. En jaksa enää tätä kilpailuyhteiskuntaa.
Kuullostaa ihanalta, mutta posti kulkee sittenkin ja sen mukana aktiivimallin ahdistelumahdollisuus.
Vai aijotko alkaa viljellä jotain tai kasvattaa elukoita elatuksesi eteen?
Entäs talvella sitten, jos mökkisi on ihan syrjässä, mahtaa talvella olla aika ankeeta, yksin pimeässä ja kinosten keskellä...
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-ajan mökille ei suomenmaassa oikeasti saa muuttaa pysyvästi. Siihen ei liity posterestantet mitenkään.
Ja ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetulle asunnolle on omat rakennussäääntönsä mm energiatalouden suhteen. Ja iso paperisota jotta saat mökkeröisen statuksen vaihdettua.
Sen jälkeen oletkin kypsä muuttamaan lepokotiin.
Ne ketkä tietävät mihin muutan, eivät vasikoi, ja lähintä naapuria saa huhuilla järven toiselta puolelta kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä maksat sähköt, puhelinlaskut ja muut ruuat?
Ei sielä ole tietenkään sähköjä. Järvestä saa kalaa, ja nuotiolla tai takassa paistan. Loput ostan toimeentulotuesta. Mukavuuksia en kaipaa.
Yksinkö siellä elelisit raukka? Entä millä ajattelit ladata kännykän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa ihanalta, mutta posti kulkee sittenkin ja sen mukana aktiivimallin ahdistelumahdollisuus.
Vai aijotko alkaa viljellä jotain tai kasvattaa elukoita elatuksesi eteen?
Entäs talvella sitten, jos mökkisi on ihan syrjässä, mahtaa talvella olla aika ankeeta, yksin pimeässä ja kinosten keskellä...
Mitä yksinäisempää sen parempi.
Kala, kaurapuuro, sienet, marjat (puolukat taitaa säilyä ämpärissä ilman mitään kikkoja yli talven), vitamiinipillerit. Siinä on jo luultavasti terveellisempi dieetti kuin monella roskaruoan ahmijalla, eikä maksa kuin pari kymppiä kuussa. Lisäksi nautintoaineet: pari kupillista kahvia ja pari piipullista tupakkaa päivässä tekee toisen mokoman lisää kuukausimenoihin.
Ja kyllä, kauraa pystyy syömään joka päivä. Itsellä menee sitä 3kg viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kala, kaurapuuro, sienet, marjat (puolukat taitaa säilyä ämpärissä ilman mitään kikkoja yli talven), vitamiinipillerit. Siinä on jo luultavasti terveellisempi dieetti kuin monella roskaruoan ahmijalla, eikä maksa kuin pari kymppiä kuussa. Lisäksi nautintoaineet: pari kupillista kahvia ja pari piipullista tupakkaa päivässä tekee toisen mokoman lisää kuukausimenoihin.
Ja kyllä, kauraa pystyy syömään joka päivä. Itsellä menee sitä 3kg viikossa.
En itse jaksaisi noin yksitoikkoista ruokavaliota vuodesta toiseen.
Mistä rahat kiinteistöveroon, jätemaksujen yms?
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä kalallako aiot elää siellä? Metsän marjoilla ja sienillä? Perunoilla ja juureksilla?
Romanttinen ajatus, mutta mahdoton toteuttaa tässä maassa ilman yhtään rahaa. Hankkiudu mieluummin eläkkeelle, niin ei ahdistele kukaan enää.
Hankkiudu eläkkeelle????
Ei eläkkeelle hankkiuduta, eikä varsinkaan terve työtön ja pitää olla mahdottoman sairas nykyään, että eläkkeelle edes pääsee.
Mieluummin 500€ mökkiläiselle kuin 1200€ helsinkiläiselle!
Ihan kiva suunnitelma aplla. Nyt olet hyvässä kunnossa ja onnistuu se puunkaato ja vedenkantokin. Kiva, että sukulaiset ymmärtävät mökilläasumisesi (ja maksavat kiinteistöverotkin?) Jos vaikka ensi talvena sairastut sitkeään flunssaan, kaipaat mukavuuksia enemmän. Miten sujuu se lämmitys ja vedenkanto puolikuntoisena? P-huussi säästää vettä, mutta kivaa se ei aina ole, etenkään huonossa kunnossa. Sitten kun vanhenet, kaikki vaikeutuu.
Työkkäri ei sua rauhaan jätä, jotain keksivät ja niin saat karenssin ja toisen ja menetät työmarkkinatuen. Parin kieltäytymisen jälkeen menetät tuen etkä saa uudestaan ilman 5kk työskentelyä tms. Saatko sitten toimeentulotuen? Siitä nappaavat 20% t. 40% pois eli saat ehkä 300€ ?
Jossain vaiheessa tarvitset jotain ja rahaa ei siihen ole. Sanotaan kengät etkä löydä kirpparilta.. kehitä jokin varasuunnitelma.
Mutta onnea suunnitelmallesi!
Ap, entäs kun sairastut? Tarvitset sairaalahoitoa? Esim. tapaturma puunkaadossa...
Mä elän erakkona mutta eläkkeen varassa. Sujunut hyvin jo parikymment vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten jees, mutta mä en millään haluaisi rahoittaa tätä sun erakoitumistasi. Mielelläni nimittäin itsekin viettäisin vuodet läpeensä mökillä kalastellen ja lepäillen, jos joku ystävällisesti kustantaisi sen.
Eikö tuo ole sama erakoituuko mökillä vai kaupungissa? Sama raha tulee työttömälle jokatapauksessa.
Ekologisempi vaihtoehtohan tuo mökillä oleminen on.
Ja ainahan voit itsekin jäädä työttömäksi ja muuttaa mökille. Tai vaikka telttaan.
Hanki varuilta agregaatti niin saat ainakin puhelimen ladattua. Ja kaasujääkaappi ainakin kesällä on varmaan ihan hyvä.
Mökillä on helppo asua edullisestikin. Eikun onnea matkaan!
On niitä erakkoja elänyt ennenkin, ei sellainen mahdotonta ole. Voi tietysti kermapepuista tuntua sellaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten jees, mutta mä en millään haluaisi rahoittaa tätä sun erakoitumistasi. Mielelläni nimittäin itsekin viettäisin vuodet läpeensä mökillä kalastellen ja lepäillen, jos joku ystävällisesti kustantaisi sen.
Eikö tuo ole sama erakoituuko mökillä vai kaupungissa? Sama raha tulee työttömälle jokatapauksessa.
Ja ainahan voit itsekin jäädä työttömäksi ja muuttaa mökille. Tai vaikka telttaan.
Siinä on se ero, että aloittaja olisi tehnyt valinnan ja viettäisi itselleen hyvää elämää. Se kismittää heitä, jotka hampaat irvessä elävät itselleen sanelemien pakkojen keskellä, eivätkä saa mielestään tarpeeksi arvostusta siitä, että ovat hienoja, ahkeria yhteiskunnan tukipylväitä, ja kaiken aika tuntuu jotenkin oudosti pahalta.
Syrjäytynyt saa olla, jos elää samankaltaisesti kuin tuo tukipylväs, mutta moninkertaisesti surkeammin. Pitää elää pienessä yksiössä, jota ei siivoa, ei käy itsekään pesulla, syö huonosti, juo runsaasti ja on naama väärällään kaiken aikaa valittamassa, kuinka surkeaa elämä on. Tuollaisista syrjäytyneistä tukipylväät saavat elinvoimansa, kun voivat tuhahdellen paheksua ja päivitellä ja kokea itsensä taas kerran niin tärkeiksi ja hyviksi.
Eli talviasuttava mökki, jonne voit muuttaa kirjoille ja sen kunnan asukkaaksi?
Aurinkokennolaturi. Toimii ihan kivasti eikä oo kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainahan voit itsekin jäädä työttömäksi ja muuttaa mökille. Tai vaikka telttaan.Siinä on se ero, että aloittaja olisi tehnyt valinnan ja viettäisi itselleen hyvää elämää. Se kismittää heitä, jotka hampaat irvessä elävät itselleen sanelemien pakkojen keskellä, eivätkä saa mielestään tarpeeksi arvostusta siitä, että ovat hienoja, ahkeria yhteiskunnan tukipylväitä, ja kaiken aika tuntuu jotenkin oudosti pahalta.
Syrjäytynyt saa olla, jos elää samankaltaisesti kuin tuo tukipylväs, mutta moninkertaisesti surkeammin. Pitää elää pienessä yksiössä, jota ei siivoa, ei käy itsekään pesulla, syö huonosti, juo runsaasti ja on naama väärällään kaiken aikaa valittamassa, kuinka surkeaa elämä on. Tuollaisista syrjäytyneistä tukipylväät saavat elinvoimansa, kun voivat tuhahdellen paheksua ja päivitellä ja kokea itsensä taas kerran niin tärkeiksi ja hyviksi.
Hitsin hyvin kirjoitettu. Itse ihailen näitä joiden pyrkimyksenä on taloudellinen riippumattomuus, tekevät aikansa töitä sen eteen ja sitten jäävät pois töistä nauttimaan, mutta heitäkin paheksutaan, koska kateus. Eläkkeelle asti pitää pakertaa ja kohta sairastuu ja kuolee pous eli mihin se elämä kului? Niin, töihin ja pakertamisern ja perillisrt bautyivat rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Ap, entäs kun sairastut? Tarvitset sairaalahoitoa? Esim. tapaturma puunkaadossa...
Mä elän erakkona mutta eläkkeen varassa. Sujunut hyvin jo parikymment vuotta.
Jos puhelin on, niin voihan sitä apua soittaa ihan yhtä lailla kuin vähemmän keskeiselläkin paikalla.
Itse en elä ap:n tapaan koska käyn töissäkin, mutta asun kuitenkin syrjässä mummonmökissä. Mulla on myös 2 koiraa. Tähän asti, ja olen 44-vuotias ja olen asunut tässä 32-vuotiaasta asti, olen aina selvinnyt sairaanakin. Koiratkin olen ulkoiluttanut vaikka missä kunnossa, mm. kerran käsi murskana ja kipsissä liikenneonnettomuuden jälkeen, vesirokossa ja kovassa kuumeessa jne. Mutta jos sairaalaan joutuu niin sitten ei voi mitään, sitten soittaisin vanhemmat hakemaan koirat hoitoon siksi aikaa kun olen pois.
Mutta sen verran syrjässä minäkin asun että jos joku onnettomuus kävisi enkä itse pystyisi edes puhelimella ambulanssia soittamaan niin eipä minua kukaan löytäisi ennen kuin olisin jo kuollut. Asia ei murehduta kyllä itseäni yhtään.
Kyllä minuakin ajatuksena tuollainen "selviytyminen" kiehtoo, vaikka en tiedä, miten kävisi tosipaikan tullen. Mutta yrittäähän voi aina; asenteesta se eniten kiinni on. Ei sähköjä ollut ennenvanhaankaan, ja hengissä pysyttiin silti. Ja tosiaan, ainahan kokeilun voi lopettaa, jos alkaa maistumaan puulta. Yksi talvi varmaan menisi minultakin tarpeeksi suurella motivaatiolla.
Kannattaa kuitenkin varautua kunnolla ja tarpeeksi hyvät suunnitelmat ja varusteet. Ei se ole kivaa erakkona jonnekin puun alle kuollakaan.
Osaat kaataa puita, mutta kuka ne puut omistaa ja kuinka paljon niitä on käytettävissä?