Aion muuttaa kesämökillemme pysyvästi, ja erakoitua
Loppuupahan te-toimiston ahdistelu. Kesäisin ja syksyisin poimin mustikoita, puolukoita ja sieniä aivan mökkipihasta. En ota ehkä edes radiota mukaan. Jonkun alkeellisen kännykän hankin, jossa vain soittonahdollisuus hätätapausta varten. Jo pelkkä ajatus tästä huojentaa mieltä. En jaksa enää tätä kilpailuyhteiskuntaa.
Kommentit (51)
Köyhä ei pysty erakoitumaan. Ei oo mökkiä eikä maita.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei pysty erakoitumaan. Ei oo mökkiä eikä maita.
Harvoja asioita kaikki pystyvät. Onneksi moni meistä valitsee hyvin niistä asioista, joihin on mahdollisuus, eikä jää ruikuttamaan.
Mä voisin asua meidän mökillä jos siellä olisi sisävessa ja juokseva vesi :D sen verran mukavuudenhaluinen olen. Vanhemmat eivät vaan suostu laittamaan noita mukavuuksia, ovat niin vanhanaikaisia että mökkielämän pitää olla askeettista. On siellä sentään sähköt ja nekin vedettiin 40 vuotta mökin valmistumisen jälkeen...
On näistä kuultu, erakoista jotka vain kerran kuukaudessa kävivät nostamassa rahat ja toimittivat asiat kylillä. Sanottiin he olivat elämäänsä tyytyväisiä. Kyllä sähkö on oltava ruoan säilymisen kannalta. Lumityöt huomioitava, millainen matka on päätielle. Jonkun on pidettävä yhteyttä ainakin joskus.
Mahdollisuus muuttaa korpeen kiehtoo, mutta päätös +5 kymppisenä olisi peruuttamaton: Maitojunalla paluu kaupunkiin höperöityneenä ja rahattomana pelottaa varsinkin kun hyvinvointiyhteiskuntaa ollaan romuttamassa ja työllisyystilanne tulee vääjäämättä huononemaan esim. tekoälyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Millä maksat sähköt, puhelinlaskut ja muut ruuat?
Maistuuko ne sähköt ja puhelinlaskut hyviltäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, entäs kun sairastut? Tarvitset sairaalahoitoa? Esim. tapaturma puunkaadossa...
Mä elän erakkona mutta eläkkeen varassa. Sujunut hyvin jo parikymment vuotta.
Jos puhelin on, niin voihan sitä apua soittaa ihan yhtä lailla kuin vähemmän keskeiselläkin paikalla.
Itse en elä ap:n tapaan koska käyn töissäkin, mutta asun kuitenkin syrjässä mummonmökissä. Mulla on myös 2 koiraa. Tähän asti, ja olen 44-vuotias ja olen asunut tässä 32-vuotiaasta asti, olen aina selvinnyt sairaanakin. Koiratkin olen ulkoiluttanut vaikka missä kunnossa, mm. kerran käsi murskana ja kipsissä liikenneonnettomuuden jälkeen, vesirokossa ja kovassa kuumeessa jne. Mutta jos sairaalaan joutuu niin sitten ei voi mitään, sitten soittaisin vanhemmat hakemaan koirat hoitoon siksi aikaa kun olen pois.
Mutta sen verran syrjässä minäkin asun että jos joku onnettomuus kävisi enkä itse pystyisi edes puhelimella ambulanssia soittamaan niin eipä minua kukaan löytäisi ennen kuin olisin jo kuollut. Asia ei murehduta kyllä itseäni yhtään.
Et hokannut pointtia. Eli Poste restante -osoitteella kesämökillä asuva on kirjoilla missä? Mihin sairaanhoitopiiriin kuuluu? Mihin maksaa verot? (Vaikkei olisi verovelvollinen, jossain pitää olla kirjoilla jos ei muuttanut ulkomaahan.)
Ap ei pystyisi pitämään olinpaikkaansa salassa, jos millään tavalla pyrkii käyttämään/hyötymään yhteiskunnan palveluista, mitä terveyden-/sairaanhoitokin on.
Nuorena ihminen voi olla kirkasotsainen idealisti - vanhempana tulee krempat ja kolotukset, eikä jalka enää nouse... vain harva kykenee askeettiseen erakkoelämään.
Ap, jos tämä on totta ja päätät toteuttaa aikeesi, niin olisi mielenkiintoista kuulla miten ”projektisi” onnistuu. Kirjoita tähän ketjuun tai ala pitää blogia?
Olen itsekin pohtinut tuota vaihtoehtoa, että jospa muutettaisiin näin eläkeläisinä johonkin korpeen asumaan, myytäisiin tämä ok.talo ja ostettaisiin kaikilla mukavuuksilla "mökki" kalaisan järven rannalta.
Rakennettiin aikoinaan nuorena parina sähköistämätön mökki joen rannalle ja ei hyvä.
Sehän oli kuin maantie kesät talvet. Moottorivenettä, kelkkaa, hiihtäjiä, soutelijoita. Erämaan rauha 😆.
Kaiken lisäksi muuan kännikala maalaisukko jumalaut aina tontilla, kun näki, että mökkeilijät tulivat vkonlopun viettoon 😠
Ei olisi pitänyt ryhtyä tervehtimäänkään tuota tyyppiä.
Vesi aivan käsittämättömän kylmää ja tulva joka kevättalvi.
Kirjat pitäisi kyllä pitää kaupungissa, jos haluaa sairaanhoitopalveluja käyttää.
Eli tulisi kai vuokrata asunto kaupungista.
Mitään "riippuvuuksia" ei kestäisi olla.
Elinaikaa on luvattu muutama vuosi.
Olipas hyvin sanottu.
Se vaan jaksaa kerta toisensa jälkeen ihmetyttää että luuleeko oikeasti joku että sivistysvaltiossa verojen maksaminen jotenkin mystisesti loppuisi jos kaikki työttömät työllistyisi palkkatöihin?