Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kuolee alkoholismiin

Vierailija
05.06.2018 |

Äitini on yli 60-vuotias nainen, jolla on ollut alkoholiongelma ilmeisesti koko aikuisikänsä ajan. Myös hänen isänsä oli alkoholisti. Hänellä on myös krooninen sairaus, jonka hoito edellyttäisi ehdottomasti terveiden, tasapainoisten ja säännöllisten elämäntapojen noudattamista. Isäni kuoli viitisen vuotta sitten ja äitini jäi yksin. Ilmeisesti hänen alkoholinkäyttönsä on sen jälkeen kiihtynyt entisestään. Ennen hän joi pääasiassa viikonloppuiltaisin, nyt myös arkena (kuulen äänestä, jos soitan hänelle tai hän minulle klo 18 jälkeen) sekä viikonloppuisin ilmeisesti jo aamusta alkaen. Määristä en ole varma, mutta usein esim. 2 pulloa viiniä ja puoli pulloa väkeviä yhden lauantain aikana. Hän on hieman yli 150cm nainen ja painaa ehkä 50kg.

Kävin hiljattain hänen luonaan ennalta ilmoittamatta ja tajusin ongelman syvenneen entisestään. Jääkaapissa ei ollut ruokaa ja äiti haisi ihan hirveältä, kuulostaa pahalta sanoa, mutta kunnon spurgulta, paitsi suihkussa käyneeltä. Hänen ystävänsä ovat myöskin kaikonneet viime vuosien aikana, oletettavasti siksi, että hänen persoonansa on muuttunut epäystävällisempään, tahdittomampaan ja tylsempään suuntaan. Sydämeni on murtua, sillä olen koko elämäni toivonut, että äitini lopettaisi juomisensa tai hakisi siihen apua, mutta koskaan en ole vielä ajatellut, että hän todella kuolisi siihen. Nyt tajusin ensimmäisen kerran, että tuolla juomisen määrällä hänen jäljellä olevat vuotensa mitataan ehkä yhden käden sormilla.

Mitä voin tehdä? Onko teillä kokemusta alkoholismin hoidosta ja jos niin minkälaisesta? AA, Minnesota-hoito, onko muita? Onko kenelläkään kokemusta siitä, että joku läheinen tai itse olisi toipunut alkoholismista? Miten voisin tukea äitiä hoitoon hakeutumisessa ja hoidon aikana? Sanoin nyt ensimmäistä kertaa hänelle, että hänellä on ongelma, sairaus ja että hän tarvitsee apua, ja ensimmäistä kertaa ikinä hän epäsuorasti myönsi olevansa alkoholisti eikä kiistänyt juoneensa, vaikka en tiennyt juodun todellista määrää. Silti hän sanoi, ettei hoitoon voi hakeutua, jos ei itse tahdo lopettaa alkoholinkäyttöään. Pelkään, että äitini kuolee.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anna kuolla, iso ihminenhän se äitisi jo on, eikä selvästikään mistään laadukkaammasta päästä. On kai sinulla omaakin elämää? Mitä yksi äiti siinä merkitsee? Ihminen sekin on, eikä mikään rakas puolijumala. Jos ei kerran kunnioita teitä lapsia sen enempää, että eläisi raittiina, niin miksi te omaiset tuhlaatte omia energioitanne tuollaisen "kasvattamiseen"? Se haluaakin jo pois tästä sikapaskasta maailmasta, anna mennä, anna sen kuolla. Et ole vastuussa kenestäkään toisesta, itsestäsi vain ja lapsilllesi velkaa.

Niin äitisikin on sinulle, raittiuden, et sinä hänelle.

Heität kyllä melkoista tekstiä ihmisille, joka elää tuon kaiken keskellä. 

Joskus ei kannata sanoa mitään jos ei oikeasti osaa sanoa mitään fiksua tai lohduttavaa.

Oisko ehkä kannattanut opetella lohduttamaan mua, kun mä kerroin, millä lailla MÄ kärsin äidistäni, joka ei ole edes juoppo ja jota en todellakaan rakasta? Mutta kärsin siitä, ettei itini ole minulle äiti, se sais vaikka kuolla, eikä mua haittais yhtään. Missä lohdutus siitä mulle, häh? Vai tekikö mielenne vain tuomita saaaatanan paskiaiset. Juoppojen kakarat.

Sinä olet vain sairas päästäsi. Kukaan ei halua lohduttaa sinua koska olet inhottava. Ole hyvä, siinä syy. Ap on aivan eri asia.

Enhän ole sairas, sinä olet sairas ja inhottava itsetunnoton pikkusieluinen muiden haukkuja. Jotain juoppoja äitejä hyysäävä epäkypsä lapsi. Irtihän tuossa aloittajan tilanteessa pitää päästää, kuvitteleeko vielä kiskovansa äitinsä kuiville? :D Ei näytä olevan naisessa elämänhalua pisaraaakaaan, ei kun siis pisaroissa se elämänhalu hehheheh onkin.

En ole haukkunut ketään muita täällä palstalla. Sinä vain saat samalla mitalla takaisin, mitä itse metsään huutelet. 

Vierailija
42/42 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anna kuolla, iso ihminenhän se äitisi jo on, eikä selvästikään mistään laadukkaammasta päästä. On kai sinulla omaakin elämää? Mitä yksi äiti siinä merkitsee? Ihminen sekin on, eikä mikään rakas puolijumala. Jos ei kerran kunnioita teitä lapsia sen enempää, että eläisi raittiina, niin miksi te omaiset tuhlaatte omia energioitanne tuollaisen "kasvattamiseen"? Se haluaakin jo pois tästä sikapaskasta maailmasta, anna mennä, anna sen kuolla. Et ole vastuussa kenestäkään toisesta, itsestäsi vain ja lapsilllesi velkaa.

Niin äitisikin on sinulle, raittiuden, et sinä hänelle.

Heität kyllä melkoista tekstiä ihmisille, joka elää tuon kaiken keskellä. 

Joskus ei kannata sanoa mitään jos ei oikeasti osaa sanoa mitään fiksua tai lohduttavaa.

Oisko ehkä kannattanut opetella lohduttamaan mua, kun mä kerroin, millä lailla MÄ kärsin äidistäni, joka ei ole edes juoppo ja jota en todellakaan rakasta? Mutta kärsin siitä, ettei itini ole minulle äiti, se sais vaikka kuolla, eikä mua haittais yhtään. Missä lohdutus siitä mulle, häh? Vai tekikö mielenne vain tuomita saaaatanan paskiaiset. Juoppojen kakarat.

Sinä olet vain sairas päästäsi. Kukaan ei halua lohduttaa sinua koska olet inhottava. Ole hyvä, siinä syy. Ap on aivan eri asia.

Enhän ole sairas, sinä olet sairas ja inhottava itsetunnoton pikkusieluinen muiden haukkuja. Jotain juoppoja äitejä hyysäävä epäkypsä lapsi. Irtihän tuossa aloittajan tilanteessa pitää päästää, kuvitteleeko vielä kiskovansa äitinsä kuiville? :D Ei näytä olevan naisessa elämänhalua pisaraaakaaan, ei kun siis pisaroissa se elämänhalu hehheheh onkin.

En ole haukkunut ketään muita täällä palstalla. Sinä vain saat samalla mitalla takaisin, mitä itse metsään huutelet. 

No ei kovin pahalta myrskyltä vaikuta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla