Miestä ei kiinnosta häiden järjestely
Mies kosi minua jouluna ja ehdotti, että menemme naimisiin ensi vuoden talvena. Aloimme yhdessä pohtia vieraslistaa tämän vuoden helmikuussa, mutta siihenpä tuo miehen innostus on jämähtänyt.
Haluaisin pohtia miehen kanssa yhdessä paikkaa, tarjottavia, ohjelmaa, bändiä, kuvaajaa ja kaikkea muuta juhliin liittyvää, mutta mies häipyy paikalta kun yritän näyttää esimerkiksi paikkoja. Hän on hirveän turhautunut, koska kaikki maksaa niin paljon. Aivan kuin hän kuvittelisi, että 90 vieraan juhlat voi helposti järjestää 4000-5000 eurolla.
Ei voi. Bändi (minulle kävisi Spotify-lista mutta miehelle bändi on ehdoton) maksaa 1500 euroa. Ruoat maksavat 3000 euroa. Minä haluan ehdottomasti kuvaajan häihin, mies on tätä vastaan koska hänen mielestään kuvaaja on turha. Kuvaaja maksaa noin 1200 euroa. Miehen mielestä vieraiden ottamat kuvat riittävät. Olen metsästänyt yksin juhlapaikkoja viikon, ja löysin ihan kivan 600 eurolla ja näytin sitä innoissani miehelle. Mies vaan sanoi no joo ja häipyi taas omiin hommiinsa.
Yksikseni kun olen laskenut, olen tullut siihen tulokseen että ehdoton maksimibudjetti olisi 10 000 euroa. Säästämme molemmat yhteiselle häätilille ja molempien vanhemmat antavat avustusta, joten säästäväisesti elämällä saamme kyllä tuon verran kasaan. Mieheni ahdistuu, kun edes mainitsen että tuo olisi varmaan aika realistinen summa. Mies ei kuitenkaan haluaisi elää säästeliäästi, koska hänestä ei ole mitään järkeä tuhlata juhlaan noin paljon rahaa. Samalla hän kuitenkin haluaa perinteiset hääjuhlat eikä esimerkiksi pelkkää ravintolaillallista perheiden kesken, mikä olisi kyllä minulle sopinut.
Mikä hitto tuota miestä vaivaa? En minä haluaisi näitä juhlia yksin järjestää, mutta tällä hetkellä uskon että joudun tekemään kaiken itsekseni! Aina kun yritän edes puhua tulevista juhlista, mies vaikenee ja sanoo ettei hän kyllästyy kohta koko hääaiheeseen, mutta miten voi varata esimerkiksi pitopalvelun jos ei yhtään voi edes puhua koko juhlista?
Hän ei ole koskaan ennen ollut tällainen. Esimerkiksi silloin, kun olemme menossa matkalle hän juttelee ja suunnittelee aivan innoissaan, mitä kaikkea voisimme tehdä. Ärsyttää.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalia miestä kinnosta häiden miettiminen, fakta on tämä.
Voisiko normaali mies sitten ymmärtää olla edes haluamatta juhlia?
Meillä mies ilmoitti, ettei suostu menemään naimisiin ellei järjestetä näyttäviä juhlia. Itse olisin halunnut naimisiin maistraatissa ja panostaa häämatkaan. Silti järjestelyissä mies oli todella passiivinen. Ketutti, kun siihen matkaan ei moneen vuoteen ollut sitten rahaa kalliiden häiden takia.
Ap:n on keskusteltava miehensä kanssa. Jos mies haluaa häät, hän myös osallistuu niiden suunnitteluun. Jos häät eivät kiinnosta, niitä ei sitten tule. Naimisiin voi mennä maistraatissakin, lyhyellä varoitusajalla, ilman sen suurempaa hässäkkää, juhlimista ja järjestelyjä.
Ei uskalla sohaista kusiaispesään. Järkevä mies tietää, että tuossa vaiheessa ei mielipidettä voi tuoda esiin. Se mielipide on aina väärä ja juhlat tehdään joka tapauksessa silleen miten nainen haluaa.
Miten vihkipaikka ja hääjuhlan hinta liittyvät toisiinsa? Ei kai se kirkko mitään maksa.
Parhaat häät missä olen ollut: vieraat on kutsuttu muulla verukkeella kokoon ( kesä-, syys-,synttäri, tupaantuliaisjuhlat tai vast.). Ja siellä on yllätyksenä kerrottu, että nämä onkin häät; käytiin kirkossa/maistraatissa tunti sitten ja nyt nyt juhlitaan. Eikä mitään klassisia hääkliseitä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh! Onpas teillä tulossa kalliit häät!
Meille vieraita on tulossa noin 50 ja noin 3000 tuhannella selviämme. Vähemmälläkin oltaisiin päästy, jos oltaisiin valittu halvempi paikka.Nyt järki käteen ja hieman kohtuutta näihin suunnitelmiin. Hääpukuja saa paljon halvemmallakin, eikä hääkuvia tarvitse muuta kuin yhdet "viralliset". Pohtikaa, mikä juhlissa on oikeasti teille ja vieraidenne viihtyvyyden kannalta tärkeää. Muulla ei ole niin merkitystä.
Jos on valmis tekemään ruoat itse ja soittamaan musiikin levyltä, niin halvaksi se tulee. Ap sanoi että 10 000 on ehdoton maksimisumma, joten uskon että je yrittävät päästä halvemmalla.
Oliko teillä bändi? Tuliko ruoka pitopalvelusta? Oliko kuvaaja?
Itselleni pitopalvelu ja kuvaaja oli ehdottomasti tärkeitä, koska en halua nakittaa sukulaisia töihin vaan halusin, että he saavat juhlia rauhassa. Bändi tuo hirveästi viihtyvyyttä.
Meillä meni häihin noin 10 000 sormuksineen päivineen, alunperin budjetti oli 7000. Koristeet ja mekon saa myytyä juhlien jälkeen, sain niistä takaisin noin 1000 euroa. Ihan normaali summa tuommoinen 10000 euroa sadan vieraan juhlissa on nykyään kun kaikki maksaa aivan hirveästi. Teillä oli todella paljon vähemmän vieraita kun ap:llä, ruoka yleensä kuitenkin eniten maksaa ja mitä enemmän syöjiä, sitä kalliimpi ruoka.
Pitopalvelu on tärkeä, ja kuvaajasta en tinkisi. Meillä oli surkea hääkuvaaja, jonka ammattitaidottomuus vieläkin joskus ottaa päähän. Minä joustin budjetin takia monesta asiasta, enkä saanut sellaista pitopaikkaa kun olin toivonut, eikä koristeet olleet ihan niin kauniit kuin suunnittelin, kaikki oli kotikutoista ja vähän sinne päin, se harmitti. Ruoka oli kuitenkin hyvää, vuokrapukuni nappivalinta ja naimisissa ollaan oltu nyt kahdeksan vuotta.
Joskus mietin, että olisi pitänyt vain käyttää se summa matkaan ja mennä naimisiin ulkomailla ihan kolmestaan, mies, minä ja meidän silloin yksivuotias poika. Ei olisi ollut stressiä, pettymyksiä yms. mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei uskalla sohaista kusiaispesään. Järkevä mies tietää, että tuossa vaiheessa ei mielipidettä voi tuoda esiin. Se mielipide on aina väärä ja juhlat tehdään joka tapauksessa silleen miten nainen haluaa.
Luetteko te ollenkaan viestejä joihin vastaatte? Ap on etsinyt juhlatiloja, jotka mies on tyrmännyt liian kalliina, mutta ei etsi niitä itse. Mies haluas ehdottomasti häät mutta ei halua maksaa niistä, mutta ei esitä vaihtoehtojakaan. Ap:lle kävisi pienet ravintolahäät mutta miehelle ei jne.
Ap, ilmoittaisin miehelle että häät on siirretty hamaan tulevaisuuteen ja kertoo sitten kun hänellä on jokin idea jonka budjetti käy hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajasta voi joustaa, siitä ei ole muuta harmia kuin puuttuvat kuvat. Sormuksia ei tarvitse, häämatkaa ei tarvitse, kallista pukua ei tarvitse. Juhlapaikasta, ruoasta, bändistä ei kannata joustaa, ne ovat vieraiden viihtyvyydelle tärkeitä juttuja eivätkä halpoja!
Ei kai kuvaajasta kannata joustaa, muistot ovat ensiarvoisen tärkeitä!
Todella ikävä tilanne, ehkä teidän pitäisi lykätä juhlia ja miettiä, mitä te elämältä haluatte?
Kannattanee sitten ostaa pelkkä kuvaus ja jättää ne vieraat kutsumatta. Herranjee näitä normijunttihäitä, miksi sadan ihmisen pitää odottaa kun kahta kuvataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajasta voi joustaa, siitä ei ole muuta harmia kuin puuttuvat kuvat. Sormuksia ei tarvitse, häämatkaa ei tarvitse, kallista pukua ei tarvitse. Juhlapaikasta, ruoasta, bändistä ei kannata joustaa, ne ovat vieraiden viihtyvyydelle tärkeitä juttuja eivätkä halpoja!
Todella ikävä tilanne, ehkä teidän pitäisi lykätä juhlia ja miettiä, mitä te elämältä haluatte?
Kannattanee sitten ostaa pelkkä kuvaus ja jättää ne vieraat kutsumatta. Herranjee näitä normijunttihäitä, miksi sadan ihmisen pitää odottaa kun kahta kuvataan?
Aika moni ottaa kuvat ennen vihkimistä juuri tuon takia.
Mies on tullut naimisiinmenosta toisiin ajatuksiin ja siksi käyttäytyy noin? Eräälle lähipiiristä kävi noin, että mies oli nihkeänä häävalmisteluissa ja sai sitten sanottua ettei halua naimisiin, erosivat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ottaa kuvat ennen vihkimistä juuri tuon takia.
Ei taatusti maksa 1200 euroa kuvaaminen ennen vihkimistä. Meillä meni yksi iltapäivä kahdestaan puistossa, minä, sulhanen ja etälaukaisin.
Ymmärtäisin, että kuvaaja kuvaa koko juhlan. Vieraat, koristelut, tarjoilut, tapahtumat. Äitini hautajaisissa oli eräs tuttu kuvaaja ilmaiseksi, sain todella taiteellisia ja kauniita kuvia ja minulta olisi mennyt paljon siitä ohi ilman niitä kuvia.
Vierailija kirjoitti:
En menisi nykypäivänä naimisiin. Se on kuin heittää rahaa roskiin ja kuitenkin erotaan viimeistään 10-v kuluttua kuten nykysukupolvilla on niin tapana.
Yhdessä voi olla ilman Jumalaa tai kirkollisia seremoita. Siinä säästää rahaa kun ei tarvitse miettiä kalliita hääasioita,
Avioitua voi sotkematta kirkkoa tai satuolentoja asiaan. Ja avioitua voi sekä maistraatissa että kirkossa ilman mitään juhlia.Tuliko sulle tämä uutena tietona?
Miks ihmiset edelleen sekoittaa vihkimisen ja hääjuhlat, ne ovat ihan eri asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ilmoitti, ettei suostu menemään naimisiin ellei järjestetä näyttäviä juhlia. Itse olisin halunnut naimisiin maistraatissa ja panostaa häämatkaan. Silti järjestelyissä mies oli todella passiivinen. Ketutti, kun siihen matkaan ei moneen vuoteen ollut sitten rahaa kalliiden häiden takia.
Tuollaisessa tapauksessa mä varmaan oisin lopettanut koko suhteen ennen alttaria.
Vierailija kirjoitti:
Mies kosi minua jouluna ja ehdotti, että menemme naimisiin ensi vuoden talvena. Aloimme yhdessä pohtia vieraslistaa tämän vuoden helmikuussa, mutta siihenpä tuo miehen innostus on jämähtänyt.
Haluaisin pohtia miehen kanssa yhdessä paikkaa, tarjottavia, ohjelmaa, bändiä, kuvaajaa ja kaikkea muuta juhliin liittyvää, mutta mies häipyy paikalta kun yritän näyttää esimerkiksi paikkoja. Hän on hirveän turhautunut, koska kaikki maksaa niin paljon. Aivan kuin hän kuvittelisi, että 90 vieraan juhlat voi helposti järjestää 4000-5000 eurolla.
Ei voi. Bändi (minulle kävisi Spotify-lista mutta miehelle bändi on ehdoton) maksaa 1500 euroa. Ruoat maksavat 3000 euroa. Minä haluan ehdottomasti kuvaajan häihin, mies on tätä vastaan koska hänen mielestään kuvaaja on turha. Kuvaaja maksaa noin 1200 euroa. Miehen mielestä vieraiden ottamat kuvat riittävät. Olen metsästänyt yksin juhlapaikkoja viikon, ja löysin ihan kivan 600 eurolla ja näytin sitä innoissani miehelle. Mies vaan sanoi no joo ja häipyi taas omiin hommiinsa.
Yksikseni kun olen laskenut, olen tullut siihen tulokseen että ehdoton maksimibudjetti olisi 10 000 euroa. Säästämme molemmat yhteiselle häätilille ja molempien vanhemmat antavat avustusta, joten säästäväisesti elämällä saamme kyllä tuon verran kasaan. Mieheni ahdistuu, kun edes mainitsen että tuo olisi varmaan aika realistinen summa. Mies ei kuitenkaan haluaisi elää säästeliäästi, koska hänestä ei ole mitään järkeä tuhlata juhlaan noin paljon rahaa. Samalla hän kuitenkin haluaa perinteiset hääjuhlat eikä esimerkiksi pelkkää ravintolaillallista perheiden kesken, mikä olisi kyllä minulle sopinut.
Mikä hitto tuota miestä vaivaa? En minä haluaisi näitä juhlia yksin järjestää, mutta tällä hetkellä uskon että joudun tekemään kaiken itsekseni! Aina kun yritän edes puhua tulevista juhlista, mies vaikenee ja sanoo ettei hän kyllästyy kohta koko hääaiheeseen, mutta miten voi varata esimerkiksi pitopalvelun jos ei yhtään voi edes puhua koko juhlista?
Hän ei ole koskaan ennen ollut tällainen. Esimerkiksi silloin, kun olemme menossa matkalle hän juttelee ja suunnittelee aivan innoissaan, mitä kaikkea voisimme tehdä. Ärsyttää.
Mistä niin kalliin bändin löysitte? Joku julkkis?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, että kuvaaja kuvaa koko juhlan. Vieraat, koristelut, tarjoilut, tapahtumat. Äitini hautajaisissa oli eräs tuttu kuvaaja ilmaiseksi, sain todella taiteellisia ja kauniita kuvia ja minulta olisi mennyt paljon siitä ohi ilman niitä kuvia.
Tottakai se kuvaaja on kivaa luksusta, mutta ei niillä kuvilla ole väliä tässä tapauksessa muille kuin morsmaikulle, joten budjetissa lähtisin ekana siitä karsimaan, en bändistä. Paras tietty unohtaa koko häät, jos ideana on vain saada prinsessakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa mä varmaan oisin lopettanut koko suhteen ennen alttaria.
Ihmisissä on monta erilaista puolta. Tuo ei ollut niistä miehessä se paras puoli.
Ehdotan, että kutsutte sukulaiset kotiin kakkukahveille, ja järkkäätte vapaamuotoisemmat iltabileet kavereille. Paljon halvemmalla pääsee, ja kaikilla on kivempaa!
No huhhuh! Onpas teillä tulossa kalliit häät!
Meille vieraita on tulossa noin 50 ja noin 3000 tuhannella selviämme. Vähemmälläkin oltaisiin päästy, jos oltaisiin valittu halvempi paikka.
Nyt järki käteen ja hieman kohtuutta näihin suunnitelmiin. Hääpukuja saa paljon halvemmallakin, eikä hääkuvia tarvitse muuta kuin yhdet "viralliset". Pohtikaa, mikä juhlissa on oikeasti teille ja vieraidenne viihtyvyyden kannalta tärkeää. Muulla ei ole niin merkitystä.