Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ripari pakollinen?

Vierailija
03.06.2018 |

Siis jossakin muodossa pakollinen asia käydä läpi?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverien lasten kummikin voi olla, ei vaan sylikummi.

.

Kaikkien kummien tulee olla konfirmoituja.

Kummien lisäksi lapselle voi pyytää muita tukiaikuisia, jotka eivät täytä kummiuden kriteereitä.

Minä olen kyllä kaverin lapsen kummi ihan virallisesti, vaikka en kirkkoon ole kuulunut viimeiseen 10vuoteen, kummilapsi kastettiin vuosi sitten kesällä. Papilta saatu kummitodistuskin löytyy.

Vierailija
42/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pakko muttet voi olla kummi, käydä yksin ehtoollisella, pitää kirkkohäitä tai olla vaalikelpoinen seurakunnan vaaleissa. Nämä ainakin.

Ei kai ehtoollisella henkkareita kysytä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakko muttet voi olla kummi, käydä yksin ehtoollisella, pitää kirkkohäitä tai olla vaalikelpoinen seurakunnan vaaleissa. Nämä ainakin.

Ei. Miksi kysyttäis? Vai ajattelitko että hankkareihin merkitään onko käynyt rippikoulun?

Vierailija
44/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu nuori, kun ei mene riparille. Jos on uskovainen, niin sit tietysti menee.

Vierailija
45/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Miksi kysyttäis? Vai ajattelitko että hankkareihin merkitään onko käynyt rippikoulun?

No kai siellä ehtoollisella voi käydä sitten vaikka ei olisi rippikoulua käynyt. En tosin tiedä miksi joku kävisi, ellei usko siihen. 

Vierailija
46/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

neva höördersson kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Ripasin rijaan vai hakea vaikka protulle, mutta ei sekään pakollinen ole. 

Protu?

https://www.protu.fi

Vierailija
47/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Kummien lisäksi lapselle voi pyytää muita tukiaikuisia, jotka eivät täytä kummiuden kriteereitä.

Minä olen kyllä kaverin lapsen kummi ihan virallisesti, vaikka en kirkkoon ole kuulunut viimeiseen 10vuoteen, kummilapsi kastettiin vuosi sitten kesällä. Papilta saatu kummitodistuskin löytyy.

Et ole virallisesti kummi. Vaikka pappi olisi kuinka epäpätevä ja kirjoittaisi mitä todistuksia, kummiksi kelpoisuus on täsmällisesti määritelty, ja kirkkoon kuulumaton (joka ei myöskään kuulu muuhun sellaiseen kirkkokuntaan, jonka jäsen kelpaa kummiksi) ei voi olla kummi.

Vierailija
48/86 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riparin voi vaihtaa pipariin.

Aika moni saa riparilla piparia.

Vierailija
49/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on virheellistä tietoa, avioliiton kirkollisen siunauksen saa vaikkei kumpikaan kuuluisi kirkkoon.  Toinen asia on kummikelpoisuus, kummiksi ei virallisesti pääse jollei kuulu kirkkoon. Pappi saattaa erehdyksessä antaa kummikirjan mutta kun kaste rekisteröidään, kummikelpoisuus paljastuu. Tosin nykyään kummit pitäisi tarkastaa etukäteen ettei erehdystä pääse syntymään.

Vierailija
50/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitetaankohan tässä keskustelussa nyt kaksi asiaa, kirkkoon kuuluminen ja rippikoulun käyminen?

Ei rippikoulun käyminen ole mitenkään pakollista seurakuntaan kuuluvalle.  Ehtoollisellakin voi käydä, vaikka ei ole käynyt rippikoulua.  Eli voi kuulua kirkkoon, mutta ei tarvitse käydä rippikoulua.  Se on täysin vapaaehtoinen juttu.  Ei siellä ehtoollisella kukaan kysy, kävitkö rippikoulun.

Epäilen joka tuota kummikelpoisuutta, siis kummin täytyy kuulua kirkkoon, se on totta, mutta onko kummin pakko olla käynyt rippikoulu?  Missä tämä asia edes tarkastettaisiin?

Ihmisethän vaihtavat paikkakuntiakin tuhkatiheään joskus.  Jos kuuluu kirkkoon, liittyy automaattisesti asuinpaikkauntansa seurakuntaan, mutta kuka siellä tutkii, onko ihminen käynyt rippikoulun ja missä ja milloin?

Minun lapseni on äänestänyt kirkollisissa vaaleissa siitä asti, kun täytti sen vaaditun iän.  Rippikoulua hän ei ole käynyt, eikä siitä tunnu olevan mitään merkintää hänen vaalikelpoisuustiedoissaan.  Riittää, kun hän on täysivaltainen seurakunnan jäsen.  Rippikoulua hän ei käynyt vaikean ja pitkän sairauden vuoksi, joka osui juuri niihin vuosiin aikanaan ja sen jälkeen se on vain jäänyt.  Ehkä hän käy joskus aikuisrippikoulun, ehkä ei.  Jos rippikoulu olisi edellytyksenä, niin eipä kai hänelle sitä seurakunnan jäsenen vaalilappuakaan lähetettäisi.  Siinä kuitenkin hänet äänestäjäksi luetaan.

Itse olen seurakunnassa luottamushenkilönä.  Vaatimus ehdolla olemiseen on kuuluminen seurakuntaan ja olemalla täysivaltainen yhteiskunnan jäsen.  Rippikoulun käymisestä ei hiiskahdustakaan.  Samoin edellytyksenä olemaan seurakunnan viranhaltija on se, että on paitsi tietysti pätevä virkaan, myös seurakunnan jäsen ja hyvämaineinen (eli ei merkintöjä rikoksista jne.).  Ei mainintaa mistään rippikoulun käymisestä.  Ihmisellähän on koko elämänsä aikaa käydä rippikoulu, se ei ole ikään sidottu.  Eikä pakollinen käydä ikinä.

Protulla tarkoitetaan prometheus-leiriä, joka on eräänlainen vaihtoehto rippileirille niille nuorille, jotka haluavat myös käydä tällaisen samantyyppisen aikuistumiseen liittyvän leirin, mutta ilman hengellistä sanomaa.

Vierailija
51/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millianen raukka ei käy edes rippikoulua?

Sellainen joka ei aio koskaan mennä naimisiin. Niin kuin minä m-48

Rippikoulu ja uskon tunnustaminen ei onneksi enää ole aikoihin ollut naimisiin menon edellytyksenä. Nykyisin voi mennä naimisiin uskonnosta riippumatta.

Voi varmaan mennäkin, mutta minä en. m-48

Vierailija
52/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietnne menee kun muutkin menevät, ihminen on sellanen että tekee aina niin kuin kaikki muutkin. Niin ja lahjojen takia. Niin minunkin nuoruudessa ja niin edelleen.

Itse en mennyt rippikouluun, eikä mennyt (onneksi) lapsikaan (sai kyllä ihan itse päättää).

Vierailija
53/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kyselen. Eli voisiko nyt vain vähän ennen leiriä ilmoittaa leirille mukaan lähtevälle papille ettei meidän teini osallistukaan? Eikä tulisi mitään "seuraamuksia" tms? Paitsi sitten aikuisena, kun ei kirkkohäitä saisikaan (nyyyh)..

Ap

Ei siitä mihinkään tarvitse erikseen ilmotella jos ei rippikouluun mene, jos menee niin pitää ilmotella.

Vierailija
54/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain konfirmoitu voi olla lapsen kummi, eli se rippikoulu on käytävä tavalla tai toisella.

Näin menee virallisesti. 

Ehtoollisella käyminen ei vaadi rippikoulua, eikä kirkkoon kuulumista, mutta onhan ne tietysti hyväksi jos kristinuskon tunnustaa omakseen. 

Konfirmoitu voi myös asettua ehdolle seurakunnan luottamustoimeen, mielellään se rippikoulu on siis käytynä edelleen. Jos olet luottamustoimeen päässyt ilman rippikoulun käymistä niin joku on tehnyt virheen. 

Samoin kirkon virkoihin pääsyn edellytyksenä on kirkkoon kuuluminen ja osaan jopa tuo rippikoulukin.

Jos nyt on noussut liian korkealle tuo kynnys lähteä rippikoululeirille niin yhteyttä pappiin ja nuorisotyöntekijään. Nuorelle löytyisi apua ja keskusteluun mahdollisuus, ihan noin vain en neuvoisi asiaa jättämään. 

Terveisin seurakunnan nuorisotyöntekijä

Vierailija
55/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Joo, on sulla kummitodistus, mutta et ole virallisesti kummi. Sun nimeä ei ole srk:n rekisterissä lapsen kummien kohdalla. Vain ne konfirmoidut evlut kirkon jäsenet on virallisia kummeja.

Vierailija
56/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten vttu voida vastata mikä on PROTU TAI PROTTU???????????? ALAPEUKUT EIVÄT OLE VASTAUKSIA!!

Laita vaikka googleen "Protu leiri"

Vierailija
57/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kyselen. Eli voisiko nyt vain vähän ennen leiriä ilmoittaa leirille mukaan lähtevälle papille ettei meidän teini osallistukaan? Eikä tulisi mitään "seuraamuksia" tms? Paitsi sitten aikuisena, kun ei kirkkohäitä saisikaan (nyyyh)..

Ap

Saahan sen rippikoulun käydä myöhemminkin, jos haluaa kirkkohäät.(ja ei siis muutenkaan ole pakko mennä leirille, voi sen muutenkin suorittaa)

Vierailija
58/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain konfirmoitu voi olla lapsen kummi, eli se rippikoulu on käytävä tavalla tai toisella.

Näin menee virallisesti. 

Ehtoollisella käyminen ei vaadi rippikoulua, eikä kirkkoon kuulumista, mutta onhan ne tietysti hyväksi jos kristinuskon tunnustaa omakseen. 

Konfirmoitu voi myös asettua ehdolle seurakunnan luottamustoimeen, mielellään se rippikoulu on siis käytynä edelleen. Jos olet luottamustoimeen päässyt ilman rippikoulun käymistä niin joku on tehnyt virheen. 

Samoin kirkon virkoihin pääsyn edellytyksenä on kirkkoon kuuluminen ja osaan jopa tuo rippikoulukin.

Jos nyt on noussut liian korkealle tuo kynnys lähteä rippikoululeirille niin yhteyttä pappiin ja nuorisotyöntekijään. Nuorelle löytyisi apua ja keskusteluun mahdollisuus, ihan noin vain en neuvoisi asiaa jättämään. 

Terveisin seurakunnan nuorisotyöntekijä

Siis minä, se seurakunnan  luottamushenkilö, olen kyllä käynyt rippikoulun, eli ei tässä ole virheitä kukaan tehnyt.  Mutta miksi sitten missään kelpoisuusehdoissa ei ole mainintaa rippikoulun käymisestä?  On vain oltava seurakunnan jäsen.

Mihin kirkon virkoihin on edellytyksenä rippikoulun käyminen?

Vierailija
59/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippikoulu ja uskon tunnustaminen ei onneksi enää ole aikoihin ollut naimisiin menon edellytyksenä. Nykyisin voi mennä naimisiin uskonnosta riippumatta.

Että kaikki naimisissa olevat ihmiset ovat ev.lut seurakuntien jäseniä ja rippikoulun käyneitä.

Onko nyt hiukan suppea käsitys maailmasta.

Vierailija
60/86 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. 

n46