Yli-innokas mamma ilmoitti poliisille autoon jätetystä lapsesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806022200987905_u0.shtml
Isä oli vaan menny käyttämään nuorempaa vessassa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta parempi että turhaan soitetaan virkavalta paikalle, kuin että kerrankin jätetään soittamatta kun aihetta olisi.
Minusta olisi parempi että vouhkot ottaisivat jotain rauhoittavaa ja keskittyisivät omiin asioihinsa.
Muistetaan tämä sitten silloin kun jonkun av-mamman kullannuppu on lähtenyt vaikka heikoille jäille ja yrittää päästä sieltä vedestä pois. Siellähän se vain opettelee uimaan.
Suhteellisuudentaju taas mammoilla tarkasti vatupassissa!
Vierailija kirjoitti:
Eli se nukkuva vauva pitää herättää ja repiä mukaan haiseaan huoltamon vessaan?
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Minä en ainakaan missään tilanteessa jättäisi vauvaani yksin autoon! Sun mielestä vauvan on parempi kuolla kuumaan autoon, kuin herätä itkuisena.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tehtiin vastaava ilmoitus viikko sitten. Olin kioskilla ostamassa vettä, kun joku teki ilmoituksen auringonpaisteessa jo tajuttomaksi tulleesta vauvasta, joka oli ilmoittajan mukaan ollut tuntikausia autossa. Poliisi oli paikalla alle 10 minuutissa, minä autossa imettämässä, kun saapuivat paikalle. Kioskin työntekijä todisti, että olin ajanut siihen pihalle, ostanut juotavaa ja siirtynyt takaisin autoon, mistään tuntikausien kiduttamisesta ei ollut kyse.
Että ihan kivat vaan kaikille teille, joiden mielestä vauvaa (tässä tapauksessa nukkuva 7 kk ikäinen) ei saa jättää hetkeksikään.
No minä olen sitä mieltä, että 7 kk ikäistä vauvaa ei saa jättää hetkeksikään yksin. "Käväistessäkin" voi sattua ja tapahtua kaikenlaista sinulle itsellesi, mitä tapahtuukaan sitten sillä välin vauvalle? Tarkoitan nyt sitä ehkä epätodennäköistä skenaariota, jossa esim. sairaskohtaus yllättää kiskalla käydessä ja ambunanssi toimittaa sairaalan tajuttomana tai talvella katolta tippuva lumi iskee "käväisevän" äidin tiedottomaksi sillä aikaa, kun vauva on autossa kaukalossa. Epätodennäköistä, kyllä. Mahdollista, valitettavasti myös kyllä. Eipä naurata jos omalle kohdalle sattuu.
Mikä vaivaa ihmisiä, kun vauvaa ei osata ottaa mukaan? Vauvaa ei tartte ottaa pois turvakaukalosta vaan ottaa vauva kaukaloineen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten melkein ihmetyttää se, etten ole törmännyt vielä yhteenkään MISSÄ ÄITI OLI kommenttiin 😂 kerrankin ei ole äitien syytä kaikki.
Äidin syytä koska oli päästänyt lapset isän mukaan
Me ei tiedetä, miten tarina on oikeasti edennyt. Mutta mua ihmetyttää, miksei se nainen käynyt siellä huoltoasemalla huhuilemassa tai pyytänyt henkilökuntaa kuuluttamaan tjs. Miksi pitää heti soittaa poliisille jos aikaa ei kulunut paljoa.
Suomessakin on ollut tapauksia, joissa pysäköity auto on syttynyt palamaan lapsen ollessa yksin sisällä ja lapsi on palanut kuoliaaksi.
Mun mielestä alle kouluikäisiä ei jätetä yksin mihinkään ikinä koskaan milloinkaan. Vauva on ihan selkeesti alle kouluikäinen, niin että mukaan joka tapauksessa oli tilanne mikä hyvänsä. Ei ole olemassa sellaista selitystä, mikä oikeuttaisi noin pienen jättämisen yksin autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tehtiin vastaava ilmoitus viikko sitten. Olin kioskilla ostamassa vettä, kun joku teki ilmoituksen auringonpaisteessa jo tajuttomaksi tulleesta vauvasta, joka oli ilmoittajan mukaan ollut tuntikausia autossa. Poliisi oli paikalla alle 10 minuutissa, minä autossa imettämässä, kun saapuivat paikalle. Kioskin työntekijä todisti, että olin ajanut siihen pihalle, ostanut juotavaa ja siirtynyt takaisin autoon, mistään tuntikausien kiduttamisesta ei ollut kyse.
Että ihan kivat vaan kaikille teille, joiden mielestä vauvaa (tässä tapauksessa nukkuva 7 kk ikäinen) ei saa jättää hetkeksikään.
No minä olen sitä mieltä, että 7 kk ikäistä vauvaa ei saa jättää hetkeksikään yksin. "Käväistessäkin" voi sattua ja tapahtua kaikenlaista sinulle itsellesi, mitä tapahtuukaan sitten sillä välin vauvalle? Tarkoitan nyt sitä ehkä epätodennäköistä skenaariota, jossa esim. sairaskohtaus yllättää kiskalla käydessä ja ambunanssi toimittaa sairaalan tajuttomana tai talvella katolta tippuva lumi iskee "käväisevän" äidin tiedottomaksi sillä aikaa, kun vauva on autossa kaukalossa. Epätodennäköistä, kyllä. Mahdollista, valitettavasti myös kyllä. Eipä naurata jos omalle kohdalle sattuu.
Älä nyt jaksa.
Jos näkisin vauvan yksin autossa näillä helteillä, huolestuisin kyllä aika paljon. Eihän kuuma auto edes ole mikään mukava nukkumapaikka vauvalle. Minulla ei enää ole vauvoja, mutta myöskään koiraani en jätä kesällä autoon edes muutamaksi minuutiksi.
Kuulin lenkillä radiosta muistutuksen ettei pidä jättää pientä lasta eikä lemmikkieläintä ( erityisesti koiraa) yksin autoon helteellä tai aurinkoisella säällä.
Autossa tulee hetkessä 30 asteen lämpötila jos ei ole ilmanvaihto päällä. Liikkumaton 30 asteen tai enemmän l ämpötila on liikaa ja siitä voi olla vakavat seuraukset. Poliisi neuvoi et jos pitää jättää hetkeksi yksin autoon , pitää jättää virta päälle jotta saa ilmanvaihdon.
Vierailija kirjoitti:
Eniten melkein ihmetyttää se, etten ole törmännyt vielä yhteenkään MISSÄ ÄITI OLI kommenttiin 😂 kerrankin ei ole äitien syytä kaikki.
Mä taas en ole yhtään yllättynyt siitä, että silloinkin kun äitejä ei syytetä, tulee paikalle joku palstamamma muistuttamaan, että äitejä syyllistetään aina. Naisten uhriutuminen on mestarillista.
Kannattaa jättä lappu autoon että palaan 5min kuluttua. On parempi varmistaa että lapsi voi hyvin.
Ei kannata jättää vauvaa hetkeksikään yksin autoon. Yksin jättäminen on välinpitämättömyyttä, mitään syytä ei siihen ole. Vauvan voi aina ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättä lappu autoon että palaan 5min kuluttua. On parempi varmistaa että lapsi voi hyvin.
Kehotan lukemaan kommentin numero 7.
Lähdetääs miettimään faktoja. Aikuisella ihmisellä on kuuma autossa, entäs pieni vauva, jonka lämmönsäätely ei ole vielä kunnolla kehittynyt?
Ja entäs ne lämpötilat (jokainen voi kuvitella olevansa itse sidottu kaukaloon ja suljettu autoon näillä lämpötiloilla (lähde radio Nova):
:
klo 10.30 ulkolämpötila 20°C, puoliaurinkoista = autossa 47°C
klo 11.10. ulkolämpötila 20°C, auringossa = autossa 57°C
klo 12.00 ulkolämpötila 23°C, auringossa = autossa 62°C
klo 13.30 ulkolämpötila 22°C, auringossa = autossa 85°C
Eli jo tälläisellä säällä kuin tänään voi auto pahimmillaan olla kuin sauna! Harva vie pientä vauvaa saunan ylälauteille edes 15 minuutiksi alasti -- miksi jättäisit vauvan samaan lämpötilaan vaatetettuna suljettuun autoon???
Minusta asiasta ilmoittanut nainen teki aivan oikein. Isälle näpäytys huonosta hoidosta oli aiheellinen, nyt varmasti muistaa asian aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta parempi että turhaan soitetaan virkavalta paikalle, kuin että kerrankin jätetään soittamatta kun aihetta olisi.
Minusta olisi parempi että vouhkot ottaisivat jotain rauhoittavaa ja keskittyisivät omiin asioihinsa.
Kuvittele että näkisit parkkipaikalla pienen lapsen yksin autossa, jatkaisit huolettomana matkaa omiin asioihisi keskittyen ja myöhemmin lukisit lehdestä, että samassa paikassa autossa oleva lapsi on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs se ilmoittaja olisi sen tiennyt? Ei missään varmaan näkynyt lappua että kuinka kauan vauva ollut yksin autossa.
Aivan hyvin olisi voinut hetken odotella tuleeko vanhemmat kaupasta vai ei, eikä heti soitella virkamiehiä.
Eikös se ollut melkein puol tuntii odottanut.
Jutussa luki että nainen oli soittanut hätäkeskukseen ja isä olikin jo hetken päästä ilmestynyt. Eli ei siis ole kauaa odottanut.
? Eihän sitä voi mitenkään etukäteen ennustaa, miten kauan puhelun jälkeen kestää, että toinen saapuu paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele että näkisit parkkipaikalla pienen lapsen yksin autossa, jatkaisit huolettomana matkaa omiin asioihisi keskittyen ja myöhemmin lukisit lehdestä, että samassa paikassa autossa oleva lapsi on kuollut.
Aivan. Jo sekin että vauva saa lämpöhalvauksen on paha asia.
Turvakaukalon voi irrottaa ja ottaa mukaan. Meillä oli automatkoja varten rattaat, johon turvakaukalon saattoi kiinnittää. Helppoa.