Kuulun mielestäni LGTB-mutta minun kaltaisilleni ei ole lokeroa.
Olen hetero/bicurious muuten, mutta aivoni ovat miehen. Hakeudun miesten seuraan ja heidän kanssaan tunnen olevani enemmän kotona. Lisäksi näen maailman miesmäisesti. Onko kaltaisiani muita? Miten luokittelette itsenne vai haluatteko sitä edes?
Kommentit (77)
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LGTB+
Se plus on niitä ihmisiä varten, jotka tuntevat kuuluvansa sateenkaariyhteisöön, mutteivat osaa/halua määritellä itseään "perus" kategorioihin.
Entäs jos joku homo tai lesbo ei tunne kuuluvansa tähän usein politisoituneeseen yhteisöön.
Sitten hän ei kuulu. Tuo on vähän hullun kurinen kysymys. Itse olen trans ja lesbo. Enkä ole ikinä identifioinut tai kokenut tarvitsevani setan (suomessa kun ollaan) palveluja yms. Monikaan ei todellakaan kuulu mihinkään järjestöön. Jos taas kuuluu se heille suotakoon ja heillä on omat syynsä kuulua esm. setan tukijoihin yms.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LGTB+
Se plus on niitä ihmisiä varten, jotka tuntevat kuuluvansa sateenkaariyhteisöön, mutteivat osaa/halua määritellä itseään "perus" kategorioihin.
Entäs jos joku homo tai lesbo ei tunne kuuluvansa tähän usein politisoituneeseen yhteisöön.
Lesbot eivät ole yhteisö sen enempää kuin heterotkaan. Se on vain seksuaalinen suuntaus. Voit siis toki olla kutsumatta itseäsi homoksi tai lesboksi, mutta se voi olla kumppanille hämmentävää, sillä potentiaalinen sellainen ei silloin välttämättä osaa ajatella olevansa sun tyyppiä. Mutta ehkä sen voi sitten näyttää jotenkin toisella tavalla sen kiinnostuksen.
Et ymmärtänyt. Sateenkaariyhteisö eli lgbt+ on vahvasti poliittinen. Se on niin poliittinen, että joku saattaa jättää kaapista tulemisen, koska ei halua leimaantua poliittisesti. Esim. Tynkkynen.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LGTB+
Sitten hän ei kuulu. Tuo on vähän hullun kurinen kysymys. Itse olen trans ja lesbo. Enkä ole ikinä identifioinut tai kokenut tarvitsevani setan (suomessa kun ollaan) palveluja yms. Monikaan ei todellakaan kuulu mihinkään järjestöön. Jos taas kuuluu se heille suotakoon ja heillä on omat syynsä kuulua esm. setan tukijoihin yms.
Aivan oikein, mutta nämä yhteisöt yleensä väittävät puhuvansa kaikkien homojen ja lesbojen suulla, vaikka ovat oikeasti vasemmistoideologinen poliittinen ryhmittymä, joka ei voi millään olla kaikkien vähemmistön edustajien edustaja.
Olen aina mieltänyt itseni enemmän mieheksi mutten kuitenkaan koe tarvetta lähteä korjaamaan mitään. Suurin osa ystävistäni on naisia mutta olen heille enemmänkin ns. homokaveri kuin naispuolinen ystävä. Olen myös panseksuaali voimakkaalla preferenssillä maskuliinisuutta kohtaan, mutta silloinkin ajattelen olevani mies joka on kiinnostunut toisesta miehestä. Eli saatan jonkun kivan miehen kanssa jutelessa miettiä että äh, ei mulla ole mahkuja kuitenkaan kun se on hetero :D Ennen yritin niputtaa itseäni johonkin tiettyyn lokeroon tyyliin genderfluid panseksuaali tms mutta nykyään on helpompi todeta olevansa queer koska se pitää sisällään niin paljon asioita joita voi olla vaikea alkaa selittämään kenellekään.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LGTB+
Lesbot eivät ole yhteisö sen enempää kuin heterotkaan. Se on vain seksuaalinen suuntaus. Voit siis toki olla kutsumatta itseäsi homoksi tai lesboksi, mutta se voi olla kumppanille hämmentävää, sillä potentiaalinen sellainen ei silloin välttämättä osaa ajatella olevansa sun tyyppiä. Mutta ehkä sen voi sitten näyttää jotenkin toisella tavalla sen kiinnostuksen.
Et ymmärtänyt. Sateenkaariyhteisö eli lgbt+ on vahvasti poliittinen. Se on niin poliittinen, että joku saattaa jättää kaapista tulemisen, koska ei halua leimaantua poliittisesti. Esim. Tynkkynen.
Okei. Oman kokemukseni mukaan sateenkaariyhteisön poliittisuus on liittynyt lähinnä meidän ihmisoikeuksiin, joista tässä on päässyt vuosia taistelemaan. Monet ovat myös vasemmistolaisia. Itse olen oikeistolainen eikä se sen kummempaa skismaa ole aiheuttanut. Monet ihmiset ovat vahvasti poliittisia, mutta on outoa sanoa, että seksuaalinen suuntaus olisi poliittinen. LGBTQ+ ei ole yhteisö sillä tavalla, miten sen käsität. Ei se ole sama kuin vaikka kuuluisi partioon ja tehtäisiin aina joku kättely vasemmalla kädellä, kun toinen partiolainen tulee vastaan. Se on vaikka joukko ihmisiä, joiden seksuaalisuus tai sukupuoli ei osu yhteiskunnan sanelemaan normiin, mutta mitään muuta yhteistä heiltä ei löydy.
Tynkkysen ongelma oli varmaankin se, että hän esimerkiksi vastusti minun ihmisoikeuksiani, jotka on mm. kirjattu YK:n kansainväliseen ihmisoikeuslakiin eli naimisiinmenoa. Siitä syystä hänellä tuskin on ollut kauhean tervetullut olo. Tuskin olisi persupiireissäkään, jos hän siellä mainostaisi, etteivät heterot saa mennä naimisiin.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LGTB+
Ei LGBT ole mikään yhteisö, jolla on poliittinen viesti. Sekoitat sen nyt johonkin Setaan tms. Toisaalta tiedän sielläkin sekä vasemmistolaisia että oikeistolaisia vaikuttajia. Arvot toki liberaalit, koska konservatiivisuuteen yleensä liittyy seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisarvon polkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää jotenkin, että joku väittää aivonsa olevan miehen. Voit ihan hyvin viihtyä miesten seurassa naisen aivoillakin.
Hiljattain julkaistiin tutkimus, jossa todettiin translasten aivojen todella olevan kokemansa mukaiset, vaikkeivät olleet vielä saaneet hormonihoitoja. Tietysti aina on ollut miesmäisiä tai miesten seurassa viihtyviä tyttöjä ja naisia, mutta transmiehiäkin on kyllä ihan oikeasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tiedät ajattelevasi "miesmäisesti"? Et voi tietää miten muut naiset ajattelevat..
Sen vaan alkaa huomaamaan, ihan pienestä pitäen, jos on itse sisimmässään erilainen kuin oman sukupuolen edustajat yleensä. Se kokemus pysyy ja toistuu, elämän kokemusten myötä, vaikka sitä kuinka kyseenalaistaisi, ja yrittäisi lähestyä eri kanteilta.
Ja tottakai naiset ovat keskenään erilaisia, niin kuin miehetkin keskenään erilaisia - mutta aina jotakin yleistyksiä on luontaista tehdä, koska yleistäminen on jo ylipäänsä se tapa, jolla meille muodostuu näkemyksiä eri asioista. Jos mistään asiasta ei ikinä saisi tehdä mitään yleistyksiä, olisiko meillä olemassa mitään mielipidettä tai näkemystä minkään suhteen? Joten esimerkiksi mulla on jonkinlainen kuva siitä, millaisia naiset ovat luonteeltaan verrattuna siihen millaisia miehet - keskimäärin, yleensä.
Naisten joukossa on ehkä enintään 10%, joiden kanssa pystyn keskustelemaan edes jonkin aikaa, muut alkavat turhauttaa ja tylsistyttää nopeasti. T: se melkein viiskymppinen akka
Vierailija kirjoitti:
Olen aina mieltänyt itseni enemmän mieheksi mutten kuitenkaan koe tarvetta lähteä korjaamaan mitään. Suurin osa ystävistäni on naisia mutta olen heille enemmänkin ns. homokaveri kuin naispuolinen ystävä. Olen myös panseksuaali voimakkaalla preferenssillä maskuliinisuutta kohtaan, mutta silloinkin ajattelen olevani mies joka on kiinnostunut toisesta miehestä. Eli saatan jonkun kivan miehen kanssa jutelessa miettiä että äh, ei mulla ole mahkuja kuitenkaan kun se on hetero :D Ennen yritin niputtaa itseäni johonkin tiettyyn lokeroon tyyliin genderfluid panseksuaali tms mutta nykyään on helpompi todeta olevansa queer koska se pitää sisällään niin paljon asioita joita voi olla vaikea alkaa selittämään kenellekään.
Jotenkin aivan ihana tämä kirjoituksesi, etenkin kun ajattelee, että sulla ei ole varmaankaan ollut kovin helppoa. Pysy itsenäsi, arvostan sua!
Jos ap:lla on miehen aivot mutta sanoo olevansa hetero, onko hän siis kiinnostunut naisista?
Just ton takia kaikki lgbt aatteet kääntyy aina itseään vastaan. Aina jossain vaiheessa täytyy ottaa esiin se, mikä on stereotyyppistä perinteisille sukupuolille. Ja stereotyypit on se mikä ontuu eniten.
Ei ole "miesten aivoja". Ei ole "naisten aivoja". Ei ole mitään yhtä tapaa olla nainen tai mies, eikä käyttäytyä kuin nainen tai mies. Miehet, joiden kanssa ap hengaat, eivät ehkä olekaan niitä "stereotyyppisiä miehiä". Et voi ikinä määritellä heidän kautta itseäsi, jos ei ole kiveen kirjoitettua listaa miehisen miehen aivojen toiminnasta. Sitä listaa ei ole, eikä tule.
Jos haluat kehitellä jonkin lokeron itsellesi jotta olisit hieman uniikimpi lumihiutale esim Tinderissä, tai haluat muuten vain miettiä identiteettiäsi sen kautta, siitä vaan.
Itse taas en koe kuuluvani enkä yleensä edes muista, että olen T (-taustainen). Ja homot ja lesbot suhtautuu meikäläisiin niin negatiivisesti, että muutenkin on vaikea kokea jotain yhteenkuuluvuutta ko.kirjainyhdistelmän henkilöihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla on miehen aivot mutta sanoo olevansa hetero, onko hän siis kiinnostunut naisista?
Aivoissa on aika monta tasoa. Kysehän on hormoniolosuhteista raskauden aikana eri kehitysvaiheissa.
Vierailija kirjoitti:
Just ton takia kaikki lgbt aatteet kääntyy aina itseään vastaan. Aina jossain vaiheessa täytyy ottaa esiin se, mikä on stereotyyppistä perinteisille sukupuolille. Ja stereotyypit on se mikä ontuu eniten.
Ei ole "miesten aivoja". Ei ole "naisten aivoja". Ei ole mitään yhtä tapaa olla nainen tai mies, eikä käyttäytyä kuin nainen tai mies. Miehet, joiden kanssa ap hengaat, eivät ehkä olekaan niitä "stereotyyppisiä miehiä". Et voi ikinä määritellä heidän kautta itseäsi, jos ei ole kiveen kirjoitettua listaa miehisen miehen aivojen toiminnasta. Sitä listaa ei ole, eikä tule.
Jos haluat kehitellä jonkin lokeron itsellesi jotta olisit hieman uniikimpi lumihiutale esim Tinderissä, tai haluat muuten vain miettiä identiteettiäsi sen kautta, siitä vaan.
Ei ole yhtä tapaa olla mies. Itse esimerkiksi seuraan saippuaopperoita, kuuntelen herkkiä balladeita ja kumppanini on mies. Toisaalta koen vahvasti, että mulla on miehen aivot. Lapsena tunsin suurta kaipuuta poikaporukoihin, joista minut suljettiin ulos koulun alettua. Naisten vaatteissa ahdisti ja tunsin itseni transvestiitiksi. Rinnat ja leveä lantio ahdisti eikä tuntuneet omalta. Rintojen poisto ja hormonien aikaansaama rasvojen uudelleen sijoittuminen sai tämän kropan tuntumaan omalta ja aloin harrastaa seksiä.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoissa on aika monta tasoa. Kysehän on hormoniolosuhteista raskauden aikana eri kehitysvaiheissa.
Lähinnä ihmettelin millä logiikalla ap kokisi omaavansa miehen aivot, jos kuitenkin kokisi olevansa heteronainen.
Miksi naiset aina älähtävät tästä? Muut naiset saavat jo kärsiä tarpeeksi siitä että pidätte naisia kulttuurisesti huonompina itsekin. Kenen sukunimi on arvokkaampi? Kuka on arvokkaampi perheessä? No mies. Kumman syntymää arvostetaan enemmän, tytön vai pojan? No pojan, koska poikien jutut ja nimet ovat arvokkaampia suvulle, perheelle ja koko yhteiskunnalle.
Valtaosa naisista on alisteisia, matalastatuksisia ja haluavat olla näkymättömiä. Jos ette ole naisellisia, miksi sitten sukunimenne ovat huonoja? Miksi ette saa mitään aikaan, paitsi kotitöitä? Miksi mies on pää? Miksi poika on arvokkaampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin aivan ihana tämä kirjoituksesi, etenkin kun ajattelee, että sulla ei ole varmaankaan ollut kovin helppoa. Pysy itsenäsi, arvostan sua!
Kiitos! Nuoruus oli hyvin hämmentävää aikaa kun ei oikein ollut mitään kunnon esikuvia ja tietoa transihmisistä oli todella vähän tarjolla. Oli minullakin sellainen "tyttö"vaihe, jolloin opettelin meikkaamaan ja pitämään hameita tms, mutta se tuntui vain sellaiselta kivalta pukuleikiltä, ja tavallaan oli koko ajan sellainen fiilis että koska joku huomaa että vaan teeskentelen olevani nainen. Sitten kun opin lisää sukupuolen moninaisuudesta moni asia loksahti paikoilleen ja oli helpottavaa huomata ettei tarvii olla joko tai, vaan voi olla kumpaakin, ei mitään tai kaikkea siltä väliltä. Nykyään kun esim meikkaan tai pukeudun hieman naisellisemmin mitä normaaliin tyyliini kuuluu koen olevani enemmän joku super fabulous drag queen kuin nainen, enkä osaa enää ajatella että meikit, kosmetiikka tai itsestä huolehtiminen olisi jotenkin sukupuolitettua, vaan jos mies haluaa helliä ihoaa jollain Lushin ihanalla kasvokuorinnalla niin se on mahtavaa ja kaikin puolin suotavaa. Olen onnellinen että nykypäivän nuorilla on paljon enemmän esikuvia ja että asioiden sukupuolittaminen vähenee koko ajan, vaan jokainen saa tehdä vapaammin just sitä mistä tykkää ihan sama mihin identiteettiin itsensä mieltää.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LGTB+
Ei LGBT ole mikään yhteisö, jolla on poliittinen viesti. Sekoitat sen nyt johonkin Setaan tms. Toisaalta tiedän sielläkin sekä vasemmistolaisia että oikeistolaisia vaikuttajia. Arvot toki liberaalit, koska konservatiivisuuteen yleensä liittyy seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisarvon polkeminen.
Mene pohjoisamerikkalaisille kampuksille ja huomaat, että termi on vahvasti politisoitunut ja nimen omaan vasemmalle. Yleensäkin idea, että sukupuolivähemmistöt muodostavat ryhmän on poliittinen ja muusta väestöstä erkaannuttava ja konflikteja provosoiva asia.
Asianhan pitäisi mennä niin, että meidän Erkki seurustelee poikien kanssa ja Kalle tyttöjen ja that's it. Eikä niin, että Erkki muutti kommuuniin Helsinkiin ja löysi uuden perheen sateenkaariyhteisöstä ja marssii nyt heteropatriarkaalista yhteiskuntaa vastaan ja talloo valkoisen heteromiesväestön oikeuksia ikuisessa "tasa-arvo"-sodassa jonka määränpää on tuhota heteronormatiivisuus, perheet ja länsimainen yhteiskunta.
Aaarrgh, feminismi-sovinismi-vääntö tästä vielä puuttuikin! xD Olenko minä nyt sitten sovinisti, kun tunnen olevani luonteeltani miesmäinen nainen? Vai olenko sittenkin feministi, kun seukkaan mielummin naisten, kuin miesten kanssa? Kas siinä sulle pulma!
Miten tiedät ajattelevasi "miesmäisesti"? Et voi tietää miten muut naiset ajattelevat..