***eloisten keskiviikko***
Kommentit (29)
On ollut aika ihmeellinen viikko, ensimmäinen kotirouvana. Tulee kyllä kestämään että tähän totun.En ole koskaan ollut mikään kodin pikku puuhahenki enkä erityisesti nauti kotihommista. Suomessa meillä oli siivooja ja käytin paljon pesulapalveluja.Nyt saan kuurata ja pyykätä ihan itse.Kaikkeen kai tottuu, ehkä opin pitämään koko hommasta :)
Testeista ja tulehduksista. Tiedän , tiedän , sokeriratitus maistuu pahalle mutta olkaa kuulkaas onnellisia suomalaisesta neuvolasta ja testaamisista. Täällä maksaa yksityispotilaana synnyttäminen 4500 euroa sektiolla ja jos koko raskauden käy privaatissa niin koko raskaus ja synnytyspuuhasta tulee sellainen 10.000 euron lasku.Siis jos et ole kansalainen ja oikeutettu korvattavuusjärjestelmään. Mitään neuvolatoimintaa ei ole olemassakaan, kätilön tapaat kolme kertaa ja lääkärin tarvittaessa (ja siis kaikki maksullisia).
Joten vaikka tuntuu hölmöltä testailu niin on se vaan hienoa että sellainen järjestelmä meillä on.
Mua on kanssa kiusannut valkovuodot ja yksi hiivakuuri on jo takana.Nyt taitaa olla enemmän BV tyypistä ja sain lääkkeetkin mukaan joten eiköhän aloiteta hoito taas.Kummaa kuinka herkästi saakin nyt kaikenmaailman tulehduksia. Naamaankin sain rosacnean ja siihen antibiootit.
Siitepölyt on kurjia, koittakaa kestää.Kannattaa kysyä lääkäriltä onko vaihtoehtoisia lääkityksiä jos hirmusti vaivaa. Ystäväni sai astmaan ja allergiseen nuhaan tarkoitettua lääkettä kun oli viimeisillään ja tosi pahat oireet.Ihan pieneen kutimaan ei varmasti kannata mutta jos olo on tosi tukala niin voihan sitä aina kysyä.
Nyt tämä kotirouva aloittaa uuden koneen pyykkiä ja pesee vessan :)
minik
p.s te kaikki kohtalotoverit, kiitos kun kerroitte kyllästyneenne jos raskaana olemiseen ja suureksi kasvamiseen. Olen jo ladon kokoinen ja oikein toivon että aika juoksisi jotta saisi taas ottaa oman kropan haltuunsa ja mahtuisi omiin vaatteisiinsa
Tännehän olikin tullut kivasti taas viestejä :). Pitää vielä kommentoida muutamaa juttua, samalla on hyvä pitää pieni breikki työasioista.
KERUTUS: Noista vauvan rytmeistä. Sen muistan, että esikoinen oli masussa hyvin täsmällinen kaveri. Tiesin aina etukäteen, missä vaiheessa alkaa jytä ja missä vaiheessa on rauhallisempaa. Iltaisin hän oli tosi aktiivinen, öisin aika rauhallinen ja aamulla aikaisin alkoi sitten taas meno masussa. Pojalla oli vastasyntyneenäkin oikein tarkka ja täsmällinen rytmi. Aamunvirkkuna hän heräsi siinä viiden kuuden aikaan ja iltaisin meni nukkumaan kahdeksalta. Tämä unirytmi meillä on edelleen. Nyt tämä toinen masuvauveli on samanlainen rytmiensä kanssa. Hän on aamuisin hyvin aktiivinen, iltaisin myös. Yöt ovat tosi rauhallisia. Ehkäpä tästäkin neitokaisesta on tulossa tarkka rytmiensä kanssa.
VAATTEISTA JA ULKONÄÖSTÄ: Minun suurin ongelmani liittyy siihen, etten HALUA hankkia noita kammottavia äitiysvaatteita. Ihan oikeasti, ne eivät ole minua varten. Paidat nyt vielä menee, mutta sopivia housuja en kyllä löydä, ovat nuo mammahousut mitoituksiltaan niin ihmeellisiä (XS:kin pyöriin jaloissa). Ja minä en kyllä pidä tätä mahapalleroa nättinäkään. Tulee mieleen joku kaljamahainen äijä, kun katsoo itseään peilistä.... No, ei tämä nyt joka päivä näin vaikeaa ole, aina silloin tällöin tämä masu on ihan kivakin...
PUMPULI: Missäs vaiheessa sinne Pesän synnytyskeskusteluun pitikään varata aika?? Olen täysin unohtanut koko jutun.
En oo muutamaan päivään koneella käynytkään, kun on niin ihanasti aurinko paistanut. kummasti siitä saa virtaa. On tullu tehtyä kotihommia mm. vaiheltua verhoja, siivottua kaappeja ja rapsuteltua kukkapenkkejä. Se kyllä kostautu eilen illalla. Selkä oli pirun kipee. Aurora kirjotteli ainakin iskiaksesta ja valitteli, ettei haluais sairaslomalle koko loppu ajaks. Mie oon nyt ollu kuukauden saikulla, enkä millään enää haluis töihin mennä. Reilu kuukaus ois jäljellä.
RASKAUTEEN TUSKASTUMISESTA. Mie en oo tuskastunu, koska oon kolmatta muksua niin kovin toivonu. Vieläkin olo on vähän epävarma. Välillä kuitenkin tää köpäkkä olemus ja selkäkivut harmittaa. Kaipaan liikuntaa, kuten Pantterikin. Eilen kävin uimassa ja se oli jo aika tuskasta..koski selkään, alavatsaan ja lapaluun viereen.
LAPSIMESSUT. Mie oon kerran käyny niillä ja olin ihan tyytyväinen antiin. Menisin varmaan nytkin, jos ei ois niin pitkä matka.
HANNELI kiitos unipussivinkeistä! Mie en oo neulonu enkä tehny muutakaan tälle vauvalle. Meillä on pari innokasta neulojaa suvussa ja molempien muksujen aikuiset neuleet on tallessa. Unipussin haluaisin ja pyytelin anoppia ompelemaan sellasen.
PUBU meillä on pari pensasmustikkaa, mut ne on vielä niin pieniä, et satoa tulee hyvin vähän. Jatkossa pitäis tulla aika reilusti. Marjat on isoja ja kiinteitä, mut ei ihan niin makosia kuin metsämustikat. Miun ehoton marjasuosikki on valkoinen viinimarja. Mustasta viinimarjasta saa tietty hyvät mehut. Keltaset karviaiset on ihanan makeita.
NAAPURIT meille on sattunu tosi ihanat. Muuton jälkeen on useempikin käyny kiittelemässä, kuinka ihanaa oli saada pitkästä aikaa tällekin kylälle pikkulapsia ja eloa. Suurin osa naapureista on vanhempaa väkeä ja niitten lapset on ainakin meidän ikäsiä. Meidän muuton jälkeen on vasta kahteen muuhun taloon muuttanu uudet asukkaat. Lasten kannalta ois kiva saada alueelle enemmänkin lapsiperheitä. Muuten taas ihanampia naapureita ei ookkaan kuin meidän vastapäiset eläkeläiset.
KOHDUNRYÖSTÄJÄT. Mie vilkasin sitä vähän ja oli ihan kammottavia juttuja, joten painelin nukkumaan.
Nyt lähden valmistautumaan äitien hemmotteluiltaan. Tiedossa on hierontaa, jalkahoitoa, intialaista päähierontaa, syömistä, saunomista ja juoruamista.
Hipsuhiiri ja Pipana 25+3
Me varattiin miehen kanssa 17.5 myös 3h hemmotteluhoito Lahden bm spa:ssa. Saatiin häälahjaksi lahjakortti kyseiseen paikkaan ja ajateltiin nyt sitten vihdoin mennä toteuttamaan tällänen yhteinen hemmottelu kaksin. Hoitoon kuuluu kasvohoito, hydrokylpy, hieronta, minimanic. ja minipedic.
Vielä oli sulkapallovuoro lahjakortti käyttämättä :) Enkä oikein tiedä uskaltaako sitä nyt raskaana ihan käyttää... Saatiin vanhoilta työkavereilta mailat, pallot ja tämä lahjakortti. Minusta aivan mainio lahja :)
Esikoisella ei ollu mahassa mitään rytmiä eikä ollu synnyttyäänkään...
Tämä kaveri taas myllää kaikki yöt, toivottavasti tää tapa ei sitten säily syntymän jälkeen, en jaksa niitä yöllisiä nukutusrumbia..
Sitten jotain järkkyä: näin tossa kadulla kaksi nuorta tyttöä joilla oli päällä lyhyttäkin lyhyemmät kietasuhameet ja bikinin yläosat???? toisella sandaalit ja toisella paljaat jalat.... SIIS EI SIELLÄ NYT IHAN NOIN LÄMMIN OLE vaikka arska vähän paistaakin!!!!!
Meillä pojalla allergiaoireet alkoivat viime keväänä kun oli 5v. Aivastelee, nenä vuotaa koko ajan, silmiä kutittaa ja silmät punaiset ja turvonneet, aivan kuten minulla.
Minulla on koivun siitepölyallergia, ja monet muutkin siitepölyt ja pölyt allergisoivat, samoin miehellä astma. Emme ole käyttäneet poikaa testeissä kun näyttäisi olevan aika selvä tapaus, sillä viime keväänäkin Zyrtec-tipoilla ja silmätipoilla helpotti. Tänään hain hänelle Zyrtec-mikstuuraa, jota otetaan aamuin illoin muistaakseni 5ml, ja nenäsumutteen.
Nyt alan valmistautua kotiin lähtöön, seuraavan kerran ehdin koneelle vasta torstai-iltana tai perjantaina. Saan varmaan kamalia vierotusoireita:)
RTiina ja viuhti 22 ja pojat
Tervehdys kaikille tooodella pitkästä aikaa.
Enpä ole koneella pahemmin ollut, kun tuntuu nämä päivät vaan vilistävän ohi. Kevätsiivousinto on päällä ja pojan kanssa ollaa aina vaan ulkona touhuumassa pihalla. Apuja siitä ei vielä ole ja hommat sujuukin aika hitaasti, mutta eipä kiirettä ;)
Masussa potkutellaan jo mukavasti vaikkakin ei ihan joka päivä tunnekaan liikettä. Ehkä, kun on meno päällä koko ajan, ei jotewnkin ehdi kuuntelemaan. Lääkäri on parin viikon päästä ja silloin saisi Kelan paperit. Taitaa suurin osa olla jo saanut ja pistänyt eteenpäinkin.
Harmittaa tosiaan, ettei ole päässyt kuulumisianne lukemaan, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa taas tämä kevään rytmi löytyä ja pääsee taas hetkeksi koneellekin. Olen muuten aloittanut kestovaippojen ompeluprojektin ;) Tai siis kaavat ja kankaat olen saanut hommattua ja huomenna sitten aloittelen urakkaa. Saa nähdä, miten onnistuu...
Terkuin
Air rv21+5 ja poika 12/04
Työt alkaa olla loppusuoralla ja kiire sen mukainen. Nyt illalla oli pakko tulla lukaisemaan päivän pino läpi.
ANOPEISTA; Mulle on myös siunaantunut aivan ihana anoppi. Ei kylläkään hoida lapsia usein, sen hoitaa oma äitini ja isäni. Mutta on muuten kyllä anoppi parhaasta päästä. Käydään usein kahvilla ja kävelyllä ja parannetaan maailmaa!
INHOTTAVAT NAAPURIT; Asumme omakotitalossa, eli naapurit eivät ole suureksi riesaksi. Ainostaan yksi naapureistamme on sellainen tuurijuoppo pikku-ukko (kauniisti sanottuna) ja hän välillä saa meikäläisen ärsyyntymis käyrät nousemaan. Tytöt kun olivat pieniä, piti aina kamalaa meteliä pihalla, kun nukkuivat vaunuissa. Ja useasti on pummammassa rahaa kaljaan ym. Onneksi on tässä vuosien varrella vähän rauhoittunut, taitaa tulla ukko vanhaksi ;o) Mutta muuten siis ollaan naapureiden kanssa " Hyvää päivää" - linjalla.
Muuta kommentoitavaa en nyt muista...
Itselläni oli tänään neuvola ja lääkäri. Kauhistuin vaa' an lukemista, mutta toivotaan että paino pysyisi suht samana seuraavan kuukauden. Lääkäri oli aivan ihastunut pyöreästä vatsastani, jota siis itse kauhistelin hänelle, ja sanoi vauvan olevan pienen ja siron kokoinen! Se vähän lohdutti, koska pelkään, että joudun synnyttämään tätä menoa jättiläisen! Täytyy siis yrittää laittaa herkut minimiin ja lisätä liikuntaa. Jospa peffa ei tästä enempää leviäisi!
Nyt taidan kyllä painella pehkuihin, sen verran rankkoja päiviä on tällä viikolla ollut. Huomennakin pitäis hoitaa vakuutus asiat illalla kuntoon, jospa sitten perjantaina voisi vaan olla ja löhöillä.
Kirppu ja Sintti 26+1
että en viitsi siis lähteä tapaamiseen 2,5 v poikamme kanssa... Asutaan helsingistä parin tunnin ajomatkan päässä.