Lihava, miksi arvelet olevasi lihava?
Isot ruoka-annokset? Leivokset? Karkit? Sipsit ja makkarat? Onko sinulla jokin syömiseen liittyvä erityispahe joka lihottaa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
oon 171/63 ja oon pläski siksi etten jaksa harrastaa mitään liikuntaa, en kerta kaikkiaan saa persettäni hilattua salille tai lenkille koska se ei ole miellyttävää, siihen päälle kilpirauhasen vajaatoiminta, niin tiukassa istuu läski.
Menikö tuossa paino (tai pituus) väärin?
Syön liikaa ihan kaikkea. Ruokahalu on ollut valtava lapsesta asti, eikä äiti tietysti raaskinut rajoittaa mun syömisiä.
Minulla on ollut jotenkin vinoutunut käsitys siitä, kuinka paljon energiaa päivässä tarvitsee tai paljonko sitä kokonaisuutena saan. Nyt olen tehnyt korjaavan liikkeen ja paino lähtenyt laskuun. Jouduin tilanteen myöntämään, kun rinnalle tuli ihminen, joka liikkuu enemmän kuin minä, mutta söi vähemmän...
Vierailija kirjoitti:
oon 171/63 ja oon pläski siksi etten jaksa harrastaa mitään liikuntaa, en kerta kaikkiaan saa persettäni hilattua salille tai lenkille koska se ei ole miellyttävää, siihen päälle kilpirauhasen vajaatoiminta, niin tiukassa istuu läski.
Sanon tän suoraan, sulla ei olisi kilpparin vajaatoimintaa jos urheilisit niin että tulee kunnolla hiki ja söisit terveellisesti. Ole hyvä.
Olen tunnesyöjä. Palkitsen itseäni ruualla, ja rankat työpäivän jälkeen ajattelen ansaitsevani jotain hyvää. Tai jos jotain hyvää tapahtuu, se on "syy" juhlistaa asiaa esim pizzalla. Joskus syön tylsyyteeni. Olen onneksi saanut pois jo yli kymmenen kiloa ja olen opettelemassa tavastani pois.
Mielestäni söin oikein, mutta olin yliarvioinut koulutukseni ja aliarvioinut syömieni kalorien määrän. Tämä.selvisi kun ammattilainen tarkasti tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukussa sokeriin.
Vesi maistuu kauhealle. Limsaa menee litrakaupalla päivässä.
No vaihda light-limsoihin, varmaan laihdut.
Jälkimaku on karmea ja aspartaami sokeriakin pahempaa keholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukussa sokeriin.
Limsalla itsensä lihottaminen on kyllä pöljää. Veden juontiin tottuu. Se on asenneongelma jos sitä ei halua juoda. Näitä aikuisia en tykkää-ihmisiä ei voi kukaan auttaa, eivät pohjimmiltaan halua mitään muutosta. Eikä siinä mitään, oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukussa sokeriin.
Limsalla itsensä lihottaminen on kyllä pöljää. Veden juontiin tottuu. Se on asenneongelma jos sitä ei halua juoda. Näitä aikuisia en tykkää-ihmisiä ei voi kukaan auttaa, eivät pohjimmiltaan halua mitään muutosta. Eikä siinä mitään, oma asia.
Jep tuttu juttu! Koitin töissä selittää että tuoremehussa on n 10% puhdasta sokeria ja itse en usko että maitoa pitäisi aikuisen juoda. Porukka ihmetteli ääneen että mitä sitten voi juoda. Sanoin että ihan vaan vettä. Kaikki pyörittelivät päitään. Tiukkaan on propaganda iskostunut.
Oon lievästi ylipainonen 72kg ja 168 cm ja syön kyl melko terveellisesti ja säännöllisesti, aina täysjyväviljoi ja kasviksia, punasta lihaa ehkä 5x vuodessa, mut ruokahalu on kyl iso. Paheeni on juustot joita pyrin kyl nykyisin syömään vaan viikonloppuisin. Punaviini talvi-iltoina myös maistuu liian hyvälle. Karkkia syön vaan lapsen karkkipäivänä pari kerralla ku nii haluu tarjota. Herkkuja en yleensä osta kotiin mut syön kyl jos tarjotaan. Liikuntaa harrastan liian vähän, keskiarvo ehkä 2x viikossa 2h lenkki. Juon pelkkää vettä ja alkoholia.
Syön liian isoja ruoka-annoksia kulutukseeni nähden.
Mä olen lihava, koska syön ihan väärin (ja tietysti myös liian paljon). Aamulla syön aamupalan ja sitten yleensä käykin niin että syön vasta illalla seuraavan kerran kun on jo niin nälkä että heikottaa. Ja sitten kun alan illalla syödä niin sitten syön tyyliin kaapit tyhjäksi, herkkuja ym. kun olen niin nälkäinen ja mielihalujen riivaama.
Niinä päivinä kun syön ajoissa, ennenkuin heikotusnälkä iskee, ei juurikaan tee mieli mättää mitään herkkuja. En vaan jotenkin muista koskaan syödä ajoissa, kun päivärytmi on muutenkin niin epäsäännöllinen. Typerää.
Mistä tietää olevansa liian lihava?
En pysty pyyhkimään takakautta, siis syön enemmän kuin kulutan.
Syön liian vähän, joudun käyttämään kortisonia ja sairauteni vaikuttaa liikuntakykyyn ajoittain. Aloitin tosin kuukausi sitten ”pizzadieetin” ja olen nyt laihtunut kuusi kiloa. Siis ilmeisesti vain sen takia kun olen lisännyt radikaalisti kaloreita. Kyseinen pizza on siis itse tehtyä vegaanista pizzaa, pala sitä kahdella päivän aterioista, muu ruoka normaalia (en syö karkkia/pullaa/keksejä/limppareita tms.). Paino putoaa tosiaan silmissä eikä ole mitään mielitekoja :)
Syön varmaankin liian suuria annoksia. Liikun paljon, käyn kaksi kertaa viikossa kuntosalilla ja kolmesti lenkillä sen lisäksi, että pyöräilen työmatkat. En käytä juurikaan alkoholia enkä syö karkkeja tai sipsejä. Myöskään pikaruoka ei erityisemmin maistu. Laitan ruoan alusta loppuun itse ja syön kasvispainotteisesti. En lutraa kermaa, voita tai juustoa ruokiin. Koska ylipainoa kuitenkin on noin 7 kiloa, en oikein keksi, mistä muusta se voisi johtua kuin väärin mitoitetuista annoskoista.
Syön karkkia koko ajan vaikka ennen inhosin. Pitäisi irtautua että olo paranisi muutenkin.
Limulle on niin monia ihania vaihtoehtoja; esim. itsetehty jäätee näin kesäisin (voi laittaa vähemmän sokeria kuin mitä limuissa on ja maustaa vaikka tuoreilla hedelmillä ja marjoilla), kombucha-juomat, sitruunavesi, marjoilla maustettu vesi, kivennäisvedet (maustetut), jääkahvit (huom, näissäkin vähemmän sokeria kuin limuissa!), light-limut (ei niin hyvä valinta, mutta kuitenkin), erilaiset teet (näitä löytyy satoja erilaisia joka makuun kuumana ja viileänä!), smoothiet, tuorepuristetut mehut (joo, tiedän, on sokeria, mutta niin paljon vitamiineja, hivenaineita, etc. myös!)......
Olen nyt laihtunut kolme kiloa kolmessa viikossa (siitä kolmesta kymmenestä 😣).
En syö hiilareita. Turvotus alkaa olla tiessään.
Yritän nyt samaa kuin tupakoinnin lopettamisen aikoihin..siis annan itselleni luvan ottaa lisää vasta 20 minuutin kuluttua siitä ateriasta, sen välin pohdiskelen vakavasti sitä miltä nyt tuntuu.
Äärh
Miksi tekis mieli syödä lisää? Y.m.s. jospa se tästä taasen.
P.s.
Tykkään hyvästä ruuasta 😊
Vierailija kirjoitti:
Isot ruoka-annokset? Leivokset? Karkit? Sipsit ja makkarat? Onko sinulla jokin syömiseen liittyvä erityispahe joka lihottaa?
Isot ruoka-annokset.
Syön sinänsä ihan terveellistä ruokaa, paljon kasviksia jne., mutta käytän kyllä ruoanlaitossa aika huoletta esim. oliiviöljyä. Kyllä safkassani kaloreita piisaa, joten voin paksusti. (On sitten kyllä kaikki veriarvotkin kondiksessa, luuntiheys hyvä ym.)
Usein kun annetaan ohjetta että sitä laihtuu kun vain lopettaa herkkujen syömisen, niin minuun se ei päde, mikäli herkuilla tarkoitetaan jotain leivoksia, karkkeja ja sipsejä. Minusta ihan tavallinen ruoka on herkullista, en ole erityisesti makean perään.