Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia ruokasääntöjä sinulla on?

Vierailija
01.06.2018 |

Minkälaisia sääntöjä ja rutiineja arkiruokailuusi kuuluu? Juotko aina lasin vettä ennen ruokaa vai otatko lämpimän ruuan jälkeen aina suklaakonvehdin? Rajoitatko määriä tiukasti vai ahdatko suuhusi kaiken, mitä tarjotaan?

Tässä muutamia omia sääntöjäni:

- jäätelö syödään kupista eikä vohvelista
- joka aterialla täytyy olla lisukkeena joku vihannes tai marja
- makeaa ei saa syödä ilman, että syö ensin jotain järkevää ruokaa tai välipalaa
- iltapalan jälkeen pitää käydä tunnin sisällä nukkumaan

Ennen kuin joku tulee pöyristelemään ortoreksiaa, ei tarvitse ottaa kaikkea niin vakavasti. :)

Kommentit (230)

Vierailija
21/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpimän ruuan koko on 400-500 kcal, välipalan 200-300 kcal, näistä en jousta ikinä ellei ole ihan pakko kohteliaisuussyistä

Sullakin pelkät kalorit mielessä.

Niin on, mitä sitten? Ruoka ei erityisemmin kiinnosta minua muussa mielessä. Saan suurempaa nautintoa seksistä, hauskanpidosta tai vaikka lukemisesta kuin ruuasta.

Vierailija
22/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sääntönä ettei kahvi ole ruoka vaan pitää syödä oikeaa ruokaa. Ennen oli huono tapa skipata aterioita kupilla kahvia. Nyt jaksan paremmin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpimän ruuan koko on 400-500 kcal, välipalan 200-300 kcal, näistä en jousta ikinä ellei ole ihan pakko kohteliaisuussyistä

Niin on, mitä sitten? Ruoka ei erityisemmin kiinnosta minua muussa mielessä. Saan suurempaa nautintoa seksistä, hauskanpidosta tai vaikka lukemisesta kuin ruuasta.

Seksiä, hauskanpitoa ja lukemista ei pysty harrastamaan kovinkaan hyvin ilman kunnon ravintoa.

Vierailija
24/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruoka punnitaan, vain puhdasta ruoka mikä tehdään aina kuin mahdollista itse mieluiten ilman rasvaa ( uunissa, höyryttämällä tahi keittämällä), joka aterialla vihreää ja vähärasvaista kanaa tai kalaa.

Kun herkutellaan, herkutellaan kunnolla. BJ tuubi syödään yhdeltä istumalta, pizza tilataan perhekoossa.

Vierailija
25/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä puhuisi säännöistä, vaan ruokailutottumuksista, joiden olen huomannut vaikuttavan myönteisesti vireystilaan ja painonhallintaan sekä hyvinvointiin yleensä.

1) Syön aamupalalla riittävästi (yleensä kaksi ruisleipää juustolla ja kasviksilla sekä kahvin).

2) Lounaalla vähintään puolet lautasesta kasviksia.

3) Kuuntelen nälän tunnetta ajoissa ettei ehdi tulla makeanhimoa.

4) Iltaa kohden syöminen kevyempää.

5) Syön pienehköltä lautaselta, pysyy annoskoko helposti hallinnassa.

Vierailija
26/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä yhden neurootikon "säännöt";

- herneet ja porkkanat ei saa koskettaa toisiaan

- keitot on huijausta, koska niitä ei pureskella. Ennemmin vedän nesteestä kännin

- sienet on epäilyttäviä, koska kasvavat pimeässä. Lisäksi tuntuvat suussa limaisilta. Hyi kakkaa ja minä maistoin

- aamupala on omituinen keksintö, sillä eihän nukkuessa kuluta juurikaan kaloreita. Ainoastaan hotelliaamiaiset on sallittuja, koska ne on parasta (ja kuuluvat hintaan) :D

- pizza ilman juustoa pitäisi kieltää lailla

... Oikeasti rakastan sekä ruoanlaittoa että leipomista. Mikään yllämainituista ei ole ehdoton. Paitsi sienet. Hrr.

Vierailija
27/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihavuusleikattu ja syön ravitsumesterapeutin antaman ohjevihkon mukaan. Siten säästyy turhalta säätämiseltä. Ruokaa 2 desiä joka kolmas tunti viidesti päivässä, that’s it.

Teen tietenkin ruokani isompina annoksina ja pakastan valmiiksi omat ruoka-annokseni. On todella helppoa ottaa pakkasesta illalla sulamaan seuraavan päivän ruoat.

Juomien kanssa toimin myös kuten rt on neuvonut eli lopetan veden juomisen puoli tuntia ennen ateriaa enkä juo vettä puoleen tuntiin aterian jälkeen että ravintoaineet pääsevät imeytymään mahdollisimman hyvin rauhassa. Ruoan jälkeen on harvemmin edes jano koska en syö järin suolaista ruokaa.

Mitä alapeukuttamista tuossa oli? Ravitsemusterapeutit ovat Valviran valvonnassa olevia asiantuntijoita. Jos on leikattu niin sitten on leikattu ja elää sen mukaan.

Vierailija
28/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei koskaa salaattia samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa

-ensin syödään kunnon ravinnepitoinen ruoka, ja sen jälkeen vasta voi syödä jotakin makeaa

-asettelen ruuat omalle lautaselleni niin, etteivät eri lajit kosketa toisiaan (esim. liha, perunamuusi ja kasvislisuke), ja kylmät lisukkeet kaikki eri astioihin

-noutopöydästä sama sääntö eli kun ottaa n. ruokalusikallisen eri ruokalajeja, niin laitaselle mahtuu hyvin

(On järkyttävä katsoa, kun ihmiset mättävät noutopöydästä kaikkia ruokia sekaisin isoksi pinoksi lautaselle.)

-kotona perheenjäsenet syövät yhdessä pöydän ääressä (televisio suljetaan, tietokoneet ja älylaitteet pannaan sivuun)

Vierailija
29/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä etten syö makeaa nälkään vaan jälkiruokana :)

kasvikset (parsakaalit, porkkanat ym.) jätän usein myös aivan hieman ”raa-aksi” että niissä on suutuntumaa. Muhennokseksi keitetty mössö ällöttää

Raaka-sanan translatiivimuoto on raa'aksi. Sen ympärille ei myöskään tarvita tässä tapauksessa lainausmerkkejä. 

Vierailija
30/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sääntöni on,että ei ole pakko syödä mitään ateriaa. Jos ei maistu,voi aterian korvata vaikka kulhollisella mustikoita. Ei ole pakko olla lämmintä ruokaa, kattausta jne.

Vierailija
31/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syön raskaasti,niin seuraavana päivänä kevyemmin.Leipää en syö ja maitoa en juo.Mehua harvoin ja ei vehnää.

Tuoretta ruokaa joka päivä.En osta ranskiksia yms.kotiin.En pidä vierasvaroja jne.Ei sokerilimuja.Yritän katsoa,että ruoka näyttää ruoalta eikä valmisteelta.

Lounas on aina kevyt esim.salaatti.Jos syön esim.munakkaan aamulla,niin yleensä en syö lounaalla.En syö iltapalaa.

Herkkuja voi syödä joskus.Painossa minulla on luku,jonka kohdalla pitää reagoida.

Vierailija
32/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syön raskaasti,niin seuraavana päivänä kevyemmin.Leipää en syö ja maitoa en juo.Mehua harvoin ja ei vehnää.

Tuoretta ruokaa joka päivä.En osta ranskiksia yms.kotiin.En pidä vierasvaroja jne.Ei sokerilimuja.Yritän katsoa,että ruoka näyttää ruoalta eikä valmisteelta.

Lounas on aina kevyt esim.salaatti.Jos syön esim.munakkaan aamulla,niin yleensä en syö lounaalla.En syö iltapalaa.

Herkkuja voi syödä joskus.Painossa minulla on luku,jonka kohdalla pitää reagoida.

Päivällisen siis syön aina!

Vierailija
33/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksiä, hauskanpitoa ja lukemista ei pysty harrastamaan kovinkaan hyvin ilman kunnon ravintoa.

Viittaamaasi henkilön kalorimäärät ateriossa ovat ihan normaalit kyllä.

Vierailija
34/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sääntöä on iskostunut jo lapsuudenkodissa ja onneksi miehen perheessäkin oli samat tavat ja nyt ne ovat jo siirtyneet lapsiin.

Eli ruokaa syödään vain ruoka-aikoina ja yhdessä ruokapöydän äärellä. Ruokaa ei siis viedä keittiö/ruokailutilasta minnekään.

Päivällisellä on aina alku-pää- ja jälkiruoka, ja ruoka tehdään yhdessä tyyliin, yksi kattaa pöydän, toinen valmistaa alkupalan, kolmas jälkiruuan, neljäs pääruuan ja viides siivoa jäljet.

Vierailija
35/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia sääntöjä ja rutiineja arkiruokailuusi kuuluu? Juotko aina lasin vettä ennen ruokaa vai otatko lämpimän ruuan jälkeen aina suklaakonvehdin? Rajoitatko määriä tiukasti vai ahdatko suuhusi kaiken, mitä tarjotaan?

Tässä muutamia omia sääntöjäni:

- jäätelö syödään kupista eikä vohvelista

- joka aterialla täytyy olla lisukkeena joku vihannes tai marja

- makeaa ei saa syödä ilman, että syö ensin jotain järkevää ruokaa tai välipalaa

- iltapalan jälkeen pitää käydä tunnin sisällä nukkumaan

Ennen kuin joku tulee pöyristelemään ortoreksiaa, ei tarvitse ottaa kaikkea niin vakavasti. :)

Miksi jätelö syödään kupista? Mussä syöt jäätelöä?

Vierailija
36/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ensin syödään kunnon ravinnepitoinen ruoka, ja sen jälkeen vasta voi syödä jotakin makeaa

-asettelen ruuat omalle lautaselleni niin, etteivät eri lajit kosketa toisiaan (esim. liha, perunamuusi ja kasvislisuke), ja kylmät lisukkeet kaikki eri astioihin

-noutopöydästä sama sääntö eli kun ottaa n. ruokalusikallisen eri ruokalajeja, niin laitaselle mahtuu hyvin

(On järkyttävä katsoa, kun ihmiset mättävät noutopöydästä kaikkia ruokia sekaisin isoksi pinoksi lautaselle.)

-kotona perheenjäsenet syövät yhdessä pöydän ääressä (televisio suljetaan, tietokoneet ja älylaitteet pannaan sivuun)

Opiskelijaruokailussa joudun joissakin ravintoloissa laittamaan pääruoan salaatin kanssa samalle lautaselle koska muuten joutuu maksamaan kaksi annosta, tekisin itse myös samoin ja käyttäisin mieluummin salaattilautasta.

Vierailija
37/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään ehdottomia sääntöjä ole syömiseen. Olen nämä vain kokenut hyväksi omassa arjessa;

Aamuisin kaksi isoa lasia vettä ja sen jälkeen vasta kahvia.

Ei limuja tai muitakaan sokeroituja liemiä.

En syö juuri ikinä mitään "herkkuja", tai miten herkut nyt normaalisti määritellään. Pullat, karkit, suklaa, sipsit jne.

Päivisin ei mitään raskasta ruokaa edes talvisin.

Ei usein punaista lihaa, tulee ähky olo.

Viljat minimissä koska turpoan niiden syömisen jälkeen kuin ilmapallo.

Rasvaista kalaa tai avokadoa 2x viikko niin iho pysyy hyvänä, olen atoopikko.

Maitoa ei juoda sellaisenaan.

Ei kai muuta.

159/50, ei ongelmia painonhallinnassa kun vielä liikun aktiivisesti.

Vierailija
38/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viittaamaasi henkilön kalorimäärät ateriossa ovat ihan normaalit kyllä.

Mitä siitä? Ruoka ei ole vain kaloreita.

Vierailija
39/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijaruokailussa joudun joissakin ravintoloissa laittamaan pääruoan salaatin kanssa samalle lautaselle koska muuten joutuu maksamaan kaksi annosta, tekisin itse myös samoin ja käyttäisin mieluummin salaattilautasta.

Siis, mitä? Jos salaatti kuuluu ateriaan, niin miksi sitä ei voi ottaa eri lautaselle?

Vierailija
40/230 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla syödään joko leipää tai puuroa. Ei molempia. Hotelliaamiaisella taas syödään kaikkea, mitä tekee mieli.

Leipää syödään vain aamiaisella, paitsi, jos on kalakeittoa. Lämpimillä voileivillä iltapalaksi voidaan viikonloppuisin sääntö kiertää.

Herkkuja saa syödä niin paljon kuin haluaa, jos niitä kotona on. Harvemmin on.

HK:n tuotteita ei syödä. Niillä on se rypsiporsas.

Rainbow:n tuotteita ei syödä, koska kerran ostettiin pahanmakuisia nautasuikaleita.

Lidlin paistopisteen croisantteja ostetaan parempaan herkutteluun.