Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko noloa jos aikuisella ihmisellä ei ole ajokorttia?

Vierailija
01.06.2018 |

Kuulin kun työkaverini puhui (luultavasti) minusta ja sanoi että kyllä aikuisen ihmisen täytyy olla hieman yksinkertainen/tyhmä jos ei ole ajokorttia.
Enpä ole ennemmin ajatellut että jos et omista korttia, olet tyhmä. Kortittomuuteen voi olla monta eri syytä. Esim itselläni on se että pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti ja pyrin pitämään hiilijalanjälkeni mahdollisimman pienenä. Jollakin toisella syy voi olla joku muu.
Mitäs mieltä olette?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ajokortti 18 vuotiaasta asti, mutta ei autoa. Epäilin jo korttia suorittaessani, että sille ei tule käyttöä, koska autoilu ei vain ole minun juttuni. Kävin autokoulun, koska muutkin kävivät.

Nykyisin olen ylpeä autottomuudestani, enkä valinnastani luovu ilman painavaa syytä. Mietin, että miten kuntoni olisi heikompi, jos olisin totuttanut itseni autolla liikkumiseen. Mietin keksisin itselleni ympäristöä kuormittavia menoja, heräteostokset olisi helppo kuljettaa autolla kotiin ja maksaisin jopa liikuntaharrastuksista. Menisin autolla jonnekin, jotta pääsisin liikkumaan ja sieltä taas autolla kotiin. Painava syy autottomuudelleni on myös ylikulutuksen välttäminen, ympäristönsuojelu. On myös mukavaa, kun rahaa säästyy.

Vierailija
42/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on hankinta, jota varten täytyisi tarkkaan laskea panos-tuotos -suhde.

Jos ajokorttia ei tarvitse, koska asuu suuressa kaupungissa (ja tulee aina asumaan), ei tule hankkimaan useita lapsia, ei tule työllistymään ammattiin, jossa edellytetään ajokorttia ja oman auton käyttöä, tulee ajokortista käytännössä vain kallis henkilökortti - jollaisena se ei kauaa edes kelpaa.

Jos sen sijaan luulee, että tulee jossakin vaiheessa asumaan PK-seudun, Turun ja Tampereen (ja kenties Oulun; en tunne tilannetta) ulkopuolella, jossakin muussa kuin kerrostalossa, työskentelemään hankalina työaikoina hankalassa paikassa, tarvitsemaan muuten työssään ajokorttia tai saamaan vähintään 2 lasta, tai hankkimaan isokokoisia koiria, on ajokortti epäilemättä fiksu hankinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että suututtaa lukea näitä "kattokaa mua, oon niin hyvä ihminen, en omista korttia enkä autoa" koska nämä jatkuu aina, poikkeuksetta "Hei voiks joku heittää, hei mullei oo autoo, tuu hakee mut 15km väärään suuntaan ja varppiin viet takaskin. En mä sulle bensoja maksa kun oltiin samaan paikkaan menossa, örförförf".

Hemmetin pummit!

Vierailija
44/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 jatkan 

"Mä oon niin hieno ihminen kun mulla ei oo autoo, ainiin sanoinko ukolla on kaksi ja meidän kolmella lapsella jokaisella on oma auto"

"Nyt mitalii meidän perheelle, ollaan niin ekoja ja hyviä ihmisiä"

Argh.

Vierailija
45/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä on auto, ja lapsilla yli tunnin koulumatkat, ja jatkuvasti suhataan mökille ja takaisin, ja ajetaan Lappiin autolla 1500 km suunta, perheessä useampi koira, jota pitäisi käyttää kunnon metsälenkillä, niin on järkyttävän itsekästä olla hankkimatta korttia.

No joo vieressä on kiva somettaa, kun toinen ajaa. Mutta tällaisella ihmisillä ei mitään käsitystä kuinka raskasta ajaminen. Silkkaa narsistista laiskuutta, ja tyhmyyttä, todennäköisesti älykkyys ei riitä kortin ajamiseen. Kyseessä siis blogisti OÄ.

Vierailija
46/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi se olisi noloa. Jos ei tarvitse ajokorttia, miksi se pitäisi olla.

Itse kasvoin maaseudulla ja sieltä ei kauhean pitkälle pötkinyt, jos ei autoa osannut ajaa. Nuorelle se oli itsenäistymisen ja liikkumisen kannalta tärkeää. Sittemmin olen muuttanut kaupunkiin ja luopunut autosta, mutta pyrin ajamaan säännöllisesti aina vanhempien luona vieraillessa :) 

Eihän se kortti mikään pakollinen ole, mutta minun mielestäni hyödyllinen.

Vierailija
47/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä 45. tiedät miten sinulle tuntemattomassa perheessä työt jaetaan? Puoliso ajaa ja toinen pitää lapsista huolta myös ajon aikana?

Jaetaanko kaikki kotityöt tasan? Kuka pesee pyykit? Kuka tekee ruuat? Osaako molemmat edes kaikkea hyvin?

Vierailija
48/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin ja ostin auton heti 18 vuotta täytettyäni. En kuitenkaan havainnut, että näin toimiessani olisin jotenkin viisastunut tai älykkyysosamääräni olisi revennyt liitoksistaan. Jos myisin auton, tulisinkohan tämän - varsin typerän- kaverin mielestä jotenkin törpömmäksi?

Vierailija
49/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole.

Vierailija
50/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa miksi se merkitsee sulle näin paljon että yksi dille maailmassa on ehkä noin sanonut? Pitää oikein foorumille tulla hakemaan henkistä tukea. Mitäs jos vaikka toteisit, että ole sinä sitä mieltä, minä tätä ja elämä jatkuu. Ei ihme että porukkaa tippuu varhaiseläkkeelle kun nuppi ei kestä kun jäädään tämmösiä asioita vatvomaan.

Vierailija
51/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kortti mutta en ole ajanut autoa kahteenkymmeneen vuoteen enkä varmaan enää uskaltaisi edes ajaa mökkitietä kauemmas.

Vierailija
52/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on keskustelupalsta. Se saattaa olla syy siihen, että täällä keskustellaan.

Vierailija
53/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ajokortittomuus ole noloa, mutta tekee elämän vaikeaksi. Jos esim perheessä vain toisella on kortti, niin toinen aina kuskaa lapsia harrastuksiin.

Samoin auto on ihan PK-seudullakin niin paljon nopeampi kuin julkisilla kulkeminen, että ajansäästö on valtava. Helposti 30-60 min päivässä työmatkoilla

Vierailija
54/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on hankinta, jota varten täytyisi tarkkaan laskea panos-tuotos -suhde.

Jos ajokorttia ei tarvitse, koska asuu suuressa kaupungissa (ja tulee aina asumaan), ei tule hankkimaan useita lapsia, ei tule työllistymään ammattiin, jossa edellytetään ajokorttia ja oman auton käyttöä, tulee ajokortista käytännössä vain kallis henkilökortti - jollaisena se ei kauaa edes kelpaa.

Jos sen sijaan luulee, että tulee jossakin vaiheessa asumaan PK-seudun, Turun ja Tampereen (ja kenties Oulun; en tunne tilannetta) ulkopuolella, jossakin muussa kuin kerrostalossa, työskentelemään hankalina työaikoina hankalassa paikassa, tarvitsemaan muuten työssään ajokorttia tai saamaan vähintään 2 lasta, tai hankkimaan isokokoisia koiria, on ajokortti epäilemättä fiksu hankinta.

Julkinen liikemne pelaa vielä varsinaisen Oulun kaupungin alueella, mutta n. 25km. Säteellä keskustasta tarvitsee työmatkoihin oman auton.

Joiltain ympäryspaikkakunnilta päivätyöhön Oulun keskusraam tai ko. reitin varrelke kulkeva voi päästä bussilla, mutta esim.kaupan iltavuoro ei sitten kotiin pääsekään.

Vierailija
55/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin autokoulun kesken 19-vuotiaana, kun yksinkertaisesti pelkäsin ajamista liikaa. Nyt yli viisikymppisenä jouduin yllättäen työnhakijaksi. Ainakin neljä paikkaa on jo jäänyt saamatta siksi, ettei korttia ole. Kun olin nuori, ilman autoa pärjäsin hyvin, mutta viimeisten viiden vuoden aikana loputkin linja-autoyhteydet ovat hävinneet pikkukaupungista. Olen vakavissani harkinnut autokoulua, mutta pelottaa edelleen. Useita lähisukulaisia on kuollut kolarissa.

Vierailija
56/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten Tinderissä muutaman kerran tullut miesten profiileissa vastaan joku sen suuntainen teksti, että "oikealla naisella on ajokortti ja auto", eli vissiin niiden puute on ihan naiseudenkin esteenä :'D

-ohis

Ei se ole naiseuden este, mutta ajokortitonta joutuu aina kuskaamaan. Kuskailin paria eri Tinder-naista Helsingissä aikani. Sitten ajattelin, etten ole mitään taksikuski. Nykyään en mielelläni ajokortintonta naisystävää ota. Helpottaa niin paljon arkea tuo auto.

Vierailija
57/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt noloa ole ja toki nykyään ihan yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa kaupungeissa eläville. Muualla Suomessa se on kyllä ajattelematonta ja hankalaa, koska julkisilla kulkeminen ei yleensä toimi ja jos asut vähänkään sivummalla, ei kaupassa käynnit, lasten päiväkotiin viennit, harrastuskuskaukset ym. onnistu mitenkään järkevässä ajassa. Työpaikoilla oletetaan, että kaikilla on auto ja ajokortti ja työpistettä voi joutua vaihtamaan eri puolelle kaupunkia tai jopa toiselle paikkakunnalle tai hoitamaan asioita kesken päivää eikä silloin kukaan tajua, että jollakin ei olisi ajokorttia tai autoa käytössä. Yleensä joka perheessä on vieläpä ne kaksi autoa, koska kumpikin vanhemmista tarvitsee auton omien työmatkojensa takia. Siinä mielessä on myös ajattelematonta, että ilman ajokorttia helposti fiksoi tulevaisuutensa ratkaisut sen mukaan. Eli ei voi ottaa työpaikkaa, jossa tarvitaan autoa tai muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa autoa tarvitaan päivittäiseen liikkumiseen. Ja kortin voi ajaa ja auton hankkia myöhemminkin mutta usein se menee kuitenkin niin, että ajokortiton mieluummin rajaa valintojaan kuin ajaa sen kortin.

Ajokortittomuus ei välttämättä ole vain puhdas "en halua korttia"-valinta vaan voi olla vain seurausta siitä, että ei ole varaa. Kun olin 18, ei vanhemmillani ollut varaa kustantaa autokoulua, vaikka pikkupaikkakunnalla kortti ja auto olisivat olleet hyödyllisiä. Ei ole ollut aikuisenakaan rahaa, kun on ollut opiskelija, työtön, matalapalkkatyöläinen tai sairaslomalainen eli tulot olleet aina köyhyysrajan alla. Ja kortittomuus voi vielä pitkittää köyhyyttä, koska ei voi hakea töitä, joissa vaaditaan ajokorttia ja/tai autoa.

t. 40

Vierailija
58/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten Tinderissä muutaman kerran tullut miesten profiileissa vastaan joku sen suuntainen teksti, että "oikealla naisella on ajokortti ja auto", eli vissiin niiden puute on ihan naiseudenkin esteenä :'D

-ohis

Ei se ole naiseuden este, mutta ajokortitonta joutuu aina kuskaamaan. Kuskailin paria eri Tinder-naista Helsingissä aikani. Sitten ajattelin, etten ole mitään taksikuski. Nykyään en mielelläni ajokortintonta naisystävää ota. Helpottaa niin paljon arkea tuo auto.

Eli et vaadi naiselta pelkästään ajokorttia vaan myös autoa koska ei pelkällä kortilla ajeta. Vai olisitko lainannut autoasi naisille?

Vierailija
59/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt noloa ole ja toki nykyään ihan yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa kaupungeissa eläville. Muualla Suomessa se on kyllä ajattelematonta ja hankalaa, koska julkisilla kulkeminen ei yleensä toimi ja jos asut vähänkään sivummalla, ei kaupassa käynnit, lasten päiväkotiin viennit, harrastuskuskaukset ym. onnistu mitenkään järkevässä ajassa. Työpaikoilla oletetaan, että kaikilla on auto ja ajokortti ja työpistettä voi joutua vaihtamaan eri puolelle kaupunkia tai jopa toiselle paikkakunnalle tai hoitamaan asioita kesken päivää eikä silloin kukaan tajua, että jollakin ei olisi ajokorttia tai autoa käytössä. Yleensä joka perheessä on vieläpä ne kaksi autoa, koska kumpikin vanhemmista tarvitsee auton omien työmatkojensa takia. Siinä mielessä on myös ajattelematonta, että ilman ajokorttia helposti fiksoi tulevaisuutensa ratkaisut sen mukaan. Eli ei voi ottaa työpaikkaa, jossa tarvitaan autoa tai muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa autoa tarvitaan päivittäiseen liikkumiseen. Ja kortin voi ajaa ja auton hankkia myöhemminkin mutta usein se menee kuitenkin niin, että ajokortiton mieluummin rajaa valintojaan kuin ajaa sen kortin.

Ajokortittomuus ei välttämättä ole vain puhdas "en halua korttia"-valinta vaan voi olla vain seurausta siitä, että ei ole varaa. Kun olin 18, ei vanhemmillani ollut varaa kustantaa autokoulua, vaikka pikkupaikkakunnalla kortti ja auto olisivat olleet hyödyllisiä. Ei ole ollut aikuisenakaan rahaa, kun on ollut opiskelija, työtön, matalapalkkatyöläinen tai sairaslomalainen eli tulot olleet aina köyhyysrajan alla. Ja kortittomuus voi vielä pitkittää köyhyyttä, koska ei voi hakea töitä, joissa vaaditaan ajokorttia ja/tai autoa.

t. 40

Voi olla myös seuraus sairaudesta.

Esimerkiksi sillointällöin oirehtiva epilepsia on este kortille/vie kortin.

En tiedä, joko vaikea/psykoottinen masennus vie ajokortin lopullisesti...

Vierailija
60/65 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

45-vuotias, enkä omista ajokorttia. Ei hävetä, ihan sama mulle, jos joku häpeää mun puolesta.

En ole koskaan tuntenut tarvetta kortille/autolle. Omalla paikkakunnallani julkisilla liikkuminen onnistuu hyvin ja on halpaa. Minne en pääse, sinne menen taksilla. En ruinaa tai oleta muilta kyytiä minnekään, ja jos joku sitä varta vasten tarjoaa, osallistun AINA bensakuluihin. Inhoan kerjäämistä ja muiden hyysäämisenä olemista. Tulee arkiliikuttua enemmän kuin autoilevat - oletan - enkä yksinkertaisesti halua maksaa auton omistamisesta. Työt teen kotoa käsin.