Onko noloa jos aikuisella ihmisellä ei ole ajokorttia?
Kuulin kun työkaverini puhui (luultavasti) minusta ja sanoi että kyllä aikuisen ihmisen täytyy olla hieman yksinkertainen/tyhmä jos ei ole ajokorttia.
Enpä ole ennemmin ajatellut että jos et omista korttia, olet tyhmä. Kortittomuuteen voi olla monta eri syytä. Esim itselläni on se että pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti ja pyrin pitämään hiilijalanjälkeni mahdollisimman pienenä. Jollakin toisella syy voi olla joku muu.
Mitäs mieltä olette?
Kommentit (65)
No en ole korttia tai omaa autoa vielä tarvinnut ja ikää on 49v.
Voihan se olla jonkun mielestä noloa mutta jokaisella saa toki olla oma mielipide.
Minua ei muiden mielipiteet kuitenkaan kiinnosta niin että sillä nyt olisi jotain vaikutusta elämääni.
Perheessä on kuitenkin auto ja miehellä ja tyttärellä on kortti. Osaan myös kävellä, ajaa pyörällä, ottaa taxin, käyttää junaa, laivaa tai lentokonetta niin aina olen päässyt sinne minne on pitänytkin päästä.
Asumme myös ihan keskustassa ja nytkin olen lähdössä pyörällä liikenteeseen.
Olen nyt 46 v, ja olen tuommoista joskus itsekin kuullut.
Autolle on ollut tarvetta viiden vuoden sisään kolmesti. Olen ostanut sen silloin palveluna.
Ruokakaupassa käyn ostoskärry apunani. Kävellen kuljen matkat parisen kilsaa sinne ja tänne. Työmatkat taittuu kävellen.. Julkisilla sukuloinnit ja kyläilyt. Ottaa aikaa, muttei mulla kiire ole.
Onneksi asun paikassa, jossa voin valita miten paljon autoilen.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on törppö työkaveri, huh huh. Tuollaista idioottia en jaksais kuunnella yhtään. Mitä typerää siinä on jos ei ole ajokorttia?! Minua ei ole ikinä kiinnostunut moista korttia hankkia ja en ole sitä kaivannut tippaakaan! Olen 58 v nainen.
Sama juttu.
Hankkii ja hankkikoon kuka tarvitsee.
( huom. ainaakaan esim. Yhdysvalloissa ei voi kukaan paljon ajokortin omistamisellaan pröystäillä, tai päteä sillä siellä kenellekään, eikä kukaan muu kuin liikennepoliisi pidä sitä todistuksena mistään muusta, kuin tarvittaessa henkilöllisyydestä )
Kortin arvostus Suomessa perustuu tietenkin yksinkertaisesti sen (monia muita Euroopankin maita kallimpaan ) HINTAAN.
Miten te pääsette ilman ajokorttia sienimetsään, mansikkamaalle, häihin yms. juhliin, ulkomailla auton vuokraus, mökille tai miten te hoidatte painavien multapussien, kesäkukkien yms. hankinnan? Ainako taksilla kulkien? Tosi haastavaa olisi, jos ei olisi korttia kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te pääsette ilman ajokorttia sienimetsään, mansikkamaalle, häihin yms. juhliin, ulkomailla auton vuokraus, mökille tai miten te hoidatte painavien multapussien, kesäkukkien yms. hankinnan? Ainako taksilla kulkien? Tosi haastavaa olisi, jos ei olisi korttia kyllä.
Fillarilla pääsee pitkälle, vaikka mustikkametsä alkaakin tuosta takapihasta. Lähin mansikkamaakin on kolmen kilsan päässä..
Ulkomailla julkinen liikenne. En mökkeile.
Multapussit naapurin kanssa kimppaan, hän haki, mä maksoin kaiken. (Hänkin autoton/kortiton, että veljensä kuskas)
Vuosi sitten multapussi tuli fillarin kyydillä. Kukat ja taimet etenkin. Niin, eikä kaikki ole viherpeukaloita.
Juhliin julkisilla tai taksilla. Näitä ei joka vuosi ole.
Mikä tässä hankalaa olis.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on, mutta ei ole autoa. En käy sieni,/mansikkamaalla. Häissä olen viimeksi ollut 11v sitten ja sinne sai hyvin kyydin. Kukkia en harrasta. 50 eri maassa matkustellut ja enkä ole autoa vuokrannut. Yhden kerran aasiassa skootterin eikä ajokorttia kyselty.
Mutta treffimaailmassa naiset yleensä kysyy pituuden jälkeen että millä autolla ajan. Siihen yleensä loppuu mielenkiinto vaikka muuten on asiat enemmän kuin hyvin...terve, liikunnallinen, varakas. No tippuu ainakin väärät naiset alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se noloa ole. Joskus vaan ihmettelen miksi tehdä elämänsä tarpeettoman vaikeaksi? Onhan ajokortti tosi kätevä olla vaikka vain satunnaisesti lainaisi autoa käyttöönsä. Kuitenkin ihan oikeasti ilman autoa on tosi vaikea elää. Eikä se ole mitään autotonta elämää jos istuu kyydissä ja joku muu ajaa.
Minusta tuollaiset puheet ekologisuudesta on useimmissa tapauksissa jälkikäteen itselleen keksittyjä perusteluita. Todelliset syyt miksi autokoulu on jäänyt käymättä löytyy ihan muualta.
No sinä oot selvästi jossain landella asunut koko ikäsi. Helsingin kantakaupungissa asuva jos haluaa tehdä elämänsä tarpeettoman vaikeaksi, ostaa itselleen auton.
Mulla on muutama ystävä, jotka on nuoruudessaan ajanut kortin ja sen jälkeen asunut kaupungin keskustassa, eivätkä ole autoilleet käytännössä lainkaan kortin saamisen jälkeen. Kyllä se on ihan yks ja sama vaikka ei niilläkään korttia olisi ollenkaan, kun eivät uskalla ratin taakse koskaan enää mennä, kun edellisestä kerrasta on useampi vuosikymmen aikaa.
Ne ajakoot kortin, jolla on sitä aktiivisesti mahdollisuus käyttää. Itselläni ei ole korttia ja aion sen ajaa siinä vaiheessa, kun muutan nykyisestä keskusta kämpästäni johonkin maaseudulle. Suunnitelmissani tämä tapahtuu noin viiden vuoden kuluessa eli siihen mennessä, kun täytän 50.
Ei se nyt noloa ole ja toki nykyään ihan yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa kaupungeissa eläville. Muualla Suomessa se on kyllä ajattelematonta ja hankalaa, koska julkisilla kulkeminen ei yleensä toimi ja jos asut vähänkään sivummalla, ei kaupassa käynnit, lasten päiväkotiin viennit, harrastuskuskaukset ym. onnistu mitenkään järkevässä ajassa. Työpaikoilla oletetaan, että kaikilla on auto ja ajokortti ja työpistettä voi joutua vaihtamaan eri puolelle kaupunkia tai jopa toiselle paikkakunnalle tai hoitamaan asioita kesken päivää eikä silloin kukaan tajua, että jollakin ei olisi ajokorttia tai autoa käytössä. Yleensä joka perheessä on vieläpä ne kaksi autoa, koska kumpikin vanhemmista tarvitsee auton omien työmatkojensa takia. Siinä mielessä on myös ajattelematonta, että ilman ajokorttia helposti fiksoi tulevaisuutensa ratkaisut sen mukaan. Eli ei voi ottaa työpaikkaa, jossa tarvitaan autoa tai muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa autoa tarvitaan päivittäiseen liikkumiseen. Ja kortin voi ajaa ja auton hankkia myöhemminkin mutta usein se menee kuitenkin niin, että ajokortiton mieluummin rajaa valintojaan kuin ajaa sen kortin.
Häät yms. tapahtumat ja juhlatilaisuudet ovat aina poikkeustapauksia ja silloin yleensä pääsee niihin pääsee jonkun sinne myös menevän tutun kyydissä.
Tai vaikka taksilla sitten, jos ei muuten.
Kukkien haut jostain kasvihuoneelta, tai kauppapuutarhasta taas voi sopia jonkun sellaisen kaverin kanssa jolla on autonsa lisäksi esim. 'Muuli'-perävaunu (ja maksaa siitä hänelle, tietty, myös jotain, 'sopivaan kaverihintaan' toki.)
Mitä muuhun kuljetustarpeeseen (lähietäisyydellä) tulee, niin muuten ihan yllättävän paljon saa kulkemaan maitokärryssä, jonka kiinnittää aisastaan pyörän satulapulttiin ja 'tarakkaan' . Kiinnitykseen riittää ihan tavallinen kunnon vaijerilukko ja vanha polkupyörän sisärengaskumi (solmut vaan kiinni aisaan molemmille puolille.)
Näin helposti yhdistyy maitokärry polkupyörään varsinaiseksi 'monikäyttöriksaksi'
Minulla ei ole ajokorttia vaikean epilepsian takia. Kaveripiirille tietää tämän mutta hyvänpäiväntutut yleensä tekevät siitä teatteria ”miten voit elää tai mennä mihinkään ilman ajokorttia!?!”
On muuten Tinderissä muutaman kerran tullut miesten profiileissa vastaan joku sen suuntainen teksti, että "oikealla naisella on ajokortti ja auto", eli vissiin niiden puute on ihan naiseudenkin esteenä :'D
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Mökille pääsee kilsan päähän julkisilla, siellä on sienimetsää ihan tarpeeksi.
Mansikkamaalla en käy, ostan mansikat kaupasta tai torilta.
Häihin yms. kuljen julkisilla ja tarvittaessa loppumatkan taksilla. Jos on samaan suuntaan menijöitä (esim. lähellä asuvia sukulaisia menossa samoihin häihin) niin saattavat tarjota kyytiä. Itse en kyytiä kysy.
Ulkomailla olen kulkenut julkisilla.
Mullat, kukat yms kulkee pyörällä, parvekkelle ei tarvitse mitään jättimääriä. Jos on jotain tosi hankalaa kuljetettavaa, esim. huonekaluja, tilaan kotiinkuljetuksen tai otan sen taksin.
Puolisolla on kyllä ajokortti, koska säännöllisesti ajaa työpaikan autolla (työpäivän aikana). Omiin tarpeisiin autoa on vuokrattu/lainattu viimeisen 5 v aikana kerran.
Vierailija kirjoitti:
No en ole korttia tai omaa autoa vielä tarvinnut ja ikää on 49v.
Voihan se olla jonkun mielestä noloa mutta jokaisella saa toki olla oma mielipide.
Minua ei muiden mielipiteet kuitenkaan kiinnosta niin että sillä nyt olisi jotain vaikutusta elämääni.
Perheessä on kuitenkin auto ja miehellä ja tyttärellä on kortti. Osaan myös kävellä, ajaa pyörällä, ottaa taxin, käyttää junaa, laivaa tai lentokonetta niin aina olen päässyt sinne minne on pitänytkin päästä.
Asumme myös ihan keskustassa ja nytkin olen lähdössä pyörällä liikenteeseen.
Sama, mutta nyt tuli tilanne että vaihtoehto on muutto tai ajokortti uuden työn takia.
Muutto ei ole mahdollista ihan tässä heti joten nyt se kortti on vaan hankittava. Vit..ttaa laittaa rahaa siihen ja kaikkeen, joutua opettelemaan uutta mutta onhan siitä sitten hyötyä.
Eijhän siihen edes tarvita mitään syytä onko vai eikö ole ajokorttia. Jokaisen oma asia.
Olen 33v ajokortiton enkä sellaista tule kyllä ikinä hankkimaankaan koska asun kaupungissa eikä mitään tarvetta. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muut kortittomuudestani ajattelevat.
Tjaah. Mulla ei enää ole varaa hommata uutta autoa ja pitää sitä, kun entinen tuli korkeaan ikään eikä mennyt enää katsastuksista läpi.
Minun pitäisi kai kohta hommata lääkärintodistuksia pitääkseni korttini, mutta mietin että kannattaako, kun ei siihen autoon ole varaa kuitenkaan.
Asun kyllä maalla, joten tarpeen se olisi, mutta köyhä ei pysty. Ennemmin pitää varmaan kodista luopua.
En minä ainakaan pidä itseäni lainkaan nolona, vaikka menetin korttini ajettuani auton kanjabispäissäni metsään. Kanjabista tosin olin nauttinut jo edellisenä iltana ja verikokeet myös vahvistivat tämän, mutta niin vain piti luopua ajo-oikeuksista.
Olen 30 eikä ole ajokorttia, koska olen aina ollut köyhä.
Minulla ei ole ajokorttia, koska en ole koskaan kokenut sitä tarpeelliseksi. Olen asunut koko ikäni paikoissa joissa olen pärjännyt julkisilla, pyörällä ja omin jaloin ilman että olisin kokenut liikkumista vaikeaksi. Jos jonnekin ei ole näillä päässyt, niin olen ottanut taksin.
Toki joskus olen istunut autossa muiden kyydissä, mutta nämä ovat aina olleet sellaisia tilanteita kyytiä on tarjottu kun kuski on ollut menossa samaan paikkaan (esim. kurssille). Jos ei olisi tarjottu, niin olisin mennyt niillä julkisilla ja/tai taksilla. Näitä on kuitenkin harvoin, ei edes joka vuosi.