50 v miehen kanssa lisääntyminen
Heips, onko kellään kokemusta lapsenteosta ns. seniorin kanssa? Olen seurustellut noin vuoden tämänikäisen miehen kanssa (itse olen 36v) ja olen toki aikaisemminkin miettinyt mahdollisia lapsia/lasta, mutta enemmän vielä nyt kun ehkäisyn kanssa on ollut ongelmia. Mulla on lapsi aikaisemmasta avioliitosta, miehellä ei ennestään lapsia.
Mulle ei siis oikein ehkäisy tunnu sopivan, olen tässä kokeillut vuosien varrella mirenaa, pillereitä, rengasta... ja sitäkin aloin miettiä että miten hedelmällinen tuollainen vanhempi mies on, että miten todennäköisesti pamahtaisin paksuksi jos vain luottaisi varmoihin päiviin tms. Olen aikanaan (8 v sitten) raskautunut heti ekasta kierrosta eli olin silloin ainakin hedelmällistä sorttia, nykytilasta en tiedä.
Niin eli onko kokemuksia miten tässä ikäparissa on raskaaksi tullut? Onko mennyt aikaa tai tullut vahinkoa?
Kommentit (170)
Tässä on vähän puuroja ja vellejä sekaisin faktatiedon osalta!
Sterilisaatio eli vasektomia on miehelle toimenpiteenä paljon helpompi kuin sterilisaatio naiselle. Miehelle tehdään operaatio paikallispuudutuksessa, kun taas naiselle tarvitaan nukutus. Siinä mielessä kannattaa tehdä miehelle, jos on vakaassa parisuhteessa, eikä lapsia haluta.
Naisen sterilisaatiossa kuukautiset jatkuvat, koska hormonieritys ja kohdun limakalvon toiminta jatkuu ennallaan. Kohdunpoistossa kuukautiset loppuvat, mutta yleensä gynekologisissa toimenpiteissä pyritään jättämään munasarjat, joista hormonieritys, jäljelle, mikäli se vain on mahdollista. Normaalilla horm.erityksellä on muitakin vaikutuksia elimistöön kuin vain munasolujen tuotanto lasten saamista varten.
Mutta tuosta lapsenteosta viiskymppisen kanssa! Meillä mies oli 54 ja minä 44, kun saimme ainoan lapsemme, molemmille ekan. Raskaus ei ollut kovin todennäköinen, mutta siltikin lapsi on paras asian elämässämme. Raskaus meni hyvin ja lapsi on terve ja ihana lapsukainen. Meillä vanhemmilla on hyvin aikaa ja jaksamista toimia lapsemme kanssa, ei ole kiire mihinkään, ei ole tunnetta, että jäisimme jostain paitsi - kyllä siitä eletystä elämästä on hyötyäkin.
Perustava asia kai lienee se, että haluaako molemmat lapsen! Jos ei, niin sitten jotain keinoa kehiin - ei kannata luottaa mihinkään varmoihin päiviin - epätodennäköisin todennäköisesti tapahtuu! Naisen kierto voi olla vähän epäsäännöllinen ja uups - ne varmat päivät eivät olekaan niin varmoja.
Jos lapsen saamisen suhteen on kanta, että tulee, jos on tullakseen, niin sitten eletään sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori poju Saleen verrattuna.
Luultavasti vähäisemmät resurssitkin.
Jep. Ei taida Salen tarvita yövaippoja vaihdella 😁
Mun miehellä alkoi alamäki 50 vuotiaana, vaikka on pitkäikäistä sukua ja elintavat kohdallaan. Hanki tuore mies, jos haluat lapsen. Ei 50 jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papparainen hankkikoon vasektomian niin ei tarvitse ehkäisyä sen enempää miettiä. En kyllä 50 v äijän kanssa enää lisääntyisi.
Viisikymmentävuotias = "papparainen". Ei jumalauta mitä paskaa ihmiset jaksavat jauhaa. Taidat olla itse parikymppinen? Miltäs oma isäsi vaikuttaa? Papparaiselta? Onko Johnny Depp/Brad Pittkin yli viisikymppisinä papparaisia?
Lapsen siittäjäksi PAPPARAINEN, Kyllä!
Eiköhän tuon miehen kannattaisi mennä vasektomiaan. Jos ei ole lapsia tuohon ikään tehnyt, ei niitä haluakaan.
Miksi ihmeessä lähdet ap siitä ajatuksesta että ehkäisy on jotain mitä tehdään sinulle, kuten hormonipillerit, kierukka tai sterilisaatio? Miehen vasektomia on paljon pienempi operaatio kuin naisen sterilisaatio ja kun mies on tuon ikäinen, on tuhat kertaa järkevämpää muutenkin tehdä se hänelle.
Minä lakkasin syömästä hormoneita 30- vuotiaana kun kyllästyin kolmen viikon PMS-oireisiin ja kuivaan alapäähän. Kolmen kuukauden päästä mies (silloin 32 v)kävi vasektomiassa. Sekuntiakaan ei olla kaduttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papparainen hankkikoon vasektomian niin ei tarvitse ehkäisyä sen enempää miettiä. En kyllä 50 v äijän kanssa enää lisääntyisi.
Viisikymmentävuotias = "papparainen". Ei jumalauta mitä paskaa ihmiset jaksavat jauhaa. Taidat olla itse parikymppinen? Miltäs oma isäsi vaikuttaa? Papparaiselta? Onko Johnny Depp/Brad Pittkin yli viisikymppisinä papparaisia?
Isäni on vanhus ja kyllä - nuo miehet ovat vanhoja. Tiedän, ikä ja vanhuus on joillekin vaikeaa. Viisikymppinen on vanha.
Niinhän lapset ovat aina ajatelleet, kaikki yli 20-vuotiaat vaikuttavat hirmu vanhoilta. Sitten kun vähän kasvat, alkaa näkökulmakin laajentua. :)
Kaiken lisäksi nuoremmat sukupolvet ovat erittäin huonossa kuosissa verrattuna tilanteeseen vaikka 80-90 -luvuilla. Istumatöiden/koulun lisäksi lippis/myssy päässä läiskitään pleikkaria makuuasennossa sohvalla vapaa-aikana ja mutustetaan "terveellistä" noutopitsaa ja sipsejä ja valitetaan kun "niin on voimat loppu". Perse leviää ja vyötärönympärys kasvaa jo alle kolmekymppisenä. On aika karsea näky kaduilla kun nuoret lyllertävät sipsipussi toisessa ja älypuhelin toisessa kädessä pitkin katuja snapchatia ja instaa päivittäen sekä tinderiä vilkuillen (paitsi, että tietenkään mihinkään ei jaksa kävellä vaan pitää mennä puolen kilsan matkakin autolla tai julkisella kulkuneuvolla). Armeijan kutsunnoissakin puolet on nykyään ylipainoisia tai muuten vaan fyysisesti heikkoja. Miettikää missä kuosissa nykyiset parikymppiset ovat keski-iässä!
Ei kai 50:llä enää seisokkaan, niin ei mitään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ikä vaikuttaa siittiöiden elinkelpoisuuteen hyvin yksilöllisesti. Itse olisin enemmän huolissani siitä kuinka nuori lapsi on kun isänsä kuolee ja siittiöiden laadusta, miehet kun tuottavat siittiönsä sen hetkisen terveyden tilansa mukaan, vanhat miehet siis keskimäärin tuottavat täyttä sekundaa. Valitettavasti iän vaikutuksista miesten hedelmällisyyteen ei puhuta käytännössä ollenkaan.
Jännää, että viiskymppisten isukkien iästä ollaan huolissa ja kuitenkin on käyty rinta rottingilla äänestämässä papparaista joka teki lapsen seitenkymppisenä ;)
Nykyiset viiskymppiset tulevat elämään keskimäärin yli kahdeksankymppisiksi, joten ei se lapsi mikään teini enää ole isänsä kuollessa, ellei sitten isä kuole ennenaikaisesti jonkin sairauden, tai onnettomuuden vuoksi, mutta se riskihän on nuoremmilla isukeillakin. Vanhat miehet voi ehkä sekundaa tuottaakin, mutta viiskymppinen perusterve mies nyt ei vielä mikään vanhus ole.
Mistä sinä tiedät ketä olen äänestänyt? :D Ihme oletus. Eikä tuo nyt varsinaisesti liitykään mihinkään, en minä ole iäkkäiden miesten lisääntymistä kieltämässä, kunhan vain toin omat ajatukseni ja huoleni ilmi. Luonnollisestikaan en ole huolissani vanhuuteen kuolemisesta, kaikki kuolevat aikanaan, tuon ikäiset miehet alkavat kuitenkin jo kuukahtamaan kiihtyvään tahtiin vaikka eivät täysin edesvastuuttomasti eläisikään. Eli tuon ikäisenä on korostunut riski, että normaalia elämää viettävä mies kuolee lapsen ollessa nuori.
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu on teltta pystyssä
t: M 58v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin just paras kun kaikki olettaa että se stondis katoaa KAIKILTA, vaikka ei asia näin edes ole.
Mitä hemmettiä selitätte? Mun mies on 56 ja yhä edelleen yli-viriili, ei ole mitään merkkejä libidon nuukahtamisesta! Välillä toivon että olisi, koska itselläni ikä alkaa jo tuntua kaikissa paikoissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin just paras kun kaikki olettaa että se stondis katoaa KAIKILTA, vaikka ei asia näin edes ole.
Kylläpä se heikkenee kaikilta. Lisäksi eturauhasvaivat ja muut vanhuudenhöperyydet. Menetetty peli. ”Aamuteltta” - sitä ei edes lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä se heikkenee kaikilta. Lisäksi eturauhasvaivat ja muut vanhuudenhöperyydet. Menetetty peli. ”Aamuteltta” - sitä ei edes lasketa.
No sitten et tiedä aiheesta yhtään mitään. Aamustondis on ensimmäinen asia, jota lääkäri kysyy tämän aiheen tiimoilta. Se kun osoittaa, että mitään elimellistä ongelmaa ei ole. Taidat olla todella nuori (tai syrjäytynyt) miesvihaaja? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten et tiedä aiheesta yhtään mitään. Aamustondis on ensimmäinen asia, jota lääkäri kysyy tämän aiheen tiimoilta. Se kun osoittaa, että mitään elimellistä ongelmaa ei ole. Taidat olla todella nuori (tai syrjäytynyt) miesvihaaja? :D
No en, mutta sinä kuvittelet olevasi ikinuori setämies. Kuolema korjaa pian - meidät kaikki.
Hyi! Papparaiset puhuu täällä seksielämästään. Kuvottaa.
Kyllä lisääntyisin ja monella kaverillani on vanhempi mies. Sellainen mies ei enää hötkyile ja on naisensa kallio. Nuoria miehiä lapset alkaa ahdistamaan ja nuori ei ainakaan ole paremmin läsnä lapsensa elämässä, kun omakin elämä on vielä elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lisääntyisin ja monella kaverillani on vanhempi mies. Sellainen mies ei enää hötkyile ja on naisensa kallio. Nuoria miehiä lapset alkaa ahdistamaan ja nuori ei ainakaan ole paremmin läsnä lapsensa elämässä, kun omakin elämä on vielä elettävä.
Joopa joo! Kun oma elämä on jo _eletty_, niin silloin onkin varmaan sopiva isäksi!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä asia on lähinnä niin, että suurin osa viisikymppisistä, vaikka olisi kuinka huonossa fyysisessä kunnossa, haluaa nauttia elämästä tilanteessa, jossa lapsetkin jo ovat itsenäisessä elämässä kiinni. Viisikymppisenä lapsen tekeminen tarkoittaa helposti sitä, että vasta 70+ vuotiaana alkaa olla se huolehtimisvastuu ohi. Kuka sitä haluaa? Kyllä minä ainakin siinä vaiheessa kun täytän 50 aion keskittyä vaimon kanssa matkustelemaan ja nauttimaan elämästä omin ehdoin töiden ohella. Usea viisikymppinen on myös työelämän suhteen kaikkein kiireimmillään (esim. johtavass asemassa), koska työnantajat luottavat enemmän kokeneisiin työntekijöihin, jos ei nyt puhuta jostain koodaustöistä IT -alalla.
Höpsis! Eivät kaikki halua noudattaa samaa mallia kuin sinä! Me nautittiin ensin täysin palkein puolison kanssa toisistamme, ystävistämme, matkailusta, festareista, harrastuksista, talonrakennuksesta ja remontoinnista niin kauan kuin kiinnosti, sitten teimme lapset nelikymppisinä. Mahtava hetki keskittyä lapsiin! Talo valmiina, vakituiset työpaikat. Itse esimiesasemassa, eikä enää pomon pompoteltavana ylitöihin harva se ilta, niin kuin nuorempana. Henkisesti olemme kypsempiä, yhteen hitsautuneita, neuvottelukykyisempiä ja elämäntilanne on rauhoittunut. Mahtavaa!
Lapsen siittäjäksi PAPPARAINEN, Kyllä!