No onko se 20 euroa ylioppilaslahjaksi ihan säälittävä summa? Entä rippilahjaksi?
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Kommentit (199)
Olen vähän keskituloista paremmin tienaava enkä kehtaisi antaa kahtakymppiä. Sisarusten lapsille olen syntymäpäivälahjaksi antanut yleensä 30-40 e, rippilahjaksi n . 60 e ja ylioppilasjuhlissa 100 e
Kakskymppiä on paljon , kun sen antaa 20 sent. kolikoina.
Vierailija kirjoitti:
Kummipojan rippijuhlat tulossa ja mietin antaako 50 vai 100e. Tai jotain siltä väliltä. Satanen tuntuu aika suurelle summalle rippilahjaksi.
Kiltti poika 100, tuhma 50.
Erittäin pienellä budjetilla askartelen itse hienon kortin ja laitan 20€ sisään. Säästän siinä sen 3,5 - 6€, minkä kaupan kortit kustantaa. Jos menen itse paikalle, vien lisäksi yhden ruusun.
Enempään ei ole varaa, mutta uskon, ettei tuo ole kuitenkaan ihan säälittävä muistaminen.
20e ja ruusu tai 30e lahjakortti jonnekin.
Rippilahja? Mikä se on? No okei läheinen kummi voi antaa ristin tai puskan, ehkä just joku lahjakortti, mutta riparihan on nuorten hauskanpitoleiri, ei siitä valmistuta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
joopa joo, huomenna taas rahastetaan. Kyseessä on sisaruksen lapsi, sinänsä kiva tyyppi ja sitä rataa mutta rahaa on mennyt nyt tolkuttomia summia ties mihin (remppa, autoremppa, lomamatka jne.) ja mietin lahjarahan summaa. Hän nimenomaan toivoo rahaa lahjaksi. On kuitenkin työssäkäyvä eli ei ole ns. pikkurahasta puutetta eli onko 20 euroa ihan vitsi? En tykkää antaa erilaisia setelejä (vai onko esim. 20 + 10 euron setelit yhdessä hyvä vai vielä säälittävämpi) joten vaihtoehdot ovat 20 tai 50 euroa. menemme juhlaan pariskuntana poikaystävän kanssa.
Kesän aikana on kahdet häät (lahjatoiveena raha), 2 rippijuhlat (lahjatoiveena raha), 2 ylppärit/valmistujaiset (lahjatoiveena raha) ja 2 pyöreät synttärit (lahjatoiveena raha) ja yhdet ristiäiset (lahjatoiveena miltei 100 euron tuote) eli jos kaikille alkaa antaa isoja summia, huutaa lompakko armoa.
Miten te suhtaudutte?
Miten vauva voi toivoa mitään?!?
Mä annoin kummipojalle kastelahjaksi ei niin tavanomaisen taulun missä suojelusenkeli, olis tarvinnut olla lusikka. No ristiäislahjaksi ei olisi saanut viedä ristiriipusta mut mä vein. Sitten 18 vuotiaalle ei saanut antaa villasukkia niin vein kopan kaljaa. Olisin antanut vanhan autoni ilmaiseksi mut se oli väärää merkkiä ja automaatti, ajeli sitten isänsä hienolla kaupunkimaasturilla ja päin puuta, sukulaismies antoi sitten pojalle auton mikä oli samanmerkkinen kuin minun vanha autoni ja automaatti, ja vielä vanhempaa vuosimallia. Mut mä en kiusaa heitä enää lahjoillani, ihan hyvä varmaan kaikille osapuolille. Ai niin, ja kummipoikaa ei olisi saanut lahjoa enempää kuin veljeään mut mä lahjoin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä tuo, mutta rahastamista tämä ei ole. Meillä menee noin 1000 euroa yo-juhliin. Törkeää puhua rahastamisesta, kyllä se kulupuoli on juhlan järjestäjällä. Ja meille saa tulla vaikka tyhjin käsin.
Kulupuoli on järjestäjällä! No tottakai se on vai onko tässäkin ihniset menneet yhtä sekaisin kuin häiden suhteen joissa jotkut luulee että vieraan pitää tuota sen verran lahjana rahaa minkä verran menee häiden järjestäjällå juhliin ruokaa yms?
Kannattaa myös tarkistaa kuinka monta vierasta juhliin on tulossa. Isoissa juhlissa juhlija ei edes huomaa yksittäisten lahjarahojen suuruutta , kun taas pienemmissä juhlissa määrän huomaa helpommin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä isompia summia alapeukutetaan :O ? Miksi se teitä harmittaa niin kovasti, jos jotkut haluavat antaa enemmän?
siksi, että yleensä niissä viesteissä tuodaan esille, että vähäisempi lahja ei muka kelpaa.
En minä ainakaan ottanut kantaa muiden antamiin summiin, enkä varsinkaan vähätellyt ketään, vaan sanoin et kukin tavallaan, silti 9 alapeukkua ja yksi tykkäys :O
Muistaminen on pääpointti, ei raha. Jos juhlakalun toiveena on rahalahja, niin silloinhan jokainen vieras päättää itse, millaisella summalla haluaa/pystyy muistamaan. Kyllä YO ikään ehtineen täytyy ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita meneillään. Yhdelle tuo 20 euroa voi olla pelkkä namuraha ja toiselle jo pieni omaisuus. Aurinkoista kesää kaikille valmistuneille.
En kehtaisi edes mennä kenenkään juhliin, jos olisi antaa vain 20 euroa lahjaksi.
En tiedä noloudesta mutta eilen lakkiaisissa näin kun rahat siirrettiin yhteen kirjekuoreen, eikä siellä ollut kyllä yhtään 20€ seteliä mukana. Siis luulen että käytännössä yleensä annetaan kuitenkin se 50€
20 e on oikein sopiva summa ylppäreihin, jos kyse ei ole omien sisarusten tms.lapsista. Silloin antaisin enemmän. On älytöntä tuo lahjarahojen suuruus! Jokainen maksakoon, mitä pystyy tai antaa muun lahjan.
Kyllä 20 on vähän siskon lapselle, varsinkin jos teitä osallistuu kaksi. Yksin se olisi ihan ok. Meille on tuonut ihan tuttavapsriskunnatkin tuon 50e rippilapselle. Tosin jokainen antaa omien varojensa mukaan. Jos oma talous ei kestä enempää, niin 20 on ok. Meille oli ihan sama mitä vieraat tuovat lahjaksi. Mutta se on noloa vastaanottaa liian isoa summaa. Pojan kaveri antoi ihan synttärilahjaksi 70 e ja se oli mun mielestä ihan liikaa...
Olin tuttavan lapsen lakkiaisissa, yksin menin, ei ole mikään bestis vaan työkaveri. Ois ollut aika pröystäilevää antaa 50e.
Miksi ripillepääsystä pitää antaa rahaa?!! Uskonnollinen ns. opetuskurssi ja sen jälkeen konfirmaatio. Mitä erikoista siinä edes nykyään on??! Ennen se oli naimaluvan saanti mutta nythän ne on ihan lapsia ja pahimmassa teini-iässä. Niiden vanhemmille voisi antaa rahaa korvauksesta tuollaisen oikkujen sietämisestä. Häät laskelmoisin ihan sen mukaan, millainen hääpari. Jos pari on tosisaan ja tietää varmasti molempien taustat, antaisin jopa 50 e, mutta wt-porukka eroaa kuitenkin moneen kertaan, joten halpa kuohari riittää, koska se menee krapulassa kurkusta alas eikä jätä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten te suhtaudutte?
Jos olet lammas, maksat itsesi kipeäksi ja kärsit ja ramppast väkisin joka kissanristiäisissä mutta jos olet aikuinen, lahjot sen, minkä ITSE pystyt ja haluat ja menet niihin juhlit, johon haluat. Pelkkä korttikin riittää onnitteluun, jos ei mene paikalle!! Jos idioottisukulaiset ahneuksissaan suuttuvat, on parempi hankkiutua eroon niistä.
Ei vieraiden ole tarkoitus kustantaa ylioppilaalle mitään tennareita tai junamatkoja tai yhtään mitään muutakaan, vaan tulla juhlimaan ja onnittelemaan. Turha pitää edes juhlia, jos pitää niitä lahja ykkösoletuksena! Ja kuule monelle perheelle tai sinkulle 20e on iso raha. Meidän kolmihenkinen perhe saa sillä ison kassin ruokaa kaupasta. Niin saa varmasti opiskelijakin.