Vierailija

Siis oikeasti. En tiennyt olevani mikään karkkin@tsi ennen kuin lapsi aloitti koulun käymisen. Tosi moni lapsen luokkakavereista saa joka päivä rahaa käydäkseen kaupassa ja monella on myös karkkia kotona joka päivä omassa huoneessa aterioiden välissä mussutettavana. Onko tämä kovinkin tavallista?

Omilla lapsilla on karkkipäivä silloin tällöin eivätkä yleensä edes mangu karkkia kaupassa käydessä kun tietävät, että karkkia syödään sitten kun siitä sovitaan. Meillä on muita herkkuja - jäätelöä tai omia leipomuksia - kyllä useammin, mutta ne syödään aina jälkiruokana eikä mussuteta aterioiden välissä tai koulun jälkeen.

Sivut

Kommentit (114)

Vierailija

Sua on varmaan helppo lapsen höynäyttää sitten teini- iässä kun "kaikki muut" saavat lähteä bileisiin, viipyä aamukahteen ja tottakai "kaikkien muiden" vanhemmat ostavat mukaan pari siideriä :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sua on varmaan helppo lapsen höynäyttää sitten teini- iässä kun "kaikki muut" saavat lähteä bileisiin, viipyä aamukahteen ja tottakai "kaikkien muiden" vanhemmat ostavat mukaan pari siideriä :D

Tämän olen ihan itse omin silmin todistanut. Ap

Vierailija

Eikö se nyt ihan sama, mussuttaako ne kakarat joka välissä karkkia vai sitä sun jäätelöäs? Ainakaan ravintoarvollisesti ei mitään eroa.

Vierailija

Meillä muksu voi saada karkkipäivänä vaikka karkkiaskin,mutta hän säästää siitä aina pahan päivän varalle.Olen varma että hänellä on iso jemma.Hän saa myös rahaa tekemistään palveluksista ja periaatteessa voi käydä ostoksilla.en usko että käy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ihan sama, mussuttaako ne kakarat joka välissä karkkia vai sitä sun jäätelöäs? Ainakaan ravintoarvollisesti ei mitään eroa.

Esimerkiksi hampaiden ja verensokerin kannalta on merkitystä, syödäänkö herkut aterian päälle ja onko niissä pelkkää sokeria ja lisäaineita vaiko lisäksi vaikka maitoa, kananmunaa, omenaa tmv. ravinteikkaampaa. Tämän kai tietää jokainen? Ap

Vierailija

En ole havainnut tällaista ekaluokalla omalla lapsellani. 

En ole havainnut omin silmin, että "tosi moni lapsen luokkakavereista saisi joka päivä rahaa käydäkseen kaupassa". Lapsen luokkakaverit eivät esittele minulle kukkarojaan tai niiden sisältöä, enkä ole heidän kotonaan joka päivä rahan antoa todistamassa.

En myöskään ole "joka päivä lapsen kavereiden kotona heidän omissa huoneissaan aterioiden välissä" "omin silmin todistamassa" mitään. Tuskin sinäkään, tai jos olet, se on aika hiton creepyä.

Vierailija

Meidn lasten kavereista n. 40% on ylipainoisia (ala- ja yläkoululaisia). Jenkkakahvat ja mahat röllöttää 7-16-ikäisillä lapsilla. Todella huolestuttavaa on kehitys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En ole havainnut omin silmin, että "tosi moni lapsen luokkakavereista saisi joka päivä rahaa käydäkseen kaupassa". Lapsen luokkakaverit eivät esittele minulle kukkarojaan tai niiden sisältöä, enkä ole heidän kotonaan joka päivä rahan antoa todistamassa.

En myöskään ole "joka päivä lapsen kavereiden kotona heidän omissa huoneissaan aterioiden välissä" "omin silmin todistamassa" mitään. Tuskin sinäkään, tai jos olet, se on aika hiton creepyä.

Lapsi siis itse kertoo aina ihan kehuskelematta, että kaveri X sai rahaa ja haettiin kaupasta karkkia. Olen myös soittanut videopuheluita lapselle hänen ollessaan kaverilla ja nähnyt oman lapseni syömässä esim. lakua kaverin kanssa. Näitä tilanteita on nyt tullut niin monta lukuvuoden aikana, että olen tehnyt päätelmän siitä että karkinsyönti on lapsilla päivittäistä.

Ihmettelen tätä tarvetta kieltää koko asia tässä ketjussa, koska kaikki kuitenkin tietävät koululaisten käyvän iltapäivisin karkki- ja herkkuostoksilla kaupoissa. Kai ne jonkun lapsia ovat? Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis itse kertoo aina ihan kehuskelematta, että kaveri X sai rahaa ja haettiin kaupasta karkkia. Olen myös soittanut videopuheluita lapselle hänen ollessaan kaverilla ja nähnyt oman lapseni syömässä esim. lakua kaverin kanssa. Näitä tilanteita on nyt tullut niin monta lukuvuoden aikana, että olen tehnyt päätelmän siitä että karkinsyönti on lapsilla päivittäistä.

Ihmettelen tätä tarvetta kieltää koko asia tässä ketjussa, koska kaikki kuitenkin tietävät koululaisten käyvän iltapäivisin karkki- ja herkkuostoksilla kaupoissa. Kai ne jonkun lapsia ovat? Ap

Kyllä meilläkin saa lapset aina silloin tällöin syödä karkkia, kun kaveri on kylässä. Ei se silti tarkoita, että sitä karkkia syödään joka päivä joka välissä.

Sikäli kyllä olen samaa mieltä kanssasi, että joillakin lapsilla homma menee yli. Lapsellani on kaveri, joka tosiaan ostaa aina karkkia, jos vain rahaa on ja jos ei ole, ostattaa muilla. Meillä käydessään saattaa tonkia kaappeja ilman lupaa ja todeta, että hei, täällähän on suklaakeksejä ja köydä samantien syömään niitä. Pitäisin näitä kylläkin poikkeuksina.

Vierailija

Pojallani on myös kaveri, jonka kotona saa aina karkkia, jätskiä tai muuta makeaa. Tosi raivostuttavaa, koska en salli herkuttelua joka päivä. Pojalla paino nousee helposti ja koska kaverin luona saa joka kerta sinne mennessä herkkuja, pitää kotona sen vuoksi enemmän säännöstellä. Tämä kyseinen kaveri myös kinuaa meillä ollessaan herkkuja joko pojalta tai meiltä vanhemmilta. Lapsi on isokokoinen ja tuhti, joten säännöstellä saisi hänenkin kohdallaan.

Muiden kavereiden kanssa ei ole ollut kyseisiä ongelmia. Tosin välillä kun poika on koulun jälkeen yksin kotona, naapurin sisarukset seuranaan, saattaa koko lössi olla syönyt välipalaksi paketillisen muroja tms. Nämä ovat kuitenkin hyväkäytöksisiä lapsia, eivät kinua mitään ja ymmärtääkseni syövät nälkäänsä, niin olen sitä hommaa katsonut yleensä sormien välistä.

Vierailija

Huomattu ! Oma tyttö toisella luokalla ja joka päivä käyvät  kaupassa, kun jollakin on rahaa. 

"Mitä sulla on suussa?" 

" Milla osti sipsejä"

"Mitä sä nyt mussutat?"

" Ada antoi tikkarin"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huomattu ! Oma tyttö toisella luokalla ja joka päivä käyvät  kaupassa, kun jollakin on rahaa. 

"Mitä sulla on suussa?" 

" Milla osti sipsejä"

"Mitä sä nyt mussutat?"

" Ada antoi tikkarin"

Jep. Ja jenkkakahvat ja pömppömahat kaikilla. Miksiköhän?

Vierailija

Meidän Jami ostaa viikkorahoilla närpiöläisiä kurkkuja. Hirveä jemma kurkkuja ja tomaatteja huoneessa. Viime viikolla jouduin heittämään monta kiloa mädäntyneitä vihanneksia kompostiin, koska Jami aina ostaa pahan päivän varalle eikä syö.

Vierailija

Ongelma on varmasti lisääntynyt nykyaikana mutta kyllä sitä ennenkin osattiin. 2000-luvun alussa meitä oli semmoinen viiden hengen tyttöporukka alakoulussa, asuimme samalla asuinalueella joten koulumatkat kuljettiin yhdessä. Lähes joka päivä käytiin matkan varrella olevassa Siwassa ostamassa karkkia. Kenenkään vanhemmat eivät tienneet mitään, koska kaikki syötiin salassa nopeasti ennen kotiinpaluuta. Jos kaikilla ei ollut rahaa, lainattiin toisillemme ja maksoimme myös takaisin kun kukin sai omat viikko/kuukausirahansa. Ihan oikeasti, lapset on aika ovelia. Tämä teille, jotka ette usko, että oma lapsenne syö jatkuvasti karkkia. Eivät meidänkään vanhemmat uskoneet, meillä kaikilla oli virallisesti karkkipäivä kerran viikossa.

Vierailija

Olin opiskeluaikoina kesätöissä kaupassa kassalla. Koulut olivat molemmissa päissä työrupeamaani käynnissä. Joka päivä ala- ja yläasteikäiset kävivät ostamassa energiajuomaa, limsaa, sipsejä ja karkkeja. Lounaan aikaan näitä haettiin ja taas uudelleen koulun jälkeen.
Kyseessä aika keskikokoiset koulut, niin kyllä sitä tunnisti samoja naamoja päivittäin ostoksilla.

Parhaimmat kävivät vielä illalla äidin tai isän kanssa ostamassa lisää energiajuomia tai herkkuja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat