Ylimielinen miniä
Mikä neuvoksi (tulevan) miniän kanssa?
Häitä on tarkoitus juhlia tämän vuoden aikana, ja miniälle ei kelpaa mikään meidän sulhasen vanhempien ehdotus. Emme ole valitsemassa mitään suuria henkilökohtaisia elementtejä häihin - esimerkiksi morsiamen pukua tai kampausta - vaan pieniä yksittäisiä seikkoja, jotka olisivat meille valtavan tärkeitä.
Miniä on koko kihlauksen ajan ollut hyökkäävä, kun yritin sanoa, että nämä ovat minun ainoan poikani häät, miniä totesi ykskantaan, että he järjestävät häät ja päättävät siksi. Tuntui syyllistävän siitä, ettemme osallistu järjestelyyn, mutta miniä itse kieltäytyi aikanaan siitä, että maksaisimme osan!
Poikani ei tietenkään halua sanoa juuta eikä jaata, ja joutua tärkeiden ihmisten väliin.
Miten saisin avattua keskusteluyhteyden miniään, kun hänen asenteensa on niin hyökkäävä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Tee sitten niin kuin minun appivanhempani: Appi paasasi koko häiden ajan miehen serkun häistä jotka oli niiiiiiiin onnistuneet ja anoppi rutisi ja kitisi omia asioitaan, mm konkurssiaan, kaikille häävieraille.
T. Ylimielinen miniä
Häät ovat iloinen juhla, eli omien ongelmien tuulettaminen ei ole mielestäni asiallista. Sen sijaan en ymmärrä, miksei muiden häitä saisi kehua ja muistella? Jaettu ilo on kaksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia asioita sinulle on tärkeä saada poikasi häihin?
No jos nyt mietitään ne kaksi tärkeintä, niin ensinnäkin toivoisin saavani vaikuttaa istumajärjestykseen. Ei tunnu samalla tavalla juhlavalta, jos pariskunta istuu pitkässä pöydässä muiden vieraiden keskellä - siinähän pääsee ainoastaan ne muutamat pöytätoverit ihastelemaan pariskuntaa. Eli haluaisin heille sen oman pienen pöydän vähän kauemmas, jotta kaikki vieraat ovat tasa-arvoisia.
Sitten toiseksi luonnollisesti kirkollinen vihkiminen.
Ne eivät kylläkään ole välttämättä kaksi tärkeintä asiaa häissä, hääparille. Mutta varsin oleellisia asioita heidän häitaan ajatellen. Hääpari istuu missä tahtoo ja vihkiytyy maistraatissakin. Herää nykyaikaan, jossa poikasikin elää, äläkä aiheuta turhaa stressiä hääparille päsmäröinnilläsi. Voit järjestää vaikka omas kesänavausjuhlasi, jossa istut yksin pöydässä puhumatta kenenkään kanssa. Kukaan ei sinua noteeraa ja tunnet olevasi vähän yksinkin omissa juhlissasi, mutta onpahan sinulla oma pöytä ja kuvitelma, että muut ihailevat sinua.
Istumajärjestyksestä on syytäkin napista, jos sinua ei sijoiteta istumaan pääpöytään.
Meillä en mitenkään puuttunut pojan ja silloin vielä miniäkokelaan suunnitelmiin. En sanonut mielipidettä pöytäkoristeista enkä mistään, annoin heidän itse järjestää, aikuisia ihmisiä kun ovat.
Se kyllä kirpaisi,kun miniä toi vähän yli 5000 euron laskun ja sanoi, että tuo on minun osuuteni. Vieläkään en ymmärrä, että miksi minun olisi pitänyt maksaa.
Mitä jos morsiammen vanhemmat haluavat siviilivihkimisen ja ehdottomasti samaan pöytään parin kanssa?
Poikasi von itse valinnut morsiamensa, sinun on aika höllätä otetta.
Miksi sinä olet ylimielinen? Etkö voi tehdä asialle jotain?
Vierailija kirjoitti:
Istumajärjestyksestä on syytäkin napista, jos sinua ei sijoiteta istumaan pääpöytään.
Eli saan pahastua, jos en itse istu pääpöydässä, mutta en siitä, etteivät muut vieraat pääse osallistumaan yhteiseen hääjuhlaan tasa-arvoisesti? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntui syyllistävän siitä, ettemme osallistu järjestelyyn, mutta miniä itse kieltäytyi aikanaan siitä, että maksaisimme osan!"
Siis ovat kieltäytyneet avusta, eli haluavat tehdä itse päätökset. Pysykää suosiolla erossa järjestelyistä, ettei tule riitaa. Tuo syyllistäminen on luultavasti kuvitteluasi.
Niin, siis miniä kieltäytyi. Mistä sinä tiedät, mitä poikani ajattelee? Ei vain saa suutaan auki. Ikävältä tuntuu, että oma poika jää tällä tavalla välikäden asemaan.
Miehet eivät yleensä jaksa sekaantua naisten kinasteluun, jos siitä voi pysyä sivussa. Eiköhän poikasi ole kertonut ajatuksensa tulevalle vaimolleen, ihan kuten pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos morsiammen vanhemmat haluavat siviilivihkimisen ja ehdottomasti samaan pöytään parin kanssa?
On totta, etten ollut ottanut tätä lainkaan huomioon. Juuri tällaisia vinkkejä kaipasin, kiitos! Kysyn ensi kerralla miniältä, onko kyseessä hänen vanhempiensa toivomus. Ehkä voisin avata keskusteluyhteyden siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ap:lle
Päättikö sun anoppi teidän häistä? Kun sinulla oli omat häät, teitkö niistä anoppisi näköiset?
Tietenkin järjestettiin häät kunnioittaen appivanhempien (ja omien) toivomuksia. Siihen aikaan, kun minä menin naimisiin, osattiin vielä kunnioittaa omia ja kumppanin vanhempia.
Teitkö itse kapiosi vai morsiuskökkäkö?
Mitä ihmeen ylimielistä on siinä jos haluaa päättää omasta vihkitavastaan ja pöytäjärjestyksestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saan pahastua, jos en itse istu pääpöydässä, mutta en siitä, etteivät muut vieraat pääse osallistumaan yhteiseen hääjuhlaan tasa-arvoisesti? Miksi?
Tietysti saat pahastua, koska etiketin mukaan pääpöytään sijoitetaan parin vanhemmat. Mitä epätasa-arvoista siinä on? Tai pikemminkin, kuka se vieras on joka mielestäsi ei pääse osallistumaan tasa-arvoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntui syyllistävän siitä, ettemme osallistu järjestelyyn, mutta miniä itse kieltäytyi aikanaan siitä, että maksaisimme osan!"
Siis ovat kieltäytyneet avusta, eli haluavat tehdä itse päätökset. Pysykää suosiolla erossa järjestelyistä, ettei tule riitaa. Tuo syyllistäminen on luultavasti kuvitteluasi.
Niin, siis miniä kieltäytyi. Mistä sinä tiedät, mitä poikani ajattelee? Ei vain saa suutaan auki. Ikävältä tuntuu, että oma poika jää tällä tavalla välikäden asemaan.
Mistä sinäkään tiedät mitä poikasi ajattelee? Voihan se olla, että hän on tyytyväinen, kun morsian pitää pintansa, koska ajattelee samalla tavalla tulevan vaimonsa kanssa eikä halua riidellä kanssasi. Miniäsi ei ehkä ole ylimielinen vaan toimii puskurina sinun ja poikasi välillä. Minun poikani on myös menossa naimisiin. Olemme kysyneet, tarvitsevatko rahallista tukea ja apua järjestelyissä, mutta muuten emme puutu. Nuoret saavat järjestää sellaiset juhlat kuin itse haluavat.
Ap haluaa vihkimisen Porvoon tuomiokirkossa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen ylimielistä on siinä jos haluaa päättää omasta vihkitavastaan ja pöytäjärjestyksestä...
Ei siinä olekaan mitään. Joillakin päsmärianopeilla on tapana haukkua miniä erinäisin nimikkein, kun miniä ei noudata anopin tahtoa. Anopissa on joku vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, etten ollut ottanut tätä lainkaan huomioon. Juuri tällaisia vinkkejä kaipasin, kiitos! Kysyn ensi kerralla miniältä, onko kyseessä hänen vanhempiensa toivomus. Ehkä voisin avata keskusteluyhteyden siihen suuntaan.
Entä jos se on ihan hääparin oma toive? Miksi et voisi kunnioittaa sitä? Esim. me emme halunneet kirkollista vihkimistä, koska emme halunneet kirkollisesta puheesta tulevaa surullista oloa häihimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saat pahastua, koska etiketin mukaan pääpöytään sijoitetaan parin vanhemmat. Mitä epätasa-arvoista siinä on? Tai pikemminkin, kuka se vieras on joka mielestäsi ei pääse osallistumaan tasa-arvoisesti?
Kirjoitin jo aikaisemmin, että tällaisessa pääpöytä-sivupöytä-järjestelyssä muut kuin lähimmät pöytätoverit joutuvat paitsioon - itsekin toteat, että kohtelu on ala-arvoista esimerkiksi parin vanhempia kohtaan.
Jos morsiusparilla olisi oma pöytänsä, pääsisivät kaikki tasa-arvoisesti ihailemaan ja osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä en mitenkään puuttunut pojan ja silloin vielä miniäkokelaan suunnitelmiin. En sanonut mielipidettä pöytäkoristeista enkä mistään, annoin heidän itse järjestää, aikuisia ihmisiä kun ovat.
Se kyllä kirpaisi,kun miniä toi vähän yli 5000 euron laskun ja sanoi, että tuo on minun osuuteni. Vieläkään en ymmärrä, että miksi minun olisi pitänyt maksaa.
Et kai maksanut? Ja mitä miniä ja poika sanoivat?
Ymmärrän, että hääpari haluaa itse päättää siitä, millainen se tärkeä päivä on.
Menin itse mieheni kanssa naimisiin maistraatissa, todistajatkin saatiin sieltä. En voi sietää turhaa hössötystä ja stressiä, mikä olisi väistämättä ollut edessä, jos sukulaiset olisivat saaneet asioista päättää.