Ylimielinen miniä
Mikä neuvoksi (tulevan) miniän kanssa?
Häitä on tarkoitus juhlia tämän vuoden aikana, ja miniälle ei kelpaa mikään meidän sulhasen vanhempien ehdotus. Emme ole valitsemassa mitään suuria henkilökohtaisia elementtejä häihin - esimerkiksi morsiamen pukua tai kampausta - vaan pieniä yksittäisiä seikkoja, jotka olisivat meille valtavan tärkeitä.
Miniä on koko kihlauksen ajan ollut hyökkäävä, kun yritin sanoa, että nämä ovat minun ainoan poikani häät, miniä totesi ykskantaan, että he järjestävät häät ja päättävät siksi. Tuntui syyllistävän siitä, ettemme osallistu järjestelyyn, mutta miniä itse kieltäytyi aikanaan siitä, että maksaisimme osan!
Poikani ei tietenkään halua sanoa juuta eikä jaata, ja joutua tärkeiden ihmisten väliin.
Miten saisin avattua keskusteluyhteyden miniään, kun hänen asenteensa on niin hyökkäävä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sentään pääsee lapsensa häihin (jos ei saa katkottua välejä ennen sitä). Omani kävi maistraatissa puhumatta mitään etukäteen, ei tullut juhliakaan. Heidän valintansa tietysti enkä syytä tai syyllistä, mutta olihan se hieman surullista.
Ei tainnut olla kovin läheiset välit lapseesi alunperinkään? Kannustitko, tuitko ja rakastit lastasi hänen sen tiedostaen lapsuudestaan lähtien?
Että mitä? Jos kuvittelet, että läheiset ja rakastetut lapset eivät aikuisina saattaisi vaikka ns. karata naimisiin, olet todella väärässä. Lapseni halusi kuulemma hoitaa muodollisuuden (niin hän avioliittoa kutsui) mahdollisimman yksinkertaisesti. Eihän minulla ole sanomista aikuisten ihmisten valintoihin, mutta eipä heilläkään ole sanomista siihen mikä minua saa surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap sentään pääsee lapsensa häihin (jos ei saa katkottua välejä ennen sitä). Omani kävi maistraatissa puhumatta mitään etukäteen, ei tullut juhliakaan. Heidän valintansa tietysti enkä syytä tai syyllistä, mutta olihan se hieman surullista.
Jos olet minun anoppini (tuskin) niin voin kertoa, että häät eivät kerta kaikkiaan sopineet poikasi eikä minun identiteettiin eikä siihen, miten koemme suhteemme. Emme halunneet esitellä suhteemme kruunausta kenellekään muulle, olisimme kokeneet sen äärimmäisen teennäiseksi ja olisimme vihanneet joka hetkeä. Emme voineet myöskään kertoa asiasta etukäteen, koska olisit ryysinyt väkisin paikalle ja sitten olisi pitänyt kutsua myös toiset vanhemmat, sisarukset puolisoineen ja muitakin. Mitä emme siis missään nimessä halunneet. Minkä myös tietäisit jos tuntisit poikaasi yhtään. Ja minkä hyväksyisit jos tajuaisit, että olemme sinusta erillisiä ihmisiä joilla on oikeus tehdä omat valintansa elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän erittäin hyvin miltä sinusta tuntuu. Tuon pöytäjutun kanssa nyt on vähän niin ja näin, mutta ikävää, että et saa nähdä poikasi menevän kirkossa naimisiin.
Tuleva miniäsi tuntuu olevan aikamoinen jyrääjä. Toivottavasti ei tule lastenlasten kanssa olemisesta samanlaista taistoa, jossa hän päättää miten kaikki tehdään.
Vitsin lohkaisit. Kuten häissä, niin vanhempinakin puolisot päättävät, miten parhaaksi kokevat. Anoppi ei päätä mitään siinä vaiheessa, anoppi on kuin muutkin normaalit ihmiset, kenen kanssa ollaan tekemisissä, anopin valinta -ollako vai eikö olla ihmisnormaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla kovin läheiset välit lapseesi alunperinkään? Kannustitko, tuitko ja rakastit lastasi hänen sen tiedostaen lapsuudestaan lähtien?
Hääjutuissa tulee esiin todelliset äiti-lapsisuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet minun anoppini (tuskin) niin voin kertoa, että häät eivät kerta kaikkiaan sopineet poikasi eikä minun identiteettiin eikä siihen, miten koemme suhteemme. Emme halunneet esitellä suhteemme kruunausta kenellekään muulle, olisimme kokeneet sen äärimmäisen teennäiseksi ja olisimme vihanneet joka hetkeä. Emme voineet myöskään kertoa asiasta etukäteen, koska olisit ryysinyt väkisin paikalle ja sitten olisi pitänyt kutsua myös toiset vanhemmat, sisarukset puolisoineen ja muitakin. Mitä emme siis missään nimessä halunneet. Minkä myös tietäisit jos tuntisit poikaasi yhtään. Ja minkä hyväksyisit jos tajuaisit, että olemme sinusta erillisiä ihmisiä joilla on oikeus tehdä omat valintansa elämässään.
Anopeissa ja äideissä on se vika, että jos toinen on ollut normaalit vanhempi lastaan kohtaan, ei kyetä tai haluta mitenkään ymmärtää, että lapsen valitulla ei ole ollut vastaavaa äitiä. Sehän toisaalta kertoo siitäkin, että normaalin äidin lapsella on jotain lapsuudessaan tai äitisuhteessaan ollut sellaista, että kokee kuulluksi, ymmärretyksi ja valitsee sellaisen kumppanin rinnallensa, joka ymmärtää tätä. Ymmärrys on kaunista.
Hyi tätä häähypetystä. Kirkosta nykyään haluta muuta kuin vihkiminen. Älä anoppi sure ero tulee parille parin vuoden päästä jos on lehtiin uskominen. Hälläväliä vihtäänkö miten. Syö anoppi iloisena mitä tarjotaan jos kutsun saat. Rukoilet sitten poikasi kestävän liitossaan ikuisesti!
Kyllä olen kiitollinen, ettei Ap ole minun anoppini!
Nyt eletään vuotta 2018!
Älä puutu, vaan kunnioita heidän ajatuksiaan. Mikäli et niin tee, suotta ihmettelet viileitä välejä myöhemmin. Ja muista, ettet mökötä ja osoita hiljaisesti mieltäsi. Sekin kyllä huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä en mitenkään puuttunut pojan ja silloin vielä miniäkokelaan suunnitelmiin. En sanonut mielipidettä pöytäkoristeista enkä mistään, annoin heidän itse järjestää, aikuisia ihmisiä kun ovat.
Se kyllä kirpaisi,kun miniä toi vähän yli 5000 euron laskun ja sanoi, että tuo on minun osuuteni. Vieläkään en ymmärrä, että miksi minun olisi pitänyt maksaa.
Et kai maksanut? Ja mitä miniä ja poika sanoivat?
En maksanut ja välit meni poikki. Lastenlapsia en nähnyt viiteen vuoteen, mutta sitten poika erosi ja ollaan taas väleissä.
Olenkohan vähän vajaa, kun odotin koko päivän nähdäkseni ketjun uudet kommentit, eikä täällä olekaan mitään :(
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan vähän vajaa, kun odotin koko päivän nähdäkseni ketjun uudet kommentit, eikä täällä olekaan mitään :(
Huomenta. Minä (ap) ainakin kävin töissä, ja nyt olen täällä taas viihdyttämässä sinua.
Olen lukenut kaikki kommentit, vaikken aio vastata kaikkiin. Ihmetyttää se, että täällä vedetään keskustelua ääripäihin - otetaan esille tarinoita, joissa kauhuminiä lykkää 5000 e laskun käteen, tai sitten kerrotaan anopista, joka ei rakasta, hyväksy tai ole kiinnostunut lapsestaan.
Minä olen kaivannut vain ja ainoastaan juhlavaa vihkimistä, ja pöytää, josta kaikki pääsevät ihailemaan paria. En ole mitään muuta vaatinut. Morsian vihkiytyköön vaikka jätesäkissä jos se on hänen haaveensa. En ole kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta. Minä (ap) ainakin kävin töissä, ja nyt olen täällä taas viihdyttämässä sinua.
Olen lukenut kaikki kommentit, vaikken aio vastata kaikkiin. Ihmetyttää se, että täällä vedetään keskustelua ääripäihin - otetaan esille tarinoita, joissa kauhuminiä lykkää 5000 e laskun käteen, tai sitten kerrotaan anopista, joka ei rakasta, hyväksy tai ole kiinnostunut lapsestaan.
Minä olen kaivannut vain ja ainoastaan juhlavaa vihkimistä, ja pöytää, josta kaikki pääsevät ihailemaan paria. En ole mitään muuta vaatinut. Morsian vihkiytyköön vaikka jätesäkissä jos se on hänen haaveensa. En ole kohtuuton.
Juu on täysin kohtuullista vaatia että hääpari joutuu omissa juhlissaan istumaan yksin ja eristettynä läheisistään, ja että heidät vihitään vastoin heidän vakaumustaan.
Eiei...puutut ihan liikaa. Väisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he ei kuulu kirkkoon eikä halua ihailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis selitätkö vielä kerran miksi sinulla on oikeus esittää vaatimuksia toisten häiden suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma. Sinulla ei nimittäin ole oikeutta vaatia parilta yhtään mitään.
Miksi äidillä pitäisi olla oikeus päättää poikansa ja miniänsä häistä yhtikäs mitään? Häiden järjestelyissä voi auttaa kysyen voinko auttaa. Varmasti talkooapu kelpaa. Mutta päätökset pitäisi olla hääparilla. Neuvoja voi toki antaa. Mutta vain ehdottaen. Ei olettaen,että niin toimitaan.
Ja mitä maksamiseen tulee. Olisiko se ollut niin vilpitöntä? Vai olisko siinä ollut päätäntävalta kuitenkin maksavalla? Ja kiitollisuudenvelka toisilla? Hyökkäävä asenne voi olla myös halu elää omannäköistä elämää.
Millainen vihkiminen sitten tulee olemaan? Arkipäivänä maistraatissa, siviilivihkijä juhlapaikalla, jotain muuta?
Meidän häissä oli sellainen outo sivupöytä, missä me hääpari istuttiin katselemassa, kun muut jutteli keskenään ja piti hauskaa. Oli todella typerä systeemi, siinä pönötettiin sitten.