Olenko ainoa joka ei lahjo opettajia/tarhantätejä keväällä?
En ole koskaan vienyt mitään lahjoja opettajille tai päiväkodin hoitajille kesäloman alkaessa. En oikein ymmärrä miksi siitä että ihminen hoitaa työnsä, josta kuitenkin maksetaan palkka, pitäisi vielä erikseen saada jotain lahjoja loman alkaessa. Ei minunkaan työpaikalle kukaan tuo kukkia kun jään kesälomalle. Ymmärrän kyllä jos on sen ikäisiä lapsia jotka itse osaavat/haluavat esimerkiksi askarrella kortin, mutta en sitä että vanhemmat hikipäässä vääntävät näitä lahjoja.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ja opet saa palkkaa työstänsä, eikä tarvitse lahjoja. Kaikenlainen lahjominen pitäisi lopettaa.
Lahja on kiitos. Lahjominen on vaikutusyritys. Ne ovat kaksi eri asiaa. Lahjomisen voikin lopettaa, mitään kalliita juttuja ei virkamies edes saa ottaa vastaan. Joku euron kukkanen sen sijaan on ihan kiva kiitos.
Miksi siitä, että ihminen tekee työnsä pitäisi kiittää lahjalla? Kiitätkö sinäkin esim. lähikaupan kassaa vuosittain kukkasella siitä, että hän on tehnyt työnsä ja palvellut sinua?
Koska työnsä voi tehdä monella tavalla. Ostan lahjan kun lastani on hoidettu rakkaudella. Ja älä vertaa lastenhoitajaa kaupan kassaan, aika jonka viettää heidän kanssaan on aivan eri.
Ajassako se työn arvo ja kukkakiitosten ansaitseminen mitataan? Lääkärin vastaanotolla ollaan yleensä noin 20 min, mutta se taitaa olla liian lyhyt aika kukkakiitoksiin...
Saathan sinä viedä kukkapuskan/suklaapatukan tai ihan mitä vain sille lääkärille, jos huvittaa, kuka estää? Ei tarvitse pahastua, jos joku haluaa muistaa lapsensa hoitajaa ja sinä et. Sekin on ok.
Ei kaikki opettavat osaa arvostaa lahjojanne. Tälläkin palstalla on kerrottu miten inhoavat krääsälahjoja, kortteja, kukkia, suklaata jne. Ja siivoojat infoavat että koulujen roskikset ovat täynnä. Miettikää vielä miten voisitte ilmaista arvostuksenne jollakin varmasti saajan kannalta toivotulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ja opet saa palkkaa työstänsä, eikä tarvitse lahjoja. Kaikenlainen lahjominen pitäisi lopettaa.
Lahja on kiitos. Lahjominen on vaikutusyritys. Ne ovat kaksi eri asiaa. Lahjomisen voikin lopettaa, mitään kalliita juttuja ei virkamies edes saa ottaa vastaan. Joku euron kukkanen sen sijaan on ihan kiva kiitos.
Miksi siitä, että ihminen tekee työnsä pitäisi kiittää lahjalla? Kiitätkö sinäkin esim. lähikaupan kassaa vuosittain kukkasella siitä, että hän on tehnyt työnsä ja palvellut sinua?
Koska työnsä voi tehdä monella tavalla. Ostan lahjan kun lastani on hoidettu rakkaudella. Ja älä vertaa lastenhoitajaa kaupan kassaan, aika jonka viettää heidän kanssaan on aivan eri.
Ajassako se työn arvo ja kukkakiitosten ansaitseminen mitataan? Lääkärin vastaanotolla ollaan yleensä noin 20 min, mutta se taitaa olla liian lyhyt aika kukkakiitoksiin...
Saathan sinä viedä kukkapuskan/suklaapatukan tai ihan mitä vain sille lääkärille, jos huvittaa, kuka estää? Ei tarvitse pahastua, jos joku haluaa muistaa lapsensa hoitajaa ja sinä et. Sekin on ok.
Et siis pysty perustelemaan, miksi lastenhoitaja on ainoa, jolle tavarakiitoksen viet? Et varmaan kehtaa tunnustaa, että perseennuolenta on se ainoa syy.
Silloin kun itse olin peruskoulussa 70-80 lukujen taitteessa, oli todella harvinaista viedä lahjoja opettajille. Ja hyvä niin. Opettajat ensinnäkään eivät hoitaneet lapsukaisia rakkaudella vaan hoitivat hommansa varsin kararoihin leipiintyneenä,
jotkut jopa epäoikeidenmukaisina hirmuhallitsijoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat yleensäkin tykätä vänkäämisestä ja pilkun viilaamisesta?
No tässä sulle rautalankaa, lapsi viettää hoidossa 8-10tuntia päivässä eli noin viitenä päivänä viikossa 40-50 tuntia eli 2400- 3000minuuttia viikossa ja hoitajat ovat paikalla näinä aikoina lähes jokaisena minuuttina. Kaupassa kassan kanssa asioit ja tervehdit (toivonmukaan sulla on niin hyvät käytöstavat että tervehdit ja kiität vaikka hän työstään palkkaa saakin) noin muutaman minuutin ajan, eli esim kerran kaksi viikossa yhteistä aikaa kertyy n. 5-15 min. Lääkärissä keskustelet lääkärin kanssa sen 20 min, mutta näet häntä pahimmillaan esim. 3viikon välein jos vaikka korvatulehduskierre lapsella menossa. Eli viikossa yhteisen ajan voisi jakaa siihen n. 7minuuttiin.
Näetkö ja ymmärrätkö eroa?
Vai onko sun aivojen liian vaikea edelleen ymmärtää?
Oma linjauksen on ollut, että lahja annetaan jos siltä tuntuu. Kolmen lapsen äitinä on jos jonkinlaisia tyylejä ollut. Perhepäivähoitajalle annoin jouluna ihan useamman kympin lahjakortin, sen verran huono palkka heillä on upeaan työhön verrattuna. Jotain kertonee silloin syntyneestä suhteesta, että edelleen välillä tavataan tätä hoitajaa ja hän on edelleen lapsilleni tärkeä henkilö.
Päiväkodin, eskarin ja koulun kohdalla on menty sillä linjalla, että osallistun aina jos joku kerää jotain yhteistä lahjaa. Yhdessä luokassa taas ostettiin luokan retkirahastosta iso amppelikukka joka kevät opelle.
Erikseen olen ostanut lahjan vain ysiluokan päättyessä luokanvalvojalle sekä nuorimman eka-tokaluokan opelle (teki upeaa työtä, paras ope mitä olen tavannut). Nämä lahjat ovat olleet kukkakaupan lahjakortteja, kyseisestä kukkakaupasta saa myös sisustus- ja askartelutavaraa, joten valikoimaa on mistä sitten voi itse hankkia haluamansa. Joulukortit on myös annettu, ei ehkä joka vuosi, mutta aina kun muistettu.
Jos opettajien ja lastenhoitajien lahjoista tulee kirjoittamaton sääntö, sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia. Se ei enää ilmaise välttämättä kiitollisuutta, vaan annetaan vain velvollisuudesta. Lahjansaaja ei arvosta lahjaa, koska tietää että se on tavan vuoksi annettu ja ei tarvitse 30 kukkaa/ kynttilää/ askartelua yms vaan jopa kokee ne turhana roskaamisena. Toisaalta joku voi alkaa odottaa lahjoja ja alkaa sortaa lasta joka ei kenties perheen köyden vuoksi tuokaan lahjaa tai lahja ei ole tarpeeksi hieno opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään siivoojien tai kokkien taukohuonetta erikseen, tiedoksi provoille.
Meidän päiväkodissa on, olen kysynyt sitä asiaa etukäteen. Päiväkoti on suuri, siellä on monta siipeä, ryhmiä seitsemän, lapsia yhteensä liki 150. Siivoojille on oma pukukoppi ja sen yhteydessä taukohuone.
Eivät siivoojat kouluissakaan taukoile opettajanhuoneessa. Sairaaloissakin on laitoshuoltajilla oma taukotila, eivät he hoitajien kansliassa pidä taukoa.
Mulla on siivoojana erilainen kokemus. Tällä hetkellä olen töissä päiväkodissa, ihan on kaikille yhteinen taukohuone ja samassa pöydässä syön eväät päiväkodin johtajan kanssa. Sama juttu oli sairaalassa, oikein osastonhoitaja toivoi että me laitoshuoltajat syödään samassa kahvihuoneessa muiden kanssa, kun joskus joku laitoshuoltaja oli syönyt eväitä yksin osaston keittiössä. Ainoastaan koulussa oli siivoojilla oma taukotila.
Minä olen miettinyt tätä lahja-asiaa kun lukio on nyt saatu päätökseen ja lapsi on ollut opettajien kanssa todella tiiviisti tässä pari vuotta, kun asuvat siellä koulun asuntolassa ja oppituntejakin oli aamusta iltaan, myös viikonloppuisin. Yksi opettajapariskunta asuu myös koululla ja on ollut näille nuorille kuin varaisä ja varaäiti, kun nuorten omat vanhemmat asuvat ympäri Suomea. Mutta vaikea on keksiä mikä näille olisi sitten sopiva lahja, kun en tunne itse heitä niin hyvin. Jouluksi oppilaat ovat tehneet näille yhteisesti lahjoja, mutta näin lakkiaisten alla on kaikilla kiireensä, sekä nuorilla koulussa/pääsykokeissa että vanhemmilla lakkiaisjärjestelyiden parissa.
Jotenkin tuntuu ettei sellaista lahjaa olekaan, jolla voisi ilmaista sen suuren kiitollisuuden näistä kahdesta vuodesta.
Mä en ymmärrä tätä hemmetin haloota tästä asiasta joka ikinen joulu ja kevät! Miten ketään kiinnostaa kuka antaa lahjan tai kortin ja kuka ei?? Ja nää, ketkä on asiaa vastaan, kiukuttelevat kuin pikkukakarat, ”p*rseen nuolemista ja lahjontaa!”... Huomaa, että ovat niin iläviä ihmisiä, ettei kukaan heitä ole millään tavalla kiittänyt.
Meillä on muistettu aina päiväkodin henkilökuntaa, eskarin henkilökuntaa, iltapäiväkerhon ohjaajia ja opettajaa. Opettajan lahjaan menee 5e, koska järjestetään yhteiskeräys. Noi loput tekijät ovat pienellä palkalla erittäin vaativassa ja rankassa työssä, mä ihan todella sydämestäni arvostan heitä ja heidän panostaan! Joka päivä lasta hakiessa kiitän, mutta silti halutaan antaa pienet muistamiset - tänäkin keväänä.
Päiväkotiin vien suklaata tai keksejä sekä kortin. Itsekin sosiaali -ja terveysalalla työskentelevänä olen huomannut, että kyllä ne herkut ennen pitkää kahvitauolla maistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat yleensäkin tykätä vänkäämisestä ja pilkun viilaamisesta?
No tässä sulle rautalankaa, lapsi viettää hoidossa 8-10tuntia päivässä eli noin viitenä päivänä viikossa 40-50 tuntia eli 2400- 3000minuuttia viikossa ja hoitajat ovat paikalla näinä aikoina lähes jokaisena minuuttina. Kaupassa kassan kanssa asioit ja tervehdit (toivonmukaan sulla on niin hyvät käytöstavat että tervehdit ja kiität vaikka hän työstään palkkaa saakin) noin muutaman minuutin ajan, eli esim kerran kaksi viikossa yhteistä aikaa kertyy n. 5-15 min. Lääkärissä keskustelet lääkärin kanssa sen 20 min, mutta näet häntä pahimmillaan esim. 3viikon välein jos vaikka korvatulehduskierre lapsella menossa. Eli viikossa yhteisen ajan voisi jakaa siihen n. 7minuuttiin.Näetkö ja ymmärrätkö eroa?
Vai onko sun aivojen liian vaikea edelleen ymmärtää?
Näen, että kaikki mainitsemasi henkilöt tekevät työtänsä ja saavat siitä palkkaa. Minulla on kyllä peruskäytöstavat hallussa eli osaan ihan sanallisesti kiittää kaikkia, joiden työstä ja ammattitaidosta pääsen nauttimaan.
Ja ha haa :D Sulla vaikuttaisi olevan käytöstavoissa hieman petrattavaa, koska alat epäilemään vastapuolen ymmärryskykyä vain koska hän on kanssasi asiasta eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä hemmetin haloota tästä asiasta joka ikinen joulu ja kevät! Miten ketään kiinnostaa kuka antaa lahjan tai kortin ja kuka ei?? Ja nää, ketkä on asiaa vastaan, kiukuttelevat kuin pikkukakarat, ”p*rseen nuolemista ja lahjontaa!”... Huomaa, että ovat niin iläviä ihmisiä, ettei kukaan heitä ole millään tavalla kiittänyt.
Meillä on muistettu aina päiväkodin henkilökuntaa, eskarin henkilökuntaa, iltapäiväkerhon ohjaajia ja opettajaa. Opettajan lahjaan menee 5e, koska järjestetään yhteiskeräys. Noi loput tekijät ovat pienellä palkalla erittäin vaativassa ja rankassa työssä, mä ihan todella sydämestäni arvostan heitä ja heidän panostaan! Joka päivä lasta hakiessa kiitän, mutta silti halutaan antaa pienet muistamiset - tänäkin keväänä.
Ehkä nämä kitisijät tajuavat oman arvonsa ilman lahjojakin. He eivät kaipaa muiden palvontaa ja kiitoksia.
Se on hienoa, että arvostat päiväkodintätien työpano, mutta eivät he siellä hyvää hyvyyttään ole, vaan palkan takia, joten lahjat ovat turhia. Ei päiväkodintädit vapaaehtoistyötä sentään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään siivoojien tai kokkien taukohuonetta erikseen, tiedoksi provoille.
Meidän päiväkodissa on, olen kysynyt sitä asiaa etukäteen. Päiväkoti on suuri, siellä on monta siipeä, ryhmiä seitsemän, lapsia yhteensä liki 150. Siivoojille on oma pukukoppi ja sen yhteydessä taukohuone.
Eivät siivoojat kouluissakaan taukoile opettajanhuoneessa. Sairaaloissakin on laitoshuoltajilla oma taukotila, eivät he hoitajien kansliassa pidä taukoa.
Mulla on siivoojana erilainen kokemus. Tällä hetkellä olen töissä päiväkodissa, ihan on kaikille yhteinen taukohuone ja samassa pöydässä syön eväät päiväkodin johtajan kanssa. Sama juttu oli sairaalassa, oikein osastonhoitaja toivoi että me laitoshuoltajat syödään samassa kahvihuoneessa muiden kanssa, kun joskus joku laitoshuoltaja oli syönyt eväitä yksin osaston keittiössä. Ainoastaan koulussa oli siivoojilla oma taukotila.
Kun työskentelin päiväkodissa siivoojana, niin istuin aina lounastauolla päiväkodinjohtajan vieressä. Sairaalasta mulla sitten taas on toisenlaiset kokemukset. Siellä moni laitosapulainen söi osaston keittiössä ja osa henkilökunnan huoneessa.
Mä en juuri koskaan osta läheisilleni lahjoja, lapset poislukien. Ellen nyt satu menemään vaikka kaverille kylään synttäripäivänä tai sen lähellä niin saatan viedä kukkia tai jonkun pullon.
Mutta, eskariopelle, päiväkodin hoitajille, opelle tms. olen aina halunnut jotain pientä ostaa tai vähintään laatia kauniin kortin, sillä arvostan kyseisten henkilöiden panosta aivan suunnattomasti ja haluan ilmaista jotenkin sen kiitollisuuden. Ainakin täällä meidän kunnassa kaikki hoitajat ja opet ovat järjestäen olleet paitsi ihania tyyppejä, myös oman alansa ammattilaisia. Se on aika arvokasta mulle, että voin huoletta lähettää lapsen kouluun tai jättää hoitoon. Omassa tapauksessani kortti tai lahja tulee kliseisesti suoraan sydämestä eli haluan lahjalla osoittaa miten paljon arvostan työtä, kun sitä muuten en jaksa/muista/ehdi ilmaista.
Mitenkään pakollista lahjananto ei mielestäni ole eikä pidä antaa mitään jos ei koe siihen tarvetta.
En vie. Kun asuin kotona, lto äitini aina keväisin tuskaili lapsilta saatuja tavaroita :D
Me itseasiassa kerättiin lapsen kerhotädeille rahaa lomareissuun, 2 aivan mahtavaa hoitajaa jotka ovat toistensa parhaat ystävät. Jokainen perhe antoi tähän lahjaan 100 euroa ja ystävykset pääsevät lomailemaan palmun alle 😊 heillä tuli itku kun lahjakortin annoimme. Oma lapseni antoi lisäksi kukat molemmille ja omatekoiset kortit.
Etävanhempana en edes tiedä opettajien nimiäkään. En vie lahjoja. Menen päättäreihin lapsen vuoksi, en opettajan.
Kyse ei ole lahjomisesta, vaan halusta muistaa ja kiittää näitä aikuisia, jotka ovat olleet kuitenkin aika ison osan päivistä meidän lasten kanssa - kiitos luottamuksesta ja hyvin tehdystä kasvatus- ja yhteistyöstä. Meillä lapset tekevät itse kortin ja sitten joku pieni kukka tai vaikka kesäyrtti pihalle kasvamaan. En koe n. 3-4 euron menoerää/opettaja/hoitaja kovin isoksi. Kovin harvoin tuntuvat ylipäätään nykyään opettajat ja hoitajat kiitosta työstään saavan, mikäli on erinäisiin mielipidekirjoituksiin yhtään kiinnittänyt huomiota. Siksikin haluamme heitä muistaa, koska oikeasti tekevät tärkeää ja henkisestikin raskasta työtä. Ovat kiitoksen ja lomansa ansainneet.
Koittakaa jo ymmärtää, että ette ole ainuita maailmassa, edes koko Suomessa, jotka teette/tunnette/olette jotain mieltä jostain asiasta. Ette ole niin uniikkeja. Eli ap, et ole ainut.