Olenko ainoa joka ei lahjo opettajia/tarhantätejä keväällä?
En ole koskaan vienyt mitään lahjoja opettajille tai päiväkodin hoitajille kesäloman alkaessa. En oikein ymmärrä miksi siitä että ihminen hoitaa työnsä, josta kuitenkin maksetaan palkka, pitäisi vielä erikseen saada jotain lahjoja loman alkaessa. Ei minunkaan työpaikalle kukaan tuo kukkia kun jään kesälomalle. Ymmärrän kyllä jos on sen ikäisiä lapsia jotka itse osaavat/haluavat esimerkiksi askarrella kortin, mutta en sitä että vanhemmat hikipäässä vääntävät näitä lahjoja.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lahjan joka joulu ja kevät. Lapseni pk-ryhmässä on kolme vakiaikuista, ja heille jokaiselle annan keväisin kukkasen, jonkun euron orvokin, ja jouluisin yhteisen karkkiviritelmän, josta jokainen saa ottaa haluamaansa (neekrinpusuja, salmiakkikarkkeja jne.).
Lisäksi annan lahjan siivoojien taukohuoneeseen, se on tavallisesti joku suklaapaketti.
Lahja tuo hyvän mielen sekä antajalle että saajalle (toivon). Se osoittaa myös yhteistyöhalua ja kiitosta siitä, että he ovat pitäneet hyvää huolta kalleimmastani.
Mites keittiö? Vietkö sinnekin jos siivoojille? Kiinteistönhoito?
Itse vein aina ylä-asteella ja amiksessakin keittiön henkilö kunnalle kukat tosin amis oli pieni käsi-ja taideteollisuus oppilaitos ja siellä oli vain yksi keittäjä kuka oli kyllä maailman paras ja ihanin!
Olen aina ajatellut, että mahdollistan lapselleni antamisen ilon ja opetan normaaleja, kohteliaita käytöstapoja, kun hän vie pienen muistamisen opettajalleen. On jo lukiossa ja edelleen vie pienen kiitoksen ainakin soitonopettajalleen.
Toivoisin, että lapsestani kasvaisi hyväkäytöksinen ihminen, joka osaa huomioida muut ihmiset ja antaa luontevasti kiitosta, kun on sen aika. Kukapa meistä ei tekisi työtään paremmalla mielellä, kun saa siitä positiivista palautetta. Ihan samoin edellytän, että hän osaa kiittää myyjää kassalla tai tervehtiä muuta asiakaspalvelijaa, vaikka nämäkin saavat palkan työstään.
Oikeasti tässä ei ole rahasta kysymys, kortin tai suklaalevyn ei tarvitse maksaa eurokaan. Opetus ja molempien osapuolten ilo on sen arvoinen.
Hoitajat ja opet saa palkkaa työstänsä, eikä tarvitse lahjoja. Kaikenlainen lahjominen pitäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään siivoojien tai kokkien taukohuonetta erikseen, tiedoksi provoille.
Meidän päiväkodissa on, olen kysynyt sitä asiaa etukäteen. Päiväkoti on suuri, siellä on monta siipeä, ryhmiä seitsemän, lapsia yhteensä liki 150. Siivoojille on oma pukukoppi ja sen yhteydessä taukohuone.
Eivät siivoojat kouluissakaan taukoile opettajanhuoneessa. Sairaaloissakin on laitoshuoltajilla oma taukotila, eivät he hoitajien kansliassa pidä taukoa.
Sairaaloissa ja vanhainkodeissa, joissa olen ollut laitoshuoltajana, osastoilla on ollut koko henkilökunnalle yhteiset kahvihuoneet. Kanslia ei ole kenenkään taukopaikka.
Ei viedä mitään, mutta hoitoryhmästä kerätään yleensä kaikilta halukkailta osallistujilta muutama euro per lapsi joulun aikaan ja sillä ostetaan kaikille hoitajille lahjat, jotka joku vanhemmista luovuttaa kaikkien puolesta joulujuhlassa. Kevätjuhlaa lapsilla ei ole erikseen hoidossa ollut, kahdessa eri päiväkodissa ovat olleet, saman kunnan alueella.
Yhden kerran vein itse muistamiset, silloin kun lapset vaihtoivat ekasta päiväkodista toiseen. Jokainen ekan päiväkodin ryhmän hoitaja sai n. 10€ lahjakortin paikkaan, jossa tiesin että kaikki tykkäävät käydä.
En ikinä veisi mitään turhuuksia kuten ruukkuja, kynttiläsomisteita, askarteluja ynnä muuta roinaa. Jos jotain on pakko viedä niin joku "kuluva" lahja. En itsekään tykkäisi saada joka joulu ja kevät 15 x krääsäpaketteja.
Typeriä nämä "ei minullekaan kukaan lahjoja tuo." No entä sitten, eikö lahjojen antamisessa tärkeintä ole tuottaa toiselle hyvä mieli, ei saada itse vastalahjaksi vähintään kaksi kertaa kalliimpaa asiaa? Ja itse asiassa kyllä minä sain siivoojana ollessani joululahjat aina firmalta (jokaisesta firmasta, missä olin) ja muutamassa paikassa myös asiakkaat (eli esim. rappusiivouksessa talon asukkaat) muistivat pienillä joululahjoilla. Siitä tuli aina niin älyttömän hyvä mieli, että varmasti haluan tehdä muitakin ihmisiä yhtä iloisiksi.
Silloin, kun itse olin ala-astetta (nyk. alakoulua) päättämässä, keräsimme luokan kanssa yhteisen summan (jokainen antoi ehkä 10€?) ja ostimme niillä opettajalle lahjan. Mielestäni se oli hyvä tapa, varsinkin kun tiesimme tarkalleen, mistä opettaja tykkäsi. Kyllähän opettajista tulee lapsille tärkeitä, parhaillaan voivat olla kuin isä-/äitihahmoja, joka tapauksessa luotettavia aikuisia (toivottavasti siis, huonot ja epäasialliset opettajat toki ovat asia erikseen).
Minä lakkautus lahjarumban sen jälkeen kun luin lehtiartikkelin, jossa opettajat haukkuivat saamiaan lahjoja.
Et oo ainut, en mäkään osta mitään lahjuksia
Teini nyt ysillä eikä ole ikinä vienyt mitään koulun henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään siivoojien tai kokkien taukohuonetta erikseen, tiedoksi provoille.
Meidän päiväkodissa on, olen kysynyt sitä asiaa etukäteen. Päiväkoti on suuri, siellä on monta siipeä, ryhmiä seitsemän, lapsia yhteensä liki 150. Siivoojille on oma pukukoppi ja sen yhteydessä taukohuone.
Eivät siivoojat kouluissakaan taukoile opettajanhuoneessa. Sairaaloissakin on laitoshuoltajilla oma taukotila, eivät he hoitajien kansliassa pidä taukoa.
Sairaaloissa ja vanhainkodeissa, joissa olen ollut laitoshuoltajana, osastoilla on ollut koko henkilökunnalle yhteiset kahvihuoneet. Kanslia ei ole kenenkään taukopaikka.
Minä olin siivoojaana opiskeluaikoinani kehitysvammalaitoksessa, ja siellä oli siivoojille oma taukohuone. Hoitajat taukoilivat kansliassa. Erikseen oli ruokala, jossa söivät vammaiset hoitajien avustamina ja jotkut hoitajatkin. Useimmat halusivat kyllä vetää eväänsä siellä kanslian rauhassa.
Siskoni puolestaan on sairaanhoitajana sairaalassa. Hänen mukaansa siivoojat eivät tule hoitajien taukohuoneeseen vaan heillä on jossain oma paikkansa. Serkkuni on tehtaalla töissä, ja sielläkin siivoojat taukoilevat eri paikassa kuin liukuhihnatyöläiset. Valkokauluksille on tietysti myös oma taukohuoneensa, ettei tarvitse rahvasta katsella.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ja opet saa palkkaa työstänsä, eikä tarvitse lahjoja. Kaikenlainen lahjominen pitäisi lopettaa.
Lahja on kiitos. Lahjominen on vaikutusyritys. Ne ovat kaksi eri asiaa. Lahjomisen voikin lopettaa, mitään kalliita juttuja ei virkamies edes saa ottaa vastaan. Joku euron kukkanen sen sijaan on ihan kiva kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin siivoojaana opiskeluaikoinani kehitysvammalaitoksessa, ja siellä oli siivoojille oma taukohuone. Hoitajat taukoilivat kansliassa. Erikseen oli ruokala, jossa söivät vammaiset hoitajien avustamina ja jotkut hoitajatkin. Useimmat halusivat kyllä vetää eväänsä siellä kanslian rauhassa.
Siskoni puolestaan on sairaanhoitajana sairaalassa. Hänen mukaansa siivoojat eivät tule hoitajien taukohuoneeseen vaan heillä on jossain oma paikkansa. Serkkuni on tehtaalla töissä, ja sielläkin siivoojat taukoilevat eri paikassa kuin liukuhihnatyöläiset. Valkokauluksille on tietysti myös oma taukohuoneensa, ettei tarvitse rahvasta katsella.
Mielenkiintosta. Tunnistamisen uhallakin, tein oman laikkariurani isomman kaupungin sijaishenkilöstössä, ja noin sadasta läpikäymästäni osastosta kahdella "siivoojat" söivät eri paikassa kuin hoitohenkilökunta. Toisessa niistä laitoshuoltajat eristäytyivät osaston lasiparvekkeelle huonon ilmapiirin vuoksi (jota ratkaisu ei parantanut), toisessa asetelma loppui erään keskustelun jälkeen, jossa tuli selväksi, että kahvihuoneen ovessa lukee "henkilökunta" erotukseksi potilaista eikä muusta henkilökunnasta.
Pysähdyin aikanaan muutamaksi vuodeksi osastolle, jossa oli poikkeuksellisen reilu työilmapiiri, ja yhteinen 16+2 hengen kahvipöytä kaikille, erikoislääkäreitä myöten. Mutta ei siitä sen enempää, se ei ole ketjun aihe. Itse en olisi suostunut tekemään töitä missään kastilaitoksessa, enää 2000-luvulla ei ole ollut pakko, koska valinnanvaraa on. Kiva duuni, kun löytää paikkansa. Siskosi ilmeisesti on löytänyt jonkin asenteellisen takapajulan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyksissä ei ainakaan ole osastoilla laitoshuoltajille omia taukotiloja. Kaikki laitoshuoltajat tosin eivät uskalla mennä henkilökunnan yhteiseen taukotilaan ja syövät eväänsä muualla. Ihmeellistä siivoojien sorsimista tuo, että täytyy omassa taukotilassaan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahja on kiitos. Lahjominen on vaikutusyritys. Ne ovat kaksi eri asiaa. Lahjomisen voikin lopettaa, mitään kalliita juttuja ei virkamies edes saa ottaa vastaan. Joku euron kukkanen sen sijaan on ihan kiva kiitos.
Miksi siitä, että ihminen tekee työnsä pitäisi kiittää lahjalla? Kiitätkö sinäkin esim. lähikaupan kassaa vuosittain kukkasella siitä, että hän on tehnyt työnsä ja palvellut sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan ihmetellä miksi pitää olla omat taukotilat osalle, meilläkin iso päiväkoti ja hyvin mahtuu keittiönväki ja siivoojat samaan tilaan ja hyvä niin, ovat hauskoja ihmisiä, juttu luistaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ajatella lapsen tulevaisuutta eikä omaa itseä... Joka tapauksessa työelämässä pitää lahjoa ja nuoleskella menestyäkseen. Realiteetit pitää opettaa lapsille jo varhain.
Niinpä. Korruptio opitaan ja opetetaan jo varhaislapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä, että ihminen tekee työnsä pitäisi kiittää lahjalla? Kiitätkö sinäkin esim. lähikaupan kassaa vuosittain kukkasella siitä, että hän on tehnyt työnsä ja palvellut sinua?
Koska työnsä voi tehdä monella tavalla. Ostan lahjan kun lastani on hoidettu rakkaudella. Ja älä vertaa lastenhoitajaa kaupan kassaan, aika jonka viettää heidän kanssaan on aivan eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretään et lahja on kiitos. Mutta sitä on vaikeaa ymmärtää että on joitain ammattilaisia lahjotaan ja toisia ei. Olemne samanarvoisia loppupelissä.
Ei pidä antaa ainakaan mitään rahalahjaa ammatinhaltijalle, joka saa työstään palkkaa. Joku kukka voisi tulla kyseeseen mut ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työnsä voi tehdä monella tavalla. Ostan lahjan kun lastani on hoidettu rakkaudella. Ja älä vertaa lastenhoitajaa kaupan kassaan, aika jonka viettää heidän kanssaan on aivan eri.
Ajassako se työn arvo ja kukkakiitosten ansaitseminen mitataan? Lääkärin vastaanotolla ollaan yleensä noin 20 min, mutta se taitaa olla liian lyhyt aika kukkakiitoksiin...
ööö... en mutta lapsi halusi sen tehdä niin keltä se on pois? Mulle ihan sama vaikka menisi roskiin samantien niin kun varmasti meneekin viimeistää parin päivä päästä.