Olenko ainoa joka ei lahjo opettajia/tarhantätejä keväällä?
En ole koskaan vienyt mitään lahjoja opettajille tai päiväkodin hoitajille kesäloman alkaessa. En oikein ymmärrä miksi siitä että ihminen hoitaa työnsä, josta kuitenkin maksetaan palkka, pitäisi vielä erikseen saada jotain lahjoja loman alkaessa. Ei minunkaan työpaikalle kukaan tuo kukkia kun jään kesälomalle. Ymmärrän kyllä jos on sen ikäisiä lapsia jotka itse osaavat/haluavat esimerkiksi askarrella kortin, mutta en sitä että vanhemmat hikipäässä vääntävät näitä lahjoja.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vinkuvinku kun en minä vie kun en itsekään saa mitään niin ethän sinäkään vie, en kyllä tajua miksi kukaan vie...
No älä sinä anna lahjaa. Minä annan. Tarvitsetko tukijoita päätöksellesi? Minä en.
Minun lapsi on viimeiset 3 vuotta viettänyt päiväkodissa aikaa joka arkipäivä klo. 8.00-15.30, hänestä on huolehdittu hyvin, ruokittu ja annettu nukkua, saanut haleja ja päässyt retkille lähes joka viikko jonnekkin.Nyt häneltä loppui eskari ja pian loppuu koko päiväkoti lopun iäksi. Kyllä ehdottomasti halusin viedä työntekijöille kiitokseksi pienen lahjan. Näistä ihmisistä on tullut tärkeitä lapselleni ja minullekin ja myös he ovat kiintyneet lapseeni. Kyllä kevätjuhlassa kyyneleet virtasivat 😅.
Minä vein lahjat, koska se tuntui minusta hyvältä ja luontevalta. Ei kukaan lahjoja käsi ojossa odottanut, mutta halusin antaa. Tiedän, että saavat palkkaa, mutta tämä oli henkilökohtainen ele, kiitoksen ele minulta äitinä ihmisille, jotka ovat auttaneet kasvattamaan tytöstäni aivan mahtavan pienen ihmisen.
Näistä syistä minä annoin lahjan.
Mun mielestä on pikkuisen eri tilanne, että eskarin loppuessa antaa vaikka jonkun vähän paremman lahjan, samoin vaikka yläkouluun siirryttäessä jne.
Mutta joka ikinen joulu ja kevät jonkun yksittäisen kynttilän, servettipaketin tai suklaarasian vieminen on vaan niin turhaa ja oikeasti niitä suklaarasioita jätetään sinne opettajien huoneeseen lapuilla "saa ottaa".
Kyllä minäkin olen noissa siirtymävaiheissa ja poikkeustilanteissa vienyt juttuja, Esim. kun lapseni ehdoton lempparihoitaja jäi äitiyslomalle, vein kukkakimpun ja kortin, johon rohkenin laittaa jopa lapsen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin lahjaksi sen, että mua ei täditeltäisi, vaikka olenkin päiväkodissa töissä.
Ihan oikeasti mitään paketteja ei tarvi. Ei kukkia, ei kynttilöitä, ei viiniä, ei kortteja. Solidaarisuutta meidän olojen suhteen (hoitajien ja opettajien), kiitosta kun nähdään.
Mä just teetin muksujen tarhantädeille hupparit jossa lukee "superhyvä tarhantäti". Sellaset siis annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut muistaa lapsen omahoitajaa jotenkin kun lapsi kesän jälkeen vaihtaa ryhmää, mutta ei kukaan maininnut kuin jälkikäteen kysyttäessä että hän on jo jäänyt kesäksi pois.
Minusta on outoa ettei lapsille tutuista, tärkeistä päivittäisistä aikuisista infota lapsille/vanhemmille jos lopettavat tai on tiedossa pitkä poissaolo.
Meidän työpaikalla ainakin on kielletty kertomasta vanhemmille lomiamme. Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin lahjaksi sen, että mua ei täditeltäisi, vaikka olenkin päiväkodissa töissä.
Ihan oikeasti mitään paketteja ei tarvi. Ei kukkia, ei kynttilöitä, ei viiniä, ei kortteja. Solidaarisuutta meidän olojen suhteen (hoitajien ja opettajien), kiitosta kun nähdään.
Huoh! Kyllä mua ainakin saa täditellä tai tytötellä ihan vapaasti. En jaksa moisesta olla pahalla mielellä.
No voi huoh! Näin me ollaan erilaisia, harmillista jos tuli yllätyksenä. :)
En mä ole siitä pahalla mielellä, mutta olisi mukavampaa saada enemmän arvostusta työstään kuin vain olla joku random leikkitäti. Tädittely kuvastaa asennetta, että kuka tahansa (nainen) voisi tuota työtä tehdä. Samaa mieltä ovat "kirjastontädit" ja "kassatädit" - ainakin moni.
Turha olla siitä pahalla mielellä, että joku ajattelee näin. Että siitä sitten pohtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä just teetin muksujen tarhantädeille hupparit jossa lukee "superhyvä tarhantäti". Sellaset siis annetaan.
Huh. Onneks niitä voi antaa eteenpäin, itselläni olis kyllä todellinen turhake, kun en huppareissa viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Onneks niitä voi antaa eteenpäin, itselläni olis kyllä todellinen turhake, kun en huppareissa viihdy.
Voin teettää myös t-paidan tai lippalakin jos joku meidän tarhan tädeistä ei huppareista pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs teidän oloissa vikana? Etenkään tarhatätien. Saa tehdä työtä mistä pitää, ja isolla palkalla, etenkin työn vaativuuteen nähden.
Nii en tiiä sitten miksi 40% väestä alalla on miettinyt alanvaihtoa. Kun on niin hitsin kivaa.
Mites muuten noi lennonjohtajat? Siellä ne istuu tornissaan ja kattelee lentokoneita, jotka kyllä tietää mitä tehdä. Iso palkka ja hiljaiseen aikaan siellä on pleikkaturnaus.
Suomessa saa kyllä aivan uskomattoman paljon ohjeistusta ammattiinsa ihmisiltä, joilla ei ole siitä minkäänlaista käsitystä.
Älkää ainakaan antako mitään lapsen kuvalla varustettua....
Kyllä täytyy sanoa että omaa mieltä lämmitti muistamiset tänäkin keväänä.Ihan se korttikin 💗 se että suurin osa ei muista ei haittaa myöskään.
Ja meillä kyllä ilmoitetaan,niin kuin mulle tänä keväänä,et täällä on lapsilta muistamisia käytkö hakemassa.
Jos itselläni olisi lapsia,muistaisin varmasti jollain pienellä hoitajia.
Se jos joku haluaa muistaa ei ole keltään pois.Jokainen tehköön niin kuin luontevalta tuntuu!
Kiusaajakakaroiden äidit ainakin lahjovat toiveena, että ensi syksynäkin kateltaisiin läpi sormien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin teettää myös t-paidan tai lippalakin jos joku meidän tarhan tädeistä ei huppareista pidä.
Melkein nauroin, mut en ihan. Mee muualle provoilemaan.
Vaikka kuinka sellofaaniin pakatut kynttilät ja servetit olisivat kamala lahja, tyttäreni antaa sellaisen kauniisti pakatun hirvityksen opettajalleen joka joulu ja joka kevät.
Kuten olen jo aiemmin johonkin toiseen ketjuun kirjoittanut, minusta on kiva muistaa katoavalla lahjalla opettajaa, joka on hyvä, mutta jota en tunne.
Eikä tuossa luokassa näytä kerjäävän vanhemmilta rahaa mihinkään lahjakortteihin...
Se on ihan ok, jos tyttäreni kynttiläservettipakkaus päätyy eteen päin jollekin, joka siitä pitää, mikäli opettaja ei pidä.
On kuitenkin yritetty.
Ja muistettu.
Mutta otsikkoon:
Et ole ainoa. Alle kolmivuotiaiden ryhmässä ei yleensä tule lahjoja, ehkä joltain, jolla on sisaruksia. Seuraavassa 2-5-vuotiaiden ryhmässä joulu- ja kevätlahjoja tulee noin 30%lta. Eskareilta tuleekin sitten jo 70-80%.
Itse kiitän kohteliaasti (jos olen ottamassa vastaan), ja tottakai ne lämmittävät sydäntä! Kuitenkin edelleen se arkinen arvostus lämmittää enemmän. Myös olisi mukavaa lomailla, mutta valitettavasti määräaikaisia tehden jään vain työttömäksi kesäisin. Lämmittäisi siis sekin, jos kunnalla olisi rahaa palkata virkoihin, eikä määräaikaisiin. Olen tehnyt niitä 5 vuotta putkeen samassa päiväkodissa. Onhan se sitten kiva, että on serviettejä ja kynttilöitä.
No oikeastaan ensi syksynä odottaa uuden alan opiskelu. Siihenkin liittyy muksuja, koska lapsissa ei ole mitään vikaa! Työ vain kokonaisuudessaan uuvuttaa niin paljon, että en pysty enää repimään itsestäni mitään irti. Kuulemma, jos on alalla 5 vuotta, on todennäköisempää olla siellä kauan. Alle 5 vuotta pysyvät lähtevät. Olen ollut alalla 7 vuotta, joista kolmena keväänä olen hakenut uusiin opintoihin. Nyt olikin jo aika ratkaisevaa, olisinko joutunut pidemmälle sairaslomalle vai en.
Älkää huoliko, olen aina näyttänyt iloista naamaa työajalla. Kotona sitten vasta itketty. Ja tämä keskustelu on osaltani tässä, turha tulla vastaamaan mitään todella avuliast.a. ;)
Meillä lapsi halusi piirtää kuvat eskariopettajille ja laitettiin ne kehyksiin ja lapsi sitten vielä koristeli kehykset ja kylkeen keksipaketti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi halusi piirtää kuvat eskariopettajille ja laitettiin ne kehyksiin ja lapsi sitten vielä koristeli kehykset ja kylkeen keksipaketti.
Luuletko että sillä opella on joku 400 hehtaarinen masoleumi, jossa kaikkien menneiden, nykyisten ja tulevien lasten lahjoittamat mittaamattoman arvokkaat taideteokset ovat esillä?
Minä annan lahjan joka joulu ja kevät. Lapseni pk-ryhmässä on kolme vakiaikuista, ja heille jokaiselle annan keväisin kukkasen, jonkun euron orvokin, ja jouluisin yhteisen karkkiviritelmän, josta jokainen saa ottaa haluamaansa (neekrinpusuja, salmiakkikarkkeja jne.).
Lisäksi annan lahjan siivoojien taukohuoneeseen, se on tavallisesti joku suklaapaketti.
Lahja tuo hyvän mielen sekä antajalle että saajalle (toivon). Se osoittaa myös yhteistyöhalua ja kiitosta siitä, että he ovat pitäneet hyvää huolta kalleimmastani.
En ole antanut koskaan. Joka kevätjuhlassa kyllä kiitän kuluneesta vuodesta hoitajia. Tänä vuonna ekaluokan päättävä halusi itse muistaa lopettavaa iltiksen vetäjää, joten askarteli tälle kortin.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lahjan joka joulu ja kevät. Lapseni pk-ryhmässä on kolme vakiaikuista, ja heille jokaiselle annan keväisin kukkasen, jonkun euron orvokin, ja jouluisin yhteisen karkkiviritelmän, josta jokainen saa ottaa haluamaansa (neekrinpusuja, salmiakkikarkkeja jne.).
Lisäksi annan lahjan siivoojien taukohuoneeseen, se on tavallisesti joku suklaapaketti.
Lahja tuo hyvän mielen sekä antajalle että saajalle (toivon). Se osoittaa myös yhteistyöhalua ja kiitosta siitä, että he ovat pitäneet hyvää huolta kalleimmastani.
Mites keittiö? Vietkö sinnekin jos siivoojille? Kiinteistönhoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs teidän oloissa vikana? Etenkään tarhatätien. Saa tehdä työtä mistä pitää, ja isolla palkalla, etenkin työn vaativuuteen nähden.
Nii en tiiä sitten miksi 40% väestä alalla on miettinyt alanvaihtoa. Kun on niin hitsin kivaa.
Mites muuten noi lennonjohtajat? Siellä ne istuu tornissaan ja kattelee lentokoneita, jotka kyllä tietää mitä tehdä. Iso palkka ja hiljaiseen aikaan siellä on pleikkaturnaus.
Suomessa saa kyllä aivan uskomattoman paljon ohjeistusta ammattiinsa ihmisiltä, joilla ei ole siitä minkäänlaista käsitystä.
Ootko tutkinut kuinka monella muulla alallla 40 % väestä ovat miettineet alanvaihtoa? Tuskin ovat tarhantähdit ainoita, jotka ovat kyllästyneet työhönsä.
ÄLÄ VIE NYT ÄLÄKÄ KOSKAAN, NIILLÄ ON SINUA ISOMMAT PALKAT. ;)