Terhi Kokokkosesta tuli mieleen - hipsterikulttuurikupla - ärsyttääkö? Entä eikö ketään muuta sisäpuolelta asiaa katsovaa ärsytä?
Itse olen siis kulttuurialan ammatitlainen, paljasjalkainen helsinkiläinen ja tuon punavihreän hipsterikulttuurikuplan olemassaolo on minulle ihan päivänselvä asia. Tunnistan sen, näen sen olemassaolon. Siellä vaalitaan paljon hyvää, kuten kulttuurin merkitystä, laatua, epäkaupullisuutta ynnä muuta.
Mutta sitten on se ahdasmielinen, ulossulkeva kuplakulttuurin kääntöpuoli, joka on sairaan ärsyttävä. Se, jossa vain päätetään, että joku asia on junttia ja sitten se suljetaan ulos. Siis se mikä kiertyy vaikkapa tamperelaisuuden ja Pate Mustajärven ja Popedan ympärille - nykyisin saanut armon, mutta menihän siinä yli 30v jona aikana nämä edustavat muka punaniskaista tyhmyyttä, junttiutta, massoja, makkaraperunoita. Toki, mutta eivät leijonakoru-rasimia kuten myös leimaan kuului. Samaan aikaan yksilöllinen kuplakansa pukeutui kaikki samaan keltaiseen sadetakkiin, hai-saappaisiin ja hoilasi samoja ultra bra renkutuksia. Ihan kritiikittä. Ja samat asetelmat vähän kaikessa. Ylimielisyys.
Että eikö ärsytä?
Kommentit (57)
Mun mielestä parikymppisenä oli tärkeämpää se, että Popeda oli junttia. Näin aikuisena saa diggailla mitä diggaa.
Juu, kyllä itseänikin ärsyttää. Sitä että oppisi katsomaan itseään ja omaa toimintaansa ikään kuin ulkopuolisen silmin, siihen ei auta koulutus eikä mikään. Joko se kyky on tai sitten sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siis kulttuurialan ammatitlainen, paljasjalkainen helsinkiläinen ja tuon punavihreän hipsterikulttuurikuplan olemassaolo on minulle ihan päivänselvä asia. Tunnistan sen, näen sen olemassaolon. Siellä vaalitaan paljon hyvää, kuten kulttuurin merkitystä, laatua, epäkaupullisuutta ynnä muuta.
Mutta sitten on se ahdasmielinen, ulossulkeva kuplakulttuurin kääntöpuoli, joka on sairaan ärsyttävä. Se, jossa vain päätetään, että joku asia on junttia ja sitten se suljetaan ulos. Siis se mikä kiertyy vaikkapa tamperelaisuuden ja Pate Mustajärven ja Popedan ympärille - nykyisin saanut armon, mutta menihän siinä yli 30v jona aikana nämä edustavat muka punaniskaista tyhmyyttä, junttiutta, massoja, makkaraperunoita. Toki, mutta eivät leijonakoru-rasimia kuten myös leimaan kuului. Samaan aikaan yksilöllinen kuplakansa pukeutui kaikki samaan keltaiseen sadetakkiin, hai-saappaisiin ja hoilasi samoja ultra bra renkutuksia. Ihan kritiikittä. Ja samat asetelmat vähän kaikessa. Ylimielisyys.
Että eikö ärsytä?
Hassua, että kritisoit lokeroinria, mutta itselläsi on kumminkin kova tarve lokeroida ihmisiä tiettyihin kupliin ja keltatakkisiin haisaapasporukoihin. Itse pidin ja pidän kovasti edelleenkin Ultra bran musiikista, mutta en ole koskaan pukeutunut keltaisiin takkeihin saati haisaappaisiin ja jos olisinkin niin mitä sitten? Ei kai se sinun nimittelemäsi "kuplakansa" ole koskaan vaatinut keneltäkään pukeutumisen suhteen yhtään mitään. Jokainen pukeutukoon niin kuin lystää, jos vaan jättävät minun pukeutumiseni rauhaan.
Näinköhän itse olet kuitenkaan mistään kulttuuripiireistä, vaan ihan jostain muualta. Näyttää vähän siltä, että jäljet johtavat sylttyttehtaalle, hommasylttytehtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyihän sieltä litaniastasi sentään "leijonakoru-rasismi". Olit tällännyt sen merkiksi siitä, että kyllä minä pohjimmiltani ihan hyvä ja oikein ajatteleva ihminen olen, vaikka hipsterikuplaa niiiin rohkeasti tässä olenkin ruoskivinani.
Rasismi ei ole mielipide-asia eikä makuun liittyvä asia. Se on ihmisoikeusasia. Fakta. Ei mielipide.
Kerro ihmeessä sitten mitä se rasismi on kun noin varmana osaat mielipiteesi esittää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyihän sieltä litaniastasi sentään "leijonakoru-rasismi". Olit tällännyt sen merkiksi siitä, että kyllä minä pohjimmiltani ihan hyvä ja oikein ajatteleva ihminen olen, vaikka hipsterikuplaa niiiin rohkeasti tässä olenkin ruoskivinani.
Rasismi ei ole mielipide-asia eikä makuun liittyvä asia. Se on ihmisoikeusasia. Fakta. Ei mielipide.
Kerro ihmeessä sitten mitä se rasismi on kun noin varmana osaat mielipiteesi esittää??
Kato vaikka wikipediasta hiton jankkaaja.
Hyvin sensuuri pelaa tänään taas. Punaviher-sensuuri. Tällainen ajatusten asiallisen ilmaisun rajoittaminen kertonee vastauksen jo aloittajan kysymykseen ihan itsessään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasismihan nimenomaan on mielipide. Se on mielipide, että jokin toinen rotu ansaitsee syrjintää rotunsa perusteella.
Rasismi ei ole fakta, vaan hyvin subjektiivinen asia.
Sanoin että se on ihmisoikeusasia. Se, että rasistit yrittävät esittää sen vain yhtenä ideologiana muiden joukossa on tietoista hämärtämistä. Rasismi on yksielitteisen väärin, eikä sillä ole mitään tekemistä muiden ideologoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta liityin keskusteluun. Ja minähän kysyin SINULTA ja koitan keskustella sinun kanssasi.
Mutta sinällään tyypillistä punaviher-meininkiä, että paukut argumentoinnin suhteen ovat vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Jopa juopoissa on eritasoisia kuplia, junttijuopot ja ne jotka pitävät muita juoppoja juntteina kupla eilen surasin tätä puistossa. Kupla on hassu sinänsä ajatuksena kun jokainen tekee valintansa tai elää omien arvojensa mukaan elämää niin se onkin sitten joku kupla. Voin elää hyvin "kuplassa" jossa minun ei tarvitse olla tekemisissä kaikkien vastenmielisten tapausten kanssa. Kukaan ei välty kuplalta, kun tekee valintoja elämänsä suhteen.
Ja samalal leimaat kuplan ulkopuoliset "vastenmielisiksi tapauksiksi". Eikö tuossa ole jo sama siemen kuin mikä johtaa pahimmillaan vaikka rasismiin. Että on meitä ja niitä muita?
En koska kuten jo sanoin en ole kuplassa. Tämä on some muotia, tämä olet kuplassa ja tuomitset muita leimaaminen, jota sinäkin harjoitat ja joka ei ole mitenkään hedellällistä tai keskustelua eteenpäin vievää vaan naurettavaa adhominen syttelyä ilman oikeaa pointtia oikeasta elämästä ja esimerkistä. Rasismi on toisen syrjimistä ulkomuodon mukaan ei käytöksen. Toiselle selän kääntäminen hänen oman käytöksensä takia on aivan normaali sosiaalinen toimi ja siihen on täysi oikeus jokaisella joka ei halua kannustaa typerään käyttäytymiseen. Mikä moraali ja selvittäjä minun on sinulle oltava, kun kaipaat selvennyksiä? Niillä eilisillä puistojuopoillakin oli se, tuo on pahempi juoppo kuin minä, enkä kestä sitä örinää, joten se on huonompi ihminen koska päätän niin, ja jota voin kohdella tylysti koska päätän niin. En vain viitsi pyöriä piireissä, joissa ölistään täysin turhaan, täysin turhia juttuja, kännissä ja ollaan tylyjä. He itse valitsevat oman käytöksensä ja eivät kunnioita muita, silloin he eivät ansaitse itsekkään kunnioitusta.
Käytös ja maku eivät ole sama asia. Kuplaisuutta nimenomaan on yhdistää ne. Ennakkoluulojen perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta liityin keskusteluun. Ja minähän kysyin SINULTA ja koitan keskustella sinun kanssasi.
Mutta sinällään tyypillistä punaviher-meininkiä, että paukut argumentoinnin suhteen ovat vähissä.
Tuolta pohjalta onkin todella loogista vastustaa kuplaisuuta. Ja todella pätevänoloinen argumentti. Ei ole.
Tässä aloituksessa ei ollut kyse mistään poliittisesta. Että painukaan omaan ketjuunne politisoimaan ja jakamaan faktisesti ihmisoikeuksia täysin loukkaavaa rasismi-propagandaanne.
Rasistin on loogisesti mahdotonta loukkantua mistään leimoista tai nimikkeistä, ryhmistä johon hänet luokitellaan. Luokittelu kun on rasistin koko maailmakuvan perusta, loukkaantuminen luokittelusta on loukkaantumista oman ajattelun perusrakenteille.
Kun hipsterit löytää mestoille, bileet on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Jopa juopoissa on eritasoisia kuplia, junttijuopot ja ne jotka pitävät muita juoppoja juntteina kupla eilen surasin tätä puistossa. Kupla on hassu sinänsä ajatuksena kun jokainen tekee valintansa tai elää omien arvojensa mukaan elämää niin se onkin sitten joku kupla. Voin elää hyvin "kuplassa" jossa minun ei tarvitse olla tekemisissä kaikkien vastenmielisten tapausten kanssa. Kukaan ei välty kuplalta, kun tekee valintoja elämänsä suhteen.
Ja samalal leimaat kuplan ulkopuoliset "vastenmielisiksi tapauksiksi". Eikö tuossa ole jo sama siemen kuin mikä johtaa pahimmillaan vaikka rasismiin. Että on meitä ja niitä muita?
En koska kuten jo sanoin en ole kuplassa. Tämä on some muotia, tämä olet kuplassa ja tuomitset muita leimaaminen, jota sinäkin harjoitat ja joka ei ole mitenkään hedellällistä tai keskustelua eteenpäin vievää vaan naurettavaa adhominen syttelyä ilman oikeaa pointtia oikeasta elämästä ja esimerkistä. Rasismi on toisen syrjimistä ulkomuodon mukaan ei käytöksen. Toiselle selän kääntäminen hänen oman käytöksensä takia on aivan normaali sosiaalinen toimi ja siihen on täysi oikeus jokaisella joka ei halua kannustaa typerään käyttäytymiseen. Mikä moraali ja selvittäjä minun on sinulle oltava, kun kaipaat selvennyksiä? Niillä eilisillä puistojuopoillakin oli se, tuo on pahempi juoppo kuin minä, enkä kestä sitä örinää, joten se on huonompi ihminen koska päätän niin, ja jota voin kohdella tylysti koska päätän niin. En vain viitsi pyöriä piireissä, joissa ölistään täysin turhaan, täysin turhia juttuja, kännissä ja ollaan tylyjä. He itse valitsevat oman käytöksensä ja eivät kunnioita muita, silloin he eivät ansaitse itsekkään kunnioitusta.
Typpillistä muotia on leimata muita somessa kuplassa eläviksi adhominem argumentein joilla ei ole mitään tekemistä keskustelun kanssa. Selkeästi näiden muiden leimaajien omassa käytöksessä on sitä korjaamista. Toki silloin raukkamaisesti yritetään puhua muiden muka kuplista kun todellisuudessa siinä omassa käytöksessä olisi korjattavaa.
Kupla määritellään yleensä ulkopuolelta.
Kuplan hokeminen ei auta keskustelussa mitenkään, vaan sen tarkoitus on leimata ja naureskella. Keskenkasvuisten höpinöitä.
Joo nää kuplat ja klikit on tosiaan olemassa- ihminen hakeutuu samanlaisten ihmisten seuraan ja joskus siinä sorrutaan itsekorostukseen. Vaikka eläkeläisissä- tunnen joitain niin fiinejä kulttuuriharrastuksilla ja koulutetulla miehellä kerskuvia rouvia. Vaikka itseasiassa ne romaanit ja teatterit on tosi monille muillekin eläkeläisille tuttuja, eivätkä nämä hienostelijat poikkea muista tulotasoltaan tai muutenkaan elämäntyyliltään. Kaikenlainen snobius on todella vastenmielistä!
Ja toi että juopoilla on kuplansa on ihan totta- isäni on alkkis mutta korostaa että hänen juoppokaverinsa maailmaa nähneitä ja joskus hyvissä viroissa olleita.
Viherhipsterit eivät mua ärsytä koska en tunne yhtään. Ajattelevia ja idealistisia ihmisiä kuitenkin? Mieluummin ajatustasolla menisin soijalattelle kuin popedafanin kanssa makkaraperunoille.
Onko Apple-tuotteet vielä in? :D Vai onko hipsterit siirtyneet johonkin muuhun merkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasismihan nimenomaan on mielipide. Se on mielipide, että jokin toinen rotu ansaitsee syrjintää rotunsa perusteella.
Rasismi ei ole fakta, vaan hyvin subjektiivinen asia.
Sanoin että se on ihmisoikeusasia. Se, että rasistit yrittävät esittää sen vain yhtenä ideologiana muiden joukossa on tietoista hämärtämistä. Rasismi on yksielitteisen väärin, eikä sillä ole mitään tekemistä muiden ideologoiden kanssa.
Tietenkin rasismi on yksi ideologia muiden joukossa. Ideologia voi olla tietyn ihmisryhmän silmissä hyvä tai paha, oikein tai väärin. Ihmisoikeudetkin ovat vain yksi ideologia muiden joukossa.
Ei ole absoluuttista kategoriaa "väärät ideologiat" ja "oikeat ideologiat". Niitä luokitellaan mielipiteiden perusteella ja historiallisesti ihmisten ja kansakuntien mielipiteet ovat jatkuvassa liikkeessä.