Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terhi Kokokkosesta tuli mieleen - hipsterikulttuurikupla - ärsyttääkö? Entä eikö ketään muuta sisäpuolelta asiaa katsovaa ärsytä?

Vierailija
31.05.2018 |

Itse olen siis kulttuurialan ammatitlainen, paljasjalkainen helsinkiläinen ja tuon punavihreän hipsterikulttuurikuplan olemassaolo on minulle ihan päivänselvä asia. Tunnistan sen, näen sen olemassaolon. Siellä vaalitaan paljon hyvää, kuten kulttuurin merkitystä, laatua, epäkaupullisuutta ynnä muuta.

Mutta sitten on se ahdasmielinen, ulossulkeva kuplakulttuurin kääntöpuoli, joka on sairaan ärsyttävä. Se, jossa vain päätetään, että joku asia on junttia ja sitten se suljetaan ulos. Siis se mikä kiertyy vaikkapa tamperelaisuuden ja Pate Mustajärven ja Popedan ympärille - nykyisin saanut armon, mutta menihän siinä yli 30v jona aikana nämä edustavat muka punaniskaista tyhmyyttä, junttiutta, massoja, makkaraperunoita. Toki, mutta eivät leijonakoru-rasimia kuten myös leimaan kuului. Samaan aikaan yksilöllinen kuplakansa pukeutui kaikki samaan keltaiseen sadetakkiin, hai-saappaisiin ja hoilasi samoja ultra bra renkutuksia. Ihan kritiikittä. Ja samat asetelmat vähän kaikessa. Ylimielisyys.

Että eikö ärsytä?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi änkytät otsikossa?

Vierailija
2/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi änkytät otsikossa?

No sori siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, ei ärsytä. Enimmäkseen huvittaa, jos mitään erityistä tunnetta herättää. Antaa hipstereiden leikkiä, ei ne mitään pahaa tee, kunhan nyt ovat olevinaan. Pikkuset.

Vierailija
4/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Jopa juopoissa on eritasoisia kuplia, junttijuopot ja ne jotka pitävät muita juoppoja juntteina kupla eilen surasin tätä puistossa. Kupla on hassu sinänsä ajatuksena kun jokainen tekee valintansa tai elää omien arvojensa mukaan elämää niin se onkin sitten joku kupla. Voin elää hyvin "kuplassa" jossa minun ei tarvitse olla tekemisissä kaikkien vastenmielisten tapausten kanssa. Kukaan ei välty kuplalta, kun tekee valintoja elämänsä suhteen. 

Vierailija
5/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo nyt niin vakavaa ole.

Vierailija
6/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistämistä mielestäni. Kupla kuvaa jotain täysin eristettyä systeemiä, vaikka oikeesti vaikutuksia virtaa sisään ja ulos koko ajan... sen huomaa kun tutustuu yksilöihin kunnolla. Tietenkin samanlaisia arvoja kannattavia ryhmiä on olemassa, mutta kannattaa oikeasti tarkastella lähempää.

Vierailija
7/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että se ylitsepursuava, leuhka itsetietoisuus ja punavihreä "valistuneisuus" saa monet muuttamaan Helsingistä takaisin maakuntiin kotikaupunkeihinsa. Näkisin, että se kuuluu enimmäkseen silti nuoruuteen, kun halutaan kategorisoitua ja tuntea ylemmyyttä juntteihin nähden.

Todellisuudessahan Helsinki on täynnä juntteja. Lähiömarketeissa heitä näkee, mutta ei niinkään keskustan kahviloissa hörppimässä lattea.

Vierailija
8/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi. En lue itseäni tuohon kuplaan, oikeastaan aika kauas siitä. Silti minulle on ihan sama vaikka artisti uskoisi maasäteilyyn ja homeopatiaan tai jakelisi sarjatulella lausuntoja suosimppujen suojelun puolesta tai olisi sekä diiva että erittäin suojeleva yksityisyytensä suhteen (esim. antti tuisku, siis suojeleva eikä diiva).

Pääasia on musiikin laatu. Se on terhillä todella hyvä, johtuen tietty osittain lahjakkaista musiikintekijöistä ympärillä muttei terhin omia lahjoja tulkitsijana voi väheksyä. Jos terhi sitten takahuoneessa haluaa kulhollisen tuoreita kuorittuja viinirypäleitä tai kulhollisen m&m pastilleja josta on nypitty ruskeat pois (muistaakseni jonkun artistin vaatimus) tai jotain muuta vähän outoa niin sama minulle.

Tuiskusta tuli mieleen että anttihan oli jo tuossakin ohjelmassa muttei kukaan näemmä vaatinut anttia avautumaan edes sellaisesta perustavaa laatua olevasta asiasta kuten siitä onko partneri mies vai nainen. Toiset on vaan tasa-arvoisempia kuin toiset.

Vierailija
9/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut lapsuudenystäväni vajoamista hipster-klikin puristusotteeseen. Alkujaan asioita kyseenalaistavasta radikaalista ajattelijasta on tullut ryhmäajatteleva konsensushymistelijä. Tämä taantuminen tapahtui "korkeakulttuurin" kautta: hän kirjoittaa runoja. Hänen on pakko ajatella samoin kuin kohderyhmänsä, muuten häneltä menisi maine, yleisö, kunnia, kaikki. Hän on ikään kuin yleisönsä ja vertaisryhmänsä panttivankina. todella ahdistavaa.

Vierailija
10/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että se ylitsepursuava, leuhka itsetietoisuus ja punavihreä "valistuneisuus" saa monet muuttamaan Helsingistä takaisin maakuntiin kotikaupunkeihinsa. Näkisin, että se kuuluu enimmäkseen silti nuoruuteen, kun halutaan kategorisoitua ja tuntea ylemmyyttä juntteihin nähden.

Todellisuudessahan Helsinki on täynnä juntteja. Lähiömarketeissa heitä näkee, mutta ei niinkään keskustan kahviloissa hörppimässä lattea.

On sielläkin juntteja, ne vaan pukeutuu eri tavalla ja työskentelee mainos- ja muissa toimistoissa. Ajatukset on ihan yhtä putkeen jumiutuneet kuin tuulipukukansallakin ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle ei pahemmin kurkita paitsi halveksien.

Vierailija
11/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuplat on oikeastaan aika jees.

Moni lähtee maalta ahtaasta kuplasta kaupunkiin ja löytää itselleen uuden ja mieluisamman kuplan.

Vierailija
12/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyihän sieltä litaniastasi sentään "leijonakoru-rasismi". Olit tällännyt sen merkiksi siitä, että kyllä minä pohjimmiltani ihan hyvä ja oikein ajatteleva ihminen olen, vaikka hipsterikuplaa niiiin rohkeasti tässä olenkin ruoskivinani.

Vierailija
13/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Jopa juopoissa on eritasoisia kuplia, junttijuopot ja ne jotka pitävät muita juoppoja juntteina kupla eilen surasin tätä puistossa. Kupla on hassu sinänsä ajatuksena kun jokainen tekee valintansa tai elää omien arvojensa mukaan elämää niin se onkin sitten joku kupla. Voin elää hyvin "kuplassa" jossa minun ei tarvitse olla tekemisissä kaikkien vastenmielisten tapausten kanssa. Kukaan ei välty kuplalta, kun tekee valintoja elämänsä suhteen. 

Ja samalal leimaat kuplan ulkopuoliset "vastenmielisiksi tapauksiksi". Eikö tuossa ole jo sama siemen kuin mikä johtaa pahimmillaan vaikka rasismiin. Että on meitä ja niitä muita? 

Vierailija
14/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyihän sieltä litaniastasi sentään "leijonakoru-rasismi". Olit tällännyt sen merkiksi siitä, että kyllä minä pohjimmiltani ihan hyvä ja oikein ajatteleva ihminen olen, vaikka hipsterikuplaa niiiin rohkeasti tässä olenkin ruoskivinani.

Rasismi ei ole mielipide-asia eikä makuun liittyvä asia. Se on ihmisoikeusasia. Fakta. Ei mielipide.

Vierailija
15/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi happoradion levyt on kuplaisuuden vuoksi arvioitu Hesarissa säännönmukaisesti pari pykälää alempaan kategoriaan kuin muualla. Siinä ei ole kyse musiikin laadusta, vaan annakkoasenteista, leimoista, makuun perustuvista meistä ja heistä.

Vierailija
16/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta ja varsinkin Kallio kuhisee valepukuisia juntteja. Ts. susia punaviherlampaan vaatteissa. Tilastollisestikin juuri punavihervyöhykkeellä Kalliossa asuu Helsingin eniten muualta muuttaneita. Sen kuulee myös maalaismurteista Kallion alueen kaupoissa ja kadullakin. Porvarillisessa, rauhallisessa Pakilassa on eniten paljasjalkaisia stadilaisia.

Vierailija
17/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudun hattupäiset toisinajattelijamiehet ja runotytöthän ne muuttavat Kallioon ja se punaviherkupla on heidän "uskontonsa". Helsinkiläiset ajattelevat keskimäärin individualistisemmin.

Vierailija
18/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismi ei ole mielipide-asia eikä makuun liittyvä asia. Se on ihmisoikeusasia. Fakta. Ei mielipide.

Mielipiteesi ei muutu faktaksi sillä että käytät sanoja (kuten ras ismi) jotka julistat etukäteen ehdottomiksi faktoiksi joita ei voi kiistää. Loukkaavia ne toki ovat mutta sehän on tarkoituskin.

Vierailija
19/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismihan nimenomaan on mielipide. Se on mielipide, että jokin toinen rotu ansaitsee syrjintää rotunsa perusteella.

Rasismi ei ole fakta, vaan hyvin subjektiivinen asia.

Vierailija
20/57 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaraperunat onkin junttia. Fiinit ihmiset tilaavat taksarin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan