Miten toimitte ns. ruokarajoitteisten kanssa juhlissa? Esim. häissä? Nykyään ei
todellakaan voi tarjota vaan jotain paistia ja fetasalaattia, vaan on aikamoista rumbaa miettiä kaikkia eri vaihtoehtoja. Joskus 20 v sitten oli todella harvinaista, että kellään oli erikoisvaatimuksia, ehkä joku todella paha allergia oli sellainen ja ihminen vaan jätti sitten ottamatta sitä lajia. Nyt isoja juhlia järjestäessä on aikamoista kun pitää huomioida kaikki. Vegaaneja on paljon varsinkin nuorten parissa, sitten kaikki gluteiinittomat yms. Kasvissyöjille sentään käy normikakut, mutta vegaaneillehan ei tietenkään käy. Asiallista keskustelua kiitos
Kommentit (72)
No problem. Kahdesti avioitunut: ensimmäisellä kerralla ei vielä ollut ideologiadieettejä, syötiin 34 hengen voimin ravintolassa, johon erikoistilaukset ilmoitettiin etukäteen; toisella kerralla en suostunut juhliin, joten syötiin todistajien kanssa ravintolassa, kellään eri erikoistoiveita.
En huomio mitenkään. Mun juhliin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, eikä syöminen niissä ole se pääjuttu.
Juhlien järjestäjänä en kyllä ihan kaikkia rajoituksia huomioisi, perusrajoitukset kyllä. Samoin vieraana ollessa, en oleta, että voin syödä ihan kaikkea.
Jos on esim jollain keliakiaa/allergiaa/muuta vastaavaa pyritään varaamaan edes jotain pientä tarjottavaa hänellekin.
Mutta täysin vegaaninen vaihtoehto on varmaan aika no-no.
No, jos hoidan tarjoillut keskenäni, teen aika paljon vegaanisia juttuja - sillä kattaa muutaman ruokarajoitteen. Sitten joku juttu voi olla ihan varta vasten vaikkapa pähkinätön (aika moni on kyllä muutenkin). Muuten teen ihan "normaaleja" ruokia - kaikkien ei edes tarvitse kyetä syömään kaikkea. Eikö se ole ihan itsestäänselvää?
Törmäsin saman asiaan. Vegaanisia juttuja on pakko olla isoissa juhlissa. Aina joku kumppani tai sukulainen on vegaani jos on iso määrä nuorempia ihmisiä. Voihan sitä ajatella kylmästi, että olkoon syömättä, mutta käytännössä tuskin kukaan haluaa tehdä tätä jollekin mukavalle nuorelle tai oman lapsen kumppanille tms. Ei enää ihan pidä paikkansa se mainos jossa mummo hehkuttaa " lihapullat on kaikista varmin ruoka". Ei todellakaan ole nykyään. Salaatti ja siihen fetat erikseen viereen. Vegaaniohjeita löytyy netistä. Vegaaniset levitteet itse asiassa tosi hyviä esim. patongin päällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim jollain keliakiaa/allergiaa/muuta vastaavaa pyritään varaamaan edes jotain pientä tarjottavaa hänellekin.
Mutta täysin vegaaninen vaihtoehto on varmaan aika no-no.
Toi siis perusjuhliin, esim synttärit/valmistujaiset/illanistujaiset.
Häihin voisi jonkun vegaanisen vaihtoehdon hankkia
Vierailija kirjoitti:
No, jos hoidan tarjoillut keskenäni, teen aika paljon vegaanisia juttuja - sillä kattaa muutaman ruokarajoitteen. Sitten joku juttu voi olla ihan varta vasten vaikkapa pähkinätön (aika moni on kyllä muutenkin). Muuten teen ihan "normaaleja" ruokia - kaikkien ei edes tarvitse kyetä syömään kaikkea. Eikö se ole ihan itsestäänselvää?
Näin minäkin teen. Eli tavallinen ruoka ja vegaaniruoka, josta vegaaniruuassa on huomioitu kaikki allergiat ja muutkin ruokarajoitteet.
Ei se nyt niin hirveesti vaadi se vegaanijuttu, turhaan sitä kavahtaa, vaikka itsekin aluksi pelästyin. Salaatit ja joku papu-tofu-salaatti tms. Ne on semmosia mitä sekasyöjäkin voi syödä. Kakkukin on oikeastaan aika helppo. Munaton kakkupohja, marjoja ja kaurakermasta ne päälliset. Meillä anoppi ei millään tajua, että lapsen kihlattu on vegaani. Nyt oli tehnyt sitten pyynnöstäni jotain, mutta käytti siihen kananmunaa, vaikka olen selittänyt sata kertaa ettei vegaani syö sitä. " Eihän se ole lihaa, ei se niin vakavaa ole". Vähän sama kun sanot absolutistille, että ota vaan vähän alkoholia tässä.....
En juhlia järjestäminen, mutta jos jörkestäsiin niin tekisin osan leivoksista niin, että sopivat kaikille vieraille. Kakun ja kavispiirakan saa helposti gluteiinittomiksi ja vegaanisiksi. Keksejä saa kaupasta vegenä ja gluteiinittomana. Juustokakun voi tehdä vegaanista ja laittaa pohjaksi gluteiinittomia keksejä. Allergiat tietysti täytyy ottaa huomioon ja jättää esimerkiksi pähkinät ja sitrushedelmät pois ainakin osasta tarjoiltavasta. Laittaisin sitten pöytään tiedot kaikista ruuista että ovatko vegenä, gluteiinittomia, pähkinätöntä jne
Jos on esim. buffet niin mulle kelpaa vegaanina ihan jotkut kaupan einekset esim. vihersalaatin lisukkeena. Nyhtökaurapyörykät yms. mitä voi syödä kylmänäkin on helppoja. Kakkua ei tietty yhdelle tarvitse erikseen olla. Pääkaupunkiseudulla on helppo ostaa valmiita vegaanisia kakkuja tai kakkupaloja mutta ymmärrän, ettei joka paikassa näin ole. Jotkut vegaaniset keksit riittäisi ainakin mulle :). Yllättävän monet on vegaanisia, esim. Oreot.
Jos ruokailu tapahtuu ravintolassa tai pitopalvelu toimittaa tarjoilut niin kyllä vegaaninen pitäisi onnistua siinä missä gluteenitonkin yms. Tuntemilleni kasvissyöjille kelpaa myös vegaaninen joten siinäkin voi mahdollisesti yhdistellä, ettei tartte erikseen olla lihatonta mutta kuitenkin sellaista missä on kananmunaa tai maitoa.
En mä missään rippijuhlissa tai ristiäisissä odottaisi saavani yhtä kattavaa tarjoilua kuin sekasyöjät joten harmittaisi kyllä jos vegaanisuuden takia ei kutsuttaisi ollenkaan. Aika moni vegaani kuten myös varmaan allergikkokin osaa mahdollisesti varautua eikä tule ihan tyhjällä vatsalla juhliin. Toki juhlien järjestäjäkin voi etukäteenkin vinkata jos ihan oikeasti ei ole mitään vegaanille tarjota.
Mä en ymmärrä ihmisten aggressiivisuutta toisten ruokavalioita kohtaan. Itse en huomioi näitä " vältä valkoista sokeria ja vehnää"-juttuja erikseen. Jos joku on vegaani, niin hän on. Jos itse syö kaikkea niin silloin sitä tietenkin voi ajatella, että kaikki syö samaa. Mutta jos kohtelias haluaa olla, niin kyllä itse ainakin huomioin sen jollain pienellä jutulla joka sopii kaikille, vaikka itse olen sekasyöjä. Harva vegaani tms edes tekee suurta numeroa itsestään, mutta kyllä minä ainakin koen kiusallisena, jos joku ei löydä pöydästä yhtään mitään syötävää sen takia, että minä itse koen että sekasyöminen on ainoa oikea tapa elää ja muu on " omaa valintaa". Tässä vaikuttaa selvästi sukupolvi asiaan. Nuoremmille tässä asiassa ei ole ongelmia, mutta vanhempien on mahdoton tätä käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin saman asiaan. Vegaanisia juttuja on pakko olla isoissa juhlissa. Aina joku kumppani tai sukulainen on vegaani jos on iso määrä nuorempia ihmisiä. Voihan sitä ajatella kylmästi, että olkoon syömättä, mutta käytännössä tuskin kukaan haluaa tehdä tätä jollekin mukavalle nuorelle tai oman lapsen kumppanille tms. Ei enää ihan pidä paikkansa se mainos jossa mummo hehkuttaa " lihapullat on kaikista varmin ruoka". Ei todellakaan ole nykyään. Salaatti ja siihen fetat erikseen viereen. Vegaaniohjeita löytyy netistä. Vegaaniset levitteet itse asiassa tosi hyviä esim. patongin päällä.
Mitään valmiita "tuorejuustoja" ei sitten kyllä kannata ostaa. Aivan järkyttävän pahaa, samoin kuin vegaaninen "juusto". Hummus, pesto jne. sitten taas toimii ja ovat vegaanisia.
Myöskään esim. koko juhlaseurueen kakkua en todellakaan lähtisi tekemään "kerman korvikkeista". Tottakai ne maistuvat vegaaneista tosi ihanilta, kun ovat niihin tottuneet. Mutta tottumattomalle oudon makuisia tai mauttomia. Tein esim. pääsiäisenä minttukastikkeen Alpro jogurttiin, kun seurueessa oli yksi vegaani. Ajattelin että se menee kaikille. Oli tosi omituisen makuista, ei yhtään sama kuin tavallisesti maustamattomaan jogurttiin tehty. No, se vegaani söi, muilla jäi lautaselle.
Tää ei tietenkään tarkoita etteikö sille vegaanille voisi hankkia jonkun leivoksen kakun tilalle.
Viljattomasti syövänä toivoisin oikeastaan että ei huomioitaisi varsinaisesti mitenkään. Ehkä just joku salaatti ja jos mahdollista niin kahvin kanssa vaikka juustoa tai suklaata. Olisi kiva kun ihmiset laittaisivat jotain mitä tietää että kaikki voi syödä ilman että kyselevät rajoituksia vierailta. Monet suhtautuu niin negatiivisesti, että siitä ei oikeastaan ole kiva puhua.
Vierailija kirjoitti:
Juhlien järjestäjänä en kyllä ihan kaikkia rajoituksia huomioisi, perusrajoitukset kyllä. Samoin vieraana ollessa, en oleta, että voin syödä ihan kaikkea.
Mitkä on ihmisten mielestä perusrajoituksia? Ihan mielenkiinnosta kysyn, pitääkö olla siis ihan lääkärillä todettu allergia tai vastaava? Mietin myös kun jotkut (muissakin ketjuissa) kirjoittavat, että kasvisruoka onnistuu mutta vegaani ei.
Monien nykynuorten isovanhemmat ovat soda-ajan lapsia ja kasvaneet tosi vaatimattomissa oloissa jossain maaseudulla, esim. anoppini. Tuohon aikaan ei välttämättä ollut edes ruokaa ja anopiltakin tippu hampaat lapsena suusta. Siinä mielessä ymmärrystä voi mennä myös siihen suuntaan, että tuon ikäisille on todellakin iskostettu, että ruoka ei ole leikin asia ja ruuan kanssa ei nirsoilla. Nykyään elintaso on toinen ja ruuasta on tullut tämmöinen itseilmaisun muoto ja vapaavalintainen asia. Sinänsä tavallaan ymmärrän oman anopin " ymmärtämättömyyden" varsin hyvin, koska on kasvanut niin erilaisessa ympäristössä, jolloin ruokaa ei todellakaan tuhlattu tai valittu mitä halutaan syödä. Sitä taas nykynuorten on ihan mahdoton ymmärtää
Kaiken ei missään tapauksessa tarvitse ola kaikille suuntauksille ja allergioille ja intoleransseille sopivaa. Joku buffettyyppinen salaattiratkaisu on hyvä, kukin ottaa, mitä ottaa ja mikä itselle sopii eikä tarvi tehdä asiasta numeroa. Tai tavalliset suolaiset piirakat tms ja yksi tai pari poikkeaville (gluteeniton, maidoton, munaton, vegaani) ja sama sitten kakuissa ym. leivonnaisissa. Eli valtaosa tavista ja jotain tarjottavaa sitten erityisryhmille. Monesti joku vegaanituorekakku käy myös gluteenittomille. Aika usein käy, etenkin näiden etukäteen gluteenittomiksi ilmoittautuneiden kohdalla, että ei se nyt juhlatarjoiluissa niin haittaakaan, herkut kyllä maistuu...oikeat keliaakikot on toki asia erikseen.
Olen itse sekasyöjä, mutta en ole kokenut mitenkään vaivalloisena huomioida esim. vegaaneja. Jos hoidan tarjoilut itse, niin teen esim. tavallista/peruna/couscous-salaattia, koska nämä on tosi helppoja tehdä vegaanisina. Viereen voi sitten vaikka laittaa sitä fetaa tarjolle halukkaille. Joku marjapiirakka on tosi helppo myös tehdä vegaanisena, kylkeen maidoton vaniljakastike. Jos on häät tms, niin pitopalvelu hoitaa ja sinne sitten vieraat ilmoittavat ruokarajoituksensa.
Kokkaan muuten joka viikko vegaanista ruokaa muutenkin, monet wokit, curryt, salaatit, yms. ovat ihan "luonnostaan" vegaanisia ilman että tarvitsee käyttää mitään korvikkeita. Pannarit, pinaattiletut, piirakkapohjat, muffinit yms. teen aina vegaanisina, lähti ihan siitä kun joskus halusin leipoa eikä kotona ollut kananmunia ja huomasin että eihän tämä vaikeaa olekaan.
Minulla on vaikeasti allerginen lapsi, jolle olen opetellut tekemään kaikenlaista. Meille on kertynyt myös kokemusta siitä, miten kodin ulkopuolella syödään esim. ravintoloissa, kahviloissa tai juhlissa.
Jos tahtoa vain riittää ja ap:lla varmaan riittää, koska suhtautuu asiaan asiallisesti, niin on mahdollista tehdä todella paljon sellaista syötävää, joka sopii ihan kaikille. Ei tarvita erikseen laktoositonta jälkiruokaa, kun se on täysin maidotonta, jolloin sitä voivät syödä myös maitoallergiset (tai "maitoallergiset) sekä vegaanit. Kun se tehdään gluteenittomana, sitä voivat syödä myös keliaakikot (ja "gluteeniallergiset").
Lihakin kannattaa tehdä ja tarjoilla ihan vaan kunnon lihana, jolloin se käy kaikille muille paitsi vegaaneille. Jätetään kuorrutukset pois ja pannaan kastikkeet erikseen.
Hyviä juhlia!
Jätä kutsumatta yleinen trendi jo joka paikassa