Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimitte ns. ruokarajoitteisten kanssa juhlissa? Esim. häissä? Nykyään ei

Vierailija
31.05.2018 |

todellakaan voi tarjota vaan jotain paistia ja fetasalaattia, vaan on aikamoista rumbaa miettiä kaikkia eri vaihtoehtoja. Joskus 20 v sitten oli todella harvinaista, että kellään oli erikoisvaatimuksia, ehkä joku todella paha allergia oli sellainen ja ihminen vaan jätti sitten ottamatta sitä lajia. Nyt isoja juhlia järjestäessä on aikamoista kun pitää huomioida kaikki. Vegaaneja on paljon varsinkin nuorten parissa, sitten kaikki gluteiinittomat yms. Kasvissyöjille sentään käy normikakut, mutta vegaaneillehan ei tietenkään käy. Asiallista keskustelua kiitos

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin keliaakikolle vielä jotain mutta vegaanius on oma valinta. Tuokoot siis omat ruokansa.

Vierailija
62/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mielelläni huomioin kaikki erityisruokavaliot, mutta kieltämättä on hieman haastavaa kun tämän kesän juhlissa (lakkiaiset ja rippijuhlat) löytyy vieraista laktoositonta, gluteenitonta, vegaania ja lisäksi allergisia, mm. maito, kananmuna, pähkinät, kala, tomaatti ja raaka sipuli.

Onneksi saatiin kivan kuuloinen menu kuitenkin kasaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hupaisaa, kun vegaaneja, gluteenittomia, allergisia yms. moititaan nirsoiksi, mutta sitten itse leimataan kaikki vegaaninen/gluteeniton/maidoton/yms pahaksi, usein edes maistamatta. Itsellä ei ole ruokarajoitteita, mutta tutuilla on ja heidän luonaan olen päässyt maistamaan kaikenlaisia ruokia. Hyviä ovat olleet, tai jos ei ole niin kyse on ollut ihan minun makuasioistani (en esim. pidä kookoksesta makeissa leivonnaisissa). Moni ruoka on ollut sellaisia, etten olisi edes tajunnut että on munaton/maidoton/gluteeniton/vegaani ellen olisi tiennyt tarjoajan ruokarajoisuksia etukäteen.

Vierailija
64/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken ei missään tapauksessa tarvitse ola kaikille suuntauksille ja allergioille ja intoleransseille sopivaa. Joku buffettyyppinen salaattiratkaisu on hyvä, kukin ottaa, mitä ottaa ja mikä itselle sopii eikä tarvi tehdä asiasta numeroa. Tai tavalliset suolaiset piirakat tms ja yksi tai pari poikkeaville (gluteeniton, maidoton, munaton, vegaani) ja sama sitten kakuissa ym. leivonnaisissa. Eli valtaosa tavista ja jotain tarjottavaa sitten erityisryhmille. Monesti joku vegaanituorekakku käy myös gluteenittomille. Aika usein käy, etenkin näiden etukäteen gluteenittomiksi ilmoittautuneiden kohdalla, että ei se nyt juhlatarjoiluissa niin haittaakaan, herkut kyllä maistuu...oikeat keliaakikot on toki asia erikseen.

Tota, maidoton ja munaton on yhtä kuin vegaani.

Vierailija
65/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken ei missään tapauksessa tarvitse ola kaikille suuntauksille ja allergioille ja intoleransseille sopivaa. Joku buffettyyppinen salaattiratkaisu on hyvä, kukin ottaa, mitä ottaa ja mikä itselle sopii eikä tarvi tehdä asiasta numeroa. Tai tavalliset suolaiset piirakat tms ja yksi tai pari poikkeaville (gluteeniton, maidoton, munaton, vegaani) ja sama sitten kakuissa ym. leivonnaisissa. Eli valtaosa tavista ja jotain tarjottavaa sitten erityisryhmille. Monesti joku vegaanituorekakku käy myös gluteenittomille. Aika usein käy, etenkin näiden etukäteen gluteenittomiksi ilmoittautuneiden kohdalla, että ei se nyt juhlatarjoiluissa niin haittaakaan, herkut kyllä maistuu...oikeat keliaakikot on toki asia erikseen.

Tota, maidoton ja munaton on yhtä kuin vegaani.

Eihän ole

Vierailija
66/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En järjestä juhlia, itse asiassa inhoan niitä, mutta järjestän työni puolesta erilaisia tilaisuuksia. Useimmiten aamu- tai iltapäiväkahveja. Jos gluteenitonta tai muuta allergiaa ei ole ilmoitettu, tilaamme paikalle vegaaniset patongit tai vastaavat (saa mm. Picnicistä). Älyttömän yksinkertaista eikä kukaan ole koskaan valittanut, ettei leivän välissä ole lihaa tai juustoa. En tunne ketään sekaania, joka ihan joka ikisellä aterialla tarvitsisi eläinperäisiä tuotteita.

Silloin, kun varaan pöydän ravintolasta, varmistan että listalla on myös vegaanisia vaihtoehtoja. Älyttömän yksinkertaista sekin.

En palaa tähänkään ketjuun, joten kannattaa käyttää ne vegaanivihapaukut muihin kommentoijiin.

Vierailija
67/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidottomana on joskus sellaisia kahvipöytiä, etten voi syödä mitään 🙄

Vierailija
68/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hämmentävää, miten ihan normaaliälyisiltä vaikuttavat ihmiset eivät tajua mikä ero on laktoosi-intoleranssilla ja maitoallergialla. Sisaruksillani oli pienempänä tosi paha maitoallergia. Asia oltiin ystävällisesti selitetty sukulaisille ja tuttaville, mutta kerta toisensa jälkeen kylässä sai kuunnella keskustelua: "Ei, ne vaan ei voi sitä hyla-maitoon tehtyä ruokaa syödä kun siinä on sitä maitoproteiinia..."

Jos väen väkisin haluaa vieraille tehdä ruuan valmiiksi, niin ei ole kovin suuri vaiva opetella jotain maidotonta vaihtoehtoa. Mutta vaikeaa oli.

Vierailija
69/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä käynyt mielettömän hyvä tuuri, kun suvussa eikä lähipiirissä ole oikeastaan mitään ruokarajoitteita. Laktoosi-intolerantikkoja on muutama, mutta heilläkään se ei ole niin paha, että sanovat "ottavansa pillerin" ennen juhlia. Mutta laktoosittomana on Suomessa helppo tehdä oikeastaan kaikki.

Häissämme oli yksi kasvissyöjä (lakto-ovo), eikä häntä sinänsä tarvinnut edes miettiä erikseen, koska oli runsaasti kasvistarjottavaa muutenkin.

Yksillä kaverisynttäreillä on ollut yksi lapsi, jolla oli kananmuna ja maitoallergia. Äiti tarjoutui tuomaan omat syötävät, mutta sanoin ettei tarvitse. Hikoilin kyllä sitten niiden munattomien leivonnaisten kanssa ja lopulta ostin keksejä ja muuta. 

Kahdet rippijuhlat on olleet peräkkäisinä kesinä, edelleen laktoosi on ollut ainoa ruokarajoite. Ja sama häissä ollut serkkuni (lapsemme kummitäti) on edelleen lakto-ovo.

Asuimme useamman vuoden ulkomailla, tuttavapiiri koostui monen kansalaisuuden edustajista. Yhdellä suomalaisella miehellä oli todella paha kala-allergia ja keliakia, yhteenkään toiseen aikuiseen ruokarajoitteiseen en törmännyt. Lapsilla allergioita oli ainoastaan suomalaisilla, tosin koulu oli "nut free", eli sinne ei saanut tuoda mitään pähkinää sisältävää, joten pähkinäallergisista en tiedä, kun niitä ei tarttenut erikseen mainita. Olin luokan "yhteysäiti" joten erilaisissa juhlissa ilmoittautumiset + ruokavaliot tulivat minulle. 

Miksi sillä lapsella oli kananmuna  mukana synttäreillä?

Vierailija
70/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kesän rippijuhlien suhteen olen toiminut näin:

Käytän pitopalvelua ja tilaan kaiken laktoosittomana, gluteenittomana ja pähkinättömänä.

Muille rajoitteisille tilaan yhtä lajia suolaista piirakkaa ja yhtä lajia makeaa kakkua. Tämä erikoistarjoilu on sitten vegaaninen, pähkinätön, viljaton, soijaton jne.

Jos itse haluaa tehdä, niin viljaton piirakka onnistuu esim. kikhernejauhoista. Raakakakku taas onnistuu ns. kaikettomana. Minä en kyllä viitsi noita kaikettomia alkaa itse vääntää.

Melkein pääsisi helpommalla juhlissa, joissa on myös ruokatarjoilu, kun voisi vain pyörättää salaatin vegaaneille. Meillä on kuitenkin pelkkä kahvitilaisuus rippijuhlissa, ja kahvin kanssa meillä syödään leivonnaisia, kuten asiaan kuuluu. Olisi sekin hölmöä, että muille olisi suolaista piirakkaa ja vegaaneille pelkkä salaatti.

Vierailija
71/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mielelläni huomioin kaikki erityisruokavaliot, mutta kieltämättä on hieman haastavaa kun tämän kesän juhlissa (lakkiaiset ja rippijuhlat) löytyy vieraista laktoositonta, gluteenitonta, vegaania ja lisäksi allergisia, mm. maito, kananmuna, pähkinät, kala, tomaatti ja raaka sipuli.

En ymmärrä miksi tästä asiasta tehdään aina niin hankala. Kun yksi on vegaani ja toinen ei voi syödä munaa ja maitoa, voi voi. No maito- ja muna-allergiat sekä laktoosi-intoleranssi nimenomaan on vegaanisella vaihtoehdolla kuitattu.

Vierailija
72/72 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tästä asiasta tehdään aina niin hankala. Kun yksi on vegaani ja toinen ei voi syödä munaa ja maitoa, voi voi. No maito- ja muna-allergiat sekä laktoosi-intoleranssi nimenomaan on vegaanisella vaihtoehdolla kuitattu.

Eihän tästä hankalaa tehtykään, mutta kyllä se pientä mietintää ja harjoitusta vaatii, jotta saadaan pöytään oikeasti maistuvat tarjoilut. Meidän perheessä kun ei ruokarajoituksia ole 😊 toki kasvisruokaa syödään viikottain, mutta kuten joku yllä sanoikin, on kunnon ruuan teko helpompaa kuin leipoa kahvipöytään jotakin.