Onko kellään ollut vaikeaa välilevyn pullistumaa selässä?
Miten se tuli? Olitko kamalan kipeä?
Oletko kuntoutunut?
Kommentit (13)
Minulla ei varsinaisesti ollut välilevyn pullistumaa, vaan valenivel lonkkanikamassa, joka pikkuhiljaa jauhoi koko välilevyn pois ja jalan hermot jäivät nalkkiin. Leikkauksella otettiin hermot esiin ja nyt syön krooniseen hermokipuun lääkettä. Pärjään ihan kohtalaisesti, tosin mitään isoa ei passaa nostella kun on sen verran ruuveja ja sauvoja selkäruodossa.
Mun selkä leikattu 2 vuotta sitten, eikä enää muuta vaivaa kuin tiettyjä asentoja en kauaa kestä ja selkä pitää ottaa "aina huomioon". Mut ilman leikkausta tuskin kävelisin, jalka ei kestänyt enää yhtäkään askelta. Ja ne hermokivut jotain ihan hirveetä. Nyt olen täysin kivuton.
Tuli liukastumisesta.
Luulisi näitä olevan, sanotaan yleiseks vaivaks.
Lannerangassa kaksi pullistumaa.
Akuuttivaiheessa pari kuukautta olin istumatta tuolille kertaakaan ja pyrin tekemään kaiken makuuasennossa. Käsiä ei voinut viedä kuin puoleen reiteen asti; ei kestänyt taivuttaa eteenpäin ja monta päivää oli tarve tanssahdella jalalta toiselle, kun pelkkä seisaallaan oleminen oli kivuliasta ja siitä tuli hiki.
Kaksi vuotta mennyt ja liikkuminen melko normaalia. Kipua on vähintään viikottain jommassa kummassa jalassa mutta harvoin huolestuttavuuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
On. Leikkattu tammikuussa. Nyt tainut uusia.
Tuli pikkuhiljaa ilman vamnaa tai muuta syytä ja lopulta lähti voimat jalasta kun painoi hermojuurta. Se hermokipu oli infernaalinen.Olen yrittänyt jumpata lihaksia mutta ei nähtävästi ole auttanut.
Opettiko fysioterapeutti sinulle syvien vatsalihasten jumppaa? Minulle jumppaaminen on jokapäiväistä touhua koska en halua homman menevän vielä pahemmaksi.
Onneksi pääsin kunnon kipulääkärille, joka räätälöi lääkityksen. Ilman sitä ja jumppaa olisin petipotilas.
Mikään jumppa ei mua auttanut yhtään kun en pystynyt mitään liikkeitä tekemään. Sitä paitsi sanottiin että kaikki taaksepäin taivutukset on turhia koska jos kerrankin taivutat eteenpäin niin välilevymassa pullahtaa takaisin, jos nyt mitään apua jumpasta on muutenkaan ollut.
Leikkauksella sain elämäni takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli pikkuhiljaa ilman vamnaa tai muuta syytä ja lopulta lähti voimat jalasta kun painoi hermojuurta. Se hermokipu oli infernaalinen.Olen yrittänyt jumpata lihaksia mutta ei nähtävästi ole auttanut.
Opettiko fysioterapeutti sinulle syvien vatsalihasten jumppaa? Minulle jumppaaminen on jokapäiväistä touhua koska en halua homman menevän vielä pahemmaksi.
Onneksi pääsin kunnon kipulääkärille, joka räätälöi lääkityksen. Ilman sitä ja jumppaa olisin petipotilas.
Niitä juuri tehty. Fyssari katsoi leikkauksen jälkeen sairaalassa kerran läpi jumppaohjeet.
Tänään lekuri joten katsotaan mitä tuumaa.
T.1
Pääsin kuntoutukseen ja sen jälkeen olen selvinnyt itsehoidolla. Alussa sain hyvin vahvoja lääkkeitä, joten vähän ajan päästä kiletäydyin niistä ja olen käyttänyt ei-lääkkeellisiä kivunhoidon menetelmiä.
Välilevynpullistus on hyvin yleinen vaiva, koska se johtuu useimmiten nikaman rappeutumasta (kulumasta), joka johtuu iästä, ylipainosta, tupakoinnista, heikoista syvistä vatsalihaksista, vähäisestä liikunnasta ja/tai rangan virheasennoista tms.
Vuoteessa makaaminen pahentaa sitä, että liikkeessä kannattaa pysyä. Ei parane lääkkeilläkään, niillä vaan autetaan potilasta pysymään liikkeessä. Akuutti tulehdusvaihe menee ohi (kuten mun lääkäri sanoo) 4 viikossa tai 4 vuodessa. Tärkeintä olisi itsehoito ja kropan kuntouttaminen.
Moni potilas edelleen makaa sängyssä ja odottaa että joku pilleri parantaisi ja syyttää lääkäreitä kun ei kuntouta itse itseään.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kuntoutukseen ja sen jälkeen olen selvinnyt itsehoidolla. Alussa sain hyvin vahvoja lääkkeitä, joten vähän ajan päästä kiletäydyin niistä ja olen käyttänyt ei-lääkkeellisiä kivunhoidon menetelmiä.
Välilevynpullistus on hyvin yleinen vaiva, koska se johtuu useimmiten nikaman rappeutumasta (kulumasta), joka johtuu iästä, ylipainosta, tupakoinnista, heikoista syvistä vatsalihaksista, vähäisestä liikunnasta ja/tai rangan virheasennoista tms.
Vuoteessa makaaminen pahentaa sitä, että liikkeessä kannattaa pysyä. Ei parane lääkkeilläkään, niillä vaan autetaan potilasta pysymään liikkeessä. Akuutti tulehdusvaihe menee ohi (kuten mun lääkäri sanoo) 4 viikossa tai 4 vuodessa. Tärkeintä olisi itsehoito ja kropan kuntouttaminen.
Moni potilas edelleen makaa sängyssä ja odottaa että joku pilleri parantaisi ja syyttää lääkäreitä kun ei kuntouta itse itseään.
Akuuttivaiheessa ei kuitenkaan pidä yrittää liikkua. Joidenkin lääkärien mielestä ei pitäisi tehdä mitään. Tietysti se akuuttivaiheen pahuus on yksilöllistä; se voi kuitenkin olla niinkin paha, että liikkuminen ei ole mitenkään realistista, kun mikä tahansa asento sattuu.
Mulla oli, mutta venyttelemällä korjautui.
Olen 55-vuotias nainen ja 2 kulumaa selkärangassa. Välilevyn pullistuma on kuulemma toisessa. Mutta terveyskeskuksessa ei katsottu tarpeelliseksi hoitaa asiaa ,koska ikäni ja työttömyyteni. Nyt haen työkyvyttömyyseläkettä, tiedän sen olevan turhaa. Näin köyhän hoito suomessa.
Sain pullistuman rankan kuntokuurin päätteeksi. Selkä leikattiin ja olin 2,5 kk sairauslomalla. Hermokipu oli sietämätön.
Nyt 10 vuotta myöhemmin voin hyvin. Urheilen selkäystävällisesti. Ajoittain selkä kipeytyy, jolloin hoidan sitä vesijuoksulla. Selkä on "heikko kohtani", mutta mitään sairausloma- tai hoitojaksoja en ole sen koommin tarvinnut.
Tuli pikkuhiljaa ilman vamnaa tai muuta syytä ja lopulta lähti voimat jalasta kun painoi hermojuurta. Se hermokipu oli infernaalinen.
Olen yrittänyt jumpata lihaksia mutta ei nähtävästi ole auttanut.