Avohakkuut ovat vähentäneet mustikkaa noin 50%!
http://avohakkuuthistoriaan.fi/index.php/2018/05/28/avohakkuiden-takia-…
"Julkisuudessa on myös esitetty väite, että mustikka hyötyisi avohakkuista. Mustikan määrä todellisuudessa on vähentynyt noin puoleen 1950-luvulta lähtien juuri avohakkuumetsätalouden seurauksena. Mustikka ei selviä avohakkuun jälkeisessä paahteisessa ympäristössä eikä liian tiheässä taimikossa. Jatkuvapeitteisessä metsänkasvatuksessa mustikkasadot ovat tutkimusten mukaan huomattavasti suuremmat kuin avohakkuumetsätalouden metsissä."
Haluammeko jatkossa syödä mustikkaa vai katsella hakkuuaukeita?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten köyhää argumentointia. Kuka kannattaa avohakkuita??
Minä, ja kaikki muut, jotka omistavat metsää. Se on sama kuin jos sun säästöihisi kajottaisiin.
Metsää ei voi omistaa, vaikka niin luulet.
Miksi ei? Jos päätän, metsässäni ei saa kasvaa kuin mäntyjä. Kuuset ja koivut voivat yrittää, mutta nitistän ne.
Joten miksi metsää ei voisi omistaa?Verottajakin uskoo, että voi.
Jos metsän joku omistaa niin ne eläimet ja kasvit jotka siellä asuvat.
Ihmisen öykkärimäisyydellä ja ahneudella ei ole kyllä mitään rajoja...
Ei ole rajoja, miksi sitten yrität lapsen tavoin uhmata väistämätöntä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, ja kaikki muut, jotka omistavat metsää. Se on sama kuin jos sun säästöihisi kajottaisiin.
Miksi ei? Jos päätän, metsässäni ei saa kasvaa kuin mäntyjä. Kuuset ja koivut voivat yrittää, mutta nitistän ne.
Mikdi sitten verottajan mukaan minä omistan 170 hehtaaria metsää??
Vierailija kirjoitti:
Muovi tullaan korvaamaan puulla ja mistä sitä puuta saa?
Ööö..kaupasta?
No minä olen löytänyt aina mustikoita Cittarin kylmäkaapista.
Puhdistettuja thaimaalaisten poimimia metsämustikoita Bon Appetit
vajaan kympin kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin kävellä siellä "sinun" metsässäsi kuusenkerkkiä syömässä ja käpyjä keräilemässä, kivoja kiviäkin saattaa löytyä puutarhaan. Kyllä, tiedän että tuo on "laitonta", mutta koitappas saada minut kiinni. Byrokraattisesti saatat metsän omistaa, mutta et sinä sitä hallitse, etkä taskuusi turvaan saa. Metsät kuuluu meille kaikille ja ennenkaikkea siellä asuville eläimille. Et omista metsää etkä siellä asuvia eläimiä, vaikka sulla onkin lupa kaataa puita sen 170 hehtaarin alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovi tullaan korvaamaan puulla ja mistä sitä puuta saa?
Ööö..kaupasta?
Näin.
T. Luonnonsuojelija etelä- suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin kävellä siellä "sinun" metsässäsi kuusenkerkkiä syömässä ja käpyjä keräilemässä, kivoja kiviäkin saattaa löytyä puutarhaan. Kyllä, tiedän että tuo on "laitonta", mutta koitappas saada minut kiinni. Byrokraattisesti saatat metsän omistaa, mutta et sinä sitä hallitse, etkä taskuusi turvaan saa. Metsät kuuluu meille kaikille ja ennenkaikkea siellä asuville eläimille. Et omista metsää etkä siellä asuvia eläimiä, vaikka sulla onkin lupa kaataa puita sen 170 hehtaarin alueelta.
Siitä vaan. Kyllä mulla metsää riittää ja juuri uusittiin hirven- ja suurpetojen metsästysluvat paikallisen metsästysseuran kanssa.
Meidän viereiseen metsään tehtiin hakkuu. Ei ihan päätehakkuuta, mutta harvennettiin todella reilusti. Metsän puusto ja metsäpohja oli jo mennyt todella huonoon kuntoon liian pitkän harvennusvälin takia. Mustikanvarpuja oli vaikka kuinka, mutta ei marjan marjaa enää moneen vuoteen, muutenkin aluskasvillisuuden lajisto oli supistunut. Minua ilahduttaa tässä hakkuussa erityisesti se, että metsässä kuuluu nyt ihan uusien lintulajien äänet, kuin mitä moneen moneen vuoteen. Ennen tässä oli vaan talitiaisia ja sinitiaisia, tänä keväänä myös peippoja ja varpusiakin, ja muita sellaisia joita en äänen perusteella tunnista. Räkättejä vähemmän kuin aiemmin.