Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siili- ja oravaemot kärsivät nestehukasta – ”Pitäisi julistaa eläinten hätätila”

Vierailija
30.05.2018 |

Pälkäneläinen eläinsuojeluneuvoja Hanna al-Saedi haluaa esittää avunpyynnön eläinten puolesta. Kuiva ja kuuma toukokuu koettelee kaikenlaisia eläimiä.

– Tämä ei ole leikin asia. Pitäisi julistaa eläinten hätätila, al-Saedi sanoo.

Esimerkiksi siili- ja oravaemot ovat kovilla.

– Kun eläin kuivuu, se jää kyhjöttämään ja nyhjöttämään jonnekin tai sitten se vain pyörii ympyrää, al-Saedi sanoo.

Al-Saedi harmittelee, että keväästä tuli näin kuiva juuri nyt, kun siilikantaa oli saatu hieman elpymään.

Myös Facebookin Oulun siiliapu -yhteisössä on havaittu siilien nestehukka. Yhteisöä ylläpitävä Tiina Mansikka kertoo, että heille on tullut muutamia kyselyjä janoisista siileistä Oulun seudulta.

– Voit olla avuksi luonnonvaraisille siileille ja muille eläimille laittamalle pihoille matalia astioita, joissa on puhdasta juomavettä. Autetaan yhdessä, Oulun siiliapu kirjoittaa julkaisussaan.

Puhdas vesi kelpaa kaikenlaisille eläimille
Eläinten auttaminen olisi aika helppoa. Al-Saedin neuvot ovat yksinkertaiset: Puhdasta vettä laakeissa astioissa sekä näkyville paikoille että puskien juurille. Vesi kannattaa vaihtaa vähintään päivittäin, mieluummin aamuin illoin.

Al-Saedi itse pitää vettä esimerkiksi vadeissa. Niistä vesi kelpaa monenlaisille eläimille, muun muassa eri linnuille.

– Linnut tykkäävät laskeutua siihen reunalle. Ne käyvät peseytymässä ja juomassa. Sitä on tosi kiva seurailla, al-Saedi sanoo.

Isoon astiaan kannattaa laittaa apulauta tai -keppi, jotta oravat tai muut pääsevät tarvittaessa myös pois astiasta. Siilille parempi on toki matala lautanen.

– Esimerkiksi savinen kukkaruukun alunen on hyvä. Siili saattaa mennä siihen uimaan, käydä viilentämässä masuaan. Saattaa nähdä tosi mahtavia luonnonnäytelmiä, kun sen pienen vaivan näkee, al-Saedi sanoo.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oravat ja siilit aiheuttavat tällaisen avuntarjonnan, miksi ei myös hyttyset, joilla on nyt liian kuivaa? Kannattaa johonkin pusikkoon todella suihkutella vettä, että hyttyset saavat tarvitsemansa kasvuympäristön.

Vierailija
62/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oravat ja siilit aiheuttavat tällaisen avuntarjonnan, miksi ei myös hyttyset, joilla on nyt liian kuivaa? Kannattaa johonkin pusikkoon todella suihkutella vettä, että hyttyset saavat tarvitsemansa kasvuympäristön.

Tämä on toinen huolestuttava asia. Esim. pääskyset tarvitsee hyttysiä ruuakseen, nyt kun on kuivaa ja vähemmän hyttysiä, kärsii monet eläimet myös ruuanpuutteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun auttamishalu ainakaan mihinkään kadonnut, vaikka täällä aloitte vänkyttää. Tuskin muiltakaan, jotka luonteeltaan haluavat auttaa toisia. Vain epäempaattiset käyttävät tuota ituhippeilyä tms tekosyynään.

Asun kerrostalossa ja on vain pieni sisäpiha, missä ei juurikaan kasveja ole, mutta pikkulintuja oleilee joskus. En tiedä, kehtaanko viedä sinne vesiastiaa, kun joku urpo saattaa suuttua. Olisipa mulla ylimääräinen vati, voisi kokeilla säilyykö se siellä vai ei.

Vierailija
64/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun auttamishalu ainakaan mihinkään kadonnut, vaikka täällä aloitte vänkyttää. Tuskin muiltakaan, jotka luonteeltaan haluavat auttaa toisia. Vain epäempaattiset käyttävät tuota ituhippeilyä tms tekosyynään.

Asun kerrostalossa ja on vain pieni sisäpiha, missä ei juurikaan kasveja ole, mutta pikkulintuja oleilee joskus. En tiedä, kehtaanko viedä sinne vesiastiaa, kun joku urpo saattaa suuttua. Olisipa mulla ylimääräinen vati, voisi kokeilla säilyykö se siellä vai ei.

Kuka on käyttänyt ituhippeilyä tekosyynä ja mille? Ituhippeilystä puhunut kertoi itsekkin laittaneensa vesikupin siileille, mutta mainitsi, että joidenkin mielestä se on väärin autettu kun ei vaihda vettä kupista aamuin illoin.

Vierailija
65/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on käyttänyt ituhippeilyä tekosyynä ja mille? Ituhippeilystä puhunut kertoi itsekkin laittaneensa vesikupin siileille, mutta mainitsi, että joidenkin mielestä se on väärin autettu kun ei vaihda vettä kupista aamuin illoin.

Ja alapeukuista päätellen, ihan oikeassa oli, että väärin autettu.

Vierailija
66/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas noita alapeukkuja muutenkin, olisi kiva, jos peukutuksen lisäksi selventäisi sanallisesti että miksi ei jostain kirjoituksesta tykännyt. Tämäkin ketju on ihan turhaa vänkäämistä kun on tajuttu täysin väärin alapeukuttajien motiivit.

Ihmiset ei osaa nykyään keskustella edes keskustelupalstalla, liian helppoa ilmaista mielipide yhdellä napin painalluksella.

Etusivun kyseenalaistukset vedenvaihdon tärkeydestä ei ole alapeukutettu siksi, että ihmiset olisi eri mieltä siitä että asia olisi jotenkin oleellisen tärkeä, vaan siksi, että ihmiset on ymmärtäneet että vedenvaihdon kyseenalaistavat olisivat sitä mieltä, ettei vettä tarvitse tarjota, eli väärinymmärrystä täysin.

Vierailija
67/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni maku siileistä silloin kun oli juttua, että söivät elossa olevia lajitovereitaan. Piikikkäitä rottia eikä mitään söpöjä satukirjahahmoja.

Ja talitintit on kanssa eläinten p*skiaisia. Nokkivat heiveröisemmiltä lajitovereiltaan kallon mäsäksi ja herkuttelevat aivoilla.

Vierailija
68/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut, jos siellä ei ole mitään vesistöä kilometrin säteellä?

Vierailija
69/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on kyllä ihme tyyppejä. Se on heippa.

Vierailija
70/70 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei... eih.. teen vuorotyötä enkä ole vaihtanut vettä aamuin illoin vaan päivällä ja yöllä, toivottavasti mikään eläin ei ole menehtynyt mun välinpitämättömyyden vuoksi. Miten tästä eteenpäin?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi