Miksi pesukone tekee tällaista? (kuva)
Pesin normaalisti perus käyttövaatteita viikko sitten ja pyykin koneesta otettaessa pyykit olivat vaalean karvamaisen kuidun/pudun peitossa. Etenkin mustissa ja tummissa vaatteissa se näkyy hyvin ja vaatteet ovat ihan kauheassa kunnossa. Meillä ei ole lemmikeitä eikä tutuilla eikä vaatteissa ennen pesua ole tuollaista ollut lainkaan.
Viikon mittaan olen pessyt pesykoneen useasti 90asteessa tyhjänä, siivonnut nukkasahdin (vaikka se olikin siisti alunperin) ja pessyt pesukoneen myös etikalla ja apteekin sitruunahapolla ja näiden jälkeen koneen vielä toiseen kertaan tyhjänä ilman aineita. Näiden toimenpiteiden jälkeen pesin taas alusvaatteita ja tavallisia puuvillatrikoovaatteita ja pyykit järkyttävässä kunnossa.
Sama homma pesin sitten yhden tai pari vaatetta kerralla tai täydemmän koneen.
Mitään uutta vaatetta ei ole mikä voisi aiheuttaa tämän. En uskalla pestä enää mitään kun kaikki vaatteet kamalassa kunnossa. Kun vaatteet on kuivunut ja teippiharjaan ne niin se hieman poistaa tota karvaa/kuitua vaatteista muttei kokonaan
Kun vaatteen kuivana nostaa pyykkitelineeltä se oikeen pöllyää tuota kuitua. Mitä toi on ja miten pääsen siitä eroon?
Kommentit (48)
Terveysside tai joku yksittäinen vaate, sen materiaali hajonnut. Voi olla vessapaperia, talouspaperia tai mitä tahansa vastaavaa.
Katso sitä poistoletkua, miten mutkalla se on. Saako se poistettua kaikkien aiempien pesujen pölyt?
Itsellä on kuivausrumpu ettei jää pölyä ja karvoja vaatteisiin. Muuten oltais aina kissankarvoissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama ongelma, joka poistui kun puhdistin kaiken muun lisäks vielä pesukoneen poistoletkun. Oli ilmeisesti osittain tukossa ja sieltä tuli ulos limaisia nukkalaattoja. Yök.
Miten poistoletku puhdistetaan?
Käske miehen putsata.
Vierailija kirjoitti:
Terveysside tai joku yksittäinen vaate, sen materiaali hajonnut. Voi olla vessapaperia, talouspaperia tai mitä tahansa vastaavaa.
Olen 100prosenttisen varma että koneessa ei ole mitään paperia tai muuta ollut. Ekassa koneessa kun tuo alkoi oli miehen tummia puuvilla kalsareita ja puuvilla sukkia.
Olen koneen niin monta kertaa pessyt tyhjänä 90 asteessa, 4 kertaa siivonnut nukkasihdin ja pessyt koneen sitruunahapolla ja etikalla mutta mikään ei ole auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama ongelma, joka poistui kun puhdistin kaiken muun lisäks vielä pesukoneen poistoletkun. Oli ilmeisesti osittain tukossa ja sieltä tuli ulos limaisia nukkalaattoja. Yök.
Oikea kysymys on: Miten pesukone puhdistetaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske miehen putsata.
Ei osaa :D mun miehessä ei ole kyllä yhtään nikkarin tai korjaajan vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100prosenttisen varma että koneessa ei ole mitään paperia tai muuta ollut. Ekassa koneessa kun tuo alkoi oli miehen tummia puuvilla kalsareita ja puuvilla sukkia.
Olen koneen niin monta kertaa pessyt tyhjänä 90 asteessa, 4 kertaa siivonnut nukkasihdin ja pessyt koneen sitruunahapolla ja etikalla mutta mikään ei ole auttanut.
Kyllä se paperia on. Miksi sä luulet, että se kone tuommoista tekisi ihan omia aikojaan itsekseen?
Sinkkumies
Oletko katsonut sinne rumpuun, ettei siellä vieläkin ole sitä paperia tarttuneena johonkin seinämään? Tosin se voi jo olla vaatteissasi ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut sinne rumpuun, ettei siellä vieläkin ole sitä paperia tarttuneena johonkin seinämään? Tosin se voi jo olla vaatteissasi ..
Sinkkumies
Olen olen. Taskulampulla ja käsikopelolla. Koneen sisässä itsessään ei oo yhtään mitään nöyhtää. Vaan vaatteissa pesun jälkeen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Zeoliitti
Kannattaa vaihtaa pesuaine nestemäiseen vaihtoehtoon tai ainakin sellaiseen jossa ei ole zeoliittiä. Itsellä oli juuri sama ongelma kun käytin zeoliittiä sisältävää pesuainepulveria. Huolehdi ainakin pesuaineen oikeasta annostelusta (mielummin liian vähän kuin paljon) ja käytä ohjelmia joissa on kunnollinen huuhtelu (eli ei pika- tai hieno-ohjelmia).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa pesuaine nestemäiseen vaihtoehtoon tai ainakin sellaiseen jossa ei ole zeoliittiä. Itsellä oli juuri sama ongelma kun käytin zeoliittiä sisältävää pesuainepulveria. Huolehdi ainakin pesuaineen oikeasta annostelusta (mielummin liian vähän kuin paljon) ja käytä ohjelmia joissa on kunnollinen huuhtelu (eli ei pika- tai hieno-ohjelmia).
Käytän Serton nestemäisiä aineita. Ei ole zeoliittia. Pyykit pesen normaaleilla 40 ja 60 pesuohjelmilla.
Meillä tekee myös tuota ja nimenomaan puuvillaisissa t-paita- ja kalsaripyykissä 40 asteessa.
Vähintään kerran kuussa vetäistään kone 90 asteen itsepuhdistusohjelmalla, nukkasihti putsataan ja pesuaineet ovat kunnollisia.
Jos pyykissä on seassa lapsen sekoitekankaisia vaatteita, pesen 40 asteessa, sillä kangastyypin lisäksi hänen vaatteissaan on usein painokuvia, jotka eivät kestä kuumempaa vettä. Jos lapsen vaatteita ei ole mukana, pesen pyykin aina 60 asteessa, ja silloin ei nukkaa ilmesty puuvillaankaan. Puuvillan pesuohjeenahan on 40 astetta, mutta silloin meille tulee nukkapinta. Kuudessakympissä nukkaongelmaa ei ole, ja kun on käytettyjä ja moneen kertaan pestyjä vaatteita, ei niistä lähde enää väriä kuumemmassakaan eivätkä mahdolliset painokuviot lähde.
Mun eka pesukone teki tuota. Se oli melko vanha, mummon peruja. Loppuvaiheessa jouduin luopumaan siitä kun se ei ottanut enää ollenkaan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun koneeseen laittaa itsepesuohjelman päälle, kyllä se liki kiehuva vesi putsaa myös sen poistoletkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän Serton nestemäisiä aineita. Ei ole zeoliittia. Pyykit pesen normaaleilla 40 ja 60 pesuohjelmilla.
No entäs koneen muut käyttäjät? Peseekö joku muu koneella pyykkiä omilla pesuaineilla?
Mites miehen vaatteet? Ei kai työskentele raksalla tai missään rakennushommissa? Tai harrasta jotain rakentelua? Ettei vaatteiden mukana koneeseen ole päätynyt esim. lasikuitua, vuorivillaa tai jotain vastaavaa kuitua?
Jos ei muu auta niin konehan on purettava osiin. Jos nukkasihdin tai letkujen tarkistus ja putsaus ei poistanut ongelmaa.
Vessapaperit laitetaan meillä pönttöön, eikä pesukoneeseen.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs koneen muut käyttäjät? Peseekö joku muu koneella pyykkiä omilla pesuaineilla?
Mites miehen vaatteet? Ei kai työskentele raksalla tai missään rakennushommissa? Tai harrasta jotain rakentelua? Ettei vaatteiden mukana koneeseen ole päätynyt esim. lasikuitua, vuorivillaa tai jotain vastaavaa kuitua?
Jos ei muu auta niin konehan on purettava osiin. Jos nukkasihdin tai letkujen tarkistus ja putsaus ei poistanut ongelmaa.
Asun kaksistaan miehen kanssa. Meidän taloudessa minä pesen pyykit. Olen tarkka ja huolellinen siivoaja, myös pyykinpesiä.
Mieheni työskentelee ravintola alalla, hänellä on työpaikan vaatteet työaikana joita ei tuoda kotiin edes pestäväksi vaan firma huolehtii niistä.
Mun käyttämiä pesuaineita mainoatetaan zeoliitittöminä niin pullon kyljessä kuin netissäkin kun tsekkasin pesuainefirman sivuilta. Olen käyttänyt aina samoja aineita. Kone on pari vuotta vanha ja ennen ei moista tehnyt kun samoja vaatteita pessyt samalla koneella samalla aineella samassa asteessa.