Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorisolääkäri: täysi-ikäisyysrajaa pitäisi nostaa. Linkki. Vasta, kun pystyy elättämään itsensä

Vierailija
29.05.2018 |

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat_sanat/elina_hermanso…

Olen samaa mieltä. Aivot kehittyvät vielä monta vuotta. Nuori on täysin keskeneräinen 18-vuotiaana.

Lastensuojelu auttaa vain niitä 21-vuotiaiksi, jotka oli asiakkaina ennen 18-vuotiutta. Muut nuoret ovat monen avun ulottumattomissa täytettyään 18.

Minusta täysi-ikäisyysrajaa voisi nostaa 21 ikävuoteen. (Joku sanoo tähän, että hänellä oli mies ja 2 lasta tuolloin. No, hän on aloittanut liian aikaisin. Kuten tuo lääkäri sanoo, jos isä on kameliajaja ja poikakin alkaa kameliajaja, hän voi itsenäistyä 16-vuotiaana. Mutta nyky-yhteiskunra on paljon monimutkaisempi kuin aiemmin.)

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti haluavat häiritä ihmisten elämää vielä kolme vuotta lisää. Kertoohan se lastensuojelussa, että laitoksissa nuoret mieluummin puukottavat työntekijän, jotta pääsisivät vankilaan.

Tuo ei kerro muuta kuin sen, että ovat sekaisin olevia nuoria, jotka eivät sovellu lastenkotiin, vaan pitäisi olla psykiatrisessa hoidossa. Tuollaisista ei tule koskaan normaaleja ihmisiä, jotka käyttäytyvät noin.

Ovat lapsesta asti sekoja.

Mutta se ei ole nuorien vika, että heidät on passitettu väärään paikkaan.

Vierailija
22/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi niin, että täysi-ikäisyyden saisi 21-vuotiaana, mutta sitä voitaisiin aikaistaa huoltajan päätöksellä.

Eli vanhemmat voisivat arvioida, milloin se oma lapsi saisi täysivaltaisuuden. Tämä on hieman yksilökohtaistam

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti haluavat häiritä ihmisten elämää vielä kolme vuotta lisää. Kertoohan se lastensuojelussa, että laitoksissa nuoret mieluummin puukottavat työntekijän, jotta pääsisivät vankilaan.

Tuo ei kerro muuta kuin sen, että ovat sekaisin olevia nuoria, jotka eivät sovellu lastenkotiin, vaan pitäisi olla psykiatrisessa hoidossa. Tuollaisista ei tule koskaan normaaleja ihmisiä, jotka käyttäytyvät noin.

Ovat lapsesta asti sekoja.

Enemmän kyllä kertoo ihmisestä, joka kohtelee niin huonosti, että tekee mieli puukottaa. Kai on lapsesta asti seko jos tuonne alle 18-vuotiaana joutuu.

Vierailija
24/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Aivot kehittyvät vielä monta vuotta. Nuori on täysin keskeneräinen 18-vuotiaana.

Lastensuojelu auttaa vain niitä 21-vuotiaiksi, jotka oli asiakkaina ennen 18-vuotiutta. Muut nuoret ovat monen avun ulottumattomissa täytettyään 18.

Minusta täysi-ikäisyysrajaa voisi nostaa 21 ikävuoteen. (Joku sanoo tähän, että hänellä oli mies ja 2 lasta tuolloin. No, hän on aloittanut liian aikaisin. Kuten tuo lääkäri sanoo, jos isä on kameliajaja ja poikakin alkaa kameliajaja, hän voi itsenäistyä 16-vuotiaana. Mutta nyky-yhteiskunra on paljon monimutkaisempi kuin aiemmin.)

Onko työtön sitten joka ei itseään elätä ilman äänioikeutta?

Voisi olla, että täysi-ikäisyys alkaa 21-vuotiaana. Jos saa lapsia sitä ennen, olisi lastensuojelu valvomassa.

Miksi tätä alapeukutettiin. Minusta olisi tärkeää, että alle 21-vuotiaiden vanhemmuus olisi erityisen tuettua. Moni ei pysty vielä rauhoittumaan perhe-elämään tuossa iässä.

Sitä tukea voivat antaa myös omat vanhemmat, ei se aina tarvitse tulla yhteiskunnalta, tai ei kaikkia tarvitse sulkea laitoksiin vain siksi että sosiaalitantat saisivat lisää töitä. Ja siihen perhe-elämään on pakko rauhoittua, tai sen menettää. Joskus ihminen kasvaa vaikeuksien edessä enemmän kuin tukeen hukuttamalla. Vrt esim. helikopterivanhemmuus.

Vierailija
25/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyvä idea.. Olisin vielä nelikymppisenä alaikäinen. T. Aikuisopiskelija

Vierailija
26/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan oikeuksistani luovu. 18 v on ihan sopiva. Jotkut ovat kypsiä vaikka 15-vuotiaana, jotkut eivät kypsy koskaan.

M19

Vierailija
27/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisi niin, että täysi-ikäisyyden saisi 21-vuotiaana, mutta sitä voitaisiin aikaistaa huoltajan päätöksellä.

Eli vanhemmat voisivat arvioida, milloin se oma lapsi saisi täysivaltaisuuden. Tämä on hieman yksilökohtaistam

Tämähän se olisikin mahtava ratkaisu, jos ne vanhemmat olisivat esim. väkivaltaisia hyväksikäyttäjiä.

Vierailija
28/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täysivaltaisuuden ikärajaa pitäisi nostaa. Ainakin esim suurissa kaupoissa ja veloissa pitäisi vaatia 21 vuoden ikää.

Tämän mäkin voisin hyväksyä.

Vierailija
29/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työtön sitten joka ei itseään elätä ilman äänioikeutta?

Voisi olla, että täysi-ikäisyys alkaa 21-vuotiaana. Jos saa lapsia sitä ennen, olisi lastensuojelu valvomassa.

Miksi tätä alapeukutettiin. Minusta olisi tärkeää, että alle 21-vuotiaiden vanhemmuus olisi erityisen tuettua. Moni ei pysty vielä rauhoittumaan perhe-elämään tuossa iässä.

Moni ei pysty vielä 35-vuotiaanakaan. Mielestäni 18 vuotta on hyvä täysi-ikäisyyden raja, vaikka moni aikuistuu vasta 20-30-vuoden välillä.

Minä kuulun näihin 20-vuotiaana esikoisen saaneisiin. Olin tuolloin jo naimisissa, mies oli jo opiskellut ja vakituisessa työssä (6 minua vanhempi) ja minä opiskelin korkeakoulututkinnon lapset saatuani. Lapset ovat olleet harkittuja ja avioliittoon syntyneitä, eikä se koulutus jäänyt minulta kesken. En näe mitään syytä sille, että minunlaisiani pitäisi paapoa tai rangaista jollain lastensuojelulla pelkän iän takia. Minä, kuten moni muukin, on täysi-ikäinen ja kypsä 18-vuotiaana, mutta kaikki eivät. Miksi noiden myöhemmin kypsyvien takia pitäisi ikärajaa nostaa? Eihän ole olemassa mitään yhtä ikää, jolloin jokainen myöntäisi vihdoinkin olevansa aikuinen.

Vierailija
30/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisihan homma mennä niin, että äänioikeuden saisi vasta sitten, kun elättää itsensä joko palkkatyöllä tai yrittäjänä.

Harvaa nuorta kiinnostaa äänestäminen. Itse aloin äänestämään vasta noin 25-vuotiaana, ja olin silloinkin hyvin lapsellinen ja vietävissä poliittisten asioiden suhteen.

Vierailija
31/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se olisikin mahtava ratkaisu, jos ne vanhemmat olisivat esim. väkivaltaisia hyväksikäyttäjiä.

Tämä! Olisi kamalaa, jos työttömällä nuorella ei olisi mitään mahdollisuutta päästä eroon vaikeista vanhemmistaan.

Vierailija
32/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan homma mennä niin, että äänioikeuden saisi vasta sitten, kun elättää itsensä joko palkkatyöllä tai yrittäjänä.

Harvaa nuorta kiinnostaa äänestäminen. Itse aloin äänestämään vasta noin 25-vuotiaana, ja olin silloinkin hyvin lapsellinen ja vietävissä poliittisten asioiden suhteen.

Puhu vain omasta puolestasi! Minä olisin politiikasta kiinnostuneena halunnut äänestää jo 16-vuotiaasta alkaen. Samoin periaattein kuin nyt 3-kymppisenä olen äänestänyt heti 18 vuotta täytettyäni.

Vierailija
33/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitäkin alapeukutettiin, että vanhemmat voisivat aikaistaa nuoren täysi-ikäisyysikää. Muuten se olis 21

Parhaiten he sen osaavat arvioida.

Vierailija
34/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olisi kamalaa, jos työttömällä nuorella ei olisi mitään mahdollisuutta päästä eroon vaikeista vanhemmistaan.

Harvinaista yhdisyelmä, että vanhemmat ovat vaikeat ja lasta ei ole huostaanotettu.

Jos lapsi on siellä asunut jo 18 vuotta ei 3 lisävuotta sitä sen rankemmaksi tee. Luulen että tuollaisia mielipiteitä tulee lähinnä jollain päihdekäyttäjiltä. Haluavat käyttää päihteitä paljon ja ilman vanhempien valvontaa ja puuttumista.

Vierailija
35/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitäkin alapeukutettiin, että vanhemmat voisivat aikaistaa nuoren täysi-ikäisyysikää. Muuten se olis 21

Parhaiten he sen osaavat arvioida.

No minut häädettiin kotoa 18 vuotta täytettyäni, etten olisi rasitteeksi vanhempien taloudelle elatusvelvollisuuden päätyttyä. Silti suhtautuminen on vielä 3-kymppisenä sitä luokkaa, ettei tahdota uskoa minun osaavan itse hoitaa asioitani.

Vierailija
36/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaista yhdisyelmä, että vanhemmat ovat vaikeat ja lasta ei ole huostaanotettu.

Jos lapsi on siellä asunut jo 18 vuotta ei 3 lisävuotta sitä sen rankemmaksi tee. Luulen että tuollaisia mielipiteitä tulee lähinnä jollain päihdekäyttäjiltä. Haluavat käyttää päihteitä paljon ja ilman vanhempien valvontaa ja puuttumista.

En ole päihdekäyttäjä. Olen "hyvästä perheestä" oleva ahdistuneisuushäiriöinen. Sain apua vasta opiskeluaikana. Sitä ennen kaikki sanoivat ettei tilanteeni voi olla huono, koska olen keskiluokkaisesta perheestä, jossa molemmat koulutetut vanhemmat kävivät töissä. Minulle se oli perhehelvetti, muttei se ketään kiinnostanut niin kauan kun asuin kotona.

Vierailija
37/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan ketjua.

Vierailija
38/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo 21 ole riittävä, 25 silloin on aivot kehittynyt, mutta tuon ikäiset on vielä tosi tyhmiä, että ehkä ei vielä silloinkaan, 28 voisi olla sopiva

Vierailija
39/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajunnut tuota rahajuttua. Siis jos lapseni asuu vielä kotona, niin mähän annan sille sen verran rahaa kuin katson sen tarvitsevan omiin huvituksiinsa. Asumisen, ruuan, koulukirjat, bussilipun yms maksan minä. Jos taas nuori asuu jo omillaan, mutta minä kuitenkin edelleen elätän häntä, niin enhän mä muutenkaan voi laittaa vuokra-, sähkölasku- yms rahoja nuoren tilille, koska sitten nuoren pitäisi maksaa lahjaveroa. Joten tuossa tapauksessa maksaisin suoraan hänen vuokransa ja muut laskunsa, ostaisin ruokaa jne. Pikavippejä yms ei mun mielestäni tarvitsisi myöntää kenellekään alle 30-vuotiaalle. Eikä oikeastaan sitä vanhemmillekaan. Laina pankista, jos on tarvetta lainalle. 

Vierailija
40/41 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänioikeuden ikärajaa voisi nostaa 30. Muutoin mihinkään ei tarvitse koskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi