Sanonnat/lauseet jotka menevät leffoissa aina samalla tavalla, esim. "Kiitos lahjasta, ei sun olis tarvinnut - Ei niin, mut mä halusin"
Kommentit (332)
Elokuvan sankari ja joku toinen hahmo kuten sankarin vaimo, ystävä tai pomo keskustelevat. Sankari kertoo, mitä hänen tulee tehdä jotta maailma pelastuu. Sankari on lähdössä huoneesta ja on jo ovenkahvalla, kun sankarin isä/äiti/tyttöystävä/hoito/kissa sanoo sankarin nimen, sankari kääntyy katsomaan häntä, ja sankarille sanotaan jotain kliseistä kuten "I love you" tai "Be safe". Aina. :D
Pahis saa sankarin tai sankarille tärkeän henkilön kiinni. Pahis on jo pitkään unelmoinut tappavansa tämän. Mutta sen sijaan että hän vain ampuisi kuulan kalloon ja kaikki olisi hetkessä ohi, hän on punonut jonkun pitkän ja hitaan kidutusmenetelmän josta jättää uhrinsa selviämään yksin. Usein Pahis vielä avautuu kaikista synneistään ja tekosistaan juuri ennen kuin lähtee. Ja Kuinkas ollakaan, sankari onnistuu pakenemaan tai ehtii pelastamaan sen rakkaimpansa, samalla kun Pahis myhäilee jossain muualla täydellistä suunnitelmaansa ja kuinka vihdoin sai listittyä vihamiehensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut kiinnittänyt tähän huomiota mutta kerran mieheni mainitsi asiasta ja sen jälkeen tuntuu että tähän törmää koko ajan ja se ärsyttää vietävästi. Eli kaksi ihmistä keskustelee jostain tärkeästä/dramaattisesta asiasta ja sitten toinen sanoo "Look at me", ja usein vielä uudelleen painokkaammin "Look at me". Ja sitten kun se toinen katsoo, sanotaan jotain syvällistä/lohduttavaa/etc. Otetaan vielä ehkä kasvoista kiinni.
Tätä näkee elokuvissa ja TV:ssä jatkuvasti. Enkä ole IKINÄ törmännyt tähän oikeassa elämässä! En muista yhtään ainoaa tilannetta koko elämäni aikana että olisin sanonut jollekin painokkaasti "Katso mua" ja sitten vasta sanonut asiani?? Tai että kukaan olisi tehnyt noin minulle.
Minä olen nähnyt monenkin äidin kasvattavan lastaan tuolla tavalla. "Sanni, katso minua." Sitten kun lapsen huomio on saatu, voi sanoa sen kasvatusasian keskusteluäänellä. Ei tarvitse huutaa lapselle joka ei kiinnitä sinuun huomiota.
Aikuiseen mieheen joutuu myös usein ottamaan katsekontaktin ennen kuin tämä kuuntelee ja saattaapa joskus muistaakin pyydetyn asian :)
”Don’t you die on me!” Eikä se sit kuolekaan koska sankari on vaan niin sankari.
Are you thinking what I’m thinking?
Sit tehdään jotain kreisiä.
Vierailija kirjoitti:
”Don’t you die on me!” Eikä se sit kuolekaan koska sankari on vaan niin sankari.
Not on my watch!
Sori, tää ei ole sanonta/lause, mut pakko kommentoida kuitenkin.
Jokaisessa jenkkikauhuleffassa murhaaja jahtaa jotakuta omakotitalossa, ja uhri onnistuu soittamaan häkeen että "talossani on joku!!!". No, kohta paikalle saapuu YKSI n. 70v. kaljamahainen poliisi tarkistamaan tilanteen. Poliisi menee tietysti huutelemaan sisälle taloon "onko täällä ketään", ja murhaaja tappaa poliisin, jonka päähenkilöuhri pian löytää kuolleena ja kauhistuu tietysti entistä enemmän :)
Ei ole sanonta eikä lause, mutta minua ärsyttää ihan hirveästi aina sama jenkkileffoissa toistuva skenaario. Eli esim. perhe syö vaikka aamiaista, kaikilla on ruokaa lautasillaan. Sitten joku sanoo: voi nyt on kiire, samantein kaikki ponkaisevat ylös tuoleiltaan, jättävät ruoan lautasilleen ja häipyvät kouluun, työhön. Tätä on nähty niin monissa elokuvissa.😠 Toinen mikä ärsyttää on se, ettei sanota näkemiin kun lopetetaan puhelu.
- Tässä on ystäväni Pekka*.
- Olenkin kuullut sinusta.
- Toivottavasti pelkkää hyvää.
Taitaa mennä todellisessakin elämässä tämä keskustelu usein näin, jotenkin raivostuttavaa. :D
- Tarkoitatko sitä todella? (Toiveikas äänensävy.)
- Kyllä.
(Ihan niin kuin tuohon voisi koskaan vastata kieltävästi.)
- Mä tykkään susta / rakastan sua tms.
- Todista se.
Sitten suudellaan.
Tuohon vielä jatkoksi jotain "Riittääkö tämä todisteeksi?"
Noi kauhuelokuvakliseet! Porukka hajaantuu uhkaavissa tilanteissa, ja paikalle saapuu muutama hassu poliisi, joista yksi on sankaripoliisi ja muut idiootteja tai just heiveröisiä papparaisia. Jos itseä jahtaisi psykedeelinen murhaaja, niin en jäis majailemaan omaan omakotitaloon, jossa on yksi urpo poliisi etuovella. Oikeastihan sarjamurhaajajahdissa paikalle syöksyisi lauma liipasinherkkiä poliisin erikoisjoukkoja, joita vastaan yksinäisellä murhaajalla ei pitäis olla mitään jakoa.
Toinen klisee mikä itseä ärsyttää armeijan käyneenä naisena on joidenkin rikossarjojen naispoliisit. Hiukset ovat pitkät, auki ja viimeisen päälle laitetut. Tosi käytännöllinen ja turvallinen hiustyyli, erityisesti lähikontaktissa painimiseen. Jalassa on korkkarit ja niillä painellaan kuin Usain konsanaan, eikä käytetä esimerkiksi turvakenkiä tai juoksuun soveltuvia varusteita. Ja häiritsevintä on naisactiontähdet, joiden raajat ovat luisevat ja anorektiset. Pelkästään aseen kannattelu niillä lihaksilla on mahdotonta! Voisi edes palkata urheilullisemman ja fyysisesti vahvemman näköisiä naisnäyttelijöitä, jos rooli edellyttää fyysistä suorituskykyä. Ei ole oikein uskottavaa kun sellaisilla narukäsillä pistetään isot pahisukot nippuun.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on surullinen/järkyttynyt/mitä vaan niin tarjotaan vettä?! Mitä hittoa! Pidä vetes!
Toi on niin totta ja muutama viikko itse tein saman eräälle järkyttyneelle ihmiselle, miksi? En yhtään tiedä ja jälkikäteen tilanteelle itsekseni naureskelin, kun tuli mieleen täällä joskus nähty keskustelu miksi järkyttyneelle tms. aina tarjotaan vettä.
"You're hurting me" / "sä satutat mua", kun toinen ottaa kädestä kiinni.
Itse sanoisin vain au.
"Tuokaa sakset, kuumaa vettä ja pyyhkeitä".
- I know it's none of my business, but [vapaavalintainen jatko].
- You're right. (Tauko.) It's none of your business.
- I have a bad feeling about this.
Ja sit tapahtuu jotain hirveän katastrofista.
Aamulla kysytään: Did you get sleep? Ja toinen vastaa: Only few hours.
Leffoissa nukutaan aina huonosti.